Paljon liikkuvan naisen paino ei laske

Millaisia kalorimääriä syötte jotta paino putoaisi tuollaisen 300-500g /viiikko?
Olen 39 v nainen (163 cm/nyt n. 63 kg) ja tavoite tuossa 59-60 kg
liikun paljon, (maasto)juoksua tulee lähes päivittäin tunnin verran ja lisäksi kahvaluulaa ja kuntopyöräilyä, yhteensä liikuntaa arviolta 9-10 h/viikko). Koira on talossa ja se juoksuttaa välillä parikin kertaa päivässä. Työni puolesta mulla on mahdollista juosta aamulla (45-60 min) ja iltapäivällä/illalla vielä harrastaa liikuntaa (juoksua, kahvakuulaa, fillarointia) toinen tunti/puolitoista.

Tavoitteet ovat juoksupuolella maastojuoksussa (ennätys maastopuolikkaalta 1.50 ja 43 km:n maastojuoksusta 5.20), cooper 2800 m, painon kevennys tulisi tarpeeseen jotta polvet kestäisivät paremmin. Lihakseni ovat hyvin isot ja massiiviset etenkin jaloissa "miesmäiset" ja haluaisin niitä jopa pienemmiksi.

Ruokavalioni on karppaussuuntainen johtuen siitä, että viljat ja varsinkaan hiiva+vilja -yhdistelmä ei sovi minulle. Jonkinlainen addiktio leipää on ja helposti sit lipsahtaa homma käsistä ja huomaan syöneeni leipää tolkuttomat määrät. Syön 5-6 kertaa päivässä ja voin hyvin. Ihmettelen vain millä ihmeellä saisin tuon 4-5 kg pois kropasta kun tällä runsaalla liikkumisella ja kurinalaisella syömisellä (punnitsen ja merkitsen kaiken syömäni ruuan) jotain pitäisi tapahtua. Välillä paino putoaa jopa toista kiloa viikossa, sitten nousee takaisin vaikka muutoksia liikunnassa/ruuassa ei tapahdu.

En käytä lisäravinteita, juon vettä paljon (n. 3 litraa arviolta/pv), nukun hyvin. Stressiä on kyllä monenlaista mutta liikunta on enemmänkin lääke siihen, ei stressin aiheuttaja.

Personal Trainer laati minulle vuosi sitten ruokavalion joka oli niin raju että laihduin kyllä (ts. paino putosi 1,5 kg/viikko parin viiikon ajan) mutta palelin ja sain heti flunssan. Meillä ei kemiat ja tavoitteet kohdanneet kyllä ollenkaan.

Tämä on mulle suuri ihmetyksen aihe. Olen yrittänyt muuttaa proteiinin (nyt n. 30 % kaloreista) rasvan (n. 30 % kaloreista) ja hiilareiden (n. 40 %) osuuksia, parhaiten itselleni kuitenkin luonnistuu tuo kasvis-prode-ruokavalio. Onko se sitten syy siihen että massaa vaan kertyy/pysyy samana, en ole varma. Jos kovasti nostan hiilarien osuutta pelkään että samalla lisääntyy väsymys (nyt ajoitan hiilarit treenien ympärille esim. maitokaakaon, riisikakun yms. muodossa) ja hiilarihimo yltyy yltymistään ja kontrolli katoaa.

Saakohan kukaan tolkkua mitä tarkoitan? Olisi siis kiva vähän tietää miten syövät muut kokoiseni naiset jotka onnistuvat pudottamaan runsaan liikunnan ohella painoa kun sitä ylipainoa ei kuitenkaan ole varsinaisesti. Olen jo päättänyt että jos tämä on "luonnon laki" ja kohdalleni mahdottomaksi määrätty niin olkoon, mielelläni vaan juoksisin vähän vähemmällä elopainolla kuitenkaan joutumatta kitukuurille koska treenikärjellä tässä mennään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jos ihminen liikkuu paljon eikä syö tarpeeksi, voi aineenvaihdunta olla jumissa. minkä verran kaloreita syöt päivässä? itsekin pelkäsin tuota hiilareiden tuomaa väsymystä ja pelkäsin että ruokahimot iskevät mutta pelko oli turha :) treeni luistaa paremmin ku koskaan ja ulkonäkö miellyttää silmää. kun syö reilut annokset sitä hiilaria ja proteiinia ja rasvaa samalla annoksella,ei se verensokeri heilu niin pahasti.

Sinuna selvittäisin ensin oman peruskulutukseni / vrk. Onks sulla sykemittaria?
Kun sen tietää, on helpompi arvioida kalorien vähentämistä, seurata samalla että keho saa tarpeellista ravintoa jotta tulokset ei kärsi aivan jäätävän kauheasti.

En ymmärrä nyt oikein tota hiilarin välttelyä. Liikkuvana ihmisenä sitähän tarvitsee reippaasti. Ja jos jotain himoja iskee, niin niistä pitää vaan osata kieltäytyä. Oma kulutus nyt vaan selväksi ja rauhallisesti tiputtamaan painoa :)

Kiitos asiallisista vastauksista.
Laskennallisesti mun peruskulutus on arvioitu olevan n. 1400 kcal vrk, siis ihan perus eläminen ja pt:n kanssa vuosi sitten arvioitiin että treenipäivinä mun pitäis syödä se 1900 kcal ja lepopäivinä 1700-1800 kcal. Töissä teen istumatyötä, siksi aamulenkki ja iltapäivän/illan toinen liikuntapätkä ovat tarpeen.

Sykemittari mulla on, yleensä en käytä sitä muuten kun ajan mittaamiseen jotta näen vähän paljonko viikossa tulee liikuttua. Juoksulenkeillä joskus (kuten tänään kun oli 1500 m vk-intervallia ) niin otin myös sykevyön, 95 min lenkille /15 km tuli kulutukseksi 1070 kcal. Huvikseni käytin tänään myös tuossa fillaroidessa, näköjään ihan tehokasta.
Mulla ei ole hiilarikammoa, syön banaania, marjoja, palautusjuomana oboy-kaakaota, tänään itsepaistettuja lohkoperunoitakin muutama kappale. Mutta sanotaan että paremmin voin kun en syö hiilareita kovin paljoa. Eli tänäänkin 1/5 banaania, 2 rkl oboytä, 1 pieni peruna lounaalla ja iltaruuaksi siskonmakkarakeittoa jossa perunaa.

Ehkä mä kokeilen tuota hiilarilisäystä vaikka ei tunnukaan omalta. En pidä makeasta joten tuo puolikas banaani aamusmoothiessa (120 g rahkaa, 100g puolukkaa/mustikkaa/vadelmaa, 20 g pinaattia, 100 ml mantelimaitoa ja 1,5 banaania) on siinä makeusrajalla. Puuroa söin pitkään aamuisin mutta sit oli nälkä jo parin tunnin päästä ja teki mieli koko ajan mussuttaa jotain. Paremmin pysyy mieli ruodussa kun hakee energiat muualta kuin hiilareista, ennen lenkkiä ja heti lenkin jälkeen kestän niitä paremmin (esim. iso lasillinen oboyta tilamaitoon tehtynä tänään rankan lenkin äjlkeen).

Voisihan mä kokeilla ens viikolla esim syödä vähän enemmän ja erityisesti hiilareita. Kaveri jonka kanssa tänään iltakävelyllä kävin harmitteli kun ei saa lihasta ruipeloon kroppaansa ja mä taas tuskailen kun jokainen broilerifile ja kahvakuulatreeni tarttuu reisilihakseen tiukasti ja näytän kaikkea muuta kuin kestävyysjuoksijalta. No, maastossa lihaksesta on apua ja etua mutta olishan eduksi myös kantaa 5 kg vähemmän mukanaan.

Tänään aamulla tuo smoothie klo 8
sitten lenkki 1.5h (1070 kcal)
lenkin jälkeen 3 dl tilamaitoa ja kaakaojauhetta, 1 viipale ruisleipää oivariinilla ja palvikinkulla ,(klo 11)
lounaaksi lohta 150 g, kasviswokkia ja se peruna (klo 14)
kaverin kanssa 50 min metsässä patikointia (n. 350 kcal)
välipalaksi 150 g rahkaa ja mustikoita (klo 17.30)
20 min kahvakuulaa + 40 min kuntopyörällä fillarointia (520 kcal)
iso lautasellinen siskonmakkarakeittoa + taas yksi ruisleipä oivariinilla ja kinkulla (klo 20)
20 min kävely koiran kanssa
iltapalaksi olen useana iltana syönyt munakasta ja esim. paprikaa tai tomaattia (2-3 munaa) mutta katsotaan jaksanko vielä (klo 22)

Kiitos asiallisista vastauksista.
Laskennallisesti mun peruskulutus on arvioitu olevan n. 1400 kcal vrk, siis ihan perus eläminen ja pt:n kanssa vuosi sitten arvioitiin että treenipäivinä mun pitäis syödä se 1900 kcal ja lepopäivinä 1700-1800 kcal. Töissä teen istumatyötä, siksi aamulenkki ja iltapäivän/illan toinen liikuntapätkä ovat tarpeen.

Sykemittari mulla on, yleensä en käytä sitä muuten kun ajan mittaamiseen jotta näen vähän paljonko viikossa tulee liikuttua. Juoksulenkeillä joskus (kuten tänään kun oli 1500 m vk-intervallia ) niin otin myös sykevyön, 95 min lenkille /15 km tuli kulutukseksi 1070 kcal. Huvikseni käytin tänään myös tuossa fillaroidessa, näköjään ihan tehokasta.
Mulla ei ole hiilarikammoa, syön banaania, marjoja, palautusjuomana oboy-kaakaota, tänään itsepaistettuja lohkoperunoitakin muutama kappale. Mutta sanotaan että paremmin voin kun en syö hiilareita kovin paljoa. Eli tänäänkin 1/5 banaania, 2 rkl oboytä, 1 pieni peruna lounaalla ja iltaruuaksi siskonmakkarakeittoa jossa perunaa.

Ehkä mä kokeilen tuota hiilarilisäystä vaikka ei tunnukaan omalta. En pidä makeasta joten tuo puolikas banaani aamusmoothiessa (120 g rahkaa, 100g puolukkaa/mustikkaa/vadelmaa, 20 g pinaattia, 100 ml mantelimaitoa ja 1,5 banaania) on siinä makeusrajalla. Puuroa söin pitkään aamuisin mutta sit oli nälkä jo parin tunnin päästä ja teki mieli koko ajan mussuttaa jotain. Paremmin pysyy mieli ruodussa kun hakee energiat muualta kuin hiilareista, ennen lenkkiä ja heti lenkin jälkeen kestän niitä paremmin (esim. iso lasillinen oboyta tilamaitoon tehtynä tänään rankan lenkin äjlkeen).

Voisihan mä kokeilla ens viikolla esim syödä vähän enemmän ja erityisesti hiilareita. Kaveri jonka kanssa tänään iltakävelyllä kävin harmitteli kun ei saa lihasta ruipeloon kroppaansa ja mä taas tuskailen kun jokainen broilerifile ja kahvakuulatreeni tarttuu reisilihakseen tiukasti ja näytän kaikkea muuta kuin kestävyysjuoksijalta. No, maastossa lihaksesta on apua ja etua mutta olishan eduksi myös kantaa 5 kg vähemmän mukanaan.

Tänään aamulla tuo smoothie klo 8
sitten lenkki 1.5h (1070 kcal)
lenkin jälkeen 3 dl tilamaitoa ja kaakaojauhetta, 1 viipale ruisleipää oivariinilla ja palvikinkulla ,(klo 11)
lounaaksi lohta 150 g, kasviswokkia ja se peruna (klo 14)
kaverin kanssa 50 min metsässä patikointia (n. 350 kcal)
välipalaksi 150 g rahkaa ja mustikoita (klo 17.30)
20 min kahvakuulaa + 40 min kuntopyörällä fillarointia (520 kcal)
iso lautasellinen siskonmakkarakeittoa + taas yksi ruisleipä oivariinilla ja kinkulla (klo 20)
20 min kävely koiran kanssa
iltapalaksi olen useana iltana syönyt munakasta ja esim. paprikaa tai tomaattia (2-3 munaa) mutta katsotaan jaksanko vielä (klo 22)

Kyllä tossa on aivan liian vähän hiilaria vaikka dieetillä oot. Itellänikin oli tuossa vähän aika sitten pieni kiristely käynnissä ja kyl mäkin söin reippaamin hiilaria( suhteuttunakin). Esim joka päivä väh. 100g kaurahiutaleita ja 100g riisiä tai reipas 100g ruisleipää. Ja tohon vielä kaikki kasvikset, marjat jne lisäks. Jos mä joutuisin syömään noin, niin kärsisin koko ajan nälkää ellen ylensöis protskua aivan järjettömästi...

Tommonen määrä liikuntaa ja kulutus noilla pelkästään ollu varmaan pari tonnia ja peruskulutus päälle! Ja noin vähän ruokaa, ei morjens. Kyl sä saat sun aineenvaihdunnan vähemmälläkin solmuun ja sit se paino vasta nouseeki :) pidäksä lepopäiviä ollenkaan? Siis mä en ees tiedä mitä antais neuvoks ku oon aivan suu auki et miten tommosella hh määrällä ylipäänsä pystyy liikkuu noin paljon. Ite olisin varmaan koomassa.

Tommonen määrä liikuntaa ja kulutus noilla pelkästään ollu varmaan pari tonnia ja peruskulutus päälle! Ja noin vähän ruokaa, ei morjens. Kyl sä saat sun aineenvaihdunnan vähemmälläkin solmuun ja sit se paino vasta nouseeki :)
Kyllähän se aineenvaihdunta hidastua voi, jopa tutkimusten mukaan jonkun ~500Kcal aivan pahimmillaan. Mutta tämä "säästöliekki" ei ole sellainen ilmiö että ihminen lakkaisi laihtumasta jos laskennallisesti ollaan vaikka 1000 kilokalorin miinuksilla, eihän tuo nälänhätä muuten juuri ongelma maailmassa olisi.

Oon kyllä ihan samoilla linjoilla, että syöt liian vähän kulutukseen ja siihen nähden, että olet lihaksikas. Nostapas nyt pikkuhiljaa kaloreita sinne n. 2200 - 2500 kcal tuntumaan ja katso miten kroppa ja olo siihen reagoi. Sitten kun oot saanut aineenvaihdunnan ja elimistön toimimaan normaalisti ja sietämään energiansaantia niin voi alkaa pikkuhiljaa laskemaan kulutusta ja pudottelemaan rasvoja.

Saatko tarpeeksi oikeasti hyviä rasvoja? Myös hyviä hiilareita voisit hyvin lisätä. Itse syön myös prode-rasva -painotteisesti koska se sopii itselleni parhaiten (en kestä verensokereiden heittelyä jonka nopeat hiilarit aiheuttaa), mutta syön paljon pitkäkestoisia hiilareita kuten ruisleipää, kasviksia, juureksia, kaurahiutaleita, marjoja.

Toinen teema joka pistää silmään on tuo stressi. Elimistö ei tiedä mikä sen stressin aiheuttaa eli kun viittaat että liikunta ei oo stressitekijä. On se, se on aina stressitekijä elimistölle. Kokonaisrasitus ratkaisee ja jos sulla on rasittavia tekijöitä elämässä usella osa-alueella niin lopputulos voi olla huono. Nyt voin lukea että niitä on ainakin ravitsemuksen vähähiilarisuus, kova aerobinen liikuntamäärä sekä mahdollisesti henkinen kuormittuneisuus. Lisäksi vaivat joihin viittaat (= jotta polvet kestäisi)

Tattista kaikille. Tämä näköjään olis ollut oikea paikka saada vähän näkemyksiä asioihin jo aikaisemminkin, olette fiksuja oikeasti. Mä olen mennyt hyvinkin fiilispohjalta tässä kaikessa, olen vaan huomannut että voin paremmin kun hiilarit on aika pienessä osassa ja sitten kun syön paljon rasvaa (juu oliiviöljyä lorottelen surutta, kookosöljyä lusikalla yms) ja proteiinia niin nälkä ei vaivaa ja ehkä sitten hämää syömään liian vähän.

Lauantaina tuli ehkä hieman liikaakin liikuntaa, oli vaan niin monen sattuman summa tuo setti. Kaveri pyysi metsäkävelylle koirien kans ja sen harvan kerran kun telkkaria katson niin tulee fillaroitua ihan omaksi huviksi. Polven kanssa ongelma on ollut lähinnä aikaisemmin kun juoksin enemmän asfaltilla, nyt ei enää onneksi. 5 raskautta parin vuoden välein ja aina odotus-ja imetysaikoina tullut myös hölkkäiltyä niin joku siellä polvessa on kulunut tms. Ortopedin neuvo on ollut vaan vahvistaa niitä lihaksia kyykyillä, fillaroimisella ja venyttelyllä. Ihan ok nyt taas tässä vaiheessa.

Kyllä, olen oikein vastaanottavainen teidän neuvoille. Tuntuu vaan ihan älyttömälle urakalle syödä noin paljon! Totaalisia lepopäiviä ei juuri tule pidettyä kun koiran lenkitys on kuitenkin tehtävä, yleensä ne lepopäivät onkin kevyitä päiviä jolloin vaan kävelen sen kanssa metsässä tms.

hiilarit on kuitenki urheilijan pääsääntönen energianlähde,sit tulee proteiini ja rasvat. mitä jos vaan kylmänrohkeesti kokeilet vähentää sitä proteiinia (max 2g/kilo) ja lisätä hyviä hiilareita (täysjyväleipää,puuroa,riisiä,pastaa,perunaa)? tottumattomalla ne toki voi vähän aluks väsyttää mut haitanneeko tuo?

Hmm, tunnistan kyllä tuon vähien kalorien tuoman "jaksamisen" tunteen. Se on sellainen ettei nälkää edes välttämättä varsinaisesti koe ja mieli voi olla vallan kirkkaan oloinen.
Kokeileppas tosiaan nostella niitä kaloreita ja koetat olla saamatta niitä leipätankkaussessioita. Voisit surutta ottaa vaikka kaksi leipäpalaa toiselle ruoalle niin himot pysyy poissa (varsinkin treenin jälkeen olisi hyvä saada hiiluja koneeseen). Yksi peruna kuulostaa surulliselta noilla kulutuksilla, oikeampi määrä voisi olla rapiat 200g. Saatat huomata, että kroppa käynnistyy ihan eri tavalla ja nälkä voi olla valtavakin, tämä vain tarkoittaa että koneisto pyrähtää käyntiin aivan uudelle levelille. Btw joillain hiiludieetti tekee enemmän nälkää kuin vhh, toisaalta sekin on mielentila :D. Taisitkin sanoa, että puuron jälkeen tulee nopeasti nälkä? Muistathan myös prodet aamusella? Ja niitä hiiluja tosiaan tarvitaan varsinkin jos haluaa että juoksu kulkee.
Painonhallintakin on maratooni ja tässä hommassa tehdään töitä vuosia ennenkuin ollaan lähellä sitä mihin halutaan (jos siis tavoitteet on kovasti erilaiset alkuperäiseen verrattuna). Ei muuta kuin kokeilemaan ja tsemppiä!

Itse veikkaan, että osasyyllinen painon jumitukseen voi myös löytyä näistä "ruisleipää oivariinilla ja kinkulla"-tyyppisistä mahdollisesti suht rasvaisista ruuista joita on hankala punnita kunnolla. Vielä kun kulutus on noin pieni niin joku muutaman kymmenen gramman heitto rasvojen laskemisessa voi ihan hyvin riitää siihen, että kaloreita tulee vaan paljon enemmän kuin olet kuvitellut. Itse punnitsisin muutaman päivän ruuat todella tarkasti ja tarkastelisin kaloreita uudestaan sen jälkeen.

Itse veikkaan, että osasyyllinen painon jumitukseen voi myös löytyä näistä "ruisleipää oivariinilla ja kinkulla"-tyyppisistä mahdollisesti suht rasvaisista ruuista joita on hankala punnita kunnolla. Vielä kun kulutus on noin pieni niin joku muutaman kymmenen gramman heitto rasvojen laskemisessa voi ihan hyvin riitää siihen, että kaloreita tulee vaan paljon enemmän kuin olet kuvitellut. Itse punnitsisin muutaman päivän ruuat todella tarkasti ja tarkastelisin kaloreita uudestaan sen jälkeen.

Juu, olen punninnut jokaisen kinkkuviipaleen ja oivariinilusikallisen hyvinkin tarkasti jo sanoinsinko ainakin vuoden ajan, smoothietkin teen siten että pullo nököttää vaa´alla koko ajan.

Mua hirvittää oikeasti. En ole vuosikausiin syönyt noin paljoa kun nyt näyttäisi teidän vinkistä olevan tarpeen. Olen kuitenkin rohkea ja teen huomenna tiistaipunnituksen ja seuraan mitä viikossa tapahtuu kun nostan kokonaiskalorit ja hiilarit ylemmäs ja lasken rasvat ja prodet vähemmälle. Nyt on ennakko-oletuksena että viikon päästä on paino vähintään 2 kg enemmän. Mä olen harvoin kipeänä mutta nyt mies ja puolet muksuista on kipeänä ja mulla rupes nenä vuotamaan ja päätä särkemään, voi olla että sama tauti minullakin joten liikunnat jää sit kertaheitolla nolliin. Tämä maanantai (ja perjantai) on mulla olleet perinteiset lepopäivät, tarkoittaa siis lähinnä koiran kanssa leppoisaa kävelyä, mutta nyt tänään poika hoiti sekin osion. Olen punninnut yleensä tiistaisin ja lauantaisin, välillä paino puotoaa yli kilon tuossa välillä ja sit pomppaa taas takaisin, välillä pysyy viikko toisensa perään samassa kuten nyt. Peräkkäisinäkin päivinä eroa voi olla toista kiloa, mikä lienee ihan normaalia ja siksi tuo 1-2 punnitusta/viikko on ihan ok.

Kokeilen nostaa kalorit nyt vaikka tuohon 2000 kcal/pv ja muutan hiilarit 40 %, prode 30 % ja rasvat 30 %. Nyt olleet about 30/35/35 %.

Aamupalaksi söin ennen puuroa jogurtilla/raejuustolla mutta nyt syksyllä vaihdoin sen smoothieen joka jotenkin maistuu raikkaammalle. Muksuille keitän kyllä puuroa kun heille se maistuu mutta itselle se tuntui töksähtävän ja liian tuhdilta. Mä olen tätä prosessia käynyt läpi jo vuosia (ekat puolimarat v. 2007 ) enkä ole löiytänyt sitä oikeaa tapaa edelleenkään, joten mikään hätähousu en todellakaan ole. Mieluiten pudottaisinkin vaikka sen 200g/viikko kun nopeasti ja treenien kustannuksella. Neuvolassakaan kukaan ei uskonut että painan näin paljon, silmämääräisesti moni kuvittelee että painan alle 60 kg. Itselle tuo 58-59 kg on sellainen paino joka varmasti olisi se oikea, nyt on turhaa massaa kuljetettavana ja varsinkin vauhdikkaammissa juoksuissa sen huomaa. Mikään ruipelo en halua olla. Myös lasten kannalta olen ollut hyvin tarkka sitä että näytän terveellisen ja reippaan syömisen mallia, he urheilevat kaikki myös ja varsinkin työttö 11v on herkässä iässä jos äippä olis laihiksella tai muuta. Poika 16v treenaakin jo ihan tosissaan ja on hyvin tietoinen syömisistään ja muutenkin olen oikein hyvin saanut heihin valettua sellaisen terveen syömisen periaatteen. Pienimmät ottavat mallia isommista. Meillä juodaan tankkimaitoa ja syödään lähiteurastamon luomulihaa, päivätolkulla kerättiin marjoja metsästä pakkaseen ja muuta tällaista. No, meni vähän ohi aiheen.

Liikunnan aiheuttama stressi onkin mulle uusi ajatus, olen jotenkin ajatellut toisinpäin. Mulle stressiä luo enemmän se jos en pääse lähtemään lenkille (siksi juoksen yleensä aamulla ennen muiden heräämistä), mutta tottahan se on että on varmasti myös kuluttava tekijä. Tällä hetkellä on muitakin stressitekijöitä elämässä mutta urheillessa tai sen jälkeen niiden käsittely on helpompaa. Tämä syömisten kontrollointi on myönnettäköön ehkä yks sellainen "edes joku osa-alue elämässä mun kontrollissa" ja liikunta siihen samaan pakettiin. Eli kun teen treenit ja syön suunnitelman mukaan niin hallitsen kokonaisuuttakin paremmin. Ojasta allikkoon tietysti sit on menty jos ja kun teitä on uskominen.

No niin. Tänään uskaltauduin vaakaan. 65.2 kg eli enemmän kun arvelin :( Mulla on siinä myös sellainen "toosi luotettava kehonkoostumusmittaus" joka napsautti lukemat rasva 32.7 %, neste 46.8 % ja lihas 32.5 %. Mitä nyt sitten kertookaan minusta.

Laiton tavoitekaloreiksi 1900 kcal, hiilarit 45 %, prodet 30 % ja rasvat 25 %. Onko teillä parempia laskureita tiedossa kuin tuo My Fitness Pal tai kalorilaskuri? Kyllästyin tuohon kalorilaskuriin kun jotenkin mun mielestä tuo liikunnan kulutuksen jakautuminen tasaisesti viikon eri päiville oli huono. Eikös se uudistunut kuitenkin? Nyt naputtelin tän päivän suunnitellut ruuat tuonne laskuriin ja kääks, en millään meinaa saada tuota 1900 kcal täyteen.

Kalorilaskuri antoi mun tiedoilla 163 cm/65.2 kg/39v kulutukseksi 1606 kcal jolla siis pitäisi pysyä tässä tilanteessa ja täältä aloittelijoiden osiosta bongattu kaava 22x omapaino+500 antoi lukemaksi 1875 kcal. Tuossakin siis yli 200 kcal ero.
Ajattelin nyt kokeilla tuota 1900 kcal/pv. Treenipäivinä kulutus tulee helposti olemaan 600-1000 kcal riippuen onko yksi vai kaksi treeniä joten silloinhan mun pitäisi syödä...ei helkutti, en uskalla edes ajatella!

Nyt lepoviikko menossa taudin selättämiseksi mutta varmaan 2x 30 min tulee koiran kans käpöteltyä hissukseen.
Tästä siis lähdetään. Olen toiveikas. Olossa ei sikäli ole ollut tähänkään asti mitään vikaa ja jos juoksu ei ole kulkenut kevyesti niin olen perustellut sitä edellisen päivän kahvakuulatreenillä tai jollain. Katsotaan, hiilarihaaste on otettu vastaan!

Toi perusaineenvaihdunta siis tarkottaa et kulutat ton about 1700 kcal vain makaamalla. Siihen aktiivisuudet päälle. Eli voit huoletta kokeilla syödä ton 2000 kcal ja silti jäät miinukselle päivittäin.

Totta. MIten mä olen ollut näin hukassa...? Hävettää ihan. Olen yrittänyt syödä kasvis-prodepainotteisesti ja nälän mukaan. Ilmeisesti johtaa harhaan tuon suht runsaan liikunnan ohella. Teen kyllä smoothien aina reppuun jos lenkkeilen illalla kodin ulkopuolella ja juon sen heti mutta olen laittanut siihen kasviksia, rahkaa ja ehkä kananmunan. Kävin äsken köhästä huolimatta koiran kans pikkuisen reilun tunnin metsätiekävelyllä, otin oikein sykemittarin mukaan ja se näytti 343 kcal, keskisyke huimat 106 :D

kun syö kasvispainotteisesti ni automaattisesti ei niitä kaloreita ja hiilareita kovin paljoo tule :) nyt vaan lisäät sitä hiilaria joka aterialle (kuulostaa varmaa sairaan paljolta mut äkkiä siihe tottuu) ja muista lähteistä ku kasviksista. kyl se paino lähtee putoomaan vaikka alussa saattais nousta kun hiilarit saattaa kerätä nestettä (se paino ei siis ole läskiä heti mikä voi tulla). äläkä liikoja stressaa ja liiku, liiallinen urheilukin saattaa nostaa stressikäyrää ja kortisolia ja on hidasteena laihtumiselle.

Ja nyt hey sit toppia sen verran et liiallinen miettiminen veke. Koklaat kuus viikkoo ainaki näillä kaloreilla ja sit vasta tsekkaat miltä tuntuu ja mitä vaaka sanoo. Aineenvaihdunta on ku jukoliste joku mannerlaatta, ei se oo huomenna aiva eri suunnas ko tänään. Se rykii ja yskii ku tehään muutoksia ja vasta pitkässä juoksussa se tasaantuu. Muutaman viikonki voi tulla aiva ihme oloja. Niinkö sanoin, tää on maratooni, siihen ei tarvii jokaista koirankarvansilitystä kirjata joka päivä. Sit ku sullon suunnitelma sä elät sen mukaan ja piste. Sit muutaman viikon päästä näkee mihin suuntaan lähti. Joskus pitää vaan lähtee koklaamaan ja luottaa prosessiin. Yks osatotuus myös on ettei yhtä ainoota oikeeta kikkakolmosta oo, jokainen pitää kokeilla erikseen. Sit sä saatatki vuoden päästä hokata et jotain edistystä on tapahtunu etkä välttämättä siltikään tiedä mikä se oli se oikee että nytkähti eteenpäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom