Paljonko aloittelijan lihas kiloissa mitaten kasvaa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minkälaista suuruusluokkaa kehon koko lihasmassa on tavallisessa kuolevaisessa, joka ei ole urheillut, mutta ei ihan täysin elä sohvanpohjalla vaan jonkin verran kävelee, pyöräilee, soutaa, työntää lastenvaunuja jne? 15-30 kg?.

Entä paljonko lihasmassan on havaittu kasvavan aivan punttien nostelun alkuvaiheessa, jälleen koko kehon kilomääristä puhuen? 5 gr/vrk? 20 gr/vrk? Tältä väliltä?

Itselläni nousi paino n. 10 kg ensimmäisten n. 6 kk aikana siitä, kun aloitin kunnolla treenaamaan. Inbodyn mukaan lähtötilanteessa rasva% oli noin 10 ja 6 kk päästä 12-13. Paino 62 kg -> 72 kg. Eli tuostahan voi vähän osviittaa laskeskella, olettaen että inbodyt pitivät jotenkin kutinsa. Lähtötilanteessa siis rasvaa n. 6,2 kg ja 6 kk päästä n. 9,4 kg (13% mukaan laskettuna). Eli tämän pähkäilyn mukaan olisi rasvaa tullut lisää 3,2 kg ja lihasta 6,8 kg. Eli rasvaa n. 18 g päivässä (n. 0,5 kg / kk) ja lihasta n. 38 g päivässä (n. 1,15 kg / kk).

Saavutuksena tuo lienee aika hyvää keskitasoa, moni varmaan toimivalla ohjelmalla ja syömisellä pistää paremmaksi, mutta ei tuo ihan paskastikaan mennyt. Ja voin sanoa, että enää ei lihasta saa ihan samaa tahtia! Tietty jälkikäteen joutuu sitten vähän kiristelemään rasvoja pois, jos haluaa itsensä tiukkaan kuntoon eikä olla mikään 13% rasvapunkero ;)

Nopeasti tuossa laskeskelin nuo arvot, joten jos joku bongaa räikeän lasku- tai päättelyvirheen, niin korjatkaa :)

ensimmäisten n. 6 kk aikana - - rasvaa n. 18 g päivässä (n. 0,5 kg / kk) ja lihasta n. 38 g päivässä (n. 1,15 kg / kk).

Kiitokset. Itselläni on samalla dieetti menossa. Mutta jos nyt olisi edes vähän yli puolet tuosta sinun määrästäsi lihaskasvua, niin johan sitä olisi tullut pian parikin kiloa. Se tekisi aika paljon suhteutettuna siihen, että painoa on kadonnut 6 kg.

Mulla on omien laskelmien ja kattomuksien perusteella lihasta tullu n, 7-10kg... 11kuukauden treenaamisen jälkeen. Siis 11kk ei ole laskettu mukaan lomia jne. Aamupaino oli jotain 61kg, nyt 71kg. Tosin läskiä on tullu hieman, etenkin kun nyt bulkkaillaan. Luulisin että joku 2-4kg läskiä. Vyötärön ympärys alussa 78cm, nyt n,86cm. Sentti tai pari tullut tukilihaksistonkasvusta? Silmille kattoen alaselkään lihasta tullu +vatsoihin ja kylkiin. Kokovartalo kuvaa löytyy lähtötilanteesta ja nykyisestä. Tosin paremmalla(?) poseerauksella. Muttaku vippiäkään ei oo mahollista hankkia :kuvia:

Antamastani esimerkistä kannattaa tosiaan huomioida, että olin aloittaessani melko laihassa kunnossa kaikin puolin, niin luonnollisesti rasvaprosenttikin pyrki nousemaan, kun ei se normaalitreenillä ja plussakaloreilla oikein pienemmäksikään enää päässyt. Varmastikin jos aloittaessa rasvaprosentti on korkea on mahdollista pudottaa rasvaprosenttia samalla, kun kuitenkin saa lihasmassaa. Tästä minulla vaan ei ole mitään omakohtaisia laskuesimerkkejä olemassa, joten joku muu saa tarjota tähän laskukaavat :)

Ja olen tosiaan ottanut ennen- ja jälkeen-kuvatkin, tiedä sitten tuleeko laitettua jonnekin nähtäville joskus. Tällä hetkellä minulla ei oikein taida olla mitään, mihin niitä tuikata.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itselläni nousi paino n. 10 kg ensimmäisten n. 6 kk aikana siitä, kun aloitin kunnolla treenaamaan. Inbodyn mukaan lähtötilanteessa rasva% oli noin 10 ja 6 kk päästä 12-13. Paino 62 kg -> 72 kg. Eli tuostahan voi vähän osviittaa laskeskella, olettaen että inbodyt pitivät jotenkin kutinsa. Lähtötilanteessa siis rasvaa n. 6,2 kg ja 6 kk päästä n. 9,4 kg (13% mukaan laskettuna). Eli tämän pähkäilyn mukaan olisi rasvaa tullut lisää 3,2 kg ja lihasta 6,8 kg. Eli rasvaa n. 18 g päivässä (n. 0,5 kg / kk) ja lihasta n. 38 g päivässä (n. 1,15 kg / kk).

Saavutuksena tuo lienee aika hyvää keskitasoa, moni varmaan toimivalla ohjelmalla ja syömisellä pistää paremmaksi, mutta ei tuo ihan paskastikaan mennyt. Ja voin sanoa, että enää ei lihasta saa ihan samaa tahtia! Tietty jälkikäteen joutuu sitten vähän kiristelemään rasvoja pois, jos haluaa itsensä tiukkaan kuntoon eikä olla mikään 13% rasvapunkero ;)

Nopeasti tuossa laskeskelin nuo arvot, joten jos joku bongaa räikeän lasku- tai päättelyvirheen, niin korjatkaa :)

Ja meinasit, että nesteitä ei oo tullu yhtään?? :D

Ja samoin tuohon suomalaisen postiin, että sitä lihasta ei todellakaan ole tullut noin paljoa. Nesteitä on iha pirusti tossakin.

Totta kai nesteitä tulee aina kun paino nousee. Onhan jo lihaksestakin 75% vettä - joten jokaista haalimaasi lihaskiloa kohden saat yli 700 ml VETTÄ... ellet sattunut huomaamaan, kirjoitin about jokaisen arvon kohdalle "n." eli "noin", tarkoittaen, että mistään grammantarkoista arvoista ei ollut kyse. Menee jo vähän hankalaksi alkaa määrittelemään vaikkapa sitä, onko lihasglykogeeniin sitoutunut vesi "lihasta" vai "vettä", koska se on lihaksessa ihan niinkuin muukin lihassolussa oleva vesi, mutta vapautuu sieltä kun glykogeeni käytetään. Esimerkissäni lihakset sisältävät sen veden ja glykogeenin mitä sisältävät, ja eiköhän se tässä tapauksessa riitä. Elimistö on joka tapauksessa aina dynaamisessa tilassa, ja nestemäärätkin vaihtelevat paljon sen mukaan.

Onhan se mahdollista, että minulla oli hirveä vesipöhö tuossa 62 kg mittauksessa ja nestehukka 72 kg kohdalla, ja oikeasti lihasta ja painoa olikin tullut monta kiloa enemmän, kuin mitä laskin? Who knows?

Suurin osa "nesteistä" mitä elimistöön kertyy kun paino alkaa nousemaan on mm. glykogeenissä, suolen sisällössä ja muihin molekyyleihin sitoutuneina. Ei siellä elimistössä litratolkulla mitään turhaa vettä virtaa. Niin kauan, kun minulla ei ole mahdollista mitata rasvakudoksen rasvan ja lihassolujen lihasproteiinien kuivapainoa on aika turha alkaa saivartelemaan nesteiden tulemisista ja menemisistä.

Hienoa, että tällaisia selvännäkijöitä riittää: "ei TODELLAKAAN ole tullut lihasta!!", vaikkei koskaan ole nähnytkään tapausta, kenestä puhutaan. Jos itse et saa lihasta kehoosi, se ei välttämättä tarkoita etteikö joku muu saisi :rolleyes:

Vielä edelliseen postiini lisäten: olen sen verran kauan tarkkaillut omaa painoani, että ns. "nestemäärän" vaihtelu kehossani on normaalisti alle litra. Eli esim. se vaihteluväli kun olen maha tyhjänä ja nälkäinen ja janoinen aamulla verrattuna täyteen mahaan ja hyvin nesteytettynä on noin yksi litra. Eli tuossa ylemmässä esimerkissä esimerkiksi suolen sisältö ja muut mystiset "nesteet" käsittävät todennäköisesti n. 1 litran, mutta siitäkään ei voi varmasti sanoa että mihin suuntaan, koska yksittäisten mittauskertojen nestetasapaino on voinut hieman heittää suuntaan tai toiseen.

Loppuosa nesteistä onkin sitten niissä uusissa lihaksissa ja rasvasoluissa, mitä on tullut hankittua, sekä kasvaneessa verivolyymissa ehkäpä joitakin satoja millilitroja.

Vai onko Joey Jordisonilla tarjota tähän lisäksi vielä jokin mystinen kehon nestereservuaari, jota en tullut ajatelleeksi?

Kyllähän se lihas aloittelijalla aika nopeasti kasvaa. Itselläni on muutama kuukausi päälle kaksi vuotta treenikokemusta takana ja nyt olen yl 20kg painavampi kuin aloittaessani ja lisäksi selvästi kireämpi. Varmaan olis vielä paljon paremmin lihastakin voinut tarttua ku ei ole todellakaan tullut kaikkea tehtyä "oikein".

itse olen 15v ja treenikokemusta takana ehkä noin 7kk. Jos nyt sanotaan niin mulle on tullut lisää lihaa 7-10 kiloa . Yhtä kireenä oon pysynyt kun alotinkin.

Miksi tarvitsis tietää paljonko lihaa voi tulla missäkin ajassa? Se riippuu niin monesta tekijästä, että ihan turha spekuloida yhtään mitään. Tulee joko paljon tai vähän riippuen niistä tekijöistä. Pääsääntösesti tulee aika paljon lihaa jos osaa hoitaa homman kunnolla.

Aiheesta on keskusteltu hyvinkin paljon, ja kyllä siitä aina tappelu syntyy. Ihan turhaan.

kyllä siitä aina tappelu syntyy. Ihan turhaan.

näinpä, tätä meinasin jo ekassa postissani. joidenkin mielestä kukaan ihminen ei voi saaada yli 200grammaa puhdasta lihasta vuodessa, jonkun mielestä 10kg vuodessa ei ole vaikeaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom