Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Vähintään 6kk kiinteät kulut + juoksevat menot arvioituna. Tuota voi sitten käyttää jos osuu joku hyvä paikka osakemarkkinoilla ja muuten ei ole käteiskassaa juuri käytettävissä.
Minkä takia muuten noin suurta puskuria pitää, jos kerran sijoitat (muistaakseni?) rahojasi? Eikös osake/rahastokassa pidä hyvin tuon rahapuskurin virkaa? Sieltä sitten ottaa jos oikea hätä sattuu. Nyt on käytännössä arvoaan menettävää rahaa useita tonneja tilillä.

Minkä takia muuten noin suurta puskuria pitää, jos kerran sijoitat (muistaakseni?) rahojasi? Eikös osake/rahastokassa pidä hyvin tuon rahapuskurin virkaa? Sieltä sitten ottaa jos oikea hätä sattuu. Nyt on käytännössä arvoaan menettävää rahaa useita tonneja tilillä.

En minä osakkeista tai rahastoista ota jos rahaa tarvitsen. Tuo toimii myös niihin suunnittelemattomiin osakeostoihin. Se on ihan tietoinen valinta ettei tuolle summalle kerry korkoa. Ostaapahan vähän enemmän mielenrauhaa kun ei joudu miettimään miten se heiluisi markkinoiden mukana.

Tää rahan käyttö on muuten jännä homma.

Ittellä on vähän vastaava kuvio ko pandiksella: käyttöpuskuria (tosin n. 4kk) jolla voi hoitaa myös jotain isompia ostoksia tms ja sitten jotain sijoituksia. Merkittävä ero on se, että mulla tuon puskurin on oltava säästötilillä.

Kun palkka tulee niin tietty osa menee aina sijoitukselle ja osa lainan lyhennyksiin, laskuihin yms. Tämän jälkeen katson minkä verran rahaa jää, mietin mitä kuluja on odotettavissa ja kuinka paljon mielestäni tarvitsen karkkirahaa ja vippaan "ylimääräisen" säästötilille. Riippumatta siitä kuinka paljon jätän käyttörahaa itselleni niin tilin saldo on kokolailla nolla ennen seuraavaa tiliä. Toki en nyt rahoja tarkoituksella tuhlaa, mutta jotenkin sitä vaan tuntuu menevän enemmän jos sitä on enemmän näkyvissä..

Minkä verran porukalla on tilillä vielä massia, ennenkuin tulee palkka? Vai vetääkö kaikki tilin nollille ennenkuin tulee palkka?

Itsellä alkaa aina kauhea paniikki siinä vaiheessa ku siellä on 700€ jäljellä..
En oikeastaan pidä käteistä tilillä, siirrän sijoituksiin (lähinnä rahastoihin ja osakkeisiin) kaiken ylimääräisen niin kuun lopussa on yleensä aika vähissä käteinen. Muutenkin perusperiaatteena, että palkasta maksetaan ensin itselle ja sitten vasta muille.

Jos minulle tuon meinasit suunnata niin.... Ei mulle henk. koht. tuossa mitään vikaa ollut, hieman vaan huvitti tämä 140k vuositili ja mitenkä voisi uraa ruveta tekemään. :D Suattaa olla että tämän ketjun monelle lukijalle 140k/vuosi ON sitä uran tekemistä. Tietysti henkilökohtaista ja jos tilanne noin vielä on niin hieno juttu! Mun heitto olikin kevytmielinen vitsi - näkökulmia ja elämäntilanteita kun on monia.

Tarkotin tuolla uran tekemisellä sitä, kun nyt olen tosiaan ihan rivimyyjä ja välillä sitä miettii jos hakeutuisi esimieshommiin. Siinä on vain se juttu, että työmäärä lisääntyisi ja tili puolittuisi aluksi, eikä välttämättä nykytasolle ihan helposti pääsisi, mutta pidemmällä aikavälillä voisi päästä huomattavasti ylikin :)

Yksi aspekti, minkä minä haluaisin tietää näistä 4-6kk palkan verran käyttöpuskuria omaavista on se, että jos teette mainitsemianne "isoja ostoja", niin kauanko menee että taas saatte sen 4-6kk tilin verran kasaan? Itsellä ainakin edes 2kk tilin verran saaminen säästötilille on tilanteesta riippuen useiden kuukausien urakka.

Yritän hakea sitä, että 4kk puskurin arvostus vaihtelee, riippuen saako sen kasaan vuodessa vai neljässä vuodessa... Samalla saisin ehkä rivien välistä tietoa tuohon Mr. Refereen viittaamaan asiaan, eli elääkö jengi kädestä suuhun vaikka vuositulot on +100ke. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot....

Minkä verran porukalla on tilillä vielä massia, ennenkuin tulee palkka? Vai vetääkö kaikki tilin nollille ennenkuin tulee palkka?

Tilillä n. 2-3kk palkka ja autossa "kiinni" 2-3kk palkka. Siksi liukava kk määrä kun tulot vaihtelevat jonkin verran.

Yksi aspekti, minkä minä haluaisin tietää näistä 4-6kk palkan verran käyttöpuskuria omaavista on se, että jos teette mainitsemianne "isoja ostoja", niin kauanko menee että taas saatte sen 4-6kk tilin verran kasaan? Itsellä ainakin edes 2kk tilin verran saaminen säästötilille on tilanteesta riippuen useiden kuukausien urakka.

Yritän hakea sitä, että 4kk puskurin arvostus vaihtelee, riippuen saako sen kasaan vuodessa vai neljässä vuodessa... Samalla saisin ehkä rivien välistä tietoa tuohon Mr. Refereen viittaamaan asiaan, eli elääkö jengi kädestä suuhun vaikka vuositulot on +100ke. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot....
Omalla kohdalla nuo "isot ostot" tarkoittaa tyyliin hajonneen telkkarin uusimista, yllättäviä autoremppoja, viikonloppureissuja tms. Oikeasti isommissa hankinnoissa (auto tms) pyrin varautumaan muutoin.

Mulle ei ole vielä työttömyyttä ole osunut ja nolillle puskuri ei ole päässyt missään välissä. Muutaman vuoden valmistumisen/töihin siirtymisen jälkeen itsellä kesti puskurin kasvattaminen eikä sitä kerätty muun elämän kustannuksella. Aikaa ja vaivaa meni sen verran, että vähän "mustasukkainen" olen noista rahoista eikä niitä tule oikein käytettyä kuin omasta mielestä aidosti tärkeisiin juttuihin.

Toisin kuin esim. Timppa, mä tykkään lukea tätä ketjua kun osalla näkyy menevän taloudellisesti tosi hyvin :)
Ei se ole multa pois, jos joku ottaa +100k€ vuodessa. Ennemminkin tulee sellainen olo, että se on mahdollista itsekin saavuttaa.

Minua ei todellakaan se harmita että joku tienaa ja menee taloudellisesti hyvin. Eniten vaan vituttaa tuo oma liksa tai siis on tässä vuosien varrella vituttanut kun on ollut toiveita ja siten nyitty mattoa alta. No mutta tavoittee ton kyllä tästä eteenpäin enemmänkin siinä että saisi palkkatyöstä exitin kuin palkan korotusten tavoittelu.

No eipä mulla ole yleensä käyttötilillä edes sitä 700 euroa. Aikalailla 0 se on kun tili tulee ja heti kun se tulee niin siitä siivu toiselle tilille mistä menee lainanlyhennykset ja mistä maksetaan asumiskulut, vakuutukset jne. Ei sitä montaa satasta ikinä jää ja ne sitten kuluu käytännössä ruokaan ja bensaan.

Mitään käteispuskureita ei ole. Tuolla toisella tilillä yleensä on luokkaa tonni ns. ylimääräistä ja jos meinaa kertyä niin yleensä on jotain hankittavaa tai sitten ihan vaan sijoituksiin siirto. Eli periaatteessa se puskuri on juurikin siellä sijoituksissa ja näin saa olla jatkossakin. Ennenkuin niihin kosketaan niin vingutetaan luottokorttia jne perus tasaamisia. Yritän pitää tuon sijoituspuolen kokonaan irti päivittäisestä arjesta syystä että se positio vaatii vahvaa kasvattamista, jotta sen saa sellaisiin mittoihin että sen avulla voi tehdä peliliikkeitä.

Jos makaisi jotai tonneja käyttötilillä niin se ois nopeeta tehty jotain älyvapaita heräteostoksia. Jos ei oo rahaa tilillä heti käytettävissä niin se ei polttele siellä. Vaikka perus säästävä luonne olen niin silti tulee tuhlattua typeryyksiin.

Käteispuskuria pidän yleensä noin 5000€. Nyt on puskuri nollissa kun lainasin 8000€ puolisolle auton ostoon ettei tarvinnut ottaa rahoitusta (takaisinmaksuaika noin 2 vuotta). Tämä oli tietoinen valinta kun joulukuussa tulee vanhasta yrityksestä noin 7000€ nettona kerta pottina normaali palkan päälle niin saa taas puskurit normaaliksi ja saa jotain sijoituksiin (sijoitusura vasta alussa).

Haaveena päästä eläkkeelle 50 vuotiaana, unelmia pitää olla!

Edit. Olin 4 vuotta yrittäjänä rakennusalaan kuuluvassa yrityksessä ja toiminta loppui kesällä. Nyt olen puhtaissa myyntihommissa rakennusalalla ja laskutan oman oy:n kautta myyntiprovisiot. Muutoksen syynä oman motivaation loppuminen jatkuvaan paineeseen. "Nyt saa vaan myydä".

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos makaisi jotai tonneja käyttötilillä niin se ois nopeeta tehty jotain älyvapaita heräteostoksia. Jos ei oo rahaa tilillä heti käytettävissä niin se ei polttele siellä. Vaikka perus säästävä luonne olen niin silti tulee tuhlattua typeryyksiin.

Luonnekysymys tosiaan ja vähän se miten sitä rahaa muutenkin käyttää. Osa lyö kaiken sileäksi jos sitä käyttötilillä on ja toiset katsovat silti kaupassa niitä -30% elintarvikkeita.

Tilillä pyrin pitämään n-6-10te (Nelihenkiselle perheelle). Välillä on käynyt jossain 16te nurkillakin. Sitten on kyllä pitänyt lähteä kunnon lomareissuun tms. :) Sitten onkin taas se 5te tilillä... Loput on sitten sijoitettuna muutamiin rahastoihin. Rahastoihin menee automaattisesti 300e/kk lisää.

Normitili menee aina nollille juokseviin kuluihin ja säästöstä pitää ottaa noin 500e.

Meillä ei varsinaista rahaa ole puskurissa, luottokorteilla sitten se 10k jos tarve vaatii ja parisen tonnia rahastoissa. Ennemminkin jos tilanne vaatii niin pystytään helposti karsimaan useampi satku kk kuluista ihan perus ruokakauppakäynneissä ja heräteostoksissa.

Kauppatieteiden opiskelija. Tän vuoden käteenjäävät tulot: 9,4k€ ansiotuloja, 4,3k€ opintotukea, 2,2k€ muita tuloja ja lisäksi 3,6k€ opintolainan nostoja, jotka menee kokonaisuudessaan indeksirahastoihin velkavivuksi.

Itse ravintolahommissa vuoropäällikkönä ja näillä hommilla ei kyllä rikastumaan pääse, mutta toimeen justiinsa tulee. Meikä nyt ei koskaan niin ole rahan perään ollut, toki olisi se mukava jos ei taloudesta tarvitsisi ikinä stressata. Bruttoa tulee tälle vuodelle varmaan se pyöreä 40k. Kuukausittain menee suoraan palkasta jotain hilkkuja ASP -tilille, Etutilille joka on puskurina yllättäviä menoja varten sekä rahastoon. Sitten loppukuusta siirrän ylimääräisiä vielä lisää jos ei ole tullut kaikkea irtorahaa hassattua. Käyttötilille ei ennen seuraavaa tilipäivää kauheita jää. Välillä tulee luottokortilla pelattua ja siirreltyä tiettyjä kuluja seuraavalle kuulle.

Kuukausittain menee suoraan palkasta jotain hilkkuja ASP -tilille

Menee vähän sijoituskeskusteluksi, mutta menkööt. Sinne kannattaisi laittaa aluksi mahdollisimman paljon, kun vain kahdeksalta kvartaalilta saa sen 4+1% tuottoa. Toki jos tavoittelee vain valtiontakausta niin ei väliä. Me laitetaan vaimon kanssa molemmat se maksimi 3k€/Q ekat kaksi vuotta, vuosi nyt takana.

Menee vähän sijoituskeskusteluksi, mutta menkööt. Sinne kannattaisi laittaa aluksi mahdollisimman paljon, kun vain kahdeksalta kvartaalilta saa sen 4+1% tuottoa. Toki jos tavoittelee vain valtiontakausta niin ei väliä. Me laitetaan vaimon kanssa molemmat se maksimi 3k€/Q ekat kaksi vuotta, vuosi nyt takana.

Joo tuo valtiontakaus siinä suurin pointti on. Pitää nyt säästää yhden ensi vuoden matkan kulut alta pois ennen kuin kärsii laittaa enemmän kerralla.

Suositut

Back
Ylös Bottom