Millaista hommaa slip teet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
LAittakaa nyt niitä bruttojakin taas näkyviin.
Koneinssi AMK, työvuosia 4 valmistumisen jälkeen ja brutto karvan yli 3300.
Minäkin safkasin ennen pääsääntöisesti jossain lounaspaikassa, kunnen joskus laskin kuukausimenot siitä huvista. Jumalauta, että se oli muuten paljon! Siitä lähtien oon safkaillu himassa, ku mahis on.
Poikkeuksena jotkut perjantait, kun mennään työkavereiden kanssa johonkin ahmimaan. :D
Mr Niceguyn tapauksessa mahikset on kyllä mahdollisimman vähissä. :( Kyllähä sitä kuitenkin lämmin ruoka pitää saada!
Tuotannonsuunnittelu/kehitystehtäviä koneistuksien parissa.Millaista hommaa slip teet?
Kukin tavallaan, mutta kyllä mulla ainakin opiskelijana on tollanen vaikka 6 euron lounas jo yli kipurajan. Itse tekemällä jotain perusruokaa pääsee helposti kahden euron annoshintoihin ja opiskelijana mun aika ei ole niin arvokasta ettenkö kerkiäisi illalla vähän isompaa satsia ruokaa tekemään, kun sitä joka tapauksessa on kuitenkin tehtävä.Kyllä se lounasruokalan hinta on aika pieni verrattuna siihen, että omaa aikaa käyttäisi tunteja viikossa ruoan laittoon. Itsellä kipuraja lounasruokailussa varmaan siinä 9-10e kieppeillä. Nyt saan onneksi 5,6e erittäin hyvää kotiruokaa työpaikalla buffetistaLisäksi kun miettii mitä siihen lounaaseen sisältyy: 3 eri lämmintä ruokaa, kasviksia, monipuoliset salaatit ja leivät, monta eri juomavaihtoehtoa, sekä kahvi ja joskus jälkkäri. Ei tälläisen aterian ite tekeminenkään halpaa ole...
Ja ettei ihan offtopiciksi mene: 2. vuoden opiskelut takana konetekniikan DI:ksi ja kesätöissä koneensuunnitteluharjoittelijana. Brutto 1500e/kk. Ei ole hääppöistä, mutta työkokemus meneekin nyt palkan edelle. Viime vuonna sit taas ei lähelläkään omaa alaa olevissa kesätöissä 2600e/kk brutto :D Harjottelijoita poljetaan, niin se vaan menee.
Oma palkkakehitys on ollut nyt melko heikkoa, kun siirryin haalarihommista työnjohtotehtäviin. Viime vuonna paperitehtaalla brutto oli 5-vuorojärjestelmässä n. 2800 e/kk normaaleilla viikkotunneilla ja kunnon ylitöillä kuukausiliksa oli parhaimmillaan yli 4000 e. Tänä kesänä eri firman palveluksessa työnjohtajana palkka 1500 e/kk... Vastuukin ihan pikkasen suurempi, mutta ei se palkassa näy. Kyllä paperitehtaallekin vielä kysyttiin töihin, mutta tällä kertaa työkokemus oli arvokkaampaa.
Se on kyllä ikävää, jos kesätyöt menee työkokemuksen kannalta ohi omasta alasta. Mulla sentään tuo kesätyö oli käytännössä kaikkien unelmien täyttymys, koska ala on täydellisesti sitä, mitä opiskelen ja kaiken lisäksi saa kokemusta esimiestehtävistä. Palkka ei tietenkään kauheasti motivoi, mutta onneksi se palkkataulukko näytti olevan melko progressiivinen, ja vuoden päästä pääsisi jo ihan inhimillisiin tuloihin, jos samaan paikkaan menee vielä töihin.No mulla onneksi edes palkka nousi, mutta vaikea motivoitua työhön kun en koe oppivan tai kehittyväni siinä juurikaan enää. Perusliksa jotain 2500e/kk, nyt enemmän ja ylitöillä tienasin/tulen tienaamaan taas vielä enemmän. Sitten syksyllä taas joutuu palauttelemaan opintotukia kun tulee tienattua liikaa, ei raha motivoi kyllä mitenkään tuohon työhön. Sitten vielä kun opiskelen hiukan eri alaa, niin työkokemuksesta ole juuri mitään iloa, onneksi kokemustakin ehtii vielä kartuttaa.
Mites tuo on mahdollista? Asumiskulut taitaa olla aika pienet? Auto? Safka? Et taida liiemmin kaljoitella edes himassa?
Mä oon tiukkaan yrittänyt säästää, mutta en oo vielä tähän päivään mennessä kovin hyvin onnistunutMeitä on niin moneen junaan. Toiset osaa ja toiset ei...
Tuolla periaattella olet vanhan äijänä niin pihi, ettet 100 varmaan montaa euroa tuhlaa lapsen lapsiin;)No asuntolaina(n.350€/kk. Joo, se oli muijan ehdotus ettei tuu tiukkaa koska se ei pysty maksaa enempää oman tuhlaavaisuutensa takia enkä itekkään enää viiti kusta omaan nilkkaan maksamalla ylimäärästä saamatta omistusosuutta kasvatettua), vastike ja sähkölasku, vesi, netti ja puhelinlasku kaikki yhteensä 500e/kk, jonka laitan yhteiselle tilille, on tähän mennessä riittänyt mainiosti ja jos tarvii ostaa jotain niin sieltä sitten ottaa.
Autoa ei luonnollisesti pk-seudulla ole eikä tule ennenkun tulee lapsia joskus. Seutuzetillä 25km matka edestakas 5x viikkoon eikä tunnu missään, saa siitä vähennyksiäkin.
Sen takii just säästetään ettei tulis pattitilanteita IKINÄ. Lihaa/kananmunia joka aterialla(lidlista/prismasta -30% lapuilla), salaattia ja marjoja lähes kilo päivässä, lisäravinteet(käytössä kaikki mahdollinen) kimppatilauksille jättibulkkisatseilla briteistä. Ruoka ja lisäravinteet yht. n.400-500€/kk.
Alkoholia ei luonnollisesti mene eikä mitään ylimääräisiä herkkuja kun niitä saa vierailuilla ihan tarpeeksi ja liikaakin. Salikortti 70€/6kk, itse en maksaisi mistään ketjusaleista mitään käsittämättömiä 50€/kk maksuja.
Olen aina osannut aina arvostaa ettei sitä rahaa elämiseen tarvii, esim eilen nokkosia poimittiin ja tänään niitä taas vedelläänMustikat pakkasessa ja syksyllä taas poimitaan.
Eläkkeellä olis kova joku 500k salkku josta osinkoja se 25k ja vajaa 2k eläkettä niin tuleehan siitä sitten 4 tonnia kuussa. Siinä sit urheilee ja leikki lastenlasten kanssa ja mitä ikinä haluukaan ja joskus kun on 100 lasissa niin on hyvä jättää hyvä määrä tapeltavaa, jälkipolvi respektaa, kiittää ja elää helpommin. Eli kyllä se säästeleväisyys sitten palkitaan. Tässä on kuitenkin elämää kauan jäljellä, miksi sitä tuhlata jos ei tee mieli? Itsellä tuli vaan paska fiilis jos esim tuhlais johonki hienoon autoon vuoden säästöt tms. Mut tosiaan toiset osaa ja toiset ei edes halua osata ja se on ihan ok, ihmetyttää vaan joidenkin ahneus kun pitää vaan saada lisää ja lisää kun ei muka pärjää.
Sitä on vaikea sanoa millä mielellä sitten oikeasti on eläkkeellä, mutta edelleen tohon voi esittää vasta-argumentin että miksi pitäisi tuhlata rahaa jos ei tee mieli ?Tuolla periaattella olet vanhan äijänä niin pihi, ettet 100 varmaan montaa euroa tuhlaa lapsen lapsiin;)
Töttöröjäätölö vaihtuu Lidlin alennus puikkoon jne:D
Sitä en ymmärrä miksi ihmiset kituuttaa niin, että joskus 65-75v on massia tilillä, mutta huonolla säkää päätyy hautaan ennen sitä!
Mutta kukin tavallaan.
Joo ei sitä tarvitsekkaan käyttää rahaa ja tuhlata maalliseen, mutta jos haaveena on eläkkeellä 500t€ salkku, niin kyllä sekin sotii jotain ajatusta vastaan;)Sitä on vaikea sanoa millä mielellä sitten oikeasti on eläkkeellä, mutta edelleen tohon voi esittää vasta-argumentin että miksi pitäisi tuhlata rahaa jos ei tee mieli ?Aina ollut sellanen fiilis että jälkipolvia on autettava, vaikkei sellasta vielä olekkaan.
Tottakai sitä voi delata ennen kun 60 lasissa tms, mut kyllä tässä silti eletään jokaisella solulla. Se vaan ei aina mee kaaliin miksi siihen aina tarvitaan sitä rahan käyttöä joka ikisessä asiassa.
Plus se riski jos saa vaik kenkää eikä löydä duunia ni ei oo ihan tyhjän päällä eikä tarvii pikavippejä tai ylimääräisiä sosiaalitukia.
Plus se riski jos saa vaik kenkää eikä löydä duunia ni ei oo ihan tyhjän päällä eikä tarvii pikavippejä tai ylimääräisiä sosiaalitukia.
Jos työttömäksi jäis niin se ois ensimmäinen vuosi liiton rahoilla ja tämän jälkeen kylmästi sossun luukulta jos ei töitä löydy. Sen verran paljon olen töissä tienaamiani rahoja laittanu verotukseen ja muiden työttömien sosiaaliturvaan ja sluibailuun että jos itse moiseen tilanteeseen joudun niin todellakin odotan myös itse saavani sieltä apua. Tällaisia tilanteita varten en kyllä ala säästämään yhtään mitään etukäteen. Elän ennemmin tätä hetkeä kuin "mitä jos" - elämää.
Eläke on mielestäni taas sellainen asia mihin ehkä kannattaisi vähän etukäteen säästää. Koska pelkkä eläke ilman säästöjä tai muuta omaisuutta on oikeasti todella pieni. Ja wanhana starana ois kiva vaikka reissata vähän maailmaa kunnes kuolo korjaa.
Eläkettähän Pexikin tuossa säästää ks. 500k€ salkku suunnitelma.
Itse laitan aimo osan ylimenevistä kahteen sijoitusasuntoon ja mökkiprojekteihin. Säästöjä tarvitaankin siinä kohtaa, jos työttömyys iskee, että saa tehtyä projektit valmiiksi. Työttömänä, kun tuota aikaa riittää mutta ilman rahaa ei tapahdu mitään. Ja liitonrahan kanssa tulee aika iso pudotus normaaliin palkkatuloon, jos tulotaso menee yli 3000 euron.
Joo ei sitä tarvitsekkaan käyttää rahaa ja tuhlata maalliseen, mutta jos haaveena on eläkkeellä 500t€ salkku, niin kyllä sekin sotii jotain ajatusta vastaan;)
Joillekin se haaliminen/omaisuuden kasvattaminen itsessään tuo selkeää nautintoa. Eräs sukulainen oli elämänsä aikana säästellyt mittavan omaisuuden tilille ja kuoli vanhana kitupiikkinä. Oli se kuitenkin pirun onnellinen kun pääsi hakemaan muutaman kilon perunoita jostain 50 km:n päästä kun sai pari senttiä halvemmalla. Eihän senkään touhussa mitään järkeä ollut mutta nautti touhustaan ja sehän se pääasia oli.Sitä en ymmärrä miksi ihmiset kituuttaa niin, että joskus 65-75v on massia tilillä, mutta huonolla säkää päätyy hautaan ennen sitä!
Mutta kukin tavallaan.