Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Menee vähän sijoituskeskusteluksi, mutta menkööt. Sinne kannattaisi laittaa aluksi mahdollisimman paljon, kun vain kahdeksalta kvartaalilta saa sen 4+1% tuottoa. Toki jos tavoittelee vain valtiontakausta niin ei väliä. Me laitetaan vaimon kanssa molemmat se maksimi 3k€/Q ekat kaksi vuotta, vuosi nyt takana.
Minun ehdoissani ainakin lukee toisin:

"Talletukselle maksetaan 1 %:n korkoa, jonka lisäksi saat säästösopimukseen kirjattavan 4 % lisäkoron, kun säästösopimuksen ehdot täyttyvät ja asuntokauppa tehdään. Sinun tulee säästää vähintään 8 kalenterivuosineljänneksen aikana ja vähintään 10 % hankittavan asunnon hinnasta saadaksesi ASP-järjestelmän edut. Lisäkorko maksetaan kullekin talletuserällä talletuspäivästä tilin lopettamispäivään lisäämättä korkoa vuosittain pääomaan. Lisäkorkoa maksetaan korkeintaan aloittamisvuodelta ja sitä seuraavilta viideltä kalenterivuodelta"

Minun ehdoissani ainakin lukee toisin:

"Talletukselle maksetaan 1 %:n korkoa, jonka lisäksi saat säästösopimukseen kirjattavan 4 % lisäkoron, kun säästösopimuksen ehdot täyttyvät ja asuntokauppa tehdään. Sinun tulee säästää vähintään 8 kalenterivuosineljänneksen aikana ja vähintään 10 % hankittavan asunnon hinnasta saadaksesi ASP-järjestelmän edut. Lisäkorko maksetaan kullekin talletuserällä talletuspäivästä tilin lopettamispäivään lisäämättä korkoa vuosittain pääomaan. Lisäkorkoa maksetaan korkeintaan aloittamisvuodelta ja sitä seuraavilta viideltä kalenterivuodelta"
Eiköhän nuo ole ihan yleispätevät ohjeet ja ainut mikä on pankista riippuvaista, on tuo lisäkorko. Kiitos oikaisusta, olin käsittänyt väärin. Kannattaa siis jatkaa maksimisumman laittamista ensimmäisen kahden vuoden jälkeenkin, jos ei löydy yli 5% " varmaa" tuottoa :)

Mitä tekee käteispuskureilla? Raha kannattaa pitää poikimassa.

Elämässä ei tule ikinä sellaista yllättävää tilannetta josta ei luottokortilla selviäisi.

Kuule kun meitä on kulutustottumuksiltamme niin monenlaisia. Itse saatan huomenna saada päähäni, että haluan hetivalmiin ulkoporealtaan terassille NYT ja ylihuomenna päätänkin varata etelänloman perheelle.
Eli kyllä sitä löysää rahaa on ihan hyvä olla saatavilla toisella käyttötilillä heti, kun sitä tarvii. Tekee elosta kovin paljon huolettomampaa.

Luonnekysymys tosiaan ja vähän se miten sitä rahaa muutenkin käyttää. Osa lyö kaiken sileäksi jos sitä käyttötilillä on ja toiset katsovat silti kaupassa niitä -30% elintarvikkeita.

Niin on ja varmaan on kahtia jakautunut persoona kun mielellään otan nuo -30% lihat ja miksi en ottaisi? Mutta silti monesti tulee vaan ostettua jotain turhaa jos rahaa on tilillä tai lompakossa seteleinä. En ostele luotolla herätejuttuja.

Kuule kun meitä on kulutustottumuksiltamme niin monenlaisia. Itse saatan huomenna saada päähäni, että haluan hetivalmiin ulkoporealtaan terassille NYT ja ylihuomenna päätänkin varata etelänloman perheelle.
Eli kyllä sitä löysää rahaa on ihan hyvä olla saatavilla toisella käyttötilillä heti, kun sitä tarvii. Tekee elosta kovin paljon huolettomampaa.

Miksei siis noitakin voi hankkia luottokorteilla? Miten se on huolettomampaa pyöritellä rahoja joillekkin käyttötileille? Jos tapana on useinkin tehdä vaikka tuollaisen porealtaan tyyppisiä 10-20k€ heräteostoja, niin pinkka lienee sen verran kunnossa ettei riittävän luottorajan saaminen ole minkäänlainen ongelma.. Kortilla nuo joka tapauksessa yleensä höylätään, vai kuljetko sä kaupungilla 30donaa povitaskussa?

PS. Aion muuten hommata tuollaisen altaan ensi kesänä, kun pitää muutenkin tehdä terassi.. Sä kun ilmeisesti olet ostellut noita siinä missä perusduunari kaljaa, niin vinkkaappa mikä olisi paras ~10-15k€ budjetilla..

Miksei siis noitakin voi hankkia luottokorteilla? Miten se on huolettomampaa pyöritellä rahoja joillekkin käyttötileille? Jos tapana on useinkin tehdä vaikka tuollaisen porealtaan tyyppisiä 10-20k€ heräteostoja, niin pinkka lienee sen verran kunnossa ettei riittävän luottorajan saaminen ole minkäänlainen ongelma.. Kortilla nuo joka tapauksessa yleensä höylätään, vai kuljetko sä kaupungilla 30donaa povitaskussa?

PS. Aion muuten hommata tuollaisen altaan ensi kesänä, kun pitää muutenkin tehdä terassi.. Sä kun ilmeisesti olet ostellut noita siinä missä perusduunari kaljaa, niin vinkkaappa mikä olisi paras ~10-15k€ budjetilla..

En nyt tajua mistä hikeennyit. En ole elvistellyt mitään, ei ole tarvetta sellaiselle. Sen verran on sukanvarressa, että se on ihan yksi hailee, mitä joillekin kympeille saisi tuottoa sijoituksissa. Sijoitukset on erikseen.
En osta asioita luotolla siksi, että en osta velaksi. Talo on ainut, johon olen lainannut. Opiskellessa en ottanut lainaa, autoihin en ole ottanut lainaa jne.

Mitä ilmeisimmin meidän poreallaskaupat on aika eri skaaloissa. 6k€ on itselle maksimi, mitä sellaiseen laitan.
Luottorajan saaminen ei varmasti ole ongelma, mutta kun en osta luotolla, paitsi netissä jos on pakko. On mulla Master Gold postitettu joku vuosi sitten, mutta en ole edes avannut kuorta, jossain laatikoista se on. Otin sen henkilökohtaisen pankkineuvojani mieliksi, kun tiesin sen edesauttavan hänen myyntitavoitteita eikä minulle tullut siitä kuluja.

Mutta tämä nyt ei liity mihinkään enää. Ostele sä niillä korkean limiitin luottokorteillasi mitä haluat ja mä pidän käyttötililläni muutaman kympin siksi, että huvittaa. Olisko tämä ok sulle?

En osta asioita luotolla siksi, että en osta velaksi.

Offtopiccia kyllä, mutta miksi moinen periaate? Mä ostan kaiken luottokortilla/maksuaikakortilla koska se nyt vaan on yksinkertaisesti kaikkein edullisinta. Ihan jo siinä mastercard goldissa on 10k€ luottoraja, joten jo sillä yhdelläkin kortilla useimmiten pärjää ihan kivasti normiarjessa.

Offtopiccia kyllä, mutta miksi moinen periaate? Mä ostan kaiken luottokortilla/maksuaikakortilla koska se nyt vaan on yksinkertaisesti kaikkein edullisinta. Ihan jo siinä mastercard goldissa on 10k€ luottoraja, joten jo sillä yhdelläkin kortilla useimmiten pärjää ihan kivasti normiarjessa.
En oo Andy ja taidan pelata vähän pienemmille betseillä, mutta:

Mä teen duunia alalla jossa voi vähän loma-/irtisanomislaput viuhua, välillä aika lyhyelläkin varotusajalla. Kun hoidan ostosten maksamisen etukäteen säästämällä niin mun on helppo vetää pakollisetkuukausittaiset kulut minimiin jos tulee ylläreitä.

Jos olisin duunissa jota pitäisin ikuisena niin kenties suhteeni aiheeseen olisi erilainen. Silloinhan ei olisi muuta väliä kuin että luotolla viilatessa saisin hankinnat "nyt enkä viidestoista päivä".

Tuo on Jollis viisasta! Aina voi jokainen saada kenkää koska vaan mutta itselläkin työpaikka suht varmalla toimialalla että silleen pystyy sen kassavirran laskemaan eikä ole tän takia mielekästä pitää vuosia mitään monen tuhannen käteispuskuria. Sijoituksia saa kuitenkin käteiseksi joka ikinen pörssipäivä ja jos tarviit tonnin niin ei tartte koko salkkua työntään laitaan. Tämä jo tähän etukäteen kun kohta tulee kommentti että "entä jos sun pitää myydä kun kurssit on pohjilla".

Jos taas tulee kenkää niin on ansiosidonnainen eli pystyy sitten sopeuttamaan talouden siihen tilanteeseen. Jokainen varmasti pystyy kulutusta karsimaan tilapäisesti tai pysyvästi jos nyt siis on työelämässä ja perhettä jne. Kyllä meillä ainakin menee rahaa turhuuksiin joita voi jättää ostamatta jos tiukkaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Niin siis oletettavasti maksat tuon luottolaskun ennenkuin korot juoksee? Eli tuonkin voisi tehdä, maksaa kaiken luotolla ja maksaa luottolaskun. Siten saisi vielä enemmän tahokkuutta talouteen mutta itse en nukkuisi tälleen öitäni hyvin. Joten käytän luottokorttia joskus jos pitää yhtäkkiä maksaa joku kallis eikä tilillä ole rahaa ja sitten sillä vaan kannattaa ostaa tietyt jutut kuten elektroniikka koska on erilaisia vakuutuksia. Maksaa matkat koska saatat saada luottoyhtiöltä rahat takas jos matkanjärjestäjä menee nurin jne.

Mutta jos luottokorkoja maksaa niin ainakaan mun matematiikalla siitä ei saa mitenkään järkevää.

kuinka paljon rahtarit tienaa (täysperä konttikuski)? Paljoo muuta ei viittis ajatellakaan kuin tommosta selkeetä ajoa niin asetellaan kysymys siitä näkökulmasta. Päivärahat lienee suht tärkee palkanlisä? Paljonko kuskit saa tehdä ylkkää?

Palkankorotuksen ja tämän johdosta ylittyy 55kiloa helposti tänä vuonna. Avopuolisolla viime vuodelta 65,5k€ ja sai myös palkankorotuksen + tulee tuo 3,4% eli mennee 70k rikki.

Nyt voi hieman peilata taaksepäin kun on enää yksi palkka tulematta tälle vuodelle. Omalta kohdalta ennuste pitää hyvinkin tarkasti paikkansa, hieman reipas 55k€ tulee tämän vuoden ansiotulo olemaan. En matkustellut kuin pari päivää eli käytännössä 35h/vko toimistolla riitti nyt tuohon. Ensi vuonna tiedossa joka keväinen liiton korotus luokkaa 2% ja elokuussa palkankorotus, koitetaan rikkoa 60.

Puolison osalta jäi aika pahasti alakanttiin, kun 80k jäi marraskuussa juuri puhkaisematta. Hieman yli 140k tulee olemaan meidän potti tänä vuonna. Kyllä sillä näin lapsettomana ja velattomana toimeen tulee.

Teollisuudessa työskentelemme molemmat, työkokemusta reipas 3 vuotta.

Suositut

Back
Ylös Bottom