Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
2210€ + 200€ liikuntasetelit +puhelin, toimistorotta,controller...Pyysin juuri palkankorotuksen, 300€ ja pitäis nousta siihen 2500€ tän vuoden puolella. Sit kun se on sen 2500€, niin olen ihan tyytyväinen.

Et ole tyytyväinen, niin se vain menee. Itsellä oli aina samat että jos muutaman satasen saa lisää, oon tyytyväinen ja enempää en tarvi. Siihen ei mene kuin pari kuukautta, kun sitä vanhaa huonompaa palkkaa ei enää muistakaan ja elintasonsa on tietämättään sovittanut uuteen tulotasoon. Enkä meinaa vaan kuluttamista, vaan kaikkea. Esim jos aimmein oli ok, kun oli 500€ säästössä, niin kohentuneen tulotason myötä yhtäkkiä odottaakin itseltään että säästössä pitää olla pari tonnia jne... oravanpyörä on valmis.

Et ole tyytyväinen, niin se vain menee. Itsellä oli aina samat että jos muutaman satasen saa lisää, oon tyytyväinen ja enempää en tarvi. Siihen ei mene kuin pari kuukautta, kun sitä vanhaa huonompaa palkkaa ei enää muistakaan ja elintasonsa on tietämättään sovittanut uuteen tulotasoon. Enkä meinaa vaan kuluttamista, vaan kaikkea. Esim jos aimmein oli ok, kun oli 500€ säästössä, niin kohentuneen tulotason myötä yhtäkkiä odottaakin itseltään että säästössä pitää olla pari tonnia jne... oravanpyörä on valmis.

Jaa-a, mitäs väärää tässä loppupeleissä edes on.

tuntuu että koko "Oravanpyörä" tsydeemi on vaaan niin trendisana, jota jauhetaan koko ajan, joka paikassa.

Jaa-a, mitäs väärää tässä loppupeleissä edes on.

tuntuu että koko "Oravanpyörä" tsydeemi on vaaan niin trendisana, jota jauhetaan koko ajan, joka paikassa.

En nyt ymmärrä, mitä yrität sanoa. "Mitä väärää tässä edes on", no sanoinko että siinä on jotain väärää? Totesin vain, että yleensä nälkä kasvaa syödessä, oli sitten kyse saavutetusta tulotasosta tai jostain muusta. Siitä tuli "trendisana" oravanpyörä tässä tapauksessa kyseeseen.

Muuten, suomalaisilta lottovoittajilta kysyttiin, heidän suurinta haavetta. Suuri osa vastasi toiveena olevan toisen lottovoiton voittaminen. Ihminen vain usein on sellainen, että mikään ei riitä. Oli sitten kyse rakkaudesta, vapaa-ajasta, terveydestä tai vaikkapa rahasta. Aina on kiva saada lisää.

Juu noin se menee, että mikään ei tunnu nykyään riittävän. "Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot" ei ole mikään tuulesta temmattu sanonta, vaan kaikessa tärkeydessään ehkä eniten unohdettu totuus tänä päivänä. Omalla kohdalla tulot ovat nousseet nykyisellä alalla aika nopeasti. Itseasiassa tuplaantunut 2000-luvulla. Siitä huolimatta tilillä on ollut tapana ruopia tyhjää joka kuukausi. Kaikki on ollut aina pakko saada ja kaiken on pitänyt olla parasta mihin suinkin on varaa. Aloin jossain vaiheessa miettimään, että miten on mahdollista, että liksa nousee jatkuvasti, mutta "onnellisuus" ei lisänny yhtään. Ongelma on siinä, että kulutus on kasvanut samaa tahtia tulojen kanssa ja monet hankitut hyödykkeet ovat tuottaneet vielä lisäkuluja.

Nyt tehtyjä valintoja ja niiden vaikutuksia
- 170000 kaksio kaupungissa --> 130000 talo maalta
- Laina 165000e --> 130000e, 18v --> 13v
- 30000e velkainen auto --> 10000e velaton auto. ei vielä toteutettu, mutta tuosta irtoaa +600e/kk, josta suurin osa tarkoitus siirtää asuntolainaan, jolloin se painuu alle 10v. Samalla lähtee kallis kasko pois ja huollot tullaan teettämään edullisemmin.
- Televisio --> ei televisiota, kerrannaisvaikutuksena ei tarvitse päivitellä tikitikipokseja, fullhd-ruutua, eikä muita oheislaitteita, eikä maksaa kuukausittaisia maksukanavia ja maksukortin vuokraa. Kaiken tarpeellisen näkee netistä.
- Ynnä muutamia pienempiä vastaavia valintoja. Nyt kun on päässyt hyvään alkuun tässä ajatusmaailmassa, niin se vaan ruokkii itseään ja turhia kuluja näkee helpommin.

Lopputulemana elämä on nyt yksinkertaisesti laadukkaampaa ja edullisempaa. Saa nähdä kun tuo auto vaihtuu, että millaiseksi asuntolaina väännetään. Siinä on oleellisinta se, että lainassa alkaa loppu näkymään hyvinkin nopeasti, eli täyskäännös siitä mentaliteetista, että lainaa maksetaan "koko ikä".

Miten tämä liittyy palkkoihin? Minä meinaan olla asuntovelaton n. nelikymppisenä. Sitten kun ei ole pankinjohtaja vaatimassa joka kuukausi omaansa, niin palkalla ei ole enää juurikaan väliä. 2000e...4000e.. aivan sama. Velattoman asunnon kanssa voi elämänsä järjestellä juuri niin kuin haluaa. Voi alkaa rokkitähdeksi, puutarhuriksi, 24h bodariksi, opiskelijaksi, alkoholistiksi tai sitten voi pyöräyttää 4 lasta, eikä tarvitse miettiä, että pitääkö ne laittaa 1 vuotiaana päiväkotiin mamujen kanssa. Tai sitten voi jatkaa työssään kuten ennenkin ja alkaa tykitellä sijoituksia samaan tahtiin, mitä ennen lyhensi lainaa. Työttömyyden uhka ja muiden suhdanteiden heiluminenkin asettuu omaan arvoonsa, eli kauas takavasemmalle. Siinä vaiheessa kun alkaa toivomaan korkeita korkoja, niin istuu oikeassa veneessä.

Toki isompi liksa on aina kivempi ja mahdollistaa enemmän sitä mitä rahalla saa. En ole keneltäkään edellyttämässä, ettei saisi havitella isompaa palkkaa. Se on ihan tervettä. Ehdotan vaan kiinnittämään huomiota kokonaisuuteen ja asettamaan asiat tärkeysjärjestykseen. Vähän nöyryyttä aiemmin maksaa itsensä takaisin korkojen kera myöhemmin. Kun puhutaan palkkatyöläisistä, niin vaurastumisen, taloudellisen vakauden ja sen tuoman onnellisuuden palikoiden ensimmäinen kulmakivi on pienet menot, vasta sen jälkeen tulot.

Miten tämä liittyy palkkoihin? Minä meinaan olla asuntovelaton n. nelikymppisenä. Sitten kun ei ole pankinjohtaja vaatimassa joka kuukausi omaansa, niin palkalla ei ole enää juurikaan väliä. 2000e...4000e.. aivan sama. Velattoman asunnon kanssa voi elämänsä järjestellä juuri niin kuin haluaa. Voi alkaa rokkitähdeksi, puutarhuriksi, 24h bodariksi, opiskelijaksi, alkoholistiksi tai sitten voi pyöräyttää 4 lasta, eikä tarvitse miettiä, että pitääkö ne laittaa 1 vuotiaana päiväkotiin mamujen kanssa. Tai sitten voi jatkaa työssään kuten ennenkin ja alkaa tykitellä sijoituksia samaan tahtiin, mitä ennen lyhensi lainaa. Työttömyyden uhka ja muiden suhdanteiden heiluminenkin asettuu omaan arvoonsa, eli kauas takavasemmalle. Siinä vaiheessa kun alkaa toivomaan korkeita korkoja, niin istuu oikeassa veneessä.

Toki isompi liksa on aina kivempi ja mahdollistaa enemmän sitä mitä rahalla saa. En ole keneltäkään edellyttämässä, ettei saisi havitella isompaa palkkaa. Se on ihan tervettä. Ehdotan vaan kiinnittämään huomiota kokonaisuuteen ja asettamaan asiat tärkeysjärjestykseen. Vähän nöyryyttä aiemmin maksaa itsensä takaisin korkojen kera myöhemmin. Kun puhutaan palkkatyöläisistä, niin vaurastumisen, taloudellisen vakauden ja sen tuoman onnellisuuden palikoiden ensimmäinen kulmakivi on pienet menot, vasta sen jälkeen tulot.

Olen samaa mieltä että pienet menot on paljon tärkeämpi kriteeri kuin suuri palkka. Mutta tuo velaton asunto ei ole mikään tyytyväisyyden itseisarvo. On palstalla vaikka kuinka jengiä joilla on velattomia asuntoja ja silti käyvät töissä. Työnteko pitää ainakin pääkopan terveenä, ihmisen sosiaalisena ja se on aina lisää säästöä pankkiin/materiaa. Miksi lopettaa 100t euroon kun voi voittaa 200t euroa pelkästään työtä tekemällä? Kulutustalous on kyllä ihan lopussa, ei ole enää mitään ostettavaa tai mitään mitä oikeasti tarttis, vuosiin ei ole tullut mitään uutta ja semmosta mikä maksaisi edes jotain.

Olen samaa mieltä että pienet menot on paljon tärkeämpi kriteeri kuin suuri palkka. Mutta tuo velaton asunto ei ole mikään tyytyväisyyden itseisarvo. On palstalla vaikka kuinka jengiä joilla on velattomia asuntoja ja silti käyvät töissä. Työnteko pitää ainakin pääkopan terveenä, ihmisen sosiaalisena ja se on aina lisää säästöä pankkiin/materiaa. Miksi lopettaa 100t euroon kun voi voittaa 200t euroa pelkästään työtä tekemällä? Kulutustalous on kyllä ihan lopussa, ei ole enää mitään ostettavaa tai mitään mitä oikeasti tarttis, vuosiin ei ole tullut mitään uutta ja semmosta mikä maksaisi edes jotain.
Tai sitten voi jatkaa työssään kuten ennenkin ja alkaa tykitellä sijoituksia samaan tahtiin, mitä ennen lyhensi lainaa. Työttömyyden uhka ja muiden suhdanteiden heiluminenkin asettuu omaan arvoonsa, eli kauas takavasemmalle. Siinä vaiheessa kun alkaa toivomaan korkeita korkoja, niin istuu oikeassa veneessä.
Pointti on se, että kaikki mahdollisuudet ovat avoinna. Ei missään nimessä saa arkirutiineja kokonaan lopettaa, mutta voi valita millaisia ne on. Se on tosiaan nähty, että esim. eläkeläisistä nopeiten haudassa ovat ne, jotka jättävät kaiken tekemisen. Ei siis erimielisyyttä tästä.

Ilman kohtuullisia tuloja ei OKT:ssa asuta vaikka se olisi velaton. Ainakin auto + isommat rempat on sellaisia mihin palaa paljonkin rahaa.

Niin kauan kuin on kiinteää omaisuutta niin on myös menoja.

Palkkarintamalla on ollut aika hiljaista. Jospa päivärahoista ja ylitöistä saisi jatkossa normaalia enemmän extraa.

2210€ + 200€ liikuntasetelit +puhelin, toimistorotta,controller...Pyysin juuri palkankorotuksen, 300€ ja pitäis nousta siihen 2500€ tän vuoden puolella. Sit kun se on sen 2500€, niin olen ihan tyytyväinen.

No mulla on siis huomattavasti surkeempi palkka, ku sulla (vastasin sulle tonne toiseen viestiketjuun). Mut mä oon viel opiskelija, ja vaadin kyllä roiman palkankorotuksen sitten ku valmistun. Katotaan onnistuuko tässä lafkassa, vai joutuuko hakeutuu jonnekki muualle..

edit. kauankos oot ollu tossa duunissa?

Ilman kohtuullisia tuloja ei OKT:ssa asuta vaikka se olisi velaton. Ainakin auto + isommat rempat on sellaisia mihin palaa paljonkin rahaa.
Jaah, minusta ok-talossa asumisen kulut eivät ole lainkaan pahoja verrattuna keskimääräisiin yhtiövastikkeilla kuitattaviin asumismenoihin, autopaikkoihin ja vesimaksuihin. omassa tönössä voi omilla valinnoilla vaikuttaa radikaalisti kustannuksiin, niiden ajoitukseen ja niin päin pois. On myös mahdotonta verrata eri ihmisten tapaa arvottaa eri asioita (esim. onko ruohonleikkuu kivaa liikuntaa vai paskaa), mutta se on sitten kokonaan eri ketjun aihe. Minun pointti ei tässä ollutkaan asettaa ok-taloa ja muita asumismuotoja vastakkain, vaan kiinnittää huomiota palkan lisäksi myös menoihin. Se on ihan sama tienaako 4000e/kk ja ylikin, jos lainat ja elämäntapa ovat sitä luokkaa, että kymmenen vuoden päästä säästöjä ei ole ja/tai asuntolainasta on vielä 70% jäljellä.

Kyse on myös pienemmistä asioista kuin asunnot ja autot. Esim. itse ostin ennen päivittäin työpaikan ravintolasta aamupalan, puuro ja leipä yli 3e. Päivittäisestä pikkurahasta tulee 60-70e/kk. Moni liksastaan valittava työkaveri jatkaa tuota edelleen, mutta minulla on nykyään omat aamusapuskat mukana. Kun kaikki pienet turhat menot laittaa yhteen kasaan, niin saadaan jo iso pinkka rahaa kuukausitasolla. Omalla kohdalla vielä paljon tekemistä, alkaen esim. vedonlyönnin radikaalista rajoittamisesta. Nyt tulee viikoittain pelattua kymppi tai kaksi ihan huvin vuoksi aivan turhaan. Voin samat vedot tehdä myös ottamalla nollan pois panoksesta.

Ei tästä siis tarvitse tämän suurempaa numeroa tehdä, saatikka mitään mustavalkoisia johtopäätöksiä. Olen vaan laittanut merkille ihan kavereissa ja työkavereissa, että aika moni on avoimesti tyytymätön kohtalaiseen palkkaansa, vaikka todelliset syyt tyytymättömyyteen on aivan muualla, eli niissä menoissa.
Niin kauan kuin on kiinteää omaisuutta niin on myös menoja.
Aivan totta ja tämähän koskee asumisen lisäksi kaikkea muutakin. Auto on itsestään selvä menoerä, mutta ilman autoa Suomessa ei tule toimeen kuin äärimmäisen rajoitetulla elinpiirillä. Auton valinnassa voi vaikuttaa paljonkin kustannuksiin. Tonnin ritsan ja uuden A4:n välille mahtuu satoja järkeviä vaihtoehtoja. Televisio, kanavapaketit, pelikonsolit... kaikki täysin turhaa paskaa, joita kukaan ei tarvitse ja tuovat vain lisäkuluja (lisälaitteet, kk-maksut, pelit, jne.). Merkityksettömältäkin tuntuvan omaisuuden hankkiminen, päivittäminen, lisävarusteet ja huoltaminen on kustannus. Rullaluistimet, digikamera, lemmikkieläin, muodikas pukeutuminen... kaikki jatkuvaa kulua. Minä en kehota ketään luopumaan mistään, vaan pysähtymään miettimään, että mitä oikeasti tarvitsee ja mikä on tärkeää ja riittävää juuri nyt.

Jos harrastuksena on "ostoksilla käyminen", niin aivan sama paljonko tienaa. Köyhänä elää ja köyhänä kuolee.

Toinen hauska pointti on tämä ihana verotus. Minulla ja avokilla on bruttona aika iso tuloero minun hyväksi. Nettona ero onkin kaventunut puoleen. Siihen kun heitetään päälle oma toistaiseksi holtiton rahankäyttö, niin lopputulemana avokki on varakkaampi :D

3700e/kk on peruspalkka tällä hetkellä asiantuntijatehtävissä. Minusta aika hyvin, kun olen onnistunut järjestelmällisesti välttämään projektinveto- ja esimiesvastuun. Jos mainittuihin paskahommiin suostuisi, niin liksa pompsahtaisi näennäisesti huomattavastikin, mutta eipä ole sen arvoista.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Isommassa osakehuoneistossa ja vanhassa talossa asuminen on sitten kaukana edullsiesta. Maksat kaikesta tuplat verrattuna yksiössä ja kaksiossa asuvaan, vaikket yhtään enempää käytä sitä hissiä tai parkkipaikkaa. Eli kyllä okt:ssa pystyy paljonkin tinkimään kuluista tekemällä itse. Osaketalossa tuo ei usei ole edes mahdollista ja ihan tasan joka mutterinkirityksen sielläkin maksaa, vastikkeen muodossa vain. Ei ne tyhjästä tule eikä niitä ilmaseksi kukaan tee.

Ei liity palkkaan, mutta turha on sanoa että okt on kalliimpi asua mitä AsOy.

Ootko isohkossa konsulttifirmassa töissä :D

Jotenkin mulla on ollut semmonen tunne, että Controllerit tienaisivat hieman enemmän kuin 2200...:rolleyes:

Sulla on Ruokalusikka aika samanlaisia ajatuksia kuin mulla. Erona tosin se että haluan asua kaupungissa ja tyydyn vaikka kuinka pieneen kämppään kunhan se on omistusasunto jossa pienet kulut. Autostakin voisi luopua kokonaan, ei sitä kaupungissa asuessa oikeesti tarvitse, kivahan se tietysti on. Niin palkasta sen verran että ei ole noussut kohta 10 vuoteen muuta kuin työehtosopimuksen prosentit...en ole kyllä lisää kysynytkään kun tapana on herkästi tuupata samalla lisää 'vastuuta' (oikeesti vaan lisää duunia) kostoksi kun liksaa lisää kyselee...liksankorotuksesta verottaja kuppaa puolet niin saa tehdä duunia loputtomien sossumenojen kattamiseksi. Toinen puoli meneekin sitten stressin lievitykseen vapaa-ajalla. Mikä vitun hyväntekijä ja laiskureiden elättäjä minä olen...no tnx.

Palkka 14e/tunti raksalla, lue lääkäriksi, "tuttu" teki viime kuussa 24 000e /kuukausi, uskomatonta?

Olettaen, että nyt ei ole kyseessä johtava ylilääkäri, yksityisen puolen leikkaava erikoislääkäri tai vastaava, niin voitaneen sanoa että satunnaisten äärimmäisen ylityöpainoitteisten huippupalkkakuukausien ilmoittelu on aika triviaalia hommaa, sillä ei kukaan tee sellaisia tunteja säännöllisesti. Vai paljonko itse olisit tienannut samalla määrällä tehtyjä työtunteja kuukaudessa? Varmaan prosentuaalisesti aikalailla enemmän kuin normaalin kuukausiansiosi.

Olettaen, että nyt ei ole kyseessä johtava ylilääkäri, yksityisen puolen leikkaava erikoislääkäri tai vastaava, niin voitaneen sanoa että satunnaisten äärimmäisen ylityöpainoitteisten huippupalkkakuukausien ilmoittelu on aika triviaalia hommaa, sillä ei kukaan tee sellaisia tunteja säännöllisesti. Vai paljonko itse olisit tienannut samalla määrällä tehtyjä työtunteja kuukaudessa? Varmaan prosentuaalisesti aikalailla enemmän kuin normaalin kuukausiansiosi.

Pointti tuossa varmaan on se, että 99%:lla meistä ei kuukaudessa ole edes niin paljon tunteja, että saisi tuon 24 tonttua kasaan. Henk. koht mielipide on, ettei yksikään keikkalääkäri ansaitse tuommoista liksaa. Pari kk töitä vuodessa ja voisi istuskella lopunvuotta vaikka thaimaan auringossa. Silloin on jossain mätää, koska lääkäri ei kuitenkaan nyt ole niin spesiaaliammatti vaan ammattikunnan edustajia on paljon.

Niin siis miten tuo tuttava tuon 24 tEuroa onnistui tienaamaan. Saanut lääkärifirmastaan osinkoja ?

Yleensä takaa löytyy tarina josta selviää ettei kuukausiansiot ole tehty juuri sinä kuuna vaan ne vain ovat tuloutuneet yhdelle kuukaudelle.

Niin siis miten tuo tuttava tuon 24 tEuroa onnistui tienaamaan. Saanut lääkärifirmastaan osinkoja ?

Yleensä takaa löytyy tarina josta selviää ettei kuukausiansiot ole tehty juuri sinä kuuna vaan ne vain ovat tuloutuneet yhdelle kuukaudelle.

Kunnalisella/valtiolla tuollainen palkka ei ole oikeastaan mitenkään mahdollista pelkkää lääkärityötä tekemällä. Jos on ansioitunut yksityispraktiikan pitäjä suuressa lääkärikeskuksessa niin tuollaiset ne ansiot keskimäärin on kuukaudessa ihan palkkatulona ilman yrittäjyyttä sanan varsinaisessa merkityksessä. 300k€/v on ihan "peruskauraa" erikoislääkärille jolla riittää asiakkaita, joko sen takia, että on huippuosaaja tai sitten on erittäin mukava ja potilaiden mielestä miellyttävä (vrt. tapaus Mika Jokinen). Erikoislääkärin palkkiot n. 100€/15min ka. 3 potilasta tunnissa ja 6h per päivä tekee kuukaudessa jo 36000€ siitä lääkärikeskuksen osuus ja huonevuokra pois n. 20% liikevaihdosta niin on jo vajaa 30k€/kk. 200pv duunia vuodessa niin 300k€ tulee täyteen. Tossa siis ei ole mitään todistuspalkkioita/leikkauksia mukana ja ei edes ole ns. täyttä päivää. Tottakai tossa laskelmassa on oijottu mutkia mutta tuollaista se suurin piirtein on.

Pointti tuossa varmaan on se, että 99%:lla meistä ei kuukaudessa ole edes niin paljon tunteja, että saisi tuon 24 tonttua kasaan. Henk. koht mielipide on, ettei yksikään keikkalääkäri ansaitse tuommoista liksaa. Pari kk töitä vuodessa ja voisi istuskella lopunvuotta vaikka thaimaan auringossa. Silloin on jossain mätää, koska lääkäri ei kuitenkaan nyt ole niin spesiaaliammatti vaan ammattikunnan edustajia on paljon.

Pointtia on myös varmaan siinä ettei 99% lääkäreistäkään saa tuota kasaan. Ei ns. normaalien työssäkäyvien tk- ja sairaalalääkärien tulotaso missään mahdotttomissa sfääreissä leijaile. Oma hatusta nykäisty karkea arvio on noin sama tulotaso kuin 10-15 vuotta vanhemmilla insseillä ja dippainsseillä (kunhan eivät ole suunnittelupuolella :D).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom