Paljonko taloudessasi menee ruokaan rahaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja assis
  • Aloitettu Aloitettu
Ei ihan tonnia mene mutta 800€ on aika lähellä. Onhan se iso kasa massia, mutta olen valinnut syödä hyvin ja terveellisesti. Toiset painaa sen baariin, minä en.
Tämmösiä tuli nopeasti mieleen:

- kaikki mahdollinen luomuna
- kokolihaa miltei päivittäin
- paljon laadukkaita kasviksia
- muksut juo tilamaitoa
- paljon aasialaisia kasviksia
- voimo tykkää merenelävistä
- kohtuupaljon riistaa
- paljon kotimaisia marjoja
- laadukkaita öljyjä
- jonkinverran superfoodeja
- hyviä juustoja bulkilla

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua kiinnostaisi taas että miten 4 henkinen perhe pystyy selviimään 400 eurolla.

Hyödynnä tarjoukset ja etenkin -30% tarjoukset joita on etenkin kalliimmissa lihatuotteissa usein. Käytä pakastinta niin voit hyödyntää nuo täyspainoisesti. Tee isohko määrä perushyvää ruokaa, esim makaronilaatikko on hiton hyvää ja lasten herkkua. Paistijauhelihaa me syömme ja sitä saa n. 6-7 eurolla kilo ja usein tuosta -30% kun vähän kattoo milloin käy kaupassa. Tsekkaa rahkasta ja raejuustosta halvimmat kilohinnat suhteessa proden märään ja osta niitä. Vinkki Lidl ja Euroshopper.

Älä osta ruokaa jota et syö, roskiin heitetty ruoka on se kallein ruoka.

Niin ja lapset tykkää kaurapuurosta mummon tekemän hillon kanssa. Eikä maksa juurikaan yhtään mitään.

Itsellä tammikuun aikana menny ruokakauppaan ~230euroa. Tosiaan mitä harvemmin käy kaupassa ja mitä vakiintuneemmat on ruuat, sitä vähemmän tuntuu rahaa menevän vaikka hyvin söiskin. Kaippa se turhan ruuan ostaminen sitten vähenee radikaalisti kun ei tarvi miettiä että mitähän tänään kokkailis...

just kuten timba sanoi. tekee sellasia ruokia mitä voi syödä esim. kahtena päivänä peräkkäin (isot laatikot jne). kyllä miekin ostan -30% ja -50% lihoja ja kanoja. samointein pakkaseen niin säilyy piiitkäään. kerran viikkoon on "karkkipäivä" eli lapsille karkkia ja yleensä tehdään pitsaa tms. aamupalalla muroja tai kaurapuuroa. itse tulee syötyä rahkaa. en ymmärrä miten satkulla ei viikkoa selviä, kun kotiruokaa tekee?

No toihan on halvinta lihaa mitä on :) ... paitsi jos laskee hankintaan liittyvät välilliset kulut.

Nimenomaan. :)

Sitä on tullut usein perusteltua itselleen, että on se hienoa kun ei tarvitse ostaa ruokaa kaupasta kun kaiken tarvittavan lihan löytää metsästä. Tosiasia vaan on, että kyllä kilohinta on "kohdillaan" kun lasketaan juurikin nämä välilliset kustannukset. :D

Ainut mikä on maksanut itsensä takaisin on villisian liha, jota "haen" kaksi-kolme kertaa vuodessa Virosta. Itse kaadetun lihan hinta 3e/kg + matkakustannukset ja halvimmassakin kaupassa se on yli 35e/kg. Tällä hetkellä arkkupakastimessa yli 70kg sikaa jäljellä.

Itse asiaan; vaikka lihaa ei tule ostettuakaan, ruokaan menee täällä n. 600-700e/kk kahden hengen taloudessa (leijonan osan tekee tuosta minun jokapäiväisen lounaan syöminen ulkona).

Meillä menee kahden kaverin kanssa asuessa yhteensä n. 400e ruokaan kuukaudessa. Kerran päivässä tehdään kunnon ruoka eli kanaa tai jauhelihaa, välipaloiksi leipää, banaaneita ja paljon rahkaa. Viikossa menee n. 20 ehrmannia. :D -30% lihoja pakkaseen aina kun mahdollista ja leivän päälle leikkeleet myös -30% mahdollisuuksien mukaan.

Siis jos oikeesti haluaa pärjätä halvalla ni kantsii käydä hakees ''leipäkasseja''.Voin kokemuksesta sanoa et niis on paljon muutakin kun leipää, siis ite oon huomannut et niissä on jokakerta ainakin 5 sellasta tuotetta joita syö ihan mielellään ja voin sanoa et oon nirso.Oon parhaassa tapauksessa pärjännyt kokonaisen kuukauden 20 €.Rahaa meni lähinnä mausteisiin yms.Tiedän yhden kaveriperheen jossa ovat käyneet pitkän aikaa ja voin sanoa et heil on iso arkkupakastin täynnä jauhelihaa yms...

Tietty aina kun oon sanonut tän jollekkin ni kommentit on aina ollut luokkaa ' ne kassit on tarkoitettu köyhille ', joten vastaan jo nyt, suomessa ei ole köyhiä.

ja siis oon saanut kerran leipäkassin jossa oli 2 pakettia graavattua lohta, omenapiirakka, jauhelihapaketti ja muutama premium mikrohampurilainen.

Siis jos oikeesti haluaa pärjätä halvalla ni kantsii käydä hakees ''leipäkasseja''.Voin kokemuksesta sanoa et niis on paljon muutakin kun leipää, siis ite oon huomannut et niissä on jokakerta ainakin 5 sellasta tuotetta joita syö ihan mielellään ja voin sanoa et oon nirso.Oon parhaassa tapauksessa pärjännyt kokonaisen kuukauden 20 €.Rahaa meni lähinnä mausteisiin yms.Tiedän yhden kaveriperheen jossa ovat käyneet pitkän aikaa ja voin sanoa et heil on iso arkkupakastin täynnä jauhelihaa yms...

Tietty aina kun oon sanonut tän jollekkin ni kommentit on aina ollut luokkaa ' ne kassit on tarkoitettu köyhille ', joten vastaan jo nyt, suomessa ei ole köyhiä.

ja siis oon saanut kerran leipäkassin jossa oli 2 pakettia graavattua lohta, omenapiirakka, jauhelihapaketti ja muutama premium mikrohampurilainen.
Vaikka rahan säästäminen olis kuinka hienoa niin itse ainakin jätän kyseisen toiminnan väliin. Noita on varmaan rajoitettu määrä tarjolla ja musta tuntuu että joku muu saattaa tarvita noita enemmän kuin minä.

Vaikka rahan säästäminen olis kuinka hienoa niin itse ainakin jätän kyseisen toiminnan väliin. Noita on varmaan rajoitettu määrä tarjolla ja musta tuntuu että joku muu saattaa tarvita noita enemmän kuin minä.

Itse asiassa esim. joulun jälkeen ei edes hyväntekeväisyysjärjestöt ota ruokaa kaupasta koska: "saatiin jo edellisestä niin paljon".

Aika tappiin viedyssä ajattelussa se, että joku saa graavilohta ilmaiseksi, tarkoittaa sitä että joku toinen maksaa siitä kaupassa taas enemmän.

Pitäs varmaan perustaa tuollainen hyväntekeväisyysjärjestö joka tekee hyvää itselleen ja sitten voisi kirjoittaa tänne että ruokaan 0 euroa kuukaudessa. :jahas:

Pitäs varmaan perustaa tuollainen hyväntekeväisyysjärjestö joka tekee hyvää itselleen ja sitten voisi kirjoittaa tänne että ruokaan 0 euroa kuukaudessa. :jahas:

Niin no. Ei siis millään pahalla Uffia kohtaan mutta kyllähän se ilmaisesta katteenottaminen kannattaa.

http://www.finder.fi/Kirpputoreja/UFF-myymälä/HELSINKI/taloustiedot/729217

En tiedä onko tuo nyt kokosuomen tulo tai vain yhden myymälän mutta "hyväntekeväisyyttään" vanhat vaatteet myymällä tuo 16 pinnan liikevoitto on aika iso mielestäni.

Eli ruoankin kanssa tuo toimii niin kauan kuin ovat voittoa tavoittelemattomat yhdistykset (tms.) jotka tuota hommaa pyörittää. Heti kun siihen tulee joku pörssiyhtiö tms. väliin on hommat vituillaan.

Ja ei siis mitään pahaa sanottavaa Uffin toiminnasta. Hyvä, että joku tekee tuotakin vaatteiden kierrätystä. Ihmetyttää vain tuo voiton määrä. :) t.nimim. Kade :D

Kai sitä ilmakseks saaduilla vaatteilla nyt syntyykin voittoa, kun kuitenkin hankintahinta on ollut lähellä 0 euroa (keräily, lajittelu yms. kulut lähinnä). Ja kuitenkin jos nyt on tarkoitus jotain avustusta saada jaettua niin pakkohan se on myynnillä voittoa tehdäkkin.

Tietysti kun UFF:kin nyt ilmeisesti haluaa kuitenkin laajentaa toimintaansa mm. uusilla myymälöillä niin silloin myös tarvitaan tähän organisaation kasvuun voittorahoja.

Enempi varmaan merkitsee että mihin se UFF ne rahat käyttää ja miten. Pakko se on voittoa tehdä jos se meinaa toimintaa pyörittää. Mutta en mä alkanut tutkimaan että onko tuo 16 pinnaa avustusten jälkeen ja jos on niin mihin se sitten menee?

Tosi pöhöttyneitä taitaa nuot isot järjestöt olla ja hyvin palkattua johtajaa täynnä? Oli sitten kyse sarkasta tai vaatteista tai mistä tahansa.

Täälle kuulemma jotain EU avustuskoreja jaetaan ja niiitä ainakin työttömät ja opiskelijat saa hakea. Ei niissä mitään graafilohta ole, perus elintarvikkeita. Vaimon velipoika tuollaisen oli hakenut kokeeksi kun se kesällä oli työtön opiskelija. Siellä oli tyyliin leivontatarvikkeita (siis sokeria, sämpyläjauhoja jne), maitojauhetta ja tän tällaasta. Ei siis mitään kovin mielenkiintosta pakkisbodarille. ;)

900-1000e menee eikä syödä mitään ihmeellistä, eli karannu taas täysin lapasesta tämä homma. Lidl jos olis niin lasku puolittuis mutta täällä sitä ei ole eikä sitä tule. 4 henkeä.

Ipanat syö päiväkodissa arkipäivät ja sekin maksaa 490e/kk, mitään ruokaa ei heitetä pois käytännössä.

Tiliotteelta laskettuna 493€, tuossa on mukana kaikki "ruokakaupasta" ostetut kuukauden ajalta. Yhden ihmisen safkat.
Vastaa aika lailla sitä mutu-käsitystä, joka mulla olikin keskikroppaan sijoitetun kuukausittaisen varallisuuden määrästä.

Nykyään varmaan jo 500-800€ riippuen kuukaudesta, missä syö ja mitä. Kauppalaskut ei oo jääny alle 200€ enää kertaakaan. On tämä hieno maa!!! Ja ostetaan ihan perusjuttuja; jauhelihaa, maitoa, rahkaa, jogurttia, ananasta, proteiinijuomia aina muutama, kalaa, juustoa, sillon tällön appelsiinimehua/limpparia, leipää(pääsääntöisesti ruis), kurkkua, tomaattia, kananmunia jne....siihen päälle joskus pesuaineita ym muita kotona tarvittavia juttuja. Ai niin, tuohon päälle sit töissä olessa ulkona syömiset ja vastaavat.

Töissä menee pelkästään minulla n 170€ kuussa rahaa surkeisiin ruokala-lounaisiin. Uskalla edes ajatella, mitä koko perheellä menee ruokaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom