Opintotuki 460e/kk ja vuokramenot nuorisosäätiön(HUOM!) kämpässä 590e/kk..onneksi yhdessä emännän kanssa asustellaan mutta silti ei voi enää nuorille suositella ainakaan "edullisuudella". Monesta paikasta saa neliöitä paljon halvemmalla. Ensi vuonna opintolainahakemus vetämään..
Onko tuo kokonaisvuokra vai maksatteko kumpikin 590e/kk? Mikäli ensimmäinen, niin ei todellakaan ole paha. Mikäli toinen, niin se nyt on omaa tyhmyyttä asua noin helvetin kalliissa asunnossa.
Laita esimerkkejä näistä "halvemmista" vaihtoehdoista.
Soluasunnot, kämppiksen kanssa asuminen ja pelkän huoneen vuokraaminen ovat halvempia vaihtoehtoja. Lisäksi mulla on ollut Turussa yksiö hintaan 260e/kk. Olihan se vähän huonommalla alueella, mutta ei mua ikinä haitannut. Bussit kulkivat 10min välein ja fillarilla pääsi kesäisin. Keskustaan n. 4-5km.
Helsingissä on tosiaan ihan omaa luokkaansa vuokrat, mutta siellä kannattaakin jakaa asunto. Mun mielestä ei todellakaan ole mikään oletus, että opiskelijalla pitäisi olla varaa yksiöön. Varsinkin isoissa kaupungissa yksiöt ovat niin kalliita, että olisi kohtuutonta vaatia niin isoa korotusta opintotukeen, että opiskelijalla olisi aina varaa yksiöön.
Itse maksan tällä hetkellä £74/vko huoneesta asuntolassa. Jaan käytävän 20 ihmisen kanssa ja koko talossa asuu about 100 ihmistä. Kylppärin (5 vessaa ja 3 suihkua) jaan käytävälläni asuvien kanssa. Vuokraksi tulee n. 300e/kk, mikä on suhteellisen edullinen. Saman verran maksoin helvetin pienestä huoneesta (vähän reilu 5 neliötä) n. 4km Amsterdamin keskustasta.
Mä en jaksa ruikuttaa opintotuesta, koska koen sen ihan riittäväksi. Saan maksimit, eli n. £350 kuukaudessa. Opintotuen päälle tulee palkka, n. £50-70 viikossa. Palkalla ostan safkat, opintotuesta maksan vuokran ja ylijäävä osuus menee shoppailuun, juhlimiseen, koulukirjoihin, matkustamiseen jne. Mikäli rahat käyvät vähiin, teen enemmän töitä (yleensä 1-2 iltaa viikossa, mutta periaatteessa voin tehdä niin paljon kuin jaksan). Kertaakaan ei ole ollut sellainen tilanne, ettei olisi rahaa tehdä just sitä mitä haluan. IMO nämä ovat pelkästään järjestelykysymyksiä...