Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ok. Oletin että kyseessä oli tekninen ala, kun tuossa ei sitä erikseen mainittu. Ennen puhuttiin tietojenkäsittelystä ja ATK:sta tietotekniikasta puhuttaessa.
Joo, siksi en erikseen hokannut mainita kyseessä olevan liiketalouspuolen opintojen, kun ajattelin sen olevan itsestäänselvyys. Tietotekniikka varmaan halutaan pitää erinä siksi, koska heidän opintonsa ovat enemmän siihen tekniseen puoleen keskittyneitä, oletan.

Ehkä siitä tuo alkup. väärinkäsityskin on syntynyt, tai sitten hakukelposuusehdot on muuttuneet aikojen saatossa, jos kys. vanha juttu. Joka tapauksessa se on kuitenkin totta, että tekniikan alalle AMK:n saa hakukelpoisuuden käytännössä miltä tahansa amiksen tekniseltä linjalta.
Opiskeluun hakemiseni ja opintojen alkaminen tapahtui vuonna 2000 eli ei ihan hirveän kauan aikaa sitten kuitenkaan. En tiedä miten ammattikorkeakoulutuksen historiassa pääsyvaatimukset ovat eläneet ennen sitä tai sen jälkeen. Levyseppähitsaajatutkintoni onkin sitten vuodelta 1984. :)

Miksi vastavalmistunut edes haaveilee keski- tai mediaanipalkoista? Kannattaisko mielummin edes tähdätä niihin aloituspalkkoihin.

Haaveiluhan onkin eri asia kuin se mitä realistisesti odottaa uransa alkuvaiheessa saavansa. Mediaanipalkkaan yltäminen uran edetessä on tilastollisestikin tarkasteltuna ihan realistinen haave.

Harvalla vastavalmistuneella on varaa nirsoilla palkoista - moni vastavalmistunut YTM tyytyväinen, jos edes jonkinnäköisen pätkätyön/sijaisuuden onnistuu nappaamaan.

Samaa olen ihmetellyt minäkin. Ja samaan aikaan ansoiden pitäisi kehittyä ylöspäin. Suht vaikea yhtälö jos lähtöpalkka on jo ammattilaisen palkka.

Niinpä. Itsellä viimeisin brutto siinä 3000 paikkeilla ja koulutuksella (KTM) ka. on jotain 4500-5000. Saapa nähdä milloin sais keskiarvon kiinni :jahas:

Tosin eihän tässä ole oltu kuin 2 vuotta työelämässä, joten toivoa vielä on...

Niinpä. Itsellä viimeisin brutto siinä 3000 paikkeilla ja koulutuksella (KTM) ka. on jotain 4500-5000. Saapa nähdä milloin sais keskiarvon kiinni :jahas:

Tosin eihän tässä ole oltu kuin 2 vuotta työelämässä, joten toivoa vielä on...

No jos kattoo yritysjohtajien speksejä, niin aika monella on koulutuksena KTM, että on sulla mahiksia ton puolesta...ja paljon. :thumbs:

Anteeksi offtopic, mutta mikähän mahtaisi autoinsinöörin ka palkka? Vaikka vastavalmistuneen?

Edit: no ettei mene ihan offtopiciksi niin oma palkka bruttona on tonni/kk :hyvä:kesätyötä....

Kun oli KTM:stä puhe niin paljos valmistuva KTM uskaltaa pyytää palkkaa?
Niin paljon kuin pokka antaa periksi. Markkinointiblondi voisi olettaa saavansa vähän päälle 2.000 €/kk ja kovemman potentiaalin tyyppi noin 3.500 €/kk.

Markkinointiblondi voisi olettaa saavansa vähän päälle 2.000 €/kk

sit kannattaa jo mennä tradenomiopistoon, sielläkin on markkinointia, ja sinne pääsee kuka vaan, ei tartte pääsykokeita varten hikoilla. Ja koulukin on niin helppoa, että ei tartte kyllä päätään vaivata tai opiskella mitään. Kyl niitä maaesitelmiä ja swotanalyysejä osaa tehdä apinakin, varsinkin jos vielä 3 vuotta opettelee, yhtään kirjaa ei tartte lukea ja oikein erinomaisesti voi pärjätä silti, useimmiten ei ees oo ees nimettyä kurssikirjaa, vaan opettajan tekemät piirtoheitinkalvot. Muistiinpanoja voi tehä jos jaksaa, ei tartte, kokeista pääsee läpi yleistiedoilla mutuilemalla hyvillä numeroilla. Kirjoja ei tartte lukea koskaan. Helppoa ku heinänteko.

Aika huonosti on jos 2000 euroo kuussa saa kauppakorkeataustalla.

Kyllähän se nyt aika pitkälti omasta asenteestakin kiinni, mitä sieltä amk:sta jää käteen. Jos menee sieltä mistä aita on matalin, niin käteen jää vaan paperit, jos vaivautuu itsenäisesti niitä kirjoja lukemaan ja opiskelemaan niin käteen ja päähän jää huomattavasti enemmän. Ja ihan samalla tavalla sitä voi yliopisto-opiskelijakin ennen tenttiä päntätä päähänsä asiat sen tentin ajaksi ja autuaallisesti unohtaa kaiken sitten viikon päästä.
Työelämässä on enemmän vaikutusta sillä persoonalla ja sillä mitä sinne päähän on jäänyt kuin niillä papereilla. Itse myös opiskelen tradenomiksi amk:ssa, ja kyllä minä täällä muutakin olen oppinut kuin robottimaisesti tekemään swot-analyysiä. Ja tyytyväinen olen koulutukseeni ja erityisesti omaan panostukseeni.
Tällä hetkellä en tee koulutuksen mukaista hommaa vaan jotain evvk:ta, joten en ala palkastani puhumaan.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Työelämässä on enemmän vaikutusta sillä persoonalla ja sillä mitä sinne päähän on jäänyt kuin niillä papereilla.
totta, mutta valitettavasti Tradenomin on vaikeampaa päästä näyttämään päänsä sisältöä ja persoonaansa työnanatajalle kuin KTM:n. Se todistus merkkaakin yllättävän paljon kun valkataan esim. 100 hakemuksesta 10 haastatteluihin.
nim. Tradenomi joka opiskelee kauppiksessa

Jaa-a... Itse hain erästä opintojani vastaavaa duunia tässä syksyllä. 100 hakijaa, mukana yliopistosta valmistuneita, valmiita tradenomeja, Perloksen ammattilaisia... 3 otettiin haastatteluun. Minä olin yksi heistä. Paikkaan ottivat toisen, jolla oli enemmän kokemusta mutta kuulemma olin ehdottomasti toiseksi paras ja ilmoittavat lokakuussa saanko mieki töitä... Hakivat kuulemma tuoretta osaamista ja käytännönläheistä näkökulmaa. Kyse siis ihan kunnon duunista hienoine ylenemismahdollisuuksineen suuryrityksessä, ei mistään kaupankassasta tai vastaavasta. Tietty riippuu minne hakee, jonnekin valtion hommiin varmasti halutaan yliopiston papereita, mutta minä en kyllä henkilökohtaisesti sellaisista duuneista ole kiinnostunutkaan.

Omat kokemukset on kyllä hiukan eri suuntaiset. Tai siis samansuuntaiset sillä ethän sinäkään tuota työtä saanut.. Tradenomin palkkaaminen on aina riski, koska koulutuksessa on niin suuria eroja. Entry-level hommiin (reskontra, kirjanpidon assari, matkalaskut jne.) kyllä kelpaa, mutta hiukankaan haastavammissa hommissa nousee lasiseinä eteen. Ellei ole hyvää työkokemuspatteria takana. Esim. meillä on joka tehtävää varten kirjallinen työrooli, jossa kuvataan millainen koulutus, kieli ja atk-taidot jne. vaaditaan. Jos siellä lukee koulutuksen kohdalla "Masters degree" niin Tradenomi hakijalla on vaikeaa. Maisteritaso tulee kohtuu pian vastaan tyyliin päälikkötasolla.

Itse osuin hyvään rakoon, firma kaipasi ½ vuoden keikkahommaa, pääsin näyttämään osaamiseni ja nyt on 1½ vuotta takana. Siirrosta pääkonttorille Sveitsiin huhutaan, osana siihen voi olla tuleva KTM tutkinto tai sit mä oon vaan niin hyvä :D

Noh, ruohonjuuritasoltahan sitä joutuu aloittamaan, ja luulisin että myös yliopistosta valmistuneetkin, mutta persoona aika pitkälti sen ratkaisee pääseekö siitä sitten pidemmälle. Itse en kyllä päällikkötason hommiin alkaisi olisin vastavalmistunut vaikka mistä laitoksesta :D Ensin sitä ruohonjuuritason kokemusta, jonka perusteella on sitten hyvä alkaa päälliköimään.
Ja onhan se yliopistosta valmistuneenkin palkkaaminen riskialtista. Jotkut tapaukset on kyllä paperilla hyviä, mutteivät sitten käytännössä osaa mitään.

edit: Heh, tuli mieleen tuosta työhaastatteluun pääsemisestä... Avokki oli vastavalmistuneena paperimiehenä päättänyt hurjana hakea auki olevaa pienen teollisuusyrityksen toimitusjohtajan virkaa. Oli päässyt haastatteluun ja vielä toisiinkin, mutta olivat sitten kuulemma jonkun hieman kokeneemman ottaneet :D Varmaan ronski asenne hakea tuolla kokemuksella tj:n pestiä osoitti työnantajalle, että tuossa tyypissä taitaa olla ihan tutustumisen arvoisen verran munaa.

Tradenomin palkkaaminen on aina riski, koska koulutuksessa on niin suuria eroja.

tuo on kyllä totta. ja mun mielestä suurimmaks osaks koulutusohjelman sisältöjen määrittelyiden vuoksi.

joku tradenomi voi käydä peruskurssien(maapallo on pyöreä, hauki on kala, suomi on eu:ssa. kaikenlisäks kokeissa saa lukiotyyliin järkeilemällä ja selittämällä melkein täysiä pisteitä jos nyt ei ole sattunut lukemaan vaikka yhtään kokeita varten) lisäks kaikenmaailman viininmaistelu- ja bisnespukeutumiskurssit ja toinen ulkomaankauppaa, markkinointia, rahoitusta...

ite tiedän rahoituksesta enemmän koulutietojen perusteella kuin tyttöystäväni. ite oon insinööri ja tyttöystävä tradenomi.

Totta. Meillä on ainakin täysin kaikki kurssit tasoa, mitä lahjoja pitää isännille viedä kun mennään isona valmistuneina chileen työmatkoille. OIKEASTI! Miten pukeudutaan kirgisiassa ja mitä kohteliaisuuksia sanotaan kotivierailulla urugyayssa.
Mikä on etelä-afrikan pinta-ala, ja paljonko on saksan. Mitä maita on eu:ssa, kuinka tallennetaan wordillä, ja miten tehdään saneluita. Ainoa järkevä kurssi on tähänsaakka ollu joku lakijuttu, helppo sekin, mutta jotain ideaa sentää tietää että mitä tehdään jos ostaa paskan pesukoneen.

Muu onkin sitten hienojen bisneslyhenteiden opettelemista, Niiden aukikirjoituksen, tyyliin JIT tarkoittaa Just In Time ja EXW on ExWorks.

Sitte Swot-analyysi on tullu tutuksi. Ja se että networkingillä ja portfolion teolla pääsee hyvään duuniin, ja teidän ei tarvi koskaan hakea töitä ku teil on networkit koulul tutustuttu ja teil on jokasel oma portfolio.

Eli eipä mitään järkevää ja älykästä, pelkkää diipadaapaa, millä ei tee yhtää mitää. Mistää rahotuksesta tai kirjanpidosta, tai muustakaa en tiiä ku sen mitä kauppakorkeen pääsykokeisii oon lukenu. Valmennuskurssinkautta kauppakorkeaan tai alanvaihto seuraavana ohjelmassa, toi on täyttä paskaa missä oon nyt. Mitään hyötyy ei oo.

Toisilla linjoilla tai kouluilla voi sitte olla todellsii ja asiantuntevii tradenomei. Mä en halua ees töihin tällä pohjalla, vituttaa vaa nii hirveest et puolhuijaamalla pääsee tekee jotaa, ja saa potkut ku ei vaa oo mitää taustaa, eikä se oo kiinni kiinnostuksesta, vaa siitä että opetus on ihan oikeesti ollu mun mielestä asiallisempaa yläasteen rahankäyttökurssilla

edit:
ite tiedän rahoituksesta enemmän koulutietojen perusteella kuin tyttöystäväni. ite oon insinööri ja tyttöystävä tradenomi.

toi kertoo kaiken.. Todellisii talousalan vahvoja osaajia tradenomit... Mitäs se tyttö tietää insinööriasioista;)
Järjestelmän vika. huonotasoisia kouluja mahtuu joukkoon

Jaah. Luulin että meidän amk on Suomen rupuisin, mutta ei näköjään ole :D Kyllä on hyvin ainakin nuo taloushallinnan puolen jutut hallinnassa mulla ja eipä nyt kamalasti ole valittamista muustakaan osuudesta. Aika pitkälti kirjojen perusteella noita kursseja käydään kyllä, sen sitten saa kukin itse päättää missä määrin niitä opiskelee ja ymmärtää. Swot-analyysit kuitattiin kysymällä, että "te varmaan nää osaattekin?" Joihinkin raportteihin tosin niitä joutui tekemään.

Missä amk:ssa Indica opiskelet?

Kerron sitte ku hankin vipit tai muute saan privattua, mä haluun säilyttää pienen rippeen ees mun yksityisyydestä, ettei tyylii kaikki arvaa kuka mä oon. tää on julkinen kanava tää pakkis.

Voin suoraa tunnustaa että meillä ei todellakaa oo käyty minkää kirjojen perusteella ku yhtä kurssia. Oikeasti! ei tod mitää kirjoja, ei ees kerrota että mitä kirjoja aiheesta mahtaa olla julkastu. Koulun kirjastoki on sellanen 25 neliön koppi mistä ei mitää löytäis aiheesta kuitenkaan. En mä taloushallinnosta tiiä tosiaa ku sen mitä on kauppiksen pääsykoekirjoista lukenu. Iteasiassa mistään muustakaan, tul onnistu strategiassa-kirjaa lukiessa orpo olo, ku ainoot mallit mitä oon koulussa oppinu ol swot ja se bostonin kasvuanalyysi mis ol jotaa koiria ja lypsylehmiä. Iha tosi korkealentoisia kirjoja vrt. AMK.mme Kaikki. jokainen!

Kansantaloustiedekurssilla meillä opetettii et on olemas erilaisii käyrii ja leikkauspisteet on optimitiloja. Just joku rajakustannus tai rajatulo ol tosi uus käsite mulle, ja iteasias kaikki kirjan sivult 25 eteenpäin. ja siin on jotaa 200 sivua.

edit: jep, vaativin ja vaikein analyysi mitä me tehään on swot, ja sitä tehään niin et tyhmemmänki korvista tulee pihalle.

edit2: jep, kerron nyt sitte palkkani, urani tähänastisista paras 7e/tunti, toissakesältä.

Alanvaihto edessä, välivuotta vietän, Kertoo vähän meitinkoulun arvostuksesta, et kaveri on hakenu työharjottelua 7kk saamatta sitä, jatkuvasti ja ahkerasti, ja sitä ei siis suostuta ottamaan ees ilmaiseksi mihkään, jossaa sille ol sanottu et jos sä maksat meille ni voidaa me säälistä sut ottaa, mut ei me kyl muute tarvita, kiitos vaa

Ymmärrän kyllä jos et halua huudella omista asioistasi :)

Itsehän olen jo kerran amk-opinnot keskeyttänyt kun vittuunnuin totaalisesti siihen askarrellaanpaskarrellaan meininkiin. Nää opinnot aloitin, koska haluan vaan äkkiä sen tutkinnon ja koska voin niin hyvin itse vaikuttaa siihen mitä opin. Ja jos en saa duunia, alan yrittäjäksi :jahas: Jotain tutkintoa jos vielä kaipaan, niin teen sen sitten kuha täältä valmistun...

Et oo miettiny, että johonkin pätevämpään amk:hon hakisit siirtoa? Se tosin voi myös olla aika vaikeeta jos yleisesti maine koululla tuota tasoa.
EDIT: Sorry offtopic...
EDIT2: Meidän koulussa kyllä eräät yrittävät parhaansa mukaan sabotoida opiskelun tasoa ja tarkoitusta mm. kysymällä tenttiin tulevia kysymyksiä, että tietävät lukea juuri ne jutut ja jättää muu oppimatta :D

jep lopetan osaltani offtopicin, työelämäpuolella oon huomannu tosi vaikeeksi työnhaun amk-pohjalla, ja vastaanotto aivan täysin aloittelijatason töissä on suorastaan vittuileva. Ei mitenkään tarkoituksellisen vaan spontaanin vieläpä. Maine on ihan perseestä meillä.

Itse vietän tällä hetkellä välivuotta ja haistatan paskat amk-tasolle. niin perseestä toi meitin koulu ku vaa olla voi, ja mä en oo koskaa itseasiassa erityisesti halunnutkaan miksikään merkonoomiksi jolla on vähän raflaavampi nimi. Kouluun pyrkiessä tää me ollaan kansainvälinen ja meiltä valmistuneet saavat töitä kansainvälisessä ympäristössä ulkomaita myöten diipadaapa upposi täysin, ja kun en ollu yliopistoo suorilta päässy niin päätin sitte hakea, ja aattelin et enpä varmaa ees pääse ku toi kuulostaa nii hienolta. Kun mulla toi itsetunto on aina ollu ihan perseestä.
Enpä muista mitään että alkuinfossa aikanaan puhuttiin palkoista ja työllistymisprosenteista, varmasti jotain, mutta selitys sille tosiaan on se että valmistuneita on todellakin aina kourallinen oikeasti.

Seuraavaksi projektina on sitte oikeeseen kouluun hakeminen, se ei tule olemaan AMK, näistä leikkikouluista on niin vitun huonot kokemukset, että ennemmin sitte vaikka alan pultsariksi, mä en jaksa tota jatkuvaa paskanjauhantaa, itsekehua, epärealismia ja tulevaisuutta matalapalkkasissa palvelualojen töissä. En ees pidä niin paljoa ainakaan ihmisistä että nauttisin sekuntiakaan palvelualoista. Mä en vaa henk koht tykkää siitä että kusetetaan minkä kerkeää hienoilla nimillä, ja kuitenkin oikeesti ollaan kauppaopisto, nyt ollaan kuitenkin suomen 4 parhaan kaupallisen alan yliopiston joukossa, sanoo viskaali x virallisesti meille! ja Vitut mikää yliopisto, kontrasti tason ja puheitten välillä on vaan jotain ihan suoraansanottuna älytöntä. Minen ymmärrä enää, jos joku viel oikeesti uskoo tota propagandaa!

Niin, mä tiedän että varmasti parempia ammattikorkeakouluja on, kaikki ne on maineeltaan kyseenalaisia, mutta tällänen meidänkoulu vie voiton kaikesta, kun siellä on aina joka vuosi mielettömät täydennyshaut käynnissä, että saataisiin ees paikat täyteen, ja keskeyttäneitä on sen verran, että nimellisesti muka kohtuullisen kokoisen koulun lopputyökokoelma kirjastossa mahtuu hyvin yhteen 1.5 m x1.75 hyllyyn. Koko siltä ajalta kun koulu on ollut olemassa.

Keskeytysprosentti sitte on oikeesti ihan valtava. suorastaa suunnaton. anonymiteettiin vetoan, etten määristä puhu yksilöidysti meidän linjalta, mutta on se yli 75%

vaikka tuskin kukaan tuttu tietämättään lukee tätä, mutta varovaisuus parasta, oon sen verta arkaluontosiaki asioita palstoilla ruotimassa ollu.

Enkä valehtele!
en sanallakaan. Mä vietän välivuotta, ja vaihdan koulua, tasoa ja alaa. mä en ala enää. mitta se on munkin astiassa. Kaikenkaikkiaan ihan vitun naurettava laitos, jossa opetuksen taso kieliä lukuunottamatta on olematon, opettajat tuntuu olevan 80% sellaisia kauppatieteilijöitä jotka ei oo työelämässä jaksaneet, ja jotka toisaalta tuntuu olevan ihan täynnä kauppatieteenmaisteriuttansa ja ulkomaanlomiaan uudessaseelannissa, mitä eräs opettaja kehui kovasti aikanaan ja esitteli kuvia sieltä, ja opettaapa meitä pari tradeakin:haart: se taso!

Niin ja maineeseen ei auta se että kaikki työharjottelut tehdään ilmaisiksi kahvinkeittohommia jossain, ja että opiskelijoista valtaosa pitää koulua välivuodenpitopaikkana, kun ei oo haussa onnistanut oikeisiin kouluihin, ja sitten häipyy yliopistoille ja toisiin ammattikorkeisiin heti kun pääsee.

Ja jotain on-topikkiaki: Tietääks kukaa paljo mahtaa saaha osa-aikasesta taksinajosta palkkaa, ja millasta se homma on?, entä baarissa plokkaamisesta? Pitäis keksii kesätyöt enskesälle, omalle alalle on aika hankala päästä, ei oo sukulaisii missää viskaaleina.

ja tosiaan kevät menee projektissa kauppakorkeaan 2008, yhteistyössä valmennuskurssi, ja toinen sellainen ennen parempaa kurssia, että paksumpaankin kaaliin uppoaa. En haluu uuestaa jäähä 2 pistettä. Se rajottaa alotusta, että on päivät valmennuskurssilla.

aattelin vaihtaa alaa, jos ei pääse kauppakorkeeseen. hommiin mis ei tartte palvella nöyränä asiakkaita, ja rahasta sen verta että enemmin pitää tienata ku 7euroa tunti, mielellää teoreettinen koulu eikä mikää leikkikoulu. Sen verta pitää tienata ettei koirat kuse kintuille;)

Nyt loppui offtopic

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom