Paljonko lähtee haukkarilla...???

:wall: Olisin ihan mielenkiinnosta kysynyt että minkälaisilla painoilla/sarjoilla reenaatte haukkaria? Itse tulee tehtyä 3 x 8-12 toiston sarjoja noin 50kg:lla ja vinotangolla. Pala ei meinaa vaan kasvaa...eli nyt tosi äijät vinkkiä peliin!!! :whip: Lisäänkö lisää rautaa vai mitä teen??

kokeile tehä 3x8 semmosilla painoilla että viidennen jälkeen alkaa tuntua raskaalta
mutta kuitenkin saat kunnolla väännettyä ne kolme viimeistä toistoa. mulla on toiminu
kannattaa kokeilla

Niin tai vähemmän rautaa ja enemmän tuntumaa jos kokoa haluat, monesti painon lisääminen menee säälittäväksi räpeltämiseksi(ns heittohauis).
Itellä hauis rupes kasvaa vasta sitten kun tiputin painot 60kgsta 45kghen ja mahdollisimman kova paine haukkariin, toistot 10-12.
ps. sit reeni on menny perille kun et meinaa saada kättä ees ilman painoo koukkuun.

Ei mitään tuntumaa, vaan lisää rautaa. Tietenkin hyvällä tekniikalla. Siis koeta saada lisää voimaa.

Sitten kun saat nuo samat toistot 90kg niin eiköhän sen haban ole pakko olla isompi, oli tuntumaa tai ei.

lasikuitujeesus sanoi:
Sitten kun saat nuo samat toistot 90kg niin eiköhän sen haban ole pakko olla isompi

Ei, koko ja voima eivät kävele käsikädessä.

muokkaaja sanoi:
Niin tai vähemmän rautaa ja enemmän tuntumaa

lasikuitujeesus sanoi:
Ei mitään tuntumaa, vaan lisää rautaa.

Aika ristiriitaista!

Jotenka tee niin kuin minä. Ensimmäinen liike raskailla painoilla toistot 6 ja tämän jälkeen pumppailet parilla liikkeellä, toistot 8-10.

Heheh..nää on hyviä :hyper: "..hauis näkyy ja penkkiä kysytään..", tietyssä vaiheessa keskeisimmät asiat näköjään aina puheissa tulee esille. :david:

No-joo, jos haluat hanskat kasvuun niin jätät tangot täysin omaan rauhaan. Tangolla veivattuna surkeimmillaan ei hanskoihin kohdistu oikeastaan lainkaan rasitusta..puhumattakaan kun aletaan puhumaan "paljonko nousee" -juttuja, eli kuormaa kasvatetaan. Tietyn pisteen jälkeen kun romua aletaan lisäämään tankoon niin se hauiskääntö muuttuu alaselän ja olkapäiden reeniksi.
Eli tanko nurkkaan ja käsipainot käyttöön. Käsipainoissa on muutama loistava ominaisuus.
*Ensinnäkin koordinaatio kyky lihaksissa kehittyy, näin ollen lihas aktivoituu huomattavasti monipuolisemmin.
*Toiseksi isoissa romuissa vippaaminen on hiukan vaikempaa tasapainon pitämisen vuoksi, näin ollen hanskoihin kohdistuu tankolla tehtyä suurempi rasite. Toki alkuvauhdin antaminen käsipainolle onnistuu tankoa helpommin, samoin samat fuskut toimivat käsipainoissa kuin tangossakin, mutta huomattavasti vähemmän. Etenkin käsipainot vaativat suurempaa keskittymistä ja kontrollia.
*Kolmantena..ja ehkä parhaimpana puolena on käsivarren nivelten luontainen liikkuminen suorituksen aikana. Tangolla tehdessä käsivarren eri niveliin kohdistuu tiettyjä "luonnottomia" liikkeitä. Ei nyt sinällään sananmukaisesti luonnottomia (siksi virkkeessä hapsut) vaan lähinnä kuormallisesti luonnottomia. Eli joissakin kohdissa liikettä niveliin pakottuu erittäin suuri kuorma joka ei elä. Tuloksena on sitten kaiken näköiset vaivat: forkkujen ja ranteiden tulehtumiset,jne. Käsipainoilla veivatessa nivelet elävät koko liikkeen ajan..käsipainoilla muuten saa elvytettyä useat hanskoja reenatessa tulleet ikävät kivut ja vaivat.

Itse reenaan yleensä hanskoja seuraavanlaisesti:
-Pari lämmittelysarjaa (10-15 toistoa) 25-27.5kg murikoilla ja seuraavaksi pari alustavaa sarjaa kohti kovaa otosta. Eli 5x32.5kg ja 5x37.5kg. Lopuksi kova sarja 40-45kg murikoilla vuorotahtiin niin monta kuin menee, yleensä 5-8 toistoa per hanska. Tuon viimeisen sarjan viimeiset toistot on melko rumaa katsottavaa, mutta niissä yritän negatiivisiin eli jarrutan mahdollisimman paljon laskussa. Touhun teen seisten ja leluina on vetoremmit.
-Toisena liikkeenä on keskitetty käsipainoilla penkissä. En tee yleensä kuin ainoastaan yhden kovan sarjan tuon edellisen jälkeen ja se on pudottava. Touhu menee jotenkin näin: 4-6x32.5-35kg ja pudotuksessa tulee yleensä 5-10x22.5-25kg per käsi. Yleensä suuremmassa painossa on käytännössä tunto hanskasta kadoksissa muutaman toiston jälkeen ja pudotus sarja menee jossain tunnottomuuden ja kipupisteen välissä.
Eikä muuta tarvitse, suihkua vaille valmis.

Lihas kun ei tarvitse kuin yhden kovan rasituksen/ärsykkeen kehitykseen/kasvuun, kaikki ylimääräinen on jossakin vaiheessa haitaksi. Näin ainakin omalla kohdalla olen huomannut..ja kyllä sitä jotain kehitystä on tullut. Niinkin pieni lihas kuin hauis on, niin on turha hieroa ja nysvätä satoja sarjoja/liikkeitä läpi.

Niitten painojen määrien suhteen kannattaa hiukan kokeilla ja sovitella oikeita kohdalleen. Kyllä kun muutaman kerran on kokeillut hakea rajoja, niin huomaa mitkä painot on sellaiset että ne tulevat vielä niillä hanskojen avulla. Niitä vaan sitten veivaamaan, kun toistoja tulee lisää niin 2.5kg korotuksin ylöspäin. Vaikka se vippaaminen on käsipainoilla ehkä hiukan tietyssä mielessä vaikeampaa niin silti aina tulisi saada intensiteettiä suoritukseen, keskittää ajatuksissa sitä kuormaa juuri siihen hauikseen eikä keskittyä vain motoristiseen liikkeen suorittamiseen.

Carhart sanoi:
:wall: Olisin ihan mielenkiinnosta kysynyt että minkälaisilla painoilla/sarjoilla reenaatte haukkaria? Itse tulee tehtyä 3 x 8-12 toiston sarjoja noin 50kg:lla ja vinotangolla. Pala ei meinaa vaan kasvaa...eli nyt tosi äijät vinkkiä peliin!!! :whip: Lisäänkö lisää rautaa vai mitä teen??
Ota myös pari käsipaino liikettä mukaan, esim scot käsipainolla on oma suosikki ja ennätys sarjani on 37kilon hanttelilla 8toistoa"molemmilla käsillä sama, tekniikka siisti"(3vkoa sitten). Voi kokeilla jokainen ;).

tangolla tehdessäsi voit eka sarjan tehdä isoilla painoilla 4-6 toistoa eikä haittaa vaikka vippiä onkin, sitten otat pari pidempää sarjaa päälle(6-10) siistillä tekniikalla.

sitten voit kokeilla vaikka kässäreillä istuen vuorotahtiin, viimesenä liikkeenä ja toistot 8-12.

lasikuitujeesus sanoi:
Ei mitään tuntumaa, vaan lisää rautaa. Tietenkin hyvällä tekniikalla. Siis koeta saada lisää voimaa.

Sitten kun saat nuo samat toistot 90kg niin eiköhän sen haban ole pakko olla isompi, oli tuntumaa tai ei.

Voihan jeesus, eikö se hyvä tekniikka tarkota että siinä sivussa tulee tuntumaa/painetta.
Haluisin kyllä nähdä kun reenaat, tukehtuisin varmaan (nauruun) :hyper:

devil666 sanoi:
no tuolla mun tekniikalla on tullu justiinsa sitä kokoa,muistakaa arnoldin lause
"isot painot isot lihakset"
Unohtamatta hyvää tekniikkaa, mutta ei se hyvä tekniikkakaan sitä tarkoita että esim hauis tangolla väännetään tikku suorana, tottakai luonnollinen liike tulee aina pitää mukana, mutta ei sellaisia heijareita jossa saa olla kypärä päässä reenamassa sen takia koska takaraivo ottaa lattiaan kiinni, eikä myöskään pelkäksi alaselkä reeniksi niitä käsi reenejä.

Mitä itse olen nähnyt joidenkin vääntävän hauista ylisuurilla painoilla niin moni tekee sen sillain että ne muljauttavat kyynärpäitä ikäänkuin taaksepäin(vipuvarsi katoaa) ja silloinhan hauikselta lähtee lähes kaikki rasitus ja näitä heppuja on yllättävän paljon. Scot kääntö on siinä mielessä hyvä ettei siinä tuota muljautusta pysty tekemään ja sen takia olisi hyvä pitää se yhtenä käsi liikkeenä mukana.

devil666 sanoi:
no tuolla mun tekniikalla on tullu justiinsa sitä kokoa,muistakaa arnoldin lause
"isot painot isot lihakset"

Ja raskaat painot ei toki tarkoita että 100kg tankoon vaan et itselle tuntuu raskaalle.
Kaikki on niin suhteellista.

kyllä se rautamäärä taatusti korreloi lihaksen kokoon varsinkin tollasilla volyymisarjoilla. jos nyt menee se 3*10*50 ja vuoden päästä 3*10*90kg, on se hanska taatusti isompi. ei se voima tollasiin määriin pelkällä hermostovaikutuksella tuu.

vaihtele kuukauden välein teho- ja määräpainotuksia treeneissäs. paljon melko tiukkoja sarjoja, lyhyillä palautuksilla, melko usein toistuvilla treeneillä eka jakso ja sit toisessa lyhyitä ja kovia sarjoja erikoistekniikoiden kera harvemmalla tahdilla.

raudoista: emmää mitään hölmöjä hanskarautoja juuri muistele, mutta käsipainoilla meni 40kg:lla piirua alle kymppi. tangolla en oo kauheesti väännelly.

jto sanoi:
emmää mitään hölmöjä hanskarautoja juuri muistele, mutta käsipainoilla meni 40kg:lla piirua alle kymppi.

kyllä se rautamäärä taatusti korreloi lihaksen kokoon varsinkin tollasilla volyymisarjoilla. jos nyt menee se 3*10*50 ja vuoden päästä 3*10*90kg, on se hanska taatusti isompi. ei se voima tollasiin määriin pelkällä hermostovaikutuksella tuu.

vaihtele kuukauden välein teho- ja määräpainotuksia treeneissäs. paljon melko tiukkoja sarjoja, lyhyillä palautuksilla, melko usein toistuvilla treeneillä eka jakso ja sit toisessa lyhyitä ja kovia sarjoja erikoistekniikoiden kera harvemmalla tahdilla.

JÄRKEVÄÄ PUHETTA. TÄSSÄ ONKIN TÄRKEIMMÄT. :thumbs:

Amis sanoi:
Ei, koko ja voima eivät kävele käsikädessä.
En itse ole koskaan nähnyt henkilöä joka tekee 10x100kg hauiskäännössä hyvällä tekniikalla ja jolla olisi pienet hanskat.

Jotkut pienehköt voimanostajat pystyy hyviin suorituksiin eri liikkeissä, mutta yleensä pysyttelevät pieninä painoluokkien takia.

muokkaaja sanoi:
Voihan jeesus, eikö se hyvä tekniikka tarkota että siinä sivussa tulee tuntumaa/painetta.

Mä en saa juuri tuntumaa hauikseen, vaikka pidän kropan suorassa ja kyynärpäät paikallaan.

Kummalla luulet että tulee paremmin tulosta:
- treenaat vuoden samoilla treenipainoilla ja haet "tuntumaa"
VAI
- Pidät tekniikan hyvänä, treenaat voimaa ja kaksinkertaistat hauiskääntötuloksesi?

Voihan nämä tietysti jotenkin yhdistääkin. Voi olla hyvä ratkaisu.

muokkaaja sanoi:
Haluisin kyllä nähdä kun reenaat, tukehtuisin varmaan (nauruun)

Treenaan hyvällä tekniikalla. Mä taas kuolen nauruun kun joku vihjaa ettei tarvi treenata raskailla painoilla tullakseen isoksi.

Mä en saa juuri tuntumaa hauikseen, vaikka pidän kropan suorassa ja kyynärpäät paikallaan.

Kummalla luulet että tulee paremmin tulosta:
- treenaat vuoden samoilla treenipainoilla ja haet "tuntumaa"
VAI
- Pidät tekniikan hyvänä, treenaat voimaa ja kaksinkertaistat hauiskääntötuloksesi?

Voihan nämä tietysti jotenkin yhdistääkin. Voi olla hyvä ratkaisu.

Treenaan hyvällä tekniikalla. Mä taas kuolen nauruun kun joku vihjaa ettei tarvi treenata raskailla painoilla tullakseen isoksi.[/QUOTE]

VAI: ei ne tulokset ikuisesti nouse jokaiselle tulee raja, joten tuntumalla reenataan silloin.....

Kukaan ei ole sanonut ettei tarvi reenata raskailla painoilla, vaan ei liian isoilla.... :jahas:

Niin ja miks isot pojat sanoo et: oon mä pystynyt parhainpina aikoina nostaa 20kg isoimmilla painoilla, mut nyt ei kulje....
Miettikääpä sitä

tankohauis on suoraan helvetistä, jo 60kg sattuu ranteisiin ja joka paikkaan perkeleesti.

vasara hauis edestä 3x8, hauiskääntö tukilla(log) 2x10 is rok!!!

muokkaaja sanoi:
Niin ja miks isot pojat sanoo et: oon mä pystynyt parhainpina aikoina nostaa 20kg isoimmilla painoilla, mut nyt ei kulje....
Miettikääpä sitä

Jaa-a, syitä voi olla moiseen monia. Omalla kohdalla yli kymmenen vuoden aikana kaikki tulokset on ollut omaan elopainooni nähden noususuuntaiset..näin nyt kun asiaa muistelee. Toki on ollut huomattavasti parempiakin lukemia taulussa kuin nyt mutta tuolloin pesuhuoneen vaaka on näyttänyt 25-30kg nykyistä lukemaa enemmän.

muokkaaja sanoi:
Miettikääpä sitä

ketkäs noin sitten sanoi? jos muhunkin viitataan, johtunee siitä, etten oikein koskaan oo jaksanu innostua hauispelleilyistä. aikanaan lajinvaihtokin varmaan vaikutti tollaseen, kun elopaino laski 25kg. nykyään tosin veikkaisin, ett menee melki sama, jos taas viittis veivata. mieluummin vetelen leukoja :)

Back
Ylös Bottom