Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

En tunne yhtään upporikasta lääkäriä tai juristia.

Ei tällä lääkärin ammatilla upporikkaaksi tule, mutta pärjää ihan mukavasti. Toki mitä enemmän töitä tekee (esim päivystää, käy pitämässä privaattia), sitä enemmän tienaa.

Mikä sitten lienee tuo lääkäreiden ja juristien mahtava palkka? En tunne yhtään upporikasta lääkäriä tai juristia. Itse olen insinöörinä eikä tuo hammaslääkärinä työskentelevä puoliso saa paljoakaan enempää palkkaa. Tosin eri juttu niillä alueilla, missä on kova lääkäripula, ja palkat jopa reilut 20% korkeammat.
En muuten minäkään. t. juristi jolla suvussa lääkäreitä

Vanhempi konstaapeli, peruspalkka n. 2000 euroa johon 15% HTS-lisät ja haittakorvaukset päälle. Viime kuun brutto 2988 euroa, ensimmäinen alle 3000 tili tälle vuodelle. Ei oo osunu yhtään ylityövuoroa tälle vuodelle, aika erikoinen homma.

No peruspalkka on tuo 2000 egee. Muut sitten "osaamisen" ja vkoloppuyövuorojen takia. Työrytmi päivävuoro, yövuoro, lepo ja kaksi vapaata. Työvuorot siis 12h.

Edit. työrytmi siis PITÄISI olla tuo. Kesällä ei toimi lomien ja vapaiden takia. Viime listaan tein kuusi 12h vuoroa putkeen ja sit oli 8 vapaata :)

Tavallista perustoimistoduunia nollat taulussa, karvan reilu 2000e/kk.

Teknikkokoulutus lopetettiin kai hieman ennen vuosituhannen vaihdetta, joten kovin nuoresta poikamiehestä ei voida puhua (varovasti arvioiden 40 paremmalla puolella) ja tuosta kirjoitusasusta päätellen jo pidempi aika ulkomailla takana. Tuohon palkkaan pitää jo tehdä muutakin kuin varastohommia ja todennäköisesti joutuu kirjoittelemaan työssään päivittäin joten suomen kielen huono hallitseminen puhuisi vuosien asumisen puolesta. Herra? valaiskoot halutessaan itse. Yks homma mistä tollasia summia sais "kohtuu helposti" olis esim. voimalaitosten käyttöönotot, siellä valvovana inssinä/ site managerina ihan arkipäivää 20+ työkokemusvuoden jälkeen.

Telecom opistoinsinööri, ns. asiantuntijatehtävissä ja about 20 v työkokemusta. Veroprosentti hieman yli 10

^ai ei muka poliisit tienaa "hyvin"..
Mä tienaan n 3400€/kk metallialalla päivävuorossa ja tuntiakaan en ole tehnyt ylitöitä!
Eli en nyt kehuisi kauhean hyväksi palkaksi tuota , kun ottaa huomioon työajat/olosuhteet.
Lähemmäksi 4 alkaavaa lukua pitäisi ehdottomastin olla!

Ei kai kaikista harjoitteluista edes makseta.

Juu ei makseta kaikista palkkaa. Itse otin opintolainaa kesäksi (kesä-elo), jotta voin suorittaa harjoittelun. Nyt sitten toimistolla ma-pe ja viikonloput töissä kahvilassa, että jäis vähä rahaa talvelle. Muutama hassu vapaapäivä ollut koko kesänä, mut lähinnä semmosia 33-35 päivän työputkia ja yks-kaks vapaata. Mut kyllä tätä tekee, kun tietää (tai elää hyvässä uskossa), että kaikki tämä vie opiskeluissa eteenpäin ja paperit kourassa palkka onkin sitten hyvä, jos onnistuu kehittämään itsestään hyvän ja kiinnostavan jo näin opiskelujen aikana. (: Vielä tän koko kesän kärvistelyn jälkeen olisi n. 12 op. verran harjoittelua jäljellä.

Mä tienaan n 3400€/kk metallialalla päivävuorossa ja tuntiakaan en ole tehnyt ylitöitä!
Eli en nyt kehuisi kauhean hyväksi palkaksi tuota , kun ottaa huomioon työajat/olosuhteet.
Lähemmäksi 4 alkaavaa lukua pitäisi ehdottomastin olla!

Millasta hommaa, jotain hitsausta ym? Ihan hyvä palkka ammattikoulupohjalta. En silti sanoisi suorilta poliisinkaan liksaa mitenkään huonoksi. Sairaanhoitajilla lienee aika lailla samantyylisillä työajoilla saman suuruinen liksa, se on sitä tasa-arvoa jota joskus peräänkuulutetaan.

Jengillä vaan on välillä vääristyneet käsitykset liksoista.

Millasta hommaa, jotain hitsausta ym? Ihan hyvä palkka ammattikoulupohjalta. En silti sanoisi suorilta poliisinkaan liksaa mitenkään huonoksi. Sairaanhoitajilla lienee aika lailla samantyylisillä työajoilla saman suuruinen liksa, se on sitä tasa-arvoa jota joskus peräänkuulutetaan.

Jengillä vaan on välillä vääristyneet käsitykset liksoista.

Jossain Metsolla tai vastaavassa hommissa? Siellä on ihan kohtuu palkat vaikka tekisi päivävuoroa ilman ylitöitä.

Eikä tosiaan vuorotyötä tekevän sairaanhoitajan palkkaa voi huonoksi sanoa, mutta eipä se vuorotyö kaikille sovi. Toki jos oot sairaanhoitaja ja jossain työterveyden ajanvarauksessa 8-16 niin ei varmaan edes voi kovin isoa palkkaa odottaa saavansa.

Olen monta kertaa varmaan maininnut, että vaimolla on tuntipalkka jossain 10 euron pinnassa ja viimevuonna jäi ihan karvan alle 40.000 euron vuosihanke, tänävuonna menee yli jos vaan jaksaa tehdä. Voi tehdä paljon tunteja kun on useampi työantaja ja sunnuntai ja loppiainen on työpäivä siinä missä mikä tahansa muukin päivä. Olikohan se nyt itsenäisyyspäivä jolloin on yövuorossa ja saa 300% korotettuna palkan, siitä että käytännössä nukkuu.

Että vertaappa näitä ja varsinkaan johonkin taulukkopalkkaan tai vastaavaan. Tuossakin esimmerkissä on tuntipalkka ja vuosipalkka aika kaukana toisistaan, siis jos yrittäisi noista yhtäläisyyttä hakea.

- - - Updated - - -

Ensimmäinen työpäivä loman jälkeen ja heti aamutuimaan kutsusta käymään pomon pomon toimistossa. Mukavana yllätyksenä palkankorotus.

Siinä vaiheessa kirjoitan tähän ketjuun niin isolla fontilla kuin saa sen prosentin mitä meillä tuolleen saa. Ei ole ikinä tapahtunut, enkä usko että tulee ikinä tapahtumaan. Vääntää saa viimeiseen asti jos meinaa jonkun sentin saada.

Ois oikeasti vähän hiton kiva yllätys tuollainen, vaikka ei olisi mitenkään merkittävä summakaan.

No enhän mäkään saanu kuin n.5% mutta kaikki on kotiinpäin. Liiton sopima 3,4% korotus samaan aikaan yhdessä tuon kanssa alkaa kuitenkin ihan oikeasti jo tuntumaan jossain, veroprosentti kun ei muutu mun ollessa jo nyt korkeimmassa (naimaton, ei lapsia riittää tähän) luokassa.

No enhän mäkään saanu kuin n.5% mutta kaikki on kotiinpäin. Liiton sopima 3,4% korotus samaan aikaan yhdessä tuon kanssa alkaa kuitenkin ihan oikeasti jo tuntumaan jossain, veroprosentti kun ei muutu mun ollessa jo nyt korkeimmassa (naimaton, ei lapsia riittää tähän) luokassa.

Juu, vaikka saisi 1% niin se ois kova kun se tulisi johdolta eikä niin että sitä on saanut puoli vuotta kerjätä. Mutta tää on hyvin pitkälti yrityskulttuurikymys ja jokaisen on syytä tiedostaa että minkälainen on omassa.

Mä voin kirjottaa tästä saksalaisesta yritys-ja työskentelykulttuurista vähä laajemmin vaikkapa johonki muuhun ketjuun sitten kun en enää ole täällä töissä. Ei olisi huono perustaa ketjua jossa spekuloitais globaalia työskentelykulttuuria niin palkkojen kuin työehtosopimusten + muiden asioiden kannalta, aina joku jossain miettii jos sittenkin lähtis paremman palkan tai muiden asioiden takia merta edemmäs kalaan.

Back
Ylös Bottom