Paljonko aloittelijan lihas kiloissa mitaten kasvaa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ehkä olenkin väärässä. Tai sitten en? :D mitä katsoin takaposea verraten mun kuviin niin samalta näyttää. Täällä vaan luullaan että olen itsekäs mulkku :D

Niin no, pitää ny sen verran viel tähänki sorvasta, et ku katoin tota videoo niin otti heti silmään, et vaikka jamppa oli muuten tikissä niin selässä oli kyl tosi niukasti lihasta - vähä ku ois parkettia kattonu... on se sileä.

no mennään nurkkaan itkemään ja kasvatetaan lihasta 10kiloa. Ja palataan asiaan :puntti:

:rock:

Tuli tästä threadista mieleen et alotettiin 8 jätkän kaveriporukalla veto, jonka päämääränä on kasvattaa mahdollisimman paljon lihasta 6-7 kk kuluessa kiloissa mitattuna. Pääsemme koulun puolesta Inbody-mittauksiin ilmaiseksi ja veto loppuu toukokuussa. Ok, suurin osa meistä ei ole aloittelijoita, vaan useamman vuoden treenitaustan omaavia, mutta jos silti jotakuta kiinnostaa tietää enemmän tuloksista niin voin kirjoitella tänne lisää toukokuussa. Jokaisella meistä on erilainen treeniohjelma, ruokavalio ja taktiikka vedon suhteen, tulokset kertokoot sitten enemmän.

Ihan huikeen mielenkiintosta! Tästä ois pitäny tehä dokkari/sarja telkkuun! :D

Ylivoimaisesti tyhmin kysymys mitä on tällä palstalla vähään aikaan tullut vastaan.

Eihän tuo nyt tyhmä kysymys ollut, ja onhan vastaavaa jo monesti kysytty. Mun mielestä kuitenkin yks mielenkiintoisimmista kysymyksistä mikä tulee varsinkin aloittelevalla treenaajalla mieleen. Tyhmin kysymys mikä itel on tullu vastaan on "Voinko alkaa käyttää kreatiinia, kun oon kuitenkin natuna menny tähän asti?" - tosin toikin on lähinnä hilpeä :D

Itselläni nousi paino n. 10 kg ensimmäisten n. 6 kk aikana siitä, kun aloitin kunnolla treenaamaan. Inbodyn mukaan lähtötilanteessa rasva% oli noin 10 ja 6 kk päästä 12-13. Paino 62 kg -> 72 kg. Eli tuostahan voi vähän osviittaa laskeskella, olettaen että inbodyt pitivät jotenkin kutinsa. Lähtötilanteessa siis rasvaa n. 6,2 kg ja 6 kk päästä n. 9,4 kg (13% mukaan laskettuna). Eli tämän pähkäilyn mukaan olisi rasvaa tullut lisää 3,2 kg ja lihasta 6,8 kg. Eli rasvaa n. 18 g päivässä (n. 0,5 kg / kk) ja lihasta n. 38 g päivässä (n. 1,15 kg / kk).

Saavutuksena tuo lienee aika hyvää keskitasoa, moni varmaan toimivalla ohjelmalla ja syömisellä pistää paremmaksi, mutta ei tuo ihan paskastikaan mennyt. Ja voin sanoa, että enää ei lihasta saa ihan samaa tahtia! Tietty jälkikäteen joutuu sitten vähän kiristelemään rasvoja pois, jos haluaa itsensä tiukkaan kuntoon eikä olla mikään 13% rasvapunkero ;)

Tuota, aika mielenkiintonen näkemys tossa et 13% tekis rasvapunkeron :D Jos multa kysytää ni 13% on aika passeli rasvamäärä treenaajalle joka ei kuitenkaan kisaile :) Ja tuosta lisäyksestä rasva 3.2kg/lihas 6.8kg vois sanoa niinku muutkin et lihasmassan lisäyksestä puolet on nesteitä. Eli lihasta se about 3kg lisää = 0.5kg/kk jonka muistan täällä jossain muussakin threadissa itseasiassa nähneeni alottelijan lisäykseks...

Tuota, aika mielenkiintonen näkemys tossa et 13% tekis rasvapunkeron :D Jos multa kysytää ni 13% on aika passeli rasvamäärä treenaajalle joka ei kuitenkaan kisaile :) Ja tuosta lisäyksestä rasva 3.2kg/lihas 6.8kg vois sanoa niinku muutkin et lihasmassan lisäyksestä puolet on nesteitä. Eli lihasta se about 3kg lisää = 0.5kg/kk jonka muistan täällä jossain muussakin threadissa itseasiassa nähneeni alottelijan lisäykseks...

Huoh. Yritin tuolla hymiöllä merkitä, että kyse oli vitsailusta. Lähinnä viittasin "punkerolla" itseeni, kun rasvaprosentti oli treenauksen myötä noussut. Ja ihan vitsillä sekin.

Ja kuten tuolla yllä jo korjasin, minun olisi pitänyt ilmoittaa, että kehon rasvaton massa nousi 1,15 kg kuukaudessa TAI että sain lihasta ja siihen liittyvää nestettä 1,15 kg kuukaudessa, koska muuten joku alkaa siitä saivartelemaan kuitenkin. Haluaisin nyt jostain kuulla että mitä nämä nesteet ovat, jos oletetaan, että 1 kg lihasta tuo mukanaan 1 litran nestettä. Eli väität, että kun otta vaikkapa kilon siivun rasvatonta lihaa, niin siitä voi puristaa ulos litran jotain "nesteitä"? Ellei tietysti purista jokaista lihassolua rikki ja tyhjäksi, jolloin käteen jää joku parisataa grammaa kuivaa proteiinia - mutta silloin se ei enää ole lihas... Toki kudosmassan lisäys aina nostaa jonkin verran myös solunulkoisen nesteen määrää, mutta tuo "puolet nesteitä" kuulostaa ihan absurdilta :)

Toistan edelleen, että jos minä puhun lihaksista, niin se lihas tarkoittaa silloin sitä lihassoluista muodostunutta, supistuvaa elintä joka vaikkapa hauis on. Ja kyllä siihen lasketaan silloin myös hauiksen solujen sisältämä neste, ihan niinkuin kaikkien muidenkin kudosten painoon lasketaan niiden sisältämä neste mukaan. Jopa rasvakudos sisältää vettä...

Inbody-mittauksessani oli myös kehon kuivaproteiinin määrä laskettuna. Muistaakseni minulla oli sen mukaan n. 14 kg proteiinia kehossani jälkimmäisen mittauksen jälkeen (ensimmäisessä mittauksessa tuota ei ollut). Voisihna tietysti sanoa, että minulla on kehossani 14 kg lihasta ja loppu on "nesteitä", mutta eihän kukaan käsitä lihasta pelkäksi kuivatuksi proteiiniksi. Elimistön nestemäärään vaikuttaa moni tekijä: glykogeenin määrä, elektrolyyttien määrä, hormonitasapaino, hikoilu, yms. yms. Mutta niin kauan kun ei puhuta kuivaproteiinista vaan _lihaksista_, niin mielestäni tuon nestemantran voisi unohtaa...

Loppujen lopuksi kun miettii, niin tuntuu uskomattomalta että lihasta kasvaa +10kg vuodessa. Koska sehän tekis 10vuodessa jo 100kiloa lihasta? Vai onko tää niin että alottelia saa 1-3vuotta saa lihasta 30% nopeammin kuin kauemmin treenanneet

Loppujen lopuksi kun miettii, niin tuntuu uskomattomalta että lihasta kasvaa +10kg vuodessa. Koska sehän tekis 10vuodessa jo 100kiloa lihasta? Vai onko tää niin että alottelia saa 1-3vuotta saa lihasta 30% nopeammin kuin kauemmin treenanneet

Tottakai kasvu hidastuu kun treenivuosia karttuu. Pitempään treenanneelle jo muutaman kilon vuosikasvu on kova suoritus.

Tottakai kasvu hidastuu kun treenivuosia karttuu. Pitempään treenanneelle jo muutaman kilon vuosikasvu on kova suoritus.

Ei kai tuokaan itsestäänselvää ole, vaan asia joka kaipaa selityksen. (Joka lienee kehon hakeutuminen kohti tasapainoa, jossa voimaa on jonkin verran, painoa ei liikaa ja energiankulutus levossa kohtuullinen. Vahvinkin bodaaja on heikompi kuin karhu, heikoinkin nörtti vahvempi kuin hiiri -- ihminen on kehittynyt tiettyyn ekologiseen lokeroon, ja todennäköisesti myös liikaa lihasta kehittäneet ovat jääneet lapsitta. Ehkä he ovat olleet enemmän ikäänkuin huonoja karhuiksi kuin hyviä ihmisiksi. Sama kääntäen pätenee niihin, joilla lihas on kehittynyt kovin vähän. Meidän esivanhemmillammehan on varmasti yhteistä vain yksi asia: kaikki ovat eläneet tarpeeksi pitkään saadaakseen ainakin yhden jälkeläisen.)

Nojatuolipäättelyllä voisi saada toisenkin tuloksen, sen että lihas oppii kasvamaan koko ajan nopeammin. Asia ei siis ratkea nojatuolissa vaan kokeillen.

Nojatuolipäättelyllä voisi saada toisenkin tuloksen, sen että lihas oppii kasvamaan koko ajan nopeammin. Asia ei siis ratkea nojatuolissa vaan kokeillen.

Joo, ei todellakaan ratkea siellä nojatuolissa. Ja voin kyllä kertoa, että se lihaksen kasvu hidastuu mitä pitempään on treenannu.

Tässä Lyle McDonaldin hyvä yhteenveto aiheesta. Esim. Lylen oman kaavan mukaan lihaksenkasvu puolittuu joka vuosi, ja neljännen vuoden jälkeen se on tota pari kiloo per vuosi tahtia, jos hyvin menee :) Jossain samanlaisessa threadissä joku otti esille ton bodari esimerkin, eli eihän bodaritkaan yleensä nouse painoluokissa koko ajan ylöspäin vaan kilpailee yleensä aina siinä samassa painoluokassa vuosikaudet. Siinä vaihees ku on jo noinkin paljo treenannu niin kyl se lisälihas on kovan työn alla.

Niin ja täytyy nyt muistaa että naturaalilla ei niitä nousujohteisia treenivuosia ole rajattomasti käytettävissä. Kehon hormoonitoiminta kuitenkin on kiivaimillaan siinä 20-27ikävuoden välillä, siitä sitten lähtee laskemaan. Tämä vaikuttaa siten varmasti myös lihasten kehittymiseen. 30-v jälkeen on varmasti pidempään treenanneen naturaalin enää vaikea kasvattaa lihasta, vaan tulee se vaihe jolloin hankitut lihakset voi vain ns. ylläpitää, ja lopulta sitten kun elimistön hormonaalinen toiminta on riittävästi heikentynyt iän myötä, alkaa lihasmassaa hävitä. Treenaavalla ihmisellä vähemmän kuin sohvaperunalla, mutta kuitenkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin ja täytyy nyt muistaa että naturaalilla ei niitä nousujohteisia treenivuosia ole rajattomasti käytettävissä. Kehon hormoonitoiminta kuitenkin on kiivaimillaan siinä 20-27ikävuoden välillä, siitä sitten lähtee laskemaan. Tämä vaikuttaa siten varmasti myös lihasten kehittymiseen. 30-v jälkeen on varmasti pidempään treenanneen naturaalin enää vaikea kasvattaa lihasta, vaan tulee se vaihe jolloin hankitut lihakset voi vain ns. ylläpitää, ja lopulta sitten kun elimistön hormonaalinen toiminta on riittävästi heikentynyt iän myötä, alkaa lihasmassaa hävitä. Treenaavalla ihmisellä vähemmän kuin sohvaperunalla, mutta kuitenkin.

Itseasiassa ainakin lääkiksessä tällä hetkellä käytössä olevan liikuntafysiologian oppikirjan mukaan harjoitusvaste on muistaakseni tuonne 50 vuoden hujakoille treenaamattomilla henkilöillä lähestulkoon yhtä hyvä kuin nuoremmillakin. Tokihan siinä eroa on (eli jos treenaa esim. 20v -> 30v tai 40v -> 50v), niin tulokset ovat paremmat ensimmäisessä tapauksessa, mutta lihasmassan hankinta onnistuu ihan hyvin iäkkäämmilläkin. Ehkäpä se yleisin harhaanjohtava tekijä on se, että jos on jo treenannut 20v -> 30v, niin alkaa olla jo niin hyvin lihasta, että sitä on joka tapauksessa vaikea saada lisää ja tulee tunne, että ikä on se suurin syy huonommalle kehitykselle - vaikka tosiasiallinen syy on se, että keho alkaa olla jo lähellä sitä maksimiaalista lihaskapasiteettia, minkä normaali naturaalitreenaaja saa hankittua. Aika harva alkaa täysipainoisen bodytreenin 40-vuotiaana ja jatkaa sitä 10 vuotta. Mutta kyllä tietääkseni esimerkkitapauksia on yli nelikymppisistä miehistä, jotka ovat saaneet paljon lihasta vielä tuon iän jälkeen.

Miesten maksimivoimatasot alkavat toden teolla laskea vasta jossaon 60v paikkeilla ja "romahtavat" 70v tienoilla. Nopeus sen sijaan laskee jo ennen 30v ikää, ja voimakestävyys siinä välimaastossa. Mutta edelleenkin, tietysti "huippuunsa" treenatun miehen maksimivoimat alkavat hieman pudota jo jossain 30-40v välillä, eikä sen jälkeen kovin helpolla uutta penkkienkkaa tee. Mutta jos treenaamisen ylipäätään aloittaa vaikkapa 35-40v iässä, niin lihasta tulee vielä oikein hyvin, ja penkkienkkakin saattaa odottaa siellä vuosien päässä, kun lihasta ja voimaa on ensin tullut :)

Edit: niin, siis tämä ei varsinaisesti ollut mitenkään tuota postiasi vastaan, ihan oikeassahan siinä olet. Tämä vain oli pieni lisäys. Tai jotain. Eli vanhemmankin ihmisen kannattaa todellakin treenata salilla, ihan uusien lihastenkin toivossa eikä pelkästään lihasten ylläpitämiseksi tai yleiskunnon vuoksi :rock:

Mulla on omien laskelmien ja kattomuksien perusteella lihasta tullu n, 7-10kg... 11kuukauden treenaamisen jälkeen. Siis 11kk ei ole laskettu mukaan lomia jne. Aamupaino oli jotain 61kg, nyt 71kg. Tosin läskiä on tullu hieman, etenkin kun nyt bulkkaillaan. Luulisin että joku 2-4kg läskiä. Vyötärön ympärys alussa 78cm, nyt n,86cm. Sentti tai pari tullut tukilihaksistonkasvusta? Silmille kattoen alaselkään lihasta tullu +vatsoihin ja kylkiin. Kokovartalo kuvaa löytyy lähtötilanteesta ja nykyisestä. Tosin paremmalla(?) poseerauksella. Muttaku vippiäkään ei oo mahollista hankkia :kuvia:

En oo väittäny saavani 10kiloa lihasta, maximissaan 6-7. :lol2: Ja toiseks kuulostat helvetin ylimieliseltä :hyvä:

No kyllähän sä 7-10 kiloa sanoit ja ihan tosissaan noi kuvat on kyllä nii samannäköset että korkeintaa tullu pari kiloa lihasta, muut on läskiä ja nesteitä + jos olet kasvanut pituutta... Ja kyllä se taidat olla sinä ketä kuulostaa ylimieliseltä, tosin ei sulla kyllä mitään syytä siihen ainakaan oo.

^ Jännä keskustelu. Todistaa mukavasti, miten salillakävijöiden omakuva hämärtyy. Ne, jotka saa hyvin lihasta kuvittelee etteivät kasva yhtään ja pitävät itseään kyniksinä. Ne, jotka kehittyvät(tai eivät kehity, mutta haluaisivat kehittyä) hitaammin kuvittelee että nyt on kasassa 20kg pelkkää lihasta puolessa vuodessa jos paino vähän heilahtaa johonkin suuntaan :)

^ Jännä keskustelu. Todistaa mukavasti, miten salillakävijöiden omakuva hämärtyy. Ne, jotka saa hyvin lihasta kuvittelee etteivät kasva yhtään ja pitävät itseään kyniksinä. Ne, jotka kehittyvät(tai eivät kehity, mutta haluaisivat kehittyä) hitaammin kuvittelee että nyt on kasassa 20kg pelkkää lihasta puolessa vuodessa jos paino vähän heilahtaa johonkin suuntaan :)
Mun omakuva ei oo vääristynyt, täällä vaan porukka väittää että olen "epäonnistunut" lihaksen kasvattamisessa, joka on paskapuhetta. Lihasta on tullut ja tulee koko ajan lisää mukavalla temmolla. Kynis minä olen, mutta tuo on naurettava väite että KORKEINTAAN 2kg on tullut lihasta. Rinnanympäryskasvoi lähes 20cm, Farkut, jotka olivat liian ISOT ennen salitreeniä, on nyt mulle PIENET, ja tämä tuskin johtuu parista kilosta rasvaa mikä on tullut kroppaan. Kaikki paidat lähti vaihtoon äskettäin kun jäivät pieniksi. + koulussa sataa koko ajan paskaa niskaan koska olen yksi niistä, jotka erottuvat porukasta. Tulee nimittelyä ja haukkuja, horkkaan liityen yms. Johtuen juuri siitä että harrastan kehoilua. Ja herättää muissa vieroksuntaa. Kavereilta on tullut palautetta, ja jopa eukoilta. En ymmärrä miksi olen tuhlannut elämääni vuoden puntilla vaivaisen 2 tai 3kilon keräämisessä, että saan taas paskaa niskaan, jopa pakkotoiston tyypeiltä :confused:

Mun omakuva ei oo vääristynyt, täällä vaan porukka väittää että olen "epäonnistunut" lihaksen kasvattamisessa, joka on paskapuhetta. Lihasta on tullut ja tulee koko ajan lisää mukavalla temmolla. Kynis minä olen, mutta tuo on naurettava väite että KORKEINTAAN 2kg on tullut lihasta. Rinnanympäryskasvoi lähes 20cm, Farkut, jotka olivat liian ISOT ennen salitreeniä, on nyt mulle PIENET, ja tämä tuskin johtuu parista kilosta rasvaa mikä on tullut kroppaan. Kaikki paidat lähti vaihtoon äskettäin kun jäivät pieniksi. + koulussa sataa koko ajan paskaa niskaan koska olen yksi niistä, jotka erottuvat porukasta. Tulee nimittelyä ja haukkuja, horkkaan liityen yms. Johtuen juuri siitä että harrastan kehoilua. Ja herättää muissa vieroksuntaa. Kavereilta on tullut palautetta, ja jopa eukoilta. En ymmärrä miksi olen tuhlannut elämääni vuoden puntilla vaivaisen 2 tai 3kilon keräämisessä, että saan taas paskaa niskaan, jopa pakkotoiston tyypeiltä :confused:

Kyllähän sulla niissä kuvissa oli kehitystä tapahtunut, mun mielestä se oli selvää. Mutta tuossa iässä kroppa muuttuu muutenkin paljon ja tottakai sitä kateellista kommenttia tulee niskaan, kun välillä näyttää että valtaosa tuon ikäisistä on vielä jotain vaahtosammuttimen kokoisia. Ja juu, kyllähän tällä palstalla näkyy useita poikkeuksia, mutta puhun nyt ihmisistä mitä nyt katukuvassa vastaan tulee. Helposti myös se oma mielikuvakin lihasten kehityksestä on vääristynyt ennen kuin sitä kuntoa esittelee jollekin joka asioista edes jotenkin on perillä. Mutta hiljaa hyvä tulee, mitään sikabulkkeja ei ainakaan kannata aloittaa.

Nimimerkillä paino joskus useampi vuosi sitten reilussa parissa kuukaudessa 84 --> 92kg, tulokset kasvoi reilusti ja luulin sitten muka tehneeni lihastakin reilusti noin lyhyessä ajassa. Nyt kun taas salihommat maistuu paino on tiputeltu 80kg pintaan, voimat jo melkein samassa ja yhä on mistä dieetata..

Kun tuntuu että täällä lyödään sanoja suuhun :itku: , etenkin tuo "omakuva". Jos rehellisiä ollaan niin mulla oli omakuva päin vi**ja ennen jumppailua. Luulin oikeasti että olin lihaksikas, ja "iso". Yläasteenkin porskutin läpi lähinnä egon voimalla. :D . Sitten päätin että vedän läskin pois. Laihdutin, melkein 10kiloa. Yhtenä päivänä peiliin katsellessa huomasin karun totuuden. Siitä sitten lähdin porskuttamaan salille pienin äänin. Ego jäi sinne tielleen. Luonteenikin muuttui täysin, osasin katsoa ihmisiä eri lailla, ja jopa arvostaa sitä. Mitä ennen vieroksuin...

Kun tuntuu että täällä lyödään sanoja suuhun :itku: , etenkin tuo "omakuva". Jos rehellisiä ollaan niin mulla oli omakuva päin vi**ja ennen jumppailua. Luulin oikeasti että olin lihaksikas, ja "iso". Yläasteenkin porskutin läpi lähinnä egon voimalla. :D . Sitten päätin että vedän läskin pois. Laihdutin, melkein 10kiloa. Yhtenä päivänä peiliin katsellessa huomasin karun totuuden. Siitä sitten lähdin porskuttamaan salille pienin äänin. Ego jäi sinne tielleen. Luonteenikin muuttui täysin, osasin katsoa ihmisiä eri lailla, ja jopa arvostaa sitä. Mitä ennen vieroksuin...

No ei sun sentään avautua tarvii, ketään ei kiinnosta. Uskottele itsellesi mitä haluat mutta et sä niin ainakaan kehity. Reenaa enemmän ja jätä pakkiksella huuteleminen vähemmäksi.
Ja tähän loppuun nyt kai pakko pistää että itse olen omasta mielestäni kynis ja tulen aina olemaan todennäköisesti.

Kevyt provoavautuminen:
Mä en ymmärrä miksi jotkut ihmiset täällä aina tarttuu niin kiivaasti noihin jotka omasta mielestään ovat kehittyneet. Ja auta armias jos normaali ihminen laittaa tänne kehityskuvia. Onko niin heikko itsetunto ja niin paha olla, että täytyy mahdollisimman pahasti lytätä joku joka uskaltaa laittaa kuviaan tänne?
Jollain on sentään munaa laittaa vähän laihemmassakin kunnossa todistusaineistoa, kun täällä joku surkimus aina itkee, että "laita kuvia, kun mua kiinnostaa niin vitusti nähdä sut alasti. Muuten en usko."
Oikeesti, jos joku netissä sanoo että on tullut lihaa 10kg, niin mitä sitten? Pakkiksella on varsin heikot eväät tehdä mitään luotettavaa tieteellistä tutkimusta, joten turha edes yrittää vedota siihen että halutaan kerätä luotettavia tilastoja.

Intoxication, jonkun toisen kehitys tai kehittymättömyys ei ole sun kehityksestäsi pois. Itsetuntoakin voi kohottaa muilla keinoin, kuin huutelemalla ilkeyksiä aloittelijoille netissä. On tietysti hyvä palauttaa maanpinnalle joku jolla on liikoja luuloja (jos itsellä olisi niin toivoisin minulle tehtävän samoin), mutta sen voi tehdä fiksusti.
suomalainen94, kyllä kehitystä näkyy tulleen ihan riittävästi. Pääasia on että kehittyy. En ala edes arvioimaan paljonko lihaa on tullut koska se on mahdotonta parin kuvan perusteella, eikä siitä ole edes hyötyä. Ennemmin keskityt miettimään mitä voisit tehdä paremmin, jotta kehittyisit enemmän. Aina voi jotain tehdä paremmin.

Siinä mun tämäniltainen avautuminen. Aina alkaa vituttaa tällaiset keskustelut täällä, niin teki mieli vähän sanoa. Jos joku nyt loukkaantuu niin ikävä juttu, mutta mä en aio tulla tappelemaan tästä sen enempää.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom