No ehkä vähä, mutta kyllä ne sen lapun ottaa mis on parhaiten kokemusta, oli se sitten tehty miten tahansa.
Kyllä niitäkin hakemuksenkäsittelijöitä löytyy, jotka heittävät suoraan roskiin väärin muotoiltuja hakemuksia. Ristiriitaiseksi homma menee, kun tietää, että yksi ei voi sietää pdf-liitteitä ja toinen ei hyväksy doc-tiedostoja :D. Omat hakemukseni olen aina laittanut rtf-muodossa. Jos on sähköpostihaku, niin itse viestiin lyhyt alustus (2-3 lausetta) ja muut liitteinä (hakemus, cv ja kuva).
Sitten ei tietenkään mahda mitään, jos hakemuksenkäsittelijä heittää 90% hakemuksista joka tapauksessa roskiin todeten, että "Noilla nyt oli paska tuuri muutenkin". Tätäkin tapahtuu, enkä moiti, koska rekrytointi on kallista ja aikaa vievää puuhaa, eikä jokaisen pilipalihomman täyttämiseen yksinkertaisesti kannata uhrata resursseja. Loppupeleissähän on kuitenkin yrityksellekin arpapeliä, että millaisia yksilöitä hakemusten takaa paljastuu. Sitäpaitsi usein yksinkertainen, ahkera,
nöyrä ja terve työntekijä on firmalle parempi vaihtoehto kuin älykäs, kunnianhimoinen ja eteenpäinpyrkivä. Paras ei ole aina paras vaihtoehto.
Nyt meni ohi aiheesta. Itse olen siitä poikkeuksellinen heppu, että taidan olla tällä hetkellä tyytyväinen liksaani. Peruspalkka ei ole paljoa yli kolmen tonnin, mutta aika pienellä vaivalla se tulee. Kun työt ei stressaa liikaa, niin jää virtaa itsensä kehittämiselle ja aloitankin taas iltaopiskelut vuodenvaihteessa. Katson palkka-asiaa myös siltä kantilta, että kyllähän paremmille liksoille pääsisi vastuuta ottamalla ts. pitäisi hakeutua esimies- ja projektinjohtohommiin. Vastuun, stressin, palkan ja veroprogression suhde ei kuitenkaan houkuta. Enemmän "jää voitolle" itseensä panostamalla.