Paljonko taloudessasi menee ruokaan rahaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja assis
  • Aloitettu Aloitettu
Sellanen ihan max 250e/kk.

S-marketissa kohtuu edullista, halvempia tai samanhintasia nuo tuotteet mitä ite käytän ku lidlissä.

Ruokalista koostuu siis raejuustosta, pekonista, nakeista, jauhelihasta, kanan koipireisistä, ananaksesta, tonnikalasta ja leivästä. Täysmaito takailee sit plus kalorit leaderin g massan kanssa.

Vaikka työtön oonki tällä hetkellä ja sellanen 300e jää laskujen jälkeen elelyyn nii en oo mitenkää tiukaks kokenut tätä elelyä :) jääpi sopivasti se 50-100e jolla kustannan salikortin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen mielenkiinnolla seurannut ruokalaskun kehittymistä nyt kun olen palannut Saksasta takaisin Suomeen. Saksassa ruokaan meni itseltäni 350 e /kk sisältäen kaiken, eli työlounaat ulkona 5x viikossa, ravintolasyömiset ja juomiset n. 1-2 krt viikossa, ja kauppalaskut 2x viikko. Suomessa ruokalasku näyttää 300 e /kk sis. kaiken, tosin ulkona syöminen ja juominen on jäänyt noin yhteen kertaan kuukaudessa ja joskus sekin saattaa olla pelkkä pizza tai hampurilainen. Kauppana halvin mahdollinen eli Lidl.

Prismaan näyttää menevän sellaista 650e kuussa. Käytännössä ~120 euron kassien kanssa sieltä aina saa lähteä. Vittu, melkein vanha tonni!
+viikottain täydennystä lähikaupasta niin kyllä se 700-800e haarukkaan menee.

Mä vähän yritän katsoo joskus mitä kaupasta ostan, kun on pari lastakin ja rahaa uppoo ruokaan helposti paljon.
Jos laskee vaipat sun muut pois kauppalaskusta, niin pelkkään ruokaan menee kuussa n. 700€ ja siihen päälle tosiaan esikoisen vielä hoidossa ja hoito maksaa 575€/kk, no kela korvaa onneksi osan maksusta näin hoitovapaalla. Ruoka on kallista.

Mulla menee itellä 500€-700€ kuussa ruokaan. Emännällä varmaan n 200€-300€. Joka arkipäivä kun syö kerran ulkona on jo 300€ kasassa vaikka ei syö yleensä mitään ihmeellistä.

Syön käytännössä aina kaupungissa ollessani ulkona. Arkisin lounas n.9€ x 20 ja sitten viikonloppuisin hiukan paremmin ehkä 30€/vkonloppu x 4. Tosta tulee n.300€ + kotiin leipää, leikkelettä, juustoa, vissyä yms 100€/kk.

Heittelee varsinkin viikonloppujen osalta, mutta keskiarvo kuukaudessa vois olla 400€ pintaan.

Mä olen lueskellut nyt tätä palstaa enemmän ja miettinyt, että miten voisi enemmän säästää ruokalaskussa.
Kun sitä rahaa menee tohon ruokaan kyllä ihan liikaa, vaikka omasta mielestäni vähän katson mitä ostan.
Toi on kyllä hyvä vinkki, että alkaa tekeen isoja satseja ruokaa aina parille päivälle. Nyt huhtikuussa on tavoite pienentää
ruokalaskua 100 eurolla.

Syön käytännössä aina kaupungissa ollessani ulkona. Arkisin lounas n.9€ x 20 ja sitten viikonloppuisin hiukan paremmin ehkä 30€/vkonloppu x 4. Tosta tulee n.300€ + kotiin leipää, leikkelettä, juustoa, vissyä yms 100€/kk.

Heittelee varsinkin viikonloppujen osalta, mutta keskiarvo kuukaudessa vois olla 400€ pintaan.
Ainoastaan yksi lounas per päivä ja sitten noin 3€:lla päivässä leipää, päälliset ja vissyä (+jotain muutakin)? Eikö tuolla paketilla kuihdu pois? 3€:lla jäänee kuitenkin aika pieneksi tuo leipien yms osuus.

Meillä menee kahdelta hölöltä ruokaan rahaa semmoset 200-300€ kuussa, plus sitten lounaat arkisin (2,30€/pvä). Ei paljoa, mutta vähemmänkin voisi mennä. Viikonloppuisin tehdään aina vähän parempaa sapuskaa, arkisin riittää usein leipä iltapalaksi töiden jälkeen.

400e on nyt mennyt kuukaudessa.. Ja nälkä on silti :(

Ainoastaan yksi lounas per päivä ja sitten noin 3€:lla päivässä leipää, päälliset ja vissyä (+jotain muutakin)? Eikö tuolla paketilla kuihdu pois? 3€:lla jäänee kuitenkin aika pieneksi tuo leipien yms osuus.

Ei kuihdu, kyllä mulla ongelma ihan toisessa äärilaidassa. Mutta tuo 100€ meni kyllä omissa laskuissa mäkeen aika pahasti. Mä juon jo vissyä litran päivään ja se on siinä parin euron huitteilla pullo. 5-8€/pvä vois olla lähempänä. Eli varmaan keskiarvoisesti 200€/kk lounaan päälle.

eli siellä 500€ tuntumassa :lol2:

Reilut 300 €/kk menee yhden ihmisen ruokintaan. Halvemmallakin varmasti pääsis, mutta lipsahdan liian usein ostamaan kaikkea tarpeetonta tai valitsemaan tyyriimmän vaihtoehdon (esim. edullisimman sika-naudan tilalle karitsan jauhelihaa tai luomua tehotuotetun sijasta). Pärjäisin taatusti pienemmällä ruokamäärälläkin. Syömiskulujen karsimisprojekti vois olla siis ihan paikallaan.

Tuntuu, että ruoka on viime kuukausina kallistunut. Ainakin muutamien mun lempparituotteiden hinnat on nousseet.
Mä olen nyt yrittänyt vähän pienentää ruokalaskua ja on vähän pienentynyt. Yritän kaikki ruoat tehdä itse ja kun pienemmällekin on alkanut jo vähän tulla hampaita, niin sillekin jo kelpaa moni isomman lapsen ja mun syömä ruoka.
Leivon myös nykyään paljon enemmän kuin ennen ja säilön pakkaseen, joten kaupan herkkujenkin ostaminen on vähentynyt.
Syyskuussa ajattelin tehdä niin, että vähän lasken kuinka paljon syyskuussa ruokaan menee ja vertaan kuinka paljon ruokamenot kesään verrattuna ovat vähentyneet. Ennen en niin paljon ostoksia seurannut, mutta jotenkin kesän aikana
alkoi tuntua, että ihan liikaa menee ruokaan rahaa.

Ihan liikaa...

"Paljon.

5xviikossa lounas seisovasta pöydästä 8-9e ja päivittäin ruokakauppaan 15-20e, kauppa kun on naapurissa, niin miltei päivittäin tulee käytyä eikä juuri kummemmin koskaan tule kauhu kasoja kerralla kannettua. Kauppalasku siis kahdelta hengeltä.

Kaikki lihat, kalat ja suurin osa leikkeleistä päivittäisiä pekoneita myöten tuoretiskistä, joka ehkä nostaa ruokalaskun hintaa, mutta tietääpähän ainakin mitä saa ja syö. Rehuihin ja lihoihin se rahaa suurimmaksi osin menee. Saishan tuota makaroonia ja kaiken karvaisia eineksiä halvallakin, mutta mielummin säästää sitten muualta kuin hyvästä ruuasta taikka juomasta."

Tuolla lailla on tullut vastattua tähän ketjuun kesäkuussa 2011.

Koskaan ei ole aikaisemmin tullut nuita laskeskeltua taikka kuitteja säästeltyä ja käteisellä kun tekee aina kaikki ostoksensa, niin tarkemmasta summasta ei ole ollut hajuakaan. Nyt kuiten tuli mielenkiinnosta laitettua kaikki kuitit kauppojen ruokaostoksista talteen kesä- ja heinäkuun ajalta, jotta ois jonnin sortin aavistus siitä, mitä tuonne ruokaan kaiken kaikkiaan menee. Kesäkuussa meni n.750e ja heinäkuussa n.780e. Tuohon tulee vielä muutamia kymppejä kk lisää niistä, mitä toreilta on tullut ostettua rehuksia ym.

Kauppoihin menevien lisäksi edelleen omat lounaat arkisin edelleen lounaspaikoissa 8-9e kerta (4-5krt/vko) ja kultiinin kanssa 1-2 krt/vko ulkona syömässä tai kipasemassa murkinat mukaan. Eli tuosta kun laskee jonnin sortin arviota kokonaiskuluista kahden aikuisen ja yhden 10.5kk junioorin syömisten hinnasta tässä taloudessa, niin pysyttäyden edelleen tuossa aikaisemman vastauksen lyhyessä muodossa, eli: Paljon!

Kallista se vaan on tuo syöminen kun hyvin tykkää syödä. Tai no köyhällehän se kaikki on kallista...

Tuntuu, että ruoka on viime kuukausina kallistunut. Ainakin muutamien mun lempparituotteiden hinnat on nousseet.
Mä olen nyt yrittänyt vähän pienentää ruokalaskua ja on vähän pienentynyt. Yritän kaikki ruoat tehdä itse ja kun pienemmällekin on alkanut jo vähän tulla hampaita, niin sillekin jo kelpaa moni isomman lapsen ja mun syömä ruoka.
Leivon myös nykyään paljon enemmän kuin ennen ja säilön pakkaseen, joten kaupan herkkujenkin ostaminen on vähentynyt.
Syyskuussa ajattelin tehdä niin, että vähän lasken kuinka paljon syyskuussa ruokaan menee ja vertaan kuinka paljon ruokamenot kesään verrattuna ovat vähentyneet. Ennen en niin paljon ostoksia seurannut, mutta jotenkin kesän aikana
alkoi tuntua, että ihan liikaa menee ruokaan rahaa.

Googaa se Marttojen tulot/menot seurantataulukko, sitä kun täyttelee vuodenkin niin näkee mitä menee mihinkin. Voi eritellä ne herkut ja ulkona syömise ja alkoholit ja muut mitä nyt sitten haluaakaan normi ruokalaskusta eroon. Ei tollasia tarvi vuodesta toiseen tehdä, hyvin pitkälle riittää kun vaikka sen vuoden viittii täytellä. Näkee sitten muutenkin hyvin konkreettisesti että mihin ne rahat häviää ja mistä voi yrittää säästää. Ei se läheskään aina ole edes ruokalasku....

Plussatiedotteen mukaan Cittariin menee aika tasan 400€/kk, joista lähemmäs 350€ ruokaan. Muissa kaupoissa ei juuri tule käytyä. Kahden hengen talous.

Työpaikkaruokalaan n. 4€ päivässä, siellä sentään on edullista.

Mulla toi plussatiedote näytteli joskus jopa 650e pelkkään cittariin kuussa, mut nykyään ku syödään naisen kaa jauhoja aika paljon enemmän niin kauppaan menee jotai 400e.

Tosin se tarkoittaa yhtäkuin tämän päivän tilaus huomioiden, 1650e 14kk aikana fitnesstukkuun ja pari tonnia toisen lafkan tuotteisiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom