- Ikä
- 45
Ihan samaahan minä sanoin, että jos palkka ja edut yms. kokonaisuutena on hyvät niin ei silloin kannata välttämättä pelkän palkan takia vaihtaa paikkaa. Mutta ei tuo ole lojaaliutta, vaan ne palkat ja edut vaan ovat riittävän hyvät työntekijän mielestä. Lojaaliutta olisi se, että palkat, edut, työn mielekkyys, jne. kokonaispakettina olisivat selvästi huonommat kuin toisessa firmassa, mutta silti jäisi firmaan, koska on lojaali työnantajaa kohtaan. Mitä tuollainen lojaalius sitten on? Kai se on hienoissa puheissa sitten jotain sitoutumista firmaan ja kun firma on tehnyt niin paljon minun vuokseni ja ottanut riskiä ja blaablaa. Tuollainen on toki varsin hellyttävän nostalgista, mutta työntekijän kannalta typerää. Työnantajalle taas lottovoitto, koska työntekijä pystytään pitämään töissä markkinahintaa pienemmillä kustannuksilla.
En sano, että pitäisi mennä mitään älyttömiä korotuksia vaatimaan ja uhkailemaan firman vaihdolla. Mutta kannattaa pysyä kärryillä, että mitä muualla vastaavista tehtävistä maksetaan, eikä vain jämähtää johonkin työpaikkaan sillä palkalla mitä työnantaja haluaa maksaa.
Olen kanssasi samaa mieltä. Toisaalta ymmärrän Jambonkin kannan, jos kerran on tuollaisen lähes unelmatyöpaikan löytänyt.
Jos taas katselee vaikka päivän talousuutisia, huomaa kyllä sen työantajan lojaaliuden työntekijää kohtaan, YT:tä toisen perään ja aikalailla surutta. Tottakai yrityksen on sopeuduttava tilanteeseen ja vähennettävä/lomautettava väkeä tai muuten ei kohta ole koko firmaa. Mutta kyllä tässäkin tilanteessa on varmasti pelattu jo monessa kohtaa vähän varman päälle.
Väitän että suurimmassa osassa yrityksistä ei paljon yksittäisen työntekijän kohtalo paina. Eli sitä lojaalisuutta on vähän hankala edes muodostaa. Ja sen lojaalisuuden pitää ehdottomasti toimia molempiin suuntiin ja tässä on mun mielestä se työnantaja edustajineen avainasemasas. Jos he luovat hyvän ilmapiirin, tarttuu se varmasti työntekijöihinkin. Työntekijät eivät siihen keskenään pysty jos johto työntää kapuloita rattaisiin.