Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Meni koko työpäivä perseelleen kun mietin tuota asiaa. Rähjäsin työkavereille, mökötin, paiskoin työkaluja ja olin muutenkin vittumainen. Alkoi tuntumaan siltä näinköhän kohta saa pyyhkiä hanurinsa todistuksella ja cv:llä. Mietin mikä on vialla siihen etten pääse kiinni oman alan ja oman tason töihin?
Miksi ne joita viina ja vieraissa juokseminen ovat nykyään sen 1000€/kk enemmän pätevämpiä kuin minä. Minä yritin kaikkeni viimeiseen asti. Satoja ja satoja hakemuksia töihin... mutta ei koskaan tilaisuutta näyttää. Minä yritin ja annoin kaikkeni, tein uhrauksia ja olin 110% mukana kaikessa.

Epäonnistumisen ei pitänyt olla vaihtoehto, mutta kuinkas kävikään... usein tuntuu melkein siltä että tästä sotkusta ei lähdetä enää kuin jalat edellä.

Et ole ajatellut kokeilla hakea hommia ulkomailta, jos Suomesta ei nappaa? Äkkiseltään sanoisin, että parissa viikossa löytyisi useita paikkoja, joista saisit tuplapalkan.

6-12kk reissunkin jälkeen se CVkin näyttää huomattavasti paremmalta ja Suomestakin löytyy alan hommia.

Aina on vaihtoehtoja.

Jaa no eikai semmosille erikoisaloille ehkä kannata opiskellakkaan.

Erikoistumisella sitä nykyään lähinnä jylllätäänkin....

Meni koko työpäivä perseelleen kun mietin tuota asiaa. Rähjäsin työkavereille, mökötin, paiskoin työkaluja ja olin muutenkin vittumainen.

Tarkoitus ei ole vittuilla tai vääntää veistä haavassasi, mutta eikähän se vika löydy pitkälti sinusta itsestäsi. Koulun papereilla ei ole mitään merkitystä jos kaveri ei muuten sovellu työhönsä tai työyhteisöön, olisiko ongelma kenties tässä? Kun nyt kuitenkaan ei ole normaalia, että "opiskelut vievät mielenterveyden", bruttopalkkasi on inssin papereilla alle 1500€/kk ja tunnut vetävän herneen nenään melko asiallisistakin kommenteista. Toivottavasti tuo yllämainittu ja quottaamani reaktio oli "netissä" helposti kirjoitettavaa liioittelua, mutta jos nyt ihan vakavasti puhutaan niin sinun kannattaisi saada ensiksi oma pääsi kuntoon ja ruveta sen jälkeen miettimään mikä mahdollisesti on aikaisemmin mättänyt. Tähän mennessä et ole pystynyt laittamaan kuin asioita, missä olet parempi kuin paskat duuni/opiskelukaverisi ja tilanteesi valossa tarkasteltuna tämä ei ole kovin realistinen lähestymistapa nykyisiin ongelmiisi.

Mistähän kohdasta tätä asiaa lähtisi purkamaan kun ehdotuksia ja kritiikkiä tuli muutamalta suunnalta.

Se ulkomaille lähtö vaikka ensin. Hain opiskeluaikanani kahdesti vaihto-oppilaaksi ja olisin päässyt molemmilla kerroilla, mutta en kummallakaan kerralla saanut kesätöitä. Piti jättää reissut väliin kun ei ollut varaa lähteä. Toisille se lähteminen on vaan helpompaa - kamat kasaan ja näkemiin. Olen yrittänyt hakea töitä ulkomailta, mutta kaikki tyssää siihen että ei ole työkokemusta enkä osaa saksaa enkä ranskaa. Eikä se asunnon etsiminen ja maksaminen ilman työtä ja kaikki paperisotakaan innosta. Miksi se lähteminen voi olla toisille niin helppoa kuin kaupassa käyminen, mutta minulle ei.

Alan vaihto? Opiskelin alalle, joka minua kiinnosti ja jolle olin pitkään halunnut. Minun pitäisi siis vetää todistukseni pytystä alas ja miettiä itselleni jotain uutta, sellaista mikä ei kiinnosta eikä innosta? Opintotukikuukaudet on käytetty loppuun, en pysty siis palaamaan koulun penkillekään ainakaan päätoimisesti. Alan vaihtaminenhan oikeastaan olisi kirsikka kakun päälle, myöntäisin että huonommat koulukaverini ovat minua parempia ja pätevämpiä.

Ja kolmanneksi tuo riehuminen ja rähjääminen ilman syytä ei kuulu minun normaaliin käytökseeni töissä. Kyllähän se pinna joskus palaa kun homma ei suju. Kyllä minua on ainakin niissä entisissä paikoissa joihin olen onnistunut pääsemään töihin kehuttu kovasta työnteosta ja hyvästä asenteesta, huolellisuudesta sekä tunnollisuudesta. Se miksi opiskelu vei jaksamisen johtui vain siitä että kovaa opiskelua ja työnhakua ei palkittu oikein kunnolla koskaan. Yritin aina vain kovempaa ja kovempaa, mutta se palkittiin vain pelkällä "ei oo":lla. Yritin osoittaa sitä paljon mainostettua aktiivisuutta työnhaussa ja siihenkin palaute oli tasoa "vittuako tänne soittelet siellä on netissä ne hakemukset". Kaikista rankinta oli se kun sain 25-vuotiaana kuulla että minulla oli korkeaan ikään nähden liian vähän työkokemusta.

En vain löydä enkä keksi sitä mikä menee pieleen, enkä saa sitä korjatuksikaan. Tiedän pystyväni ja osaavani, mutta tällä hetkellä on turha hakea insinöörin koulutusta vastaavia hommia kun ei pääse hankkimaan työkokemusta vastaavista duunarin hommistakaan. Mietin kovasti millä tavalla voisi pysäyttää tämän syöksykierteen, joka uhkaa viedä kaiken arvon todistukselta ja cv:ltä.

Sen hokeminen että en ole ainoa jolla on ura- & naisongelmia tai sen kuuleminen että jollakin toisella menee huonommin ei auta minua yhtään.
Sellaiset kommentit :anssi:

Kyllä noita vastaan on tullut. Taitaa olla puhelinlasku ainakin sellainen, että varmistusvaiheessa ruudulle tulee "tämän tilinumeron omistaa xxxx oy" tjsp.
OT: Käsittääkseni se nimi täydennetään varmistusvaiheessa ainoastaan yrityksiltä, ja niissäkin yleensä isommilta, ei esim. toiminimiltä. Jossain pankin asiakaslehdessä selviteltiin, että pankkisalaisuuden nimissä tällä estetään tilitietojen kalastelu, eli satunnaisia numeroita kokeilemalla (ja vahvistusvaiheessa maksun perumalla) ei voi selvittää ihmisten pankkitietoja. Maksun jälkeenhän se nimi tulee näkyviin siksi, että virheellinen tilisiirto on havaittavissa ja selviteltävissä. Tosin luin tästä joskus muinoin, en tiedä mikä on käytäntö nyt.

Maksu kuitenkin välitetään vain ja ainoastaan sen tilinumeron, ei sen nimen perusteella, eikä nimen ja tilin täsmäävyyttä mitenkään tarkisteta.

Hard Justice, pieni vinkki, jos ei muu auta niin "väritäpä" hiukan sitä CV:täsi. Haetko töitä ympäri suomen vai oletko jämähtänyt jonnekin suomusjärvelle?

Yrityksissä harvoin tarkastetaan aikaisempia työpaikkoja, riippuen tietenkin haetusta tehtävästä. Itsekin tuli väritettyä sopivasti, suoranaista valehtelua en harrastanut mutta kuitenkin tyyliin "hiukan paperityötä sisältävästä kesäduunarihommasta tuli työnjohtaja", todistuksia ei kyselty missään vaiheessa ja jos kysytään niin opithan AMK:ssa käyttämään WORDIA. Suosittelijaksi vaikka Tuotantopäällikkö Nönnönnöö, ja jonkun kaverin numero.

Jos edellämainitussa on jonkun mielestä jotain tuomittavaa niin turha avautua. Toiset menee suhteilla, toiset tuurilla/pärstäkertoimella ja jotkut tarvitsevat alussa pientä vilppiä. Kyllä siellä töissä 4kk koeajan aikana sitten huomataan onko miehessä/naisessa potentiaalia. :piis:

Keitolta asiallinen neuvo. Muutenkin kannattaa oma CV ja työhakemukset luetuttaa muilla, voipi saada hyviä neuvoja. Kuivuus ja liiat kehut pois, ja tilalle sellaista hiukan rempseämpää otetta, jotta erottuisi joukosta. Työnantajille tärkein kriteeri monesti on, ammattitaidon ohella, ihmisen luonne; miten se soveltuu työporukkaan ja onko se ns."hyvä tyyppi".

Mulla on jonkun verran kokemusta työhakemuksien teosta ja CV:stä, ja olen päässyt suht hyvällä prosentilla myös töihin, vaikkakaan arvosanat nyt ei mitään päätähuimaavia ole.

Jos haluat, niin voin lukaista luottamuksellisesti sinun jonkun vanhemman työhakemuksen ja CV:n ja kommentoida niitä.

Yrityksissä harvoin tarkastetaan aikaisempia työpaikkoja, riippuen tietenkin haetusta tehtävästä.
No mikäs siinä jos tykkää, paljonhan tätä tehdään. Paljon tästä kyllä myös narahdetaan. Kun noin 95 % valehtelee hakemuksessaan enemmän tai vähemmän (jos kaunistelukin lasketaan), osataan rektytoivassakin päässä yleensä lukea hakemuksia riittävän skeptisesti "sillä silmällä". Netin aikakautena tuo tuotannonjohtajakikkailukaan ei välttämättä kovin pitkälle vie.

Kannattaa miettiä sitäkin, että mitenköhän se vanhan työpaikan esimies ensi kerralla vastaa suosittelukyselyyn, kun on edelliselle tiedustelijalle ensin selitellyt, että ei se täällä kyllä minään työnjohtajana ole ollut, vaan varastoapulaisena.

Mistähän kohdasta tätä asiaa lähtisi purkamaan kun ehdotuksia ja kritiikkiä tuli muutamalta suunnalta.

Se ulkomaille lähtö vaikka ensin. Hain opiskeluaikanani kahdesti vaihto-oppilaaksi ja olisin päässyt molemmilla kerroilla, mutta en kummallakaan kerralla saanut kesätöitä. Piti jättää reissut väliin kun ei ollut varaa lähteä. Toisille se lähteminen on vaan helpompaa - kamat kasaan ja näkemiin. Olen yrittänyt hakea töitä ulkomailta, mutta kaikki tyssää siihen että ei ole työkokemusta enkä osaa saksaa enkä ranskaa. Eikä se asunnon etsiminen ja maksaminen ilman työtä ja kaikki paperisotakaan innosta. Miksi se lähteminen voi olla toisille niin helppoa kuin kaupassa käyminen, mutta minulle ei.

Alan vaihto? Opiskelin alalle, joka minua kiinnosti ja jolle olin pitkään halunnut. Minun pitäisi siis vetää todistukseni pytystä alas ja miettiä itselleni jotain uutta, sellaista mikä ei kiinnosta eikä innosta? Opintotukikuukaudet on käytetty loppuun, en pysty siis palaamaan koulun penkillekään ainakaan päätoimisesti. Alan vaihtaminenhan oikeastaan olisi kirsikka kakun päälle, myöntäisin että huonommat koulukaverini ovat minua parempia ja pätevämpiä.

Ja kolmanneksi tuo riehuminen ja rähjääminen ilman syytä ei kuulu minun normaaliin käytökseeni töissä. Kyllähän se pinna joskus palaa kun homma ei suju. Kyllä minua on ainakin niissä entisissä paikoissa joihin olen onnistunut pääsemään töihin kehuttu kovasta työnteosta ja hyvästä asenteesta, huolellisuudesta sekä tunnollisuudesta. Se miksi opiskelu vei jaksamisen johtui vain siitä että kovaa opiskelua ja työnhakua ei palkittu oikein kunnolla koskaan. Yritin aina vain kovempaa ja kovempaa, mutta se palkittiin vain pelkällä "ei oo":lla. Yritin osoittaa sitä paljon mainostettua aktiivisuutta työnhaussa ja siihenkin palaute oli tasoa "vittuako tänne soittelet siellä on netissä ne hakemukset". Kaikista rankinta oli se kun sain 25-vuotiaana kuulla että minulla oli korkeaan ikään nähden liian vähän työkokemusta.

En vain löydä enkä keksi sitä mikä menee pieleen, enkä saa sitä korjatuksikaan. Tiedän pystyväni ja osaavani, mutta tällä hetkellä on turha hakea insinöörin koulutusta vastaavia hommia kun ei pääse hankkimaan työkokemusta vastaavista duunarin hommistakaan. Mietin kovasti millä tavalla voisi pysäyttää tämän syöksykierteen, joka uhkaa viedä kaiken arvon todistukselta ja cv:ltä.

Sen hokeminen että en ole ainoa jolla on ura- & naisongelmia tai sen kuuleminen että jollakin toisella menee huonommin ei auta minua yhtään.
Sellaiset kommentit :anssi:

Voi luoja sun kanssas..Itse kun valmistuin inssiksi n.pari vuotta sitten räpelsin vain sellaisen asiallisen, lyhyen, mutta jämäkän työhakemuksen, jonka lähetin muutamaan haluamaani paikkaan. Pääsin jokaiseen firmaan työhaastatteluun ja lopulta sain itse valita
minne menin.Mainittakoon, että osa opiskelukavereista ei ole saanut kunnon työpaikkaa vieläkään. Koulussa olin varmaan aika paska. Väilillä lunttasin ja ostinkin muutaman työn, mutta tein kuitenkin kaikkeni viimeisenä vuotena, että valmistun ajoissa:)

Töissä olen mielestäni "lahjakas" ja ahkera vaisusta koulumenestyksestä huolimatta. Jos et oikeasti pysty hommaamaan sitä duunia niin ei susta pakosti olisikaan niihin hommiin mihin olet hakemassa..(pieni provo et yrittäisit vielä;)). Ota itseäsi niskasta kiinni ja katso tosiaan pikkasen peiliin.

No tässä vähän lisää ehdotuksia:

Itse olen saanut kaikki työpaikkani (siis kesätöistä lähtien) puhelinsoitoilla. Muutaman kerran olen tainnut laittaa ensin hakemuksen postitse, soittanut perään ja päässyt haastatteluun ja töihin. Koskaan ei ole kukaan todistuksia tai cv:tä halunnut nähdä. Toki tämä on varmaan alakohtaista, mutta itse en pelkkään kirjalliseen työhakemukseen luottaisi tuossa tilanteessa.

Kun olet yhteyksissä opiskelukavereihisi, niin kysele heiltä vinkkejä mahdollisista avoimista työpaikoista tai henkilöistä, joilta töitä voisi kysellä. Kaikkia suhteita kannattaa käyttää hyväksi.

Ja jos joku urputtaa liian vähäisestä työkokemuksesta, niin selität vaikka kuinka olet panostanut opiskeluun ja kuinka nopeasti opit uusia asioita tms. Käännät siis huonolta näyttävät puolet hyviksi :)

Keitolta asiallinen neuvo. Muutenkin kannattaa oma CV ja työhakemukset luetuttaa muilla, voipi saada hyviä neuvoja. Kuivuus ja liiat kehut pois, ja tilalle sellaista hiukan rempseämpää otetta, jotta erottuisi joukosta.

Toden totta, menee offtopiciksi hieman mutta tuo cv jo itsessään kertoo jo paljon hakijasta lukematta sisältöä ollenkaan.
Muutamia rekrytointeja olen tehnyt ja pikkujutut kuten sen sotkuisen word-filen muuttaminen siistiksi pdf:ksi tekee heti jämptin vaikutelman.

Toden totta, menee offtopiciksi hieman mutta tuo cv jo itsessään kertoo jo paljon hakijasta lukematta sisältöä ollenkaan.
Muutamia rekrytointeja olen tehnyt ja pikkujutut kuten sen sotkuisen word-filen muuttaminen siistiksi pdf:ksi tekee heti jämptin vaikutelman.

Minä olen luottanut laadukkaaseen .txt-tiedostoon ja hyvin toimii. Ehkä pitäisi päivittää pdf:ksi, jos joskus vielä tulee tarvetta.

Hard Justicelle vielä, että työpaikkoja saa ulkomailta kyllä ihan puhelinhaastattelun perusteella. Jos osaat englantia, niin UK, Irlanti, Kanada, Malta ja Gibraltar on ainakin hyviä vaihtoehtoja. Jos on hiemankaan kiinnostusta yrittää, parissa viikossa saat _helposti_ useamman paikan mistä valita.

Ei ehkä suoraan alan hommiin, mutta paikan päällä on helpompi hakea uutta. Jos on vittumaisessa työssä 1500e bruttopalkalla, ei siinä pahemmin menetettävää ole.

Nimimerkillä 1,5v ulkomailla, 30k nettopalkka lukion papereilla ja ilman erikoisempaa osaamista :)

Tuo pdf on muuten asiallinen neuvo.

Ja tosiaan en suosittele suoranaista valehtelua hakemuksessa. Se on nolo juttu, jos käryää mutta kaikkea voi aina yrittää, jos vaan kantti kestää. :rolleyes:

Vittu se on sama onko se pdf vai doc. Docilla on haastiksiin päässy ja moneen :) Vaikka käsin kirjoitettu, jos vaan on kokemusta ja tietotaitoa..niin ei sillä cv näöllä ole väliä.

No niinpä näkyy.

Niin ei ehkä tässä tapauksessa muuten kyllä erikoistumalla pääse käsiksi moniin työpaikkoihin. Kai sen nyt järkikin sanoo että jos olet jossain kapealla alalla törkeen hyvä niin varmasti hommia riittää.

Vittu se on sama onko se pdf vai doc. Docilla on haastiksiin päässy ja moneen :) Vaikka käsin kirjoitettu, jos vaan on kokemusta ja tietotaitoa..niin ei sillä cv näöllä ole väliä.

Niin ehkä jotain paskaa lapiomaan, mutta kun hakijoita on paljon ja taso kova niin kummasti nuo pienet huolellisuusasiat nousevat esiin.

Aika lailla paskapuhetta, varsinkin jos pitää erottua isommasta läjästä hakemuksia. Kyllähän sillä on väliä millaisia lappuja sitä vääntelee.

Aika lailla paskapuhetta, varsinkin jos pitää erottua isommasta läjästä hakemuksia. Kyllähän sillä on väliä millaisia lappuja sitä vääntelee.

No ehkä vähä, mutta kyllä ne sen lapun ottaa mis on parhaiten kokemusta, oli se sitten tehty miten tahansa.

Back
Ylös Bottom