Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Itse olen pelkkä perusinssi ilman tuota kunnioitettavaa etuliitettä ja aloituspalkka oli 2300€ vuonna 2007. Käyttöönottoinsinööri nimikkeellä.

Saanen tiedustella, että kuinka paljon on palkkasi noussut tässä 3 vuoden aikana? Itse valmistuin 2007 ja lähdin tuolloisella aloituspalkkasuosituksella (2300€/kk) liikenteeseen. Varsinaista korotusta en ole käynyt pyytämässä, sillä olen ajatellut vain että on oltava kiitollinen että on edes duunia tällä hetkellä. Yleiskorotusten myötä liksa on noussut reippaaseen 2500€/kk, mutta tuo ei oikein enää nykyhintatasolla miellytä. 10-15% korotus piristäisi mieltä mutta vaikea vain keksiä todellisia syitä miksi palkkaani pitäisi nostaa erikseen noinkin paljon. Tässä sulkeutuneessa firmassa kun ei kukaan omaa palkkaansa kerro saati sitten puhu mistään korotuksista, joten vertailupohjakin on huono.

Perusinsinöörin palkoista; edellisessä työpaikassa aloituspalkkani oli IOL:n mukainen sillonen suositusaloituspalkka, joka taisi olla markka-aikaan 12000 mk. Tasan 7 vuoden työkokemuksen jälkeen palkka oli noussut euroissa johonkin 2300-2400€ väliin, vain yleiskorotuksilla. Verotietojen (tai toisten ihmisten muidenkaan asioiden) kyttääminen ei ole koskaan tuntunut omalta jutulta, joten kuulin sitten firman pikkujouluissa, että vanhat insinöörijäärät vetää osastolla 5-6k€ liksoja. Jostain verojulkaisuista nuo oli kuulemma katsottu. Nyt vasta jälkikäteen olen tajunnut, että miten miten "huono" palkka tuo oli työpanokseen ja tietotaitoon nähden. Ei tuolla herrroiksi yksin asuessa elänyt, vaikka toki ihan ok pärjäsikin.

Kävin kysymässä ennen firman vaihtoa korotusta liksaan, mutta vastaus oli odotetusti kieltävä. Kokeilin sitten vaihtaa työpaikkaa ja samalla myös toimenkuvaa/alaa teollisuuden suunnittelusta teknologia-alalle. Onnekseni työpaikanvaihto onnistui ja jo pelkällä työpaikan vaihdolla sain nostettua palkkaa samantien 40%. Palkka on noussut nyt useamman vuoden kuluessa yleiskorotusten ja "hyvin tehdyn työn" mukaan tulleilla korotusilla lähes toisen mokoman edellisen paikan liksaan verrattuna. Suurin (tai melkein ainoa) merkittävä tekijä palkkaukseen on kuitenkin "alan vaihto". Palkkaa maksetaan alan erityisosaamisen keskipalkan ja työkokemusvuosien mukaan. Sinänsä ironista, että erityisosaaminen on opittu juuri edellisessä työpaikassa jossa sitä ei noteerattu mitenkään.

Palkkaan olen muutenkin erittäin tyytyväinen, kuten myös työpaikkaan ja työtehtäviin kokonaisuutena, mitä ei voinut sanoa vanhasta työpaikasta. Kaikkein kiitollisin olen kuitenkin siitä, että ylipäätänsä on töitä. En valittaisi, vaikka palkka ei tästä nyt nousisi hetkeen.

Kaikille ei tietysti raha ole niin tärkeätä. Tavalla tai toiselle me, jotka täällä asiasta keskustelemme pidämme maallista mammonaa arvossa ja sitä kautta ajaudumme hommiin joissa maksetaan ehkä vähän parempaa palkkaa.

Moni varmasti ohittaa tämänkin ketjun tokaisemalla "Ketä kiinnostaa kunhan palautusjuomaa on kaapissa."

Matalapalkkasuvusta tulleena voin kertoa, että köyhille se raha vasta tärkeää onkin. Oma tulotaso on onneksi nyt sitä luokkaa, ettei ihan joka penniä tarvitse laskea, mutta kun olin respana ja opiskelijana niin raha oli lähestulkoon päivittäinen ajatus, kun koko ajan piti miettiä, että riittääkö vaiko ei. Ja koko ajan piti miettiä, mitä pitää ensi kuussa maksaa ja riittääkö.

Matalapalkkasuvusta tulleena voin kertoa, että köyhille se raha vasta tärkeää onkin...
Olet niin oikeassa. Itsellä sama tausta ja ihmettelen kovasti sitä, että kun tienaa hyvin, niin muka sitten raha on jotenkin tärkeämpää kuin muilla. Se on ihan päinvastoin. Kun olin köyhä opiskelija, piti jokaista menoa katsoa suurennuslasilla ja laskea ostanko tuota vai tuota. Raha oli mielessä aina, kun jotain teki tai jätti tekemättä sen puutteesta. Nyt kun on rahaa, en esim. ruokakaupassa katso mitä mikin maksaa. Eli ajattelen itse rahaa paljon vähemmän kuin ennen.

Nyt se on siirtynyt siihen, että seuraan ainoastaan säästössä (lue sijoitettua) olevan rahan määrää ja mietin isommat hankinnat sen mukaan, miten se vaikuttaa tuohon rahamäärään ja sen kasvuun tulevaisuudessa.

Mun on pakko jatkaa, kun asia on osaltani ajankohtainen.

Eli miksi ihmiset ajattelevat niin, että vain rikkailla on se raha mielessä. Ja se on se perisynti, kateus. Olen vaihtamassa autoa ja haluaisin ostaa n. 100 000 euroa maksavan auton, mihin minulla on hyvin varaa. Mutta arvakkaappa miksi en osta? Miksi tyydyn vähän vähemmän huomiota herättävään ja halvempaan autoon?

Kun on ollut lehtien palstoilla ja ihmiset ovat lukeneet paljonko tienaat, on tästä tullut riesa. Miksi tuo tienaa noin paljon, miksi minä saan näin vähän, miksi se on muka parempi kuin minä ym. Ja kaikki tapahtuu selän takana, saa itse tietää muiden ihmisten puheista vain muilta.

Perusinsinöörin palkoista; ...

Olen hieman epäillyt myös, että olisin jonkinmoisessa palkkakuopassa. Firman nykytilassa ei mikään päällimmäisin juttu ole lähteä nostamaan työntekijöiden palkkoja, kun kaikille ei ole edes tarjolla töitäkään. Tässä tilanteessa siis palkankorotushaaveet ovat olleet todellakin vain haaveita viimeiset pari vuotta. Pitäisi saada tehtyä itsensä tärkeäksi työnantajalle, jotta saisi jotenkin palkankorotusta perusteltua, mutta työni vastaa tällä hetkellä suurinpiirtein koulutetun apinan hommia joten lähtökohdat palkkaneuvotteluun on huonot.

Alan vaihto tai pikemminkin linjan vaihto alalla kiinnostaisi hieman itseanikin ja samallahan sitä tosiaan voisi lähtöpalkan neuvotella nykyiselle markkinatasolle, joka olisi siis varmasti joitakin satasia korkeampi kuin nykypalkka.

Nykypalkalla tulen ihan ok toimeen nykytilanteessani, mutta tässä pitäisi alkaa perhettä perustamaan ja kämppää ostamaan joka luo hieman paineita sille, että tuleeko tässä kohta toimeen enää. Lottovoittoa odotellessa...

Itse olen IT-alan hommissa. Minä olen aina miettinyt, että palkka täytyy määräytyä työn haastavuuden ja itsenäisyyden pohjalta. Jos työskentelee itsenäisesti ja ottaa paljon vastuuta, pitää siitä myös saada liksaa. Mitä järkeä tehdä vastuullista työtä huonolla palkalla kun voisi ottaa työn jossa ei vastuuta niin paljoa joutuisi kantamaan?

Itse olen työskennellyt IT-alalla vaan ammattikoulupohjalta (datanomi), viimeiset pari vuotta asiantuntijatason tehtävissä, sitä ennen erilaisissa tukihommissa. Palkka ~3kiloeuroa kuussa, palvelin/verkko/työasema ylläpito tehtäviä. Inssiksi luen, vielä varmaan lähemmäksi pari vuotta saa juosta iltaisin koulussa. Aika äkkiä tullut selväksi, että todistukset ei hirveästi kiinnosta, työkokemus (sertifikaatit myös) on se mitä arvostetaan.

Eipä sitä palkan korotusta ikinä olla tarjoamaan tultu, aina pitänyt vääntää. :D Viime talossa pomot sanoi että palkkaa ei nosteta, olin sitten yhteydessä luottamusmiehiin jotka totesivat että palkkaluokan täytyy nousta koska työtehtävät ovat niin vastuullisia. Nousihan se (~400 euroa) ja vielä takautuvasti vuoden ajalta! Täytyy pysyä lujana, tietty suututtamatta niitä omia esimiehiä.

Matalapalkkasuvusta tulleena voin kertoa, että köyhille se raha vasta tärkeää onkin. Oma tulotaso on onneksi nyt sitä luokkaa, ettei ihan joka penniä tarvitse laskea, mutta kun olin respana ja opiskelijana niin raha oli lähestulkoon päivittäinen ajatus, kun koko ajan piti miettiä, että riittääkö vaiko ei. Ja koko ajan piti miettiä, mitä pitää ensi kuussa maksaa ja riittääkö.

Samoin matalapalkka perheestä tulleena.

Muistan vain ne ainaiset tappelut vanhempien kesken esim. ostetaanko autoon bensaa, kaljaa vai jääkaappiin ruokaa lapsille. Se on alkujaan jäänyt kaivelemaan ja kylvänyt ajatuksen siitä, että omassa perheessä ei IKINÄ tulla kinaamaan jostain hemmetin peruselintarvikkeiden ostamisesta vaan sitä rahaa on oltava.

Ruokakaupassa samoin ei todellakaan tule mieleen katsoa hintalappuja vaan ostan sitä mistä pidän. Oikeastaan tilin saldokin on minulle yhdentekevä kunhan sieltä nousee sen verran, että saan mitä satun tarvitsemaan/haluamaan :)

Yksi "tavis" lisää ilmoittautuu...perus kk-palkka ~2300 e bruttona, siihen vuorolisät päälle. Tämän vuoden ansiot lienee jtn 36-38k luokkaa.

Amk-sairaanhoitajan tutkinto siis, töissä olen päivystysalueella, jossa varmaan hieman tavallista parempi peruspalkka. Työnkuvaan nähden silti ihan paska.

Opintotuki 460e/kk ja vuokramenot nuorisosäätiön(HUOM!) kämpässä 590e/kk..onneksi yhdessä emännän kanssa asustellaan mutta silti ei voi enää nuorille suositella ainakaan "edullisuudella". Monesta paikasta saa neliöitä paljon halvemmalla. Ensi vuonna opintolainahakemus vetämään..

Opintotuki 460e/kk ja vuokramenot nuorisosäätiön(HUOM!) kämpässä 590e/kk..onneksi yhdessä emännän kanssa asustellaan mutta silti ei voi enää nuorille suositella ainakaan "edullisuudella". Monesta paikasta saa neliöitä paljon halvemmalla. Ensi vuonna opintolainahakemus vetämään..

Laita esimerkkejä näistä "halvemmista" vaihtoehdoista.

Kas-vaimen kanssa samaa mieltä, että 590e voi olla yleiseen vuokratasoon nähden ihan ok-vuokra. Riippuu tietty missä asuu ja millaisessa asunnossa. Helsingissä ei välttämättä saa edes yksiötä tuolla rahalla.

Tiesitkö, että opintolainaa voi hakea kesken vuodenkin?

Yksi "tavis" lisää ilmoittautuu...perus kk-palkka ~2300 e bruttona, siihen vuorolisät päälle. Tämän vuoden ansiot lienee jtn 36-38k luokkaa.

Amk-sairaanhoitajan tutkinto siis, töissä olen päivystysalueella, jossa varmaan hieman tavallista parempi peruspalkka. Työnkuvaan nähden silti ihan paska.

Työnkuvaan nähden paskoja palkkoja löytyy vähän joka suunnalta...

Ei voida ihan matalapalkkaisuudessa puhua jos vuosiansiot menee päälle 35 kiloeuron!

Itse olen ajatellut laittaa hakemuksia vetämään raaka-ainetuotantoon Kanadaan ja Afrikkaan. Nykyinen työpaikka ja palkka on hyvä, mutta noissa maissa inssi voi tienata 100 000€ käteen +kaikki kustannukset mitä nyt työpaikasta siellä voi aiheutua..
Esim Kanadassa yksi firma tarjoaa 2vk/2vk työrosteria, maksaa lennot kuukausittain eurooppaan (tai minne nyt meneekin) ja maksaakin jotain tehdystä työstä.
Afrikassa lienee eniten rahaa liikkeellä, mutta ihmishenki ei ole kovin arvossaan siellä

Back
Ylös Bottom