Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mä en ole ikinä oikein ollut vielä "kunnon" töissä, mutta jos saisin 3k€ bruttopalkkaakin, olisin ihan helvetin tyytyväinen? Ainakin näillä tämänhetkisillä opiskelijan (470e/kk) tuloilla olo olis kuin miljonäärillä :puntti: Miten tuottava työntekijä ylipäätään pitää olla, että kehtaa +3k€ palkkoja pyytää? Työnantajallehan tuosta 3k€ palkastakin aiheutuu noin 4,8k€ menot?

Kuis se nyt niin oleellisesti muuttuu? Mä oon aina ihmetelly miten jotkut saa noihin lapsiin tungettua ihan järkyttäviä summia menemään..

Kaksi lasta päiväkodissa maksaa yhteensä reilut 500 euroa kuussa. Toki tulee pari sataa lapsilisiä, mut niillä kattaa ehkä juuri muut kulut.

. Että varmaan se suurin vaikutus talouteen on kun tulee se vauva ja yleensä äiti jää sen kanssa vähintään vuodeksi kotiin.

Ja meilläkin tossa tilanteessa emäntä sai kotihoidontuet ym + että työmatka ajelut ym / kahvitaukoilut loppu niin siinäkin oli aika +-0 tilanne,.
Olisi muuten ton kotihoidontuen kanssa ollut jo - puolella jos vaimo olisi mennyt heti töihin.

- - - Updated - - -

Kaksi lasta päiväkodissa maksaa yhteensä reilut 500 euroa kuussa. Toki tulee pari sataa lapsilisiä, mut niillä kattaa ehkä juuri muut kulut.

Hurjat on maksut, täytyy olla aika hulppeat tulot tai sit lapset on jossain yksityisessä juppeilu hoidossa :)

edit: ei oo kyl mitään hajua noista omat muksut on saaneet olla kotona aina kiitos vuoroduunin ja emännän joustavan työnantajan ansiosta.
Joo ei kyl näköjään kannattaisi edes emännän mennä töihin jos tollaset maksut tulisi, vero% nousisi. autonarvon alennukset. Työmatkoista 200-300€/kk ja kotihoidontuki pois onkohan toi jotain +200€..

No ei ihan 500 euroa saa meillä menemään edes vuorohoidossa kahdella muksulla, täydelläkään taksalla. Mutta menee se yli 400 kuitenkin.

Monessa kohtaa kyllä pitäisi laskea että kannattaako edes tehdä täyttä päivää ja maksaa enempi veroja ja täysiä hoitomaksuja jne.

No meillä nyt ihan sama, enää toinen päiväkodissa, siitä menee se 250 euroa ja toisen jälkkäristä koulun jälkeen 100 euroa. Ensivuonna tuo jälkkäri jää pois ja päiväkoti puolittuu kun nuorempi siirtyy eskariin.

Mutta usein kyllä kovin pienituloisen ei kannata töissä olle kuin työkokemus ja harrastusmielessä, siis tällaisessa kaksi aikuista ja useampi lapsi perheessä. Toisen kannattaisi ehkä olla jopa kotona jokusen vuoden. Siinä ois sitten aikaa ostaa ja myydä niitä kuteita netissä jne. Saisi siinä pientä verotonta lisätienistia tai ainakin lasten kuteet halvalla.

EDIT: Nuo tulotaulukot on aika haitarista, ei tarvi olla kuin käytännössä kokopäivätyö molemmilla niin napsahtaa sinne taulukon yläpäähän maksut samantien.

mistään mitään tietämättä myös luulisin skidien "takia" kun joutuu hommaamaan sen verta suuren kämpän, että mahtuu asumaan, niin se on yksi iso menoerä..

mistään mitään tietämättä myös luulisin skidien "takia" kun joutuu hommaamaan sen verta suuren kämpän, että mahtuu asumaan, niin se on yksi iso menoerä..

Tämä on muuten totta, tosin ne skidittömät tuntuu kyllä polttavan sitä rahaa kaikkeen muuhun "välttämättömään" jopa enempi. Ja sitten on ainakin pari koiraa ja tilantarve lähes sama.

No mutta joo, jos vaan ajattelee taloutta ja rahaa niin ihan taatusti ilman lapsia pääsee halveemmalla, vähemmällä ja helpommalla. Ei tätä muuksi muuta vaikka miten väännettäisiin.

Mutta jotenkin itselle oli aina itsestäänselvyys että hommaan lapsia ja jollekin toiselle varmasti on itsestäänselvyys että niitä ei hommaa. Mutta tässä kohtaa jotenkin käsittämätöntä että sitä päätöstä ohjaisi vain raha. Järkevää on miettiä missä ikävaiheessa niitä kannattaa hommata, eli on ihan hyvästä olla koulut käyty ja jotain duunipaikan tynkää jne.

Lasten hankinta on kyllä yksi sellainen asia jossa en rahalle paljoa arvoa antaisi. Jos lapsia tekee mieli hankkia, niin en paljoa surkuttelis jos sitä rahaa jäis vähemmän käyttöön sitten. Ja minua ei toistaiseksi kiinnosta lasten hankinta.

Sen sijaan sitä olen miettinyt, että vaikka varallisuutta ja tuloja olisikin runsaasti, en haluaisi hemmotella lapsia, vaan antaisin heidän elää suht vaatimattomasti, opettaisin sen ettei raha ole kaikkea eikä merkkikledjut tee heistä parempaa kuin naapurin kakarat joilla kirpputorilta ostetut vaatteet. Perintö sitten erikseen. Mutta en tiedä onnistuisiko tuo käytännössä - kun lapsia saisi, ajattelisiko heille kalliiden tuotteiden ostamista ikäänkuin että ostaa itselleen? "Ne kullanmussukat on kuin minä itse (=ovat niin läheisiä) enhän mä voi olla ostamatta niille kallista..?"

Lasten hankinta on kyllä yksi sellainen asia jossa en rahalle paljoa arvoa antaisi. Jos lapsia tekee mieli hankkia, niin en paljoa surkuttelis jos sitä rahaa jäis vähemmän käyttöön sitten. Ja minua ei toistaiseksi kiinnosta lasten hankinta.

Sen sijaan sitä olen miettinyt, että vaikka varallisuutta ja tuloja olisikin runsaasti, en haluaisi hemmotella lapsia, vaan antaisin heidän elää suht vaatimattomasti, opettaisin sen ettei raha ole kaikkea eikä merkkikledjut tee heistä parempaa kuin naapurin kakarat joilla kirpputorilta ostetut vaatteet. Perintö sitten erikseen. Mutta en tiedä onnistuisiko tuo käytännössä - kun lapsia saisi, ajattelisiko heille kalliiden tuotteiden ostamista ikäänkuin että ostaa itselleen? "Ne kullanmussukat on kuin minä itse (=ovat niin läheisiä) enhän mä voi olla ostamatta niille kallista..?"

No olen ainakin itse tähän asti pystynyt olemaan hemmottelematta turhaan. Ennemmin uhraa aikaansa harratamalla niiden kanssa jne kuin ostamalla jotain turhaa krääsää. Nuorempi tänäänkin kerjäämällä kerjäsi jotain legojuttuja Prismasta. Ei ois tuntunut missään se parinkympi lego, mutta mun mielestä aika "karhunpalvelus" ostaa aina mitä pyytää, pukea ulkona pää edellä joka paikkaan rymyävät jätkät johonkin merkkikuteisiin jne.

Ennemmin vaikka kerää sitä pesämunaa jolla helpottaa lastensa arkea siinä iässä missä eniten raha tartte, eli just siinä missä itse on nyt, eikä kukaan tunge rahaa mistään suunnasta. En mä tosin tiedä olisiko elämä yhtään sen ihmeellisempää vaikka nyt saisikin rahaa sieltä ja täältä, en tosin pistäisi vastaan kokeilla olisiko se kivaa. ;)

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ

No esmes meillä olisi varaa ostella kaikki uutena me ei vaan nähdä mitään järkeä siinä lapsi 0-5v kasvaa niin sika nopsaan että kirppiksiltäkin löytää aivan uudenveroista tavaraa.. esim: Reiman haalareita jotka ei uutta häpeä löytyy 10-30€ kun ne maksaa kaupassa nykyään varmaan70- 100€
Ihan samaa sarjaa kuin lastenvaunut käytettynä saa 200:lla vaunuja jotka on työnnety kaupasta 2-3 v aiemmin 700€ hintalapulla sitkun noi myy saa vielä suunnilleen omansa takaisin.

Oman näkemykseni mukaan lapset on aika pinallisia. Vaikka omilla lapsilla menisikin hyvin, en missään nimessä haluaisi heidän dissaavan heikomman tulotason perheiden lapsia koska niillä ei oo vaatteista jossa on isolla joku dorka logo jne. Saatika että vielä aikuisina olisivat sellaisia..

Sen sijaan perintö joskus 20-35 vuotiaalle on paljon parempi kuin lapsen hemmottelu nuorena. Lapsi on toivottavasti nuorempana oppinut että raha ei ole kaikkea eikä se ole ihmisarvon mitta, ja että ei kannata tuhlata.

No esmes meillä olisi varaa ostella kaikki uutena me ei vaan nähdä mitään järkeä siinä lapsi 0-5v kasvaa niin sika nopsaan että kirppiksiltäkin löytää aivan uudenveroista tavaraa.. esim: Reiman haalareita jotka ei uutta häpeä löytyy 10-30€ kun ne maksaa kaupassa nykyään varmaan70- 100€

Ois noihin kai meilläkin varaa, mutta oishan se jostain muusta pois. Ennemmin vaikka tekee kivan kesälomareissun ja käy talvella jossain laivalle jne kuin ostelee pennuille uusia merkkivaatteita rikottavaksi. Ja kun ei niitä siihen turhaan opeta, niin eivät osaa niitä vaatimalla vaatia isompina. Se on sitten hyvi yksilöllistä että paljonko tulevat vaatimaan, mutta just tällaiset 0-10 vuotiaat jotka menee pää edellä joka paikkaan, ei todella kiinnosta ostaa 100 euron haalaria jonka ne saa paskaksi yhdessä illassa kun vähän laskevat pyllymäkeä isojen kivien päältä.

Ostaa kirpparilta vähän halvempaa ja antaa rymytä enempi, varmasti parempi näin.

Kun ainakin meillä joku 100 euron haalari ihan oikeasti tuntuu busdetissa. Pystyy kyllä ostamaan, mutta ei silleen että pari kertaa päällä ja paskana tyyliin.

Mä en ole ikinä oikein ollut vielä "kunnon" töissä, mutta jos saisin 3k€ bruttopalkkaakin, olisin ihan helvetin tyytyväinen? Ainakin näillä tämänhetkisillä opiskelijan (470e/kk) tuloilla olo olis kuin miljonäärillä :puntti: Miten tuottava työntekijä ylipäätään pitää olla, että kehtaa +3k€ palkkoja pyytää? Työnantajallehan tuosta 3k€ palkastakin aiheutuu noin 4,8k€ menot?

Opiskelun aikana sitä ei osaa arvostaa pieniä opintotukia, varsinkin kun niillä pitää oppia pärjäämään, mutta kun tulot vähitellen tulee kuvioihin, niin huomaa, kuinka pirusti on viisastunut senttiä venyttäessä. Ensin sitä oppii elämään vain opintotuella, ja löytää keinoja, millä pärjää ja elää halvalla. Sitten myöhemmässä opintojen vaiheessa varmasti alkaa tulla osa-aikaisia töitä opintotuen kaveriksi, niin vaikka mennään "naurettavissa" tuloissa (9kk*470€/kk opintotuki + opintotuen tulorajoilla menevä 11k€/vuosi tulot) sitä tuntee elävänsä herroiksi, kun rahaa jää kuukaudessa ihan säästöön asti ja voi ostaa jo ketsuppia makaroonin päälle. Tuon opintoajan säästämisen oppimisen vuoksi työelämässä huomaa, että 2,5k€/kk tuloista jää useampi satanen säästöön, vaikka asuu sinkkutaloutena, eikä ole tehnyt mitään suurempia muutoksia elintasoonsa.

Nuo palkka-asiat riippuvat alasta ja työtehtävistä. Tuottavuuden lisäksi tuohon toki vaikuttaa esim. vastuutehtävät.

Sitten kun tienaat sen 3k€ kuussa ympäri vuoden, huomaat maksavasi palkastasi lähes kolmasosan veroa ym. shittiä. Siinä karisee miljonääriolo hyvin nopeasti.

Noin mäki ajattelin kunnes menin töihin. Vuoden jälkee kolme kiloo ei riitä mihkää. Lopulta neljäki tuntuu vähältä. Vielä kun totuttaa itseään komennusliksaan on kuin isku vasten kasvoja kun yhtäkkii "riittävä" palkka puolittuu palatesta normihommiin. Noo, onhan sitä uudet talot ja autot ja kohtuullisen pieni laina. Vähemmälläki vois ehkä tulla toimeen

Sitten kun tienaat sen 3k€ kuussa ympäri vuoden, huomaat maksavasi palkastasi lähes kolmasosan veroa ym. shittiä. Siinä karisee miljonääriolo hyvin nopeasti.

SItten hoommaa vielä auton rahoituksella tietty, polttoaineet vakuutukset ym asiaankuuluvat menot ja huomaakin et tosta 3k jää 200 enemmän kuin opintotuki oli :))

SItten hoommaa vielä auton rahoituksella tietty, polttoaineet vakuutukset ym asiaankuuluvat menot ja huomaakin et tosta 3k jää 200 enemmän kuin opintotuki oli :))

Tai sitten kulkee julkisilla töihin ja säästää perkeleesti rahaa. Totta kai elintason noususta pitää maksaa. Se on sitten ihan oma moka, jos elintaso ei nouse, vaan maksaa ihan vaan typerämmäksi menneestä rahan käytöstä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom