Paljonko kaaren teko lisää penkkitulosta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AEOM89
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itse en tee kaarta, koska olen kärsinyt selkävaivoista, ja kaaren teko saattaa vaurioittaa selkää. Saan penkistä ilman kaarta 75 kg, paljonkohan menisi jos tekisi sen kaaren? Jotkut sanovat että 10 kiloa...

No mutta tuotahan on aivan mahdotonta arvioida. Uuden nostoasennon oppimisessa menee aikaa ja nosto on kokonaisuudessaankin hieman erilainen.

Helpompi tuota on tietenkin arvioida myöhemmässä vaiheessa, kun on kaaren kanssa tottunut tekemään ja vertaa tulosta sen hetken kaarettomaan tulokseen.

lisäksi kaikkien kaari on erilainen ja jokainen nostaja on omanlaisensa. kaikilla varmasti auttaa, toisilla enemmän, toisilla vähemmän.

Se kaari vakauttaa nostoa ja siirtää rasitusta pois olkapäiltä rinnalle minne sen kuuluukin mennä. Näin ainakin itsellä. Ja tietysti tuo vaikuttaa itse tulokseenkin, mutta noin yhtäkkiä mahdoton sanoa miten paljon.

Se kaari vakauttaa nostoa ja siirtää rasitusta pois olkapäiltä rinnalle minne sen kuuluukin mennä. Näin ainakin itsellä.
Komppaan Timbaa...Aikaisemmin makasin penkillä kuin lahna, mutta sittemmin opettelin paremman tekniikan ja kunnon kaaren. Aiemmin vaikutus oli luonnollisesti enemmän etuolkapäissä ja mikäli rintalihakset sai kipeiksi penkillä oli etuolkapäät aivan kuolleet. Nyt homma toimii, mutta vaikutusta maksimitulokseen en minäkään käy arvioimaan.

Ja vähintään yhtä tärkeää kuin kaari, on kontrolloitu negatiivinen. Ei siis tartte mitenkään jarruttelemalla jarruttaa, mutta varsinkin maksiminostoissa ja lyhyissä sarjoissa kovilla painoilla se alaslaskuvaihe saa olla jo aika hidas että pysyy paineet koko ajan kropassa. Itse opein tämän vasta kun Mike joskus viimetalvena asiasta huomautti meidän yhden kimppareenivideon nähtyään.

Kaari tehdään seuraavasti: painetaan jaloilla ylös niin, että rintalihas nousee pystyyn ja takapuoli lasketaan penkkiin kiinni. Selkä on siis kaarella.

Ja lavat yhteen. Ei siis tarkoita että niitä rutataan kuin viimeistä päivää, mutta niin että ne on jämäkästi kontrollista myös. Penkkailussa se selkä on kuitenkin aika tärkeässä asemassa vaikka rinta-ojentajat-olkapäät osio suuret duunit tekeekin.

Jotkut tosiaan ovat puhuneet "että helposti saisit 10kg lisää penkkiin jos tekisit kaaren". Tiedä sit miten se oikeesti vaikuttaa...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En rupea spekuloimaan sitä, paljonko kaari tuo minulle lisää kiloja, mutta kaikki olkapääongelmat katosivat kun opettelin pitämään paketin kunnolla kasassa eli lavat takana ja sopivan kaaren.

Tässä video josta näkee tosi hyvin millainen mun tekemä kaari on. Videolla pari vikaa toistoa kaatuu vähän liikaa olkapäille, joka ei ole hyvä sekään mutta ei tuo nyt vielä ihan kauheen pahasti mene.

Mulle eräs joka mun penkkausta katteli ja sanoi että vaikeelta näyttää.
Sanoi että 10-15kg maksimiin lisää, jos saa kaaren.
En ole vain vielä saanut penkkitekniikkaa kuntoon vaikka olen muutaman kuukauden yrittänyt. Onko tuo selän kaari jotenkin yhteydessä noihin lapoihin, eli jos selän saa kaarelle menevät lavat "automaattisesti" yhteen.
Onko sitä kaarta helpompi harjoitella pitämällä pelkät päkiät lattiassa ja kantapäät ilmassa? :david: :itku:

En rupea spekuloimaan sitä, paljonko kaari tuo minulle lisää kiloja, mutta kaikki olkapääongelmat katosivat kun opettelin pitämään paketin kunnolla kasassa eli lavat takana ja sopivan kaaren.

Tässä video josta näkee tosi hyvin millainen mun tekemä kaari on. Videolla pari vikaa toistoa kaatuu vähän liikaa olkapäille, joka ei ole hyvä sekään mutta ei tuo nyt vielä ihan kauheen pahasti mene.

:offtopic: , mut kuka oli kyseisellä videolla?

Eiköhän quaz siinä itse?

Itse en tee kaarta, koska olen kärsinyt selkävaivoista, ja kaaren teko saattaa vaurioittaa selkää. Saan penkistä ilman kaarta 75 kg, paljonkohan menisi jos tekisi sen kaaren? Jotkut sanovat että 10 kiloa...

Mulla oli +10kg. Kun olin alottelemassa treeniuraa (jatkuvastihan niitä ennätyksiä piti kokeilla) nii meni 70kg penkiltä hyvänä päivänä, huonona ei sekään. Sitten kuulin jostain että selkä kaarella saa nostettua enemmän niin ens treeneissä kokeilin ja kyllähän se 80kg heti ylös tuli.

Nykyään en vois kuvitellakaan etten käyttäs kaarta. Koko nosto tuntuu jotenki epävakaalta. Kokeiltua on tullu :
penkki kaarella: 90kg*10
penkki lahnana ja jalat ilmassa 90kg*4 (huono päivä tai oikeesti noin iso ero kaarella ja ilman)

Onko tuo selän kaari jotenkin yhteydessä noihin lapoihin, eli jos selän saa kaarelle menevät lavat "automaattisesti" yhteen.

Kun lavat laittaa yhteen, menee selkä automaattisesti kaarelle.

Ja jos joku arvio pitäis heittää ni ~5kg lisää maximiin. Runkkupenkillä sitten se 10-15kg.

Tietenki sit ku sen kaaren on oppinut ja sitä on pitkään käyttäny, ni ei lahnapenkillä enää pääse 5kg päähän maximista.

tosiasia on että ilman kaarta/kunnollista yläselän "ankkurointia" penkkiin on turha haaveilla koskaan kunnon romuista penkissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom