Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ihan samaahan minä sanoin, että jos palkka ja edut yms. kokonaisuutena on hyvät niin ei silloin kannata välttämättä pelkän palkan takia vaihtaa paikkaa. Mutta ei tuo ole lojaaliutta, vaan ne palkat ja edut vaan ovat riittävän hyvät työntekijän mielestä. Lojaaliutta olisi se, että palkat, edut, työn mielekkyys, jne. kokonaispakettina olisivat selvästi huonommat kuin toisessa firmassa, mutta silti jäisi firmaan, koska on lojaali työnantajaa kohtaan. Mitä tuollainen lojaalius sitten on? Kai se on hienoissa puheissa sitten jotain sitoutumista firmaan ja kun firma on tehnyt niin paljon minun vuokseni ja ottanut riskiä ja blaablaa. Tuollainen on toki varsin hellyttävän nostalgista, mutta työntekijän kannalta typerää. Työnantajalle taas lottovoitto, koska työntekijä pystytään pitämään töissä markkinahintaa pienemmillä kustannuksilla.

En sano, että pitäisi mennä mitään älyttömiä korotuksia vaatimaan ja uhkailemaan firman vaihdolla. Mutta kannattaa pysyä kärryillä, että mitä muualla vastaavista tehtävistä maksetaan, eikä vain jämähtää johonkin työpaikkaan sillä palkalla mitä työnantaja haluaa maksaa.

Olen kanssasi samaa mieltä. Toisaalta ymmärrän Jambonkin kannan, jos kerran on tuollaisen lähes unelmatyöpaikan löytänyt.

Jos taas katselee vaikka päivän talousuutisia, huomaa kyllä sen työantajan lojaaliuden työntekijää kohtaan, YT:tä toisen perään ja aikalailla surutta. Tottakai yrityksen on sopeuduttava tilanteeseen ja vähennettävä/lomautettava väkeä tai muuten ei kohta ole koko firmaa. Mutta kyllä tässäkin tilanteessa on varmasti pelattu jo monessa kohtaa vähän varman päälle.

Väitän että suurimmassa osassa yrityksistä ei paljon yksittäisen työntekijän kohtalo paina. Eli sitä lojaalisuutta on vähän hankala edes muodostaa. Ja sen lojaalisuuden pitää ehdottomasti toimia molempiin suuntiin ja tässä on mun mielestä se työnantaja edustajineen avainasemasas. Jos he luovat hyvän ilmapiirin, tarttuu se varmasti työntekijöihinkin. Työntekijät eivät siihen keskenään pysty jos johto työntää kapuloita rattaisiin.

Tuollainen tilanne on aika tyypillinen vaikkapa konsultti- / tilintarkastushommissa, itsekin joskus hieman vitutti konsulttina kun tiesi kuinka saatanasti tekee firmalle laskutusta ja kuinka vähän siitä tulee itselleen.

Päätinkin sitten hakeutua hommiin, jossa firma ei saa meikäläisen työstä mitään pussiinsa niin ei harmita niin paljon.
On vastaava projekti meneillään. Tosin tahtoisin vähän optimoida olosuhteitani kunnes saan sen oikeasti haluamani paikan, vaikka tästäkin tappaisi aika moni :|

Widowmaker taidat olla yrittäjä?

Juuri tässä lama aikana huomaa sen kuinka vähän työntekijää arvostetaan. 30 vuotta duunissa olleet kaverit laitetaan surutta pihalle. Ja korkeasuhdanteen aikana ei bonareista ollut tietoakaan.

Moni teistä työnantajan puolesta puhujista on varmaan jo kerennyt monessa työpaikassa olemaan ja löytäneet mukavan firman, jossa viihtyy. Kaikilla ei asia kuitenkaan ole näin. En puhu nyt itsestäni mutta moni uran alussa oleva saattaa joutua nälkäpalkalla hakemaan kokemusta, ja kun kokemusta on karttunut sitä tietysti alkaa kilpailuttamaan itseään. Ei siinä ketään petetä. Vapaa-aikaa tässä myydään työnantajalle.

Itselläkin ensimmäinen "oikea" työpaikka alla, palkka hyvä, kehittymis/etenemis mahdollisuudet hyvät. En ole ajatellut kilpailuttamista vakavasti mutta palkkaa aion pyytää lisää jossain vaiheessa. Perusteina useiden alaan liittyvien rankkojen kurssien suorittaminen, työnkuvan laajentuminen, vastuun kasvaminen ja osaamisen parantuminen. Ja kyllä ihan rehellisesti sanon sen, jos ei sitä tule mitä pyydän tai ainakin lähelle, niin todellakin katselen ympärilleni.

Itsellä tuo "lojaalius" näkyy niin, että ihan mikään 500 kuussa lisääei saa mua tosta vaan lähtemään. Kun ei voi tosiaankaan olla mitään takeita, että ensinkään työ olisi yhtä kivaa, saisi itse päättää milloin lähtee kotiin ja hyvin isolta osalta itse päättää mikä on paras tapa omat tehtävät hoitaa. Ja varsinkaan sitä, että voi pomolle ilmoittaa esim. että lapsi/lapset on sairaana, olen nyt pari päivää kotona ja teen töitä minkä ehdin.

Toisaalta, jos alkaisi olemaan merkkejä, että henkilöstöä vähennetään, niin varmaan alkaisin tutkimaan mitä on tarjolla muissa firmoissa. Sen verran iso firma, että aika kasvoton numero siellä loppujen lopuksi kuitenkin on.

Widowmaker taidat olla yrittäjä?

Juuri tässä lama aikana huomaa sen kuinka vähän työntekijää arvostetaan. 30 vuotta duunissa olleet kaverit laitetaan surutta pihalle. Ja korkeasuhdanteen aikana ei bonareista ollut tietoakaan.

Moni teistä työnantajan puolesta puhujista on varmaan jo kerennyt monessa työpaikassa olemaan ja löytäneet mukavan firman, jossa viihtyy. Kaikilla ei asia kuitenkaan ole näin. En puhu nyt itsestäni mutta moni uran alussa oleva saattaa joutua nälkäpalkalla hakemaan kokemusta, ja kun kokemusta on karttunut sitä tietysti alkaa kilpailuttamaan itseään. Ei siinä ketään petetä. Vapaa-aikaa tässä myydään työnantajalle.

Itselläkin ensimmäinen "oikea" työpaikka alla, palkka hyvä, kehittymis/etenemis mahdollisuudet hyvät. En ole ajatellut kilpailuttamista vakavasti mutta palkkaa aion pyytää lisää jossain vaiheessa. Perusteina useiden alaan liittyvien rankkojen kurssien suorittaminen, työnkuvan laajentuminen, vastuun kasvaminen ja osaamisen parantuminen. Ja kyllä ihan rehellisesti sanon sen, jos ei sitä tule mitä pyydän tai ainakin lähelle, niin todellakin katselen ympärilleni.

En ole yrittäjä. Ja noinhan se menee niinkuin sanot, että laman aikoihin nähdään kuinka vähän jotkin firmat työntekijöitä arvostaa. Yhtälailla nousukaudella nähdään kuinka vähän jotkin työntekijät työnantajaansa arvostaa. Vuoroin vieraissa. Kyllä mä olen ainakin täysin valmis heittämään pihalle ne kaikki perssilmät jotka on koko ajan vinkunut kuinka paska meidän firma on. Heti kun sauma on niin viikate heilahtaa. On se jännä muuten huomata miten noitten ihmisten tyyli on muuttunut kun työpaikkoja ei olekaan sunnuntain lehdessä seitsemää sivua tarjolla. Ollaan olevinaan niin perkeleen nöyriä ja ahkeria, mutta turha se on enää pyristellä ku paskat on jo housussa. Noh, mielelläni myös palkitsen niitä ihmisiä lamankin aikana jotka hommansa on oikealla tavalla hoitanut. Ja tässä tarkoitan kokonaiskuvaa, en pelkästään tuloksellisuutta.

En ole yrittäjä. Ja noinhan se menee niinkuin sanot, että laman aikoihin nähdään kuinka vähän jotkin firmat työntekijöitä arvostaa. Yhtälailla nousukaudella nähdään kuinka vähän jotkin työntekijät työnantajaansa arvostaa. Vuoroin vieraissa. Kyllä mä olen ainakin täysin valmis heittämään pihalle ne kaikki perssilmät jotka on koko ajan vinkunut kuinka paska meidän firma on. Heti kun sauma on niin viikate heilahtaa. On se jännä muuten huomata miten noitten ihmisten tyyli on muuttunut kun työpaikkoja ei olekaan sunnuntain lehdessä seitsemää sivua tarjolla. Ollaan olevinaan niin perkeleen nöyriä ja ahkeria, mutta turha se on enää pyristellä ku paskat on jo housussa. Noh, mielelläni myös palkitsen niitä ihmisiä lamankin aikana jotka hommansa on oikealla tavalla hoitanut. Ja tässä tarkoitan kokonaiskuvaa, en pelkästään tuloksellisuutta.
Jos oikeasti ajattelet noin, niin sääliksi kyllä käy alaisiasi...

Jos oikeasti ajattelet noin, niin sääliksi kyllä käy alaisiasi...

Jos oikeasti ajattelet noin, niin sääliksi käy pomoasi...

Siis oikeasti, jos palkitaan niitä jotka hoitavat hommansa ja ollaan tiukemmalla linjalla niiden suhteen jotka koko ajan valittavat kuinka hanurista kaikki on. Mitä vikaa tuossa on?

Nimim. Mies toimistokuutiosta

Siis oikeasti, jos palkitaan niitä jotka hoitavat hommansa ja ollaan tiukemmalla linjalla niiden suhteen jotka koko ajan valittavat kuinka hanurista kaikki on. Mitä vikaa tuossa on?

Kommentit varmaan koskivat enemmänkin sitä valmista kostolistaa mikä on tehty. Että tiedossa on jo "perssilmät" jotka muiluutetaan oli mikä oli. Ja kivat tyypit pidetään edelleen firmassa, vaikka tulosta ei ehkä olisikaan tullut.

Tosin lamassa saa pomokin olla varovainen, saattaa itselläkin duuni mennä. Jotain voi aavistella jos firmassa tehdään uudelleenorganisointia. Jostain porukasta kun aletaan siirtelemään yksittäisiä osaajia toisiin yksiköihin, niin manageri voi jo alkaa pakkailemaan lahjaradioita ja huonekasveja. Hänen tiimiään kun trimmataan maantiekuntoon :D

Kommentit varmaan koskivat enemmänkin sitä valmista kostolistaa mikä on tehty. Että tiedossa on jo "perssilmät" jotka muiluutetaan oli mikä oli. Ja kivat tyypit pidetään edelleen firmassa, vaikka tulosta ei ehkä olisikaan tullut.

Tosin lamassa saa pomokin olla varovainen, saattaa itselläkin duuni mennä. Jotain voi aavistella jos firmassa tehdään uudelleenorganisointia. Jostain porukasta kun aletaan siirtelemään yksittäisiä osaajia toisiin yksiköihin, niin manageri voi jo alkaa pakkailemaan lahjaradioita ja huonekasveja. Hänen tiimiään kun trimmataan maantiekuntoon :D

Mitä valmista kostolistaa? Totta helvetissä mä laitan ne ihmiset pihalle jotka myrkyttää työilmapiirin. Ja mitä tulee kivoihin tyyppeihin, niin monesti ne on arvokkaita työntekijöitä firmalle, etenkin kun puhutaan tiimityöskentelystä. Se että joku näistä perssilmistä tuo taloon esim. 100 000e/kk ja samalla myrkyttää koko paikan, tai sitten toinen "kiva kaveri" tuo taloon 60 000e ja samalla luo hyvää henkeä, niin kyllä mä tasan varmasti mielummin ton jälkimmäisen pitäsin. Useasti asia on kuitenkin niin että esim. 8 muun työntekijän myynnit putoaa sen myrkyttäjän takia jonku 15 000e kuussa, niin tosta äkkiä tuleekin sitten 120 000e pudotus myynteihin. Mut kiitti kuitenkin avusta.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
No viimeisessä esimieskyselyssä tuli 4,6 pistettä 5 mahdollisesta. Että turha sääliä. Ja jos viittit vielä selventää että mikä säälittää?
No ok, ehkä vaan ymmärsin tuon vähän tylymmin kuin mitä tarkoitit. Minulle syntyi myös tuo mielikuva kostolistasta, että heti tilaisuuden tullen heitetään pihalle ne kaverit jotka ei satu pomoa miellyttämään.

No ok, ehkä vaan ymmärsin tuon vähän tylymmin kuin mitä tarkoitit. Minulle syntyi myös tuo mielikuva kostolistasta, että heti tilaisuuden tullen heitetään pihalle ne kaverit jotka ei satu pomoa miellyttämään.

Se täytyy sanoa että mua ei ainakaan tarvi missään nimessä miellyttää. Mutta kaikki paskan jauhaminen ja pippelin nysväys duunissa on asioita joista vedän herneen nokkaan. Mut se siitä.

Mä taas sain Widowmakerista sellaisen kuvan, että haluaisin työskennellä hänen alaisuudessaan.

Mä olen täällä monesti narissut oman työpaikkani huonoista puolista ja siellä nyt ei sitä palkintoa heru ainakaan hyvin tehdystä työstä. Ennemmin siitä perseennuolennasta ja siihen en ala! Ihan sama vaikka sitten hailahtas se viikate. ;)

Alaisia on n. 30 kpl tällä hetkellä. Sen vaan sanon, ett' Widowmakerin "myrkyttäjä alainen pihalle" ei vaan toimi koska itsellä on parikin semmosta alaisena mutta kaverit on vaan niin tuottavia jätkiä, että niiden korvaaminen tarkoittaisi itseltä helvettillistä duunia pitkän aikaa. Eli mieli tekisi potkaista pellolle mutta ei voi, ELI SIIS EI MAKSA VAIVAA, joten pidettävä jonkinmoisessa kurissa ja siedettävä sitähän esimiehen homma on?!?!

Edit: Sen vielä voisin lisätä etten voi sietää esimiehenä ns. "armeija mentaliteetilla" olevaa tyyppiä. Asiantuntija organisaatiot/ duunaritkaan eivät kaipaa senkaltaisia toimintatapoja mitä armeija tuputtaa ja se on niin piste. Valitettavasti Widowmaker saan kirjoituksistasi sen kaltaisia viitteitä, että olet ns. ehdoton "Kyllä minä tiedän, minä päätän, minä olen oikeassa" mulkvisti tyyppi.

Itse ainakin esimiehenä yritän ajatella juuri niin, että rahan takia nuo raukat alaiseni täällä ovat ja HUOMATTAVASTI PASKEMMALLA palkalla sekä työllä. Silti usein joudun vetämään poliitikon naamalla palkkaneuvotteluissa "Valitettavasti nyt emme voi nostaa palkkaasi."

Eli mieli tekisi potkaista pellolle mutta ei voi, ELI SIIS EI MAKSA VAIVAA, joten pidettävä jonkinmoisessa kurissa ja siedettävä sitähän esimiehen homma on?!?!

Edit: Sen vielä voisin lisätä etten voi sietää esimiehenä ns. "armeija mentaliteetilla" olevaa tyyppiä. Asiantuntija organisaatiot/ duunaritkaan eivät kaipaa senkaltaisia toimintatapoja mitä armeija tuputtaa ja se on niin piste. Valitettavasti Widowmaker saan kirjoituksistasi sen kaltaisia viitteitä, että olet ns. ehdoton "Kyllä minä tiedän, minä päätän, minä olen oikeassa" mulkvisti tyyppi.

Tollanen jonkinmoinen kurissa pitäminen ja sietäminen noitten myrkyttäjien osaltahan on nimenomaan sitä paskaa johtamista. Siinähän kärsii se loppu esim.90% duunareista muutaman mulkun takia. Sitä ei pidä, eikä saa sietää. Ja aiemmin tossa jo kerroin mitä se myrkyttäminen tekee, eli kun ne liipastaan pihalle niin muut nostaa tasoaan. Näin meillä.

Ja mitä tulee tohon armeija johtamiseen, niin pois se minusta. Mun tapa johtaa on se että en pyydä yhtäkään alaista tekemään mitään, mitä en itse ole valmis tekemään. Oli kyse sitten työmääristä tai mistä tahansa. En todellakaan sano että tee näin ja tee noin, vaan ennemminkin ohjaan ihmisiä oikeaan suuntaan ainakin niin että he itse kokevat asioista päättävän tai olevan ainakin mukana päätöksen teossa. Se että mä en hyväksy työyhteisössä ihmisiä jotka vaikeuttavat muiden työntekoa, ei tee musta minkäänsortin armeijajohtajaa. Mut nyt tää homma rupee olee jo aika :offtopic:

Ja mitä tulee tohon armeija johtamiseen, niin pois se minusta. Mun tapa johtaa on se että en pyydä yhtäkään alaista tekemään mitään, mitä en itse ole valmis tekemään. Oli kyse sitten työmääristä tai mistä tahansa. En todellakaan sano että tee näin ja tee noin, vaan ennemminkin ohjaan ihmisiä oikeaan suuntaan ainakin niin että he itse kokevat asioista päättävän tai olevan ainakin mukana päätöksen teossa. Se että mä en hyväksy työyhteisössä ihmisiä jotka vaikeuttavat muiden työntekoa, ei tee musta minkäänsortin armeijajohtajaa. Mut nyt tää homma rupee olee jo aika :offtopic:

Meikäläisellä on aikalailla sama johtamistyyli. Suomalaisten kanssa pääsee aika pitkälle jo sillä että kysyy suoraan niiden mielipidettä miten homma kannattaisi tehdä. Se mitä itse olen aika vihannut on tämä trendi että pitää jatkuvasti "johtaa". Eli turhaan säätää vaikka homma jo toimisi. Silloin kun hommat skulaa niin itse ainakin pidän visusti näppini erossa. Turha korjata sellaista mikä jo toimi.

Monesti ongelmatilanteessa olen myös huomannut että riittää kun tekee alaiselle kysymyksen "Mitä itse tekisit tässä tilanteessa?". Huomaa että ihmisillä on jo ratkaisu valmiina mutta ne tarvii vain rohkaisun/varmistuksen toimilleen.

Mutta loppu :offtopic:

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom