Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Kun olet yhteyksissä opiskelukavereihisi, niin kysele heiltä vinkkejä mahdollisista avoimista työpaikoista tai henkilöistä, joilta töitä voisi kysellä. Kaikkia suhteita kannattaa käyttää hyväksi.

Tuohon pitää vastata että ei toimi. Apu kelpasi aikoinaan, mutta nykyään ei vastata sähköpostiin, tekstiviesteihin eikä enää puheluihinkaan. Eli nämä kontaktit on unohdettava.
Ainoat jotka pitävät enää yhteyttä ovat samassa tilanteessa kuin minä itsekin.

Se on kiva miten jannut joilla on käynyt hillitön säkä on aina särmänä neuvomassa miten hommiin pääsee. :)
Kusetuksessa on se paha puoli, että monella alalla piirit on helvetin pienet. Jos sanot olleesi firmassa x hommissa, haastattelijalla saattaa hyvinkin olla esim vanha opiskelukaveri kyseisessä paikassa. Sieltä voi tulla hankala kysymys vastapalloon.

Kemiaa ei vaan olisi kannattanut lähteä lukemaan alun perinkään. Yritä vaikka jotain opettajan viransijaisuuksia kärkkyä?

Kusetuksessa on se paha puoli, että monella alalla piirit on helvetin pienet.

Joskus aikoinaan koitin tota. Ihan silmät sinisenä valehtelin haastattelijalle, että osaan erästä pientä opensource ohjelmaa kohtuullisen hyvin ja oon sitä konffaillu. Eikös siinä sitten tullut ilmi, että toinen haastattelijoista on ollut kehittämässä ko. ohjelmaa. Sanotaanko, että oli aika nolo loppu sille haastattelulle :jahas:.

Kerrasta opin :D

Se on kiva miten jannut joilla on käynyt hillitön säkä on aina särmänä neuvomassa miten hommiin pääsee. :)
Kusetuksessa on se paha puoli, että monella alalla piirit on helvetin pienet. Jos sanot olleesi firmassa x hommissa, haastattelijalla saattaa hyvinkin olla esim vanha opiskelukaveri kyseisessä paikassa. Sieltä voi tulla hankala kysymys vastapalloon.
Tämä todellakin kannattaa muistaa, sillä ei ole ollenkaan yleistä, että varsinkin hieman pienemmät firmat soittelevat edellisiin paikkoihin. Pieni väritys toki kannattaa, mutta ei suoranaista kusetusta kannata harrastaa.

Ja osa noista neuvoista on kyllä aivan paskapuhetta. Joillain vaan käy hyvä tuuri - toisilla puolestaan huonompi. Se hakemus + cv vaikuttavat tietysti todella paljon, mutta se on niin siitä rekrytoijasta kiinni minkälainen hakemus häneen "iskee". Eli paha sitä on mennä neuvomaan minkälainen sen "pitäisi" olla.

No ehkä vähä, mutta kyllä ne sen lapun ottaa mis on parhaiten kokemusta, oli se sitten tehty miten tahansa.
Kyllä niitäkin hakemuksenkäsittelijöitä löytyy, jotka heittävät suoraan roskiin väärin muotoiltuja hakemuksia. Ristiriitaiseksi homma menee, kun tietää, että yksi ei voi sietää pdf-liitteitä ja toinen ei hyväksy doc-tiedostoja :D. Omat hakemukseni olen aina laittanut rtf-muodossa. Jos on sähköpostihaku, niin itse viestiin lyhyt alustus (2-3 lausetta) ja muut liitteinä (hakemus, cv ja kuva).

Sitten ei tietenkään mahda mitään, jos hakemuksenkäsittelijä heittää 90% hakemuksista joka tapauksessa roskiin todeten, että "Noilla nyt oli paska tuuri muutenkin". Tätäkin tapahtuu, enkä moiti, koska rekrytointi on kallista ja aikaa vievää puuhaa, eikä jokaisen pilipalihomman täyttämiseen yksinkertaisesti kannata uhrata resursseja. Loppupeleissähän on kuitenkin yrityksellekin arpapeliä, että millaisia yksilöitä hakemusten takaa paljastuu. Sitäpaitsi usein yksinkertainen, ahkera, nöyrä ja terve työntekijä on firmalle parempi vaihtoehto kuin älykäs, kunnianhimoinen ja eteenpäinpyrkivä. Paras ei ole aina paras vaihtoehto.

Nyt meni ohi aiheesta. Itse olen siitä poikkeuksellinen heppu, että taidan olla tällä hetkellä tyytyväinen liksaani. Peruspalkka ei ole paljoa yli kolmen tonnin, mutta aika pienellä vaivalla se tulee. Kun työt ei stressaa liikaa, niin jää virtaa itsensä kehittämiselle ja aloitankin taas iltaopiskelut vuodenvaihteessa. Katson palkka-asiaa myös siltä kantilta, että kyllähän paremmille liksoille pääsisi vastuuta ottamalla ts. pitäisi hakeutua esimies- ja projektinjohtohommiin. Vastuun, stressin, palkan ja veroprogression suhde ei kuitenkaan houkuta. Enemmän "jää voitolle" itseensä panostamalla.

Ja osa noista neuvoista on kyllä aivan paskapuhetta. Joillain vaan käy hyvä tuuri - toisilla puolestaan huonompi. Se hakemus + cv vaikuttavat tietysti todella paljon, mutta se on niin siitä rekrytoijasta kiinni minkälainen hakemus häneen "iskee". Eli paha sitä on mennä neuvomaan minkälainen sen "pitäisi" olla.
Mitkä neuvoista ovat tähän asti olleet paskapuhetta?
Ihan hyviä neuvoja minun mielestä täällä ollaan jaettu.

Alkaa kyllä karata ohi aiheen.

Mä saan opiskelusta palkkaa ja tukea valtiolta sen verran että käteen jää kuussa ~100€. :down: Jos tuolla pitäisi potailun vaatimat energiamäärät täyttää niin ainoa vaihtoehto olisi vetää sitä rypsäriä 200g päivässä.

Mitkä neuvoista ovat tähän asti olleet paskapuhetta?
Ihan hyviä neuvoja minun mielestä täällä ollaan jaettu.
Niin onkin jaettu hyviä neuvoja, mutta muutamia on kerrottu ikäänkuin asioina miten ne "täytyy" tehdä. En ala niitä erikseen luettelemaan, sillä vääntöhän siitä vaan syntyisi, joten jokainen seulokoon itse hyviksi näkemänsä neuvot. Hakemuksia on juurikin niin monta kuin hakijoitakin. Ei niihin vain voi mitään yleismalkaista neuvoa antaa, riippuu täysin mestasta ja siitä ihmisestä toisessa päässä.

Joku voi ottaa sut haastatteluun sillä verukkeella, että olipas kivasti muotoiltu sähköposti, ja liitteetkin on vielä .pdf:iä. Toinen taas ei voi sietää niitä ja nakkaa sen heti roskikseen. Joku diggaa siitä postissa lähetetystä pinkille paperille printatusta hakemuksesta.

Entäs ne psykologin haastattelut ja testit? Niissä ei oikein pysty esittämään muuta mitä oikeasti on tai sut leimataan hetkessä hulluksi, homoksi tai muuten vaan ääliöksi.

Entäs ne psykologin haastattelut ja testit? Niissä ei oikein pysty esittämään muuta mitä oikeasti on tai sut leimataan hetkessä hulluksi, homoksi tai muuten vaan ääliöksi.

En ole ihan samaa mieltä. Väittäisin että itsevarmuudella ja motivaatiolla saa itsensä näyttämään siltä mikä haluaisi olla sen sijaan että testissä näkyisi vaan se mitä nyt on.

En ole ihan samaa mieltä. Väittäisin että itsevarmuudella ja motivaatiolla saa itsensä näyttämään siltä mikä haluaisi olla sen sijaan että testissä näkyisi vaan se mitä nyt on.
Osittain kyllä, mutta 9/10:stä menee saletisti sekaisin jos yrittää kikkailla noissa testeissä jotain muuta mitä on. Jotkin testit varmasti vielä meneekin, mutta joissain pidemmissä "ristikuulusteluissa" puhuisi itsensä loppuviimein pussiin. Oikeastaan on aivan sama mitä ne tulokset on jos pystyy järkevästi perustelemaan ne. Ja tuo onnistuu helpoiten siten ettei turhia kikkaile, vaan vetää niin kuin asiat on. No oli miten oli, jatketaan palkkakeskusteluja...

Tuohon pitää vastata että ei toimi. Apu kelpasi aikoinaan, mutta nykyään ei vastata sähköpostiin, tekstiviesteihin eikä enää puheluihinkaan. Eli nämä kontaktit on unohdettava.
Ainoat jotka pitävät enää yhteyttä ovat samassa tilanteessa kuin minä itsekin.

Sorry nyt, mutta tuntuu kyllä, että sun asenteessa on jotain vikaa, jos "lähes" kaikki jostain syystä sulle selkänsä kääntävät. Eikö itsestäsikin ole omituista se, vai voitko puhtain mielin muuta väittää?

Sen nyt vielä nielis, jos ei työtä saa, mutta että opiskelukaveritkaan ei halua olla missään yhteydessä kuulostaa jo vähintäänkin oudolta... jossain on vikaa.

Psykopaatti saa itsensä näyttämään noissa testeissä ihan miltä ite haluaa.
Vaikka saisikin itsensä näyttämään ihan miltä haluaa, niin yleensä ei voi varmaksi tietää mitä työnantaja haluaa. Pitääkö olla kunnianhimoinen vai tyytyä vähään, olla itsenäinen vai tiimipelaaja, keskittyä yksityiskohtiin vai kokonaisuuteen jne... Toki jotain voi aina haettavasta tehtävästä päätellä, mutta kaikkia työnantajan aivoituksia ja painotuksia on vaikea arvata etukäteen.

Ruokalusikka sanoi:
Katson palkka-asiaa myös siltä kantilta, että kyllähän paremmille liksoille pääsisi vastuuta ottamalla ts. pitäisi hakeutua esimies- ja projektinjohtohommiin. Vastuun, stressin, palkan ja veroprogression suhde ei kuitenkaan houkuta.
Samaa mieltä. Tällä hetkellä saan nettopalkkaa ~2000 euroa. Jos haluaisin saada käteen 500€ enemmän, pitäisi bruttopalkkani nousta noin 1200 euroa jolloin se olisi ~4000€/kk. Kannattaisiko viiden sadan euron takia vastailla puhelimeen vapaa-ajallaan, tehdä palkattomia ylitöitä, kärsiä viikottaisia työmatkoja ilman matka-ajankorvausta ja ottaa hillittömästi vastuuta - tällaistahan se työ todennäköisesti noin isolla palkalla olisi? Minusta ei kannata, vapaa-aika on paljon arvokkaampaa.

Vaikka saisikin itsensä näyttämään ihan miltä haluaa, niin yleensä ei voi varmaksi tietää mitä työnantaja haluaa. Pitääkö olla kunnianhimoinen vai tyytyä vähään, olla itsenäinen vai tiimipelaaja, keskittyä yksityiskohtiin vai kokonaisuuteen jne... Toki jotain voi aina haettavasta tehtävästä päätellä, mutta kaikkia työnantajan aivoituksia ja painotuksia on vaikea arvata etukäteen.

Jos ei todellakaan noihin osaa vastata hakemansa paikan perusteella, on kyllä tullu haettua väärään paikkaan.

Pitääkö olla kunnianhimoinen vai tyytyä vähään, olla itsenäinen vai tiimipelaaja, keskittyä yksityiskohtiin vai kokonaisuuteen jne... Toki jotain voi aina haettavasta tehtävästä päätellä, mutta kaikkia työnantajan aivoituksia ja painotuksia on vaikea arvata etukäteen.
Noi on henkilökohtaisia ominaisuuksia, joten kannattaa olla rehellinen. Muuten voi alkaa työt ketuttamaan jos on suurien linjojen tyyppi ja työ on pilkun viilausta.

^^ Ei välttämättä. Aina ei voi tietää, haluaako firma ihmisen joka tekee samaa hommaa valittamatta 10 vuotta, vai jonkun josta voi puolen vuoden jälkeen kouluttaa toimitusjohtajan (vrt kunnianhimoinen vai ei). Ja töitä hakiessa on vaikea tietää, tehdäänkö hommia enemmän tiimissä vai suositaanko paikassa yksilöhommia - samoihinkin hommiin voit olla toisessa paikassa liian itsenäinen ja toisessa liian vähän itsenäinen.

Itse ainakin olen hakenut suht. samoihin hommiin moneen eri paikkaan, ja paikasta riippuen on korostettu hyvinkin erilaista työskentelytapaa ja persoonallisuutta. Eli on hyvin paljon kiinni itse firmasta millaisen tyypien he haluavat - ja firman sisäisiä painotuksia on hankala tietää ulkopuolisena hakijana. Siten etukäteen sen miettiminen, millaisena haluaisi itsensä esittää, on hankalaa ja myös tyhmääkin kuten modified sanoikin.

Esimerkiksi itse jäin valitsematta yhteen työhön, kun testien mukaan olin siihen liian fiksu ja kunnianhimoinen (jos nyt itsekehu sallitaan). Jos olisin tiennyt etukäteen että firma haluaa rutinoituneen puurtajan, olisin toki voinut esim. vastailla kykytesteihin tahallaan väärin. Mutta lopputuloksena olisi ollut se, että istuisin nyt työssä joka on tylsää, sisältää paljon rutiineja, ja jossa ei ole ainakaan lähivuosiin etenemismahdollisuuksia. Eli rehellisyydellä voittavat kaikki.

^
-"hakikos tätä paikkaa joku muukin"
-" Joo, haki. Ei me otettu sitä , koska se oli aika paljon fiksumpi kuin sä. Tarvitsimme tähän hommaan neekeriin, ja sinä sovellut siihen vallan mainiosti."

Vaikka saisikin itsensä näyttämään ihan miltä haluaa, niin yleensä ei voi varmaksi tietää mitä työnantaja haluaa. Pitääkö olla kunnianhimoinen vai tyytyä vähään, olla itsenäinen vai tiimipelaaja, keskittyä yksityiskohtiin vai kokonaisuuteen jne...

"Olen itsenäinen tiimipelaaja" ;)

^
-"hakikos tätä paikkaa joku muukin"
-" Joo, haki. Ei me otettu sitä , koska se oli aika paljon fiksumpi kuin sä. Tarvitsimme tähän hommaan neekeriin, ja sinä sovellut siihen vallan mainiosti."

Jos työnantaja ajattelee, että hakija on liian fiksu ja kenties ylikoulutettukin, niin todennäköisesti ei viihdy kyseisessä työpaikassa pitkään, vaan hakee nostetta uralleen muualta. Tällöinhän kannattaa valita se "tyhmempi", koska hänen oletetaan viihtyvän pidempään työpaikassa. Valitaan siis sopivin työntekijä haettavaan työpaikkaan.

Back
Ylös Bottom