Paljonko rautaa tangossa pystypunnerruksessa?

Oon viime aikoina innostunut tekemään pystypunnerrusta pitkästä aikaa, ja raudat on kasvanu kivasti, toki myös olkapäät hieman. Nyt kysynkin, millaisilla painoilla jengi täällä tekee pystäriä? Itse teen vapaalla tangolla puhtaita sarjoja edestä (leuan alle, mut ei rintaan asti) niin, että yleensä eka teen 3 sarjaa 65 kilolla ja sit 70/75 muutaman toiston (3-5), riippuen fiiliksestä. En käytä vyötä enkä selkätukea.

Onko tuo paljon vai vähän? Jotenkin tuntuu että olkapäät on suhteessa vahvemmat kuin rinta (esim. penkkitulos on vaan 125 kg)

Veikkaisin että tuo on jopa alakanttiin.

En ole itse olkapäävaivojen vuoksi juuri tuota pystäriä tehnyt mutta 33 kilosilla kässäreillä tein joskus 3*10. Penkkimaksimi oli tuolloin jotain 115.

Laitteessa 57kg per käsi. Smithissä 80kg. Eivät ole minkään sortin "nyt koitetaan paljon menee eniten -tuloksia". Yleensä ei kannata vertailla paljoakaan muiden tuloksiin vaan koittaa keskittyä omiin. Pystypunnerrus ei ole kilpailulaji.;)

Kyllä pystypunnerruksen muoto, "viikinkipunnerrus" on ollut muun muassa osa maailman vahvin mies -kilpailujen ohjelmaa. Tuossa punnerrettiin seisten kaksin käsin ylöspäin tukkia, jonka paino oli muistaakseni 110kg.

Mutta siinäpä se hyvin tiivistettiin, että kannattaa ennemminkin keskittyä omiin tuloksiin, kuin verrata muihin. Jokainen on yksilö.

Aivan!! Pystypunnerruksen painoilla ei ole juuri mitään väliä.. ne kasvaa kun kehittyy.. (aika normaali kuvio) Eli ei pidä ajatella, että mitä muilla on vaan keskittyä omaan tekemiseen ja kehittymiseen!

Tulipa vaan mieleen, että on kyllä todella paljon eroa tekeekö leuan kohdalta vai tekeekö ihan rinnasta asti toistot. Rinnasta asti saan varmaan muutaman toiston 60kg, kun taas leuan kohdalta menee varmasti ainakin 8 toistoa.

e: ja omat toistot on siis tehty ilman selkänojaa

jos olkapään voimia haluatte mittailla niin tangolla istuen iman selkänojaa tai käspillä istuen ilman nojaa.tangolla tehdessä normipenkissä on helppo tehdä kun saa tangon helposti sopivalle korkeudelle säädettyä. monella menee jauhot suuhun kun ei enään olekaan niin vahva kuin on olettanut :).

Voi pystypunnerruksessa kilpailla siinä missä penkissä ja mavessakin. Aivan yhtä järkevää touhua kaikki.

Mulla on ilmeisesti vielä enemmän alakanttiin, kun penkki on 137,5 kg ja pystypunnerrusta tein viimeeksi 27,5 kilon käsipainoilla. Selittynee tosin pitkälti sillä, etten ole pystypunnerrusta tehnyt kuin vasta muutaman kuukauden. Sitä ennen vipareita.

Tänään viimeksi reenasin olkapäitä, niin ei minulla selällä mitään tule ollu.. 60 kilolla tein 3*10.. ja toosi hitaita laskuja..!! Mut en silti lähtis kisailemaan pystypunnerrus tuloksilla.. se ei vain jotenkin passaa.. sitäpaitsi mitä sitä yleensä kilpailemaan tuloksilla.. jotkut on reenannu enemmän ku toise, eli toisilla on enemmän voimaa ku toisilla.. hyvä vaan että reenaa!!!! Vai onko joku erimieltä?

Tänään viimeksi reenasin olkapäitä, niin ei minulla selällä mitään tule ollu.. 60 kilolla tein 3*10.. ja toosi hitaita laskuja..!!

mitä helvettiä tuolla tarkoitat? en tajua yhtään mitään.suomentaisitko.

kannattaa ensin pyyhkiä ne vaahdot suunpielistä ja puhallella hetki ja sitten kirjoittaa että saa jotain selkoakin tosta tekstistä.

mitä helvettiä tuolla tarkoitat? en tajua yhtään mitään.suomentaisitko.

kannattaa ensin pyyhkiä ne vaahdot suunpielistä ja puhallella hetki ja sitten kirjoittaa että saa jotain selkoakin tosta tekstistä.

Mitä vaahdot? Joku kyllä tuntuu olevan ihan.. :lol2:

Vissiin et ymmärtäny sitä, että kirjoitin tuki väärin.. Ei Ei se mitään! ;)

en ymmärrä vieläkään. siis teit ilman selkänojaa vai mitä nyt yrität sanoa?

edit:
Leijonakingin postauksesta ei käynyt ilmi minkä pituisia ne 65 kilolla tehdyt sarjat on...jos ne on 20 toiston sarjoja, niin sitten se on aika paljon... :D

Aika samassa suhteessa tuntus olevan kun itellänikin, joten suhde on täysin oikea... :) Päiväkirjan mukaan enkat pystypunnerruksessa seisten 6 x 60, penkkimax silloin 110. Nyt molemmat muista jumpista johtuen tippuneet ehkä 10 kiloa.

niin en tiedä tekeekö leijonakingi seisten vai istuen. seisten huomattavasti keveempi tehdä kuin istuen ilma nojaa.

Leijonakingin postauksesta ei käynyt ilmi minkä pituisia ne 65 kilolla tehdyt sarjat on...jos ne on 20 toiston sarjoja, niin sitten se on aika paljon... :D

Aika samassa suhteessa tuntus olevan kun itellänikin, joten suhde on täysin oikea... :) Päiväkirjan mukaan enkat pystypunnerruksessa seisten 6 x 60, penkkimax silloin 110. Nyt molemmat muista jumpista johtuen tippuneet ehkä 10 kiloa.

Blim Blim!! OIKEIN!! Puhuit tuossa aikaisemmin että tehkää ilman nojaa, ni sit näette oikean voimatason.. ite en ainakaan koskaan ole nojan kans tehny.. Normi penkissä AINA! Joko kässäreillä tai tangolla..
Niinku varmaan useimmat tosissaan reenaavat!

Niinku varmaan useimmat tosissaan reenaavat!

99% tekee nojan kanssa. istuen ilman nojaa tulos on kuitenkin se ns oikea tulos mun mielestä. siinä kun ei voi paljoa rintaa ottaa mukaan toisin kuin tuen kanssa. ja ennenkuin joku kysyy niin itse en tee pystäriä nykyään missään muodossa.

Milläköhän tapaa se selkänoja nyt nii helvetisti vaikuttaa siihen voimatasoon? Tietty saattaa antaa tukea, mutta sillä ei taas ole mitään tekemistä olkapäiden voimatason kanssa jos ilman tukea joutuu vähän enemmän hakemaan liikerataa yms. Ettei nyt mee offtopiciksi nii smithissä 10 x 107,5kg, tanko pään eteen alaslasku noin silmien korkeudelle, ja selkänojakin löytyy vielä penkistä prkl :).

Back
Ylös Bottom