Totta, mutta työpaikan todellinen vaihto tai sillä uhkailu on kaks täysin eri asiaa.
Jotain neuvoja omien havaintojen pohjalta.
Meillä lukee HR:n ohjeissa esimiehille jotakuinkin näin, että työpaikan vaihdolla kiristävä työntekijä on tyytymätön työhönsä ja lähtee jos on lähteäkseen hyvin todennäköisesti pian muutenkin, ei sitä rahalla paikata. Muutenkaan kiristykseen tuskin suhtaudutaan positiivisesti, koska siitä voi tulla kierre koko organisaatiossa ("Ai sekin sai lisää liksaa kun uhkasi lähteä, mäkin lähen!"). Ennemmin otetaan riski ja annetaan työntekijän lähteä, kuin luodaan rahastusautomaatti. Todennäköiseksi lähtijäksi et halua leimautua, koska sen jälkeen olet merkitty mies/nainen joka tilanteessa (koulutukset, urasuunnitelmat jne.).
Tietysti neuvottelutyyli on joka organisaatiossa omanlaisensa. Itse tunnet esimiehesi parhaiten ja sopeuta tyylisi häneen. Itselläni sekä pomo että minä itse neuvottelemme osin rahasta ihan päivittäisessä työssä, joten palkastakin voi puhua samoilla periaatteilla. Palkka on siinä määrin tunteita nostattava asia, että onhan se vaikeaa. Määritelläänhän palkassa käytännössä henkilön työn arvo, joten useimmille meistä sillä valtava symbolinen merkitys materian lisäksi. Tiedosta se ja koita irrottaa itsesi tästä neuvotteluissa. Rahaa se vain on. Samaa argumenttia voit kokeilla pankissa tai Alepan kassalla :D.
Esitä hyvät perustelut: parasta on jos pystyt luettelemaan minkä verran olet tuottanut firmalle rahaa ja mitä lisää olet tehnyt ja oppinut. Vain järkeviä konkreettisia perusteita ja referenssejä, sellaisia mihin itsekin uskot. Lisäksi kysy kollegoiden palkkaa (tai katso verotiedoista jos et uskalla) ja tutustu (esim. liiton) palkkatilastoihin, ja esitä pomolle missä sinun mielestäsi itsesi pitäisi sijaita palkkataulukossa ja millä perusteilla (ns. tilastojen selittävät tekijät). Älä kuitenkaan paljasta tarkkoja lähteitäsi, tai niitä voidaan käyttää toiseenkin suuntaan ("Tää jätkä/muijahan saa jo keskiarvon!"). Pyydä oma työnkuvasi ja sen vaatimusten määrittely sekä palkkaluokitus (mikäli käytössä) perusteluineen. Itse huomasin sijaitsevani luokituksissa kolme luokkaa osaston keskiarvoa alempana, vaikka teen kalleimmalla taksalla ulkoisessa laskutuksessa. Siihen oli helppo tarttua. Muuten kyllä olen sitä mieltä, että luokitukset on tehty vastustajan eli työntekijän hämäämiseksi. Ei voi maksaa, kun luokitus sanoo sitä ja tätä... Sivuuta tuollaiset argumentit esim. omilla tilastoillasi markkinapalkoista. Muutenkin asiallisia vasta-argumentteja kannattaa miettiä valmiiksi ja selvästi näkyvästi tehty taustatyö vaikuttaa pyynnön uskottavuuteen.
Kaikki tämä kannattaa esittää jossain hyvässä yhteydessä, missä olette käyneet positiivisessa hengessä läpi kehitysideoita työhösi liittyen ja pomollakin vilkkuu euron kuvat silmissä siitä miten jätkä/likka laitetaan tuottamaan.
En väitä olevani hyvä edellä mainituissa neuvottelutavoissa, mutta oma palkkani on noussut varsin kiitettävästi. Samassa porukassa on mielestäni työntekijänä ja työkaverina loistava tyyppi, joka on toisaalta vaatimaton ja toisaalta neuvottelutaidoiltaan töksäyttelevä. On kuulemma ollut reilusti yli 10 vuotta ilman henk.koht. palkankorotuksia. Täytyy silti todeta, että työpaikkaa vaihtamalla palkka nousee vielä monta kertaa helpommin. Sisääntulopalkka on tärkeä, koska korotukset yleensä tehdään prosenteissa ja vaikutus kumuloituu.