Ilman kohtuullisia tuloja ei OKT:ssa asuta vaikka se olisi velaton. Ainakin auto + isommat rempat on sellaisia mihin palaa paljonkin rahaa.
Jaah, minusta ok-talossa asumisen kulut eivät ole lainkaan pahoja verrattuna keskimääräisiin yhtiövastikkeilla kuitattaviin asumismenoihin, autopaikkoihin ja vesimaksuihin. omassa tönössä voi omilla valinnoilla vaikuttaa radikaalisti kustannuksiin, niiden ajoitukseen ja niin päin pois. On myös mahdotonta verrata eri ihmisten tapaa arvottaa eri asioita (esim. onko ruohonleikkuu kivaa liikuntaa vai paskaa), mutta se on sitten kokonaan eri ketjun aihe. Minun pointti ei tässä ollutkaan asettaa ok-taloa ja muita asumismuotoja vastakkain, vaan kiinnittää huomiota palkan lisäksi myös menoihin. Se on ihan sama tienaako 4000e/kk ja ylikin, jos lainat ja elämäntapa ovat sitä luokkaa, että kymmenen vuoden päästä säästöjä ei ole ja/tai asuntolainasta on vielä 70% jäljellä.
Kyse on myös pienemmistä asioista kuin asunnot ja autot. Esim. itse ostin ennen päivittäin työpaikan ravintolasta aamupalan, puuro ja leipä yli 3e. Päivittäisestä pikkurahasta tulee 60-70e/kk. Moni liksastaan valittava työkaveri jatkaa tuota edelleen, mutta minulla on nykyään omat aamusapuskat mukana. Kun kaikki pienet turhat menot laittaa yhteen kasaan, niin saadaan jo iso pinkka rahaa kuukausitasolla. Omalla kohdalla vielä paljon tekemistä, alkaen esim. vedonlyönnin radikaalista rajoittamisesta. Nyt tulee viikoittain pelattua kymppi tai kaksi ihan huvin vuoksi aivan turhaan. Voin samat vedot tehdä myös ottamalla nollan pois panoksesta.
Ei tästä siis tarvitse tämän suurempaa numeroa tehdä, saatikka mitään mustavalkoisia johtopäätöksiä. Olen vaan laittanut merkille ihan kavereissa ja työkavereissa, että aika moni on avoimesti tyytymätön kohtalaiseen palkkaansa, vaikka todelliset syyt tyytymättömyyteen on aivan muualla, eli niissä menoissa.
Niin kauan kuin on kiinteää omaisuutta niin on myös menoja.
Aivan totta ja tämähän koskee asumisen lisäksi kaikkea muutakin. Auto on itsestään selvä menoerä, mutta ilman autoa Suomessa ei tule toimeen kuin äärimmäisen rajoitetulla elinpiirillä. Auton valinnassa voi vaikuttaa paljonkin kustannuksiin. Tonnin ritsan ja uuden A4:n välille mahtuu satoja järkeviä vaihtoehtoja. Televisio, kanavapaketit, pelikonsolit... kaikki täysin turhaa paskaa, joita kukaan ei tarvitse ja tuovat vain lisäkuluja (lisälaitteet, kk-maksut, pelit, jne.). Merkityksettömältäkin tuntuvan omaisuuden hankkiminen, päivittäminen, lisävarusteet ja huoltaminen on kustannus. Rullaluistimet, digikamera, lemmikkieläin, muodikas pukeutuminen... kaikki jatkuvaa kulua. Minä en kehota ketään luopumaan mistään, vaan pysähtymään miettimään, että mitä oikeasti tarvitsee ja mikä on tärkeää ja riittävää juuri nyt.
Jos harrastuksena on "ostoksilla käyminen", niin aivan sama paljonko tienaa. Köyhänä elää ja köyhänä kuolee.
Toinen hauska pointti on tämä ihana verotus. Minulla ja avokilla on bruttona aika iso tuloero minun hyväksi. Nettona ero onkin kaventunut puoleen. Siihen kun heitetään päälle oma toistaiseksi holtiton rahankäyttö, niin lopputulemana avokki on varakkaampi :D
3700e/kk on peruspalkka tällä hetkellä asiantuntijatehtävissä. Minusta aika hyvin, kun olen onnistunut järjestelmällisesti välttämään projektinveto- ja esimiesvastuun. Jos mainittuihin paskahommiin suostuisi, niin liksa pompsahtaisi näennäisesti huomattavastikin, mutta eipä ole sen arvoista.