Palautusjuomien ainesuhteet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lappari
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli ostettu irtojauhat ja tarkotus olis koota niistä oma palautusjuoma, laskeskelin, että tulee halvemmaks mitä valmisjuomasekotus.

Elikkä näitä ostin:

-heraproteiini
-maltodextriini
-dextrose
-kreatiinimonohydraatti

Eli missä suhteessa noita pitäis sekottaa. Eli paljon pannaan kutakin ainetta sheikkeriin?

Ikää 17, painoo 75kg.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Normaalitilanteessa ite ainakin laitan kyseisiä aineita

30g protskua
30g maltoa
15g dekstroosia
5g kreatiinia

nyt dietillä on protsku - hiilarisuhde 1:1

Originally posted by lappari
Tuli ostettu irtojauhat ja tarkotus olis koota niistä oma palautusjuoma, laskeskelin, että tulee halvemmaks mitä valmisjuomasekotus.

Elikkä näitä ostin:

-heraproteiini
-maltodextriini
-dextrose
-kreatiinimonohydraatti

Eli missä suhteessa noita pitäis sekottaa. Eli paljon pannaan kutakin ainetta sheikkeriin?

Ikää 17, painoo 75kg.

Käsittääkseni yleisesti suositeltu suhde lienee 1:2 (protskut/hiilarit). Tosin itse laittaisin vähän enempi prostkua suhteessa hiilareihin. Miltäs kuulostaisi 30 g heraa, 30 g maltoa, 20 g dekstroosia ja 5 g kreatiinia? Luulisi olevan tarpeeksi sun painoiselle kaverille.

Mä laittaisin heraa 50g ja maltoo sellaisen 60-100g, riippuen ruumiinpainosta ja kehon rasva/lihas-suhteesta. Ja sitten tietenkin glutamiinia ja kreatiinia sekaan.

Originally posted by edelbrock
Mä laittaisin heraa 50g ja maltoo sellaisen 60-100g, riippuen ruumiinpainosta ja kehon rasva/lihas-suhteesta. Ja sitten tietenkin glutamiinia ja kreatiinia sekaan.
Hieman näyttää julmalta palautusjuomalta tuon kokoiselle kaverille. Eikai siinä muuten mutta vähempikin varmasti riittäisi. Lisäksi mun mielestä noin suuren protskumäärän nauttiminen kerralla ei oo perusteltua. Jos lasketaan päivittäinen protskun tarve kaavalla 2g / painokilo tulee tommosesta annoksesta lapparin kokoiselle äijälle kolmasosa päivän protskuista.

Originally posted by Jortsu
Jos lasketaan päivittäinen protskun tarve kaavalla 2g / painokilo tulee tommosesta annoksesta lapparin kokoiselle äijälle kolmasosa päivän protskuista.

Ehkä 75-kiloinen voimailija ei tarvitse 50 g heraa palautusjuomaan, vaikkakin 50 g perusheraa vastaa n. 40 g proteiinia, ei 50 g proteiinia...

Originally posted by Hannibal
vaikkakin 50 g perusheraa vastaa n. 40 g proteiinia, ei 50 g proteiinia...
Kuka sanoi mitään perusherasta? Kaikkihan käyttää palautusjuomassa megasuperhyperturbohydrolysaattia jonka proteiinipitoisuus kuivapainosta ON LÄHES SATA % :)

Toistaiseksi olen ollut pal. juoman suhteen aika erilainen kuin näyttäisi olevan suurin osa palstalaisista. Humautan n. 2dl Heraclesta sheikkeriin, päälle kukkurallinen rkl kreaa, kolme rkl panimosokeria (eli n. 0,5dl) ja rkl kaakaojauhetta. Tuossa tulee proteiinia suhteessa hiilareihin varmaan päinvastaisessa suhteessa ns. peruspal.juomaversioon, eli protskua tuplasti hiilareihin nähden (tai jopa enempi). Toisaalta kaksi banaania, mitkä mussutan pal.juoman kanssa, ehkä muuttaa suhdetta lähemmäksi 1:1, mutta kumminkin. Joskus pistin 1dl panimosokeria, mutta sitä ällömakeeta litkua oli niin työlästä saada kurkustaan alas, että pakko oli sokerin määrää vähentää. Pitäis vissiin investoida maltoon (ei taida ihan yhtä makeaa olla kuin panimosokeri?).

Kohta lähtee superjuperhydrolysoitu Fast Whey (punaisella kirjoitettu) mun pal.juomaan. Raportoin, huomaanko esim. parin kk:n aikana mitään eroa palautumisessa verrattunna halpisheraan. Perusproteiiniksi vaihtuu samalla Protein95 (tähän asti sekin halpisheraa), josta mulla on hyvä aiempi kokemus. Mitään muutoksia ei tule reeniin eikä muuhun ruokavalioon, joten kaikki kehitys johtunee sitten paremmista jauhoista :D

Niin, aiheesta. Mä laittaisin 1:1 tai 1:2 (siis hiilareita tuplasti proteiiniin nähden), riippuen siitä kuinka massahakuista on meininki.

käytin joskus fastin hydralysoitua.nykyään käytän whey 3.en ole huomannut pulvereiden välillä eroa.jossain oli puhetta että hydralysoinnin asteen pitäisi olla ainakin 15, kun fastissa se on 10.tarkoittanee vissiin että miten pitkälle pulveri on hydralysoitu.

Originally posted by Iivili
Joskus pistin 1dl panimosokeria, mutta sitä ällömakeeta litkua oli niin työlästä saada kurkustaan alas, että pakko oli sokerin määrää vähentää. Riippuu siitä kuinka massahakuista...

Oletkos koittanut Maltodextriiniä, suht neutraali maku. Dextroosi on todella makeaa. Oma reseptini on pistää reipas desin mitta protskua + banaani ja 1,5desiä maltodextriiniä ja se kukkurallinen teelusikka kreatiiniä, ellen ole sitä aterioiden yhteydessä ottanut.

Kyllä sitä maltoa/dextroosia saa olla reilusti, että energiavaje tulee korvattua hiilareilla eikä tarvi uhrata kallisarvoisia proteiineja siihen tarkoitukseen.

Monta grammaa on laitoja myöten täytetty kreatiini teelusikallinen? Tuli laitettu vajaa tee lusikka, eli ilmeisesti liian vähän.

Eli yks ruokalusikka painaa siis 10g? Elikkä puolet siitä pitäisi ottaa!?

Originally posted by lappari
lisää tulee...:D

Pitäiskö tota kreatiinia ottaa myös välipäivinä?

Tsekkaapas varsin jo edellämainitut mittasuhde-postaukset. Kreatiinistä on myös 1000# postausta, jotka kaikki löytyy searchilla...

Pähkinänkuoressa, 1rkl on 10grammaa Tapparan mittojen mukaan. Kreatiiniähän otetaan sitten joka päivä, että ne lihakset saadaan saturoitua kreatiinillä. Toisilla toimii 2grammaa päivässä, toisilla potkii tuolla 10gramman tienoilla ja toiset on non-responder tyyppisiä eli ei toimi vaikka voissa paistaisi.

Mä aattelin kans sitten rakennella palautumisjuoman ite... Kun vaan sais sen verran rahaa, niin aluks koittaisin tällasta
fastin palautumisjuomapaketti + kreatiini =
-whey3
-malto6
-dekstroosi
-fastin kreatiinimonohydraatti

Aika perussetti ja varmaan alottelijallekkin ihan hyvä, vai? :)

Muistakaahan nyt kuitenkin että Lihakset kasvavat vain harjoittelemalla, eivät ylimääräisillä proteiinilisillä.

JA palautusjuomat eivät ole mitään ihmeaineita (tämä siis nuoremmille/aloittelijoille). Normaali täysipainoinen syöminen riittää kyllä.

Originally posted by Mr.Feelgood
Muistakaahan nyt kuitenkin että Lihakset kasvavat vain harjoittelemalla, eivät ylimääräisillä proteiinilisillä.

JA palautusjuomat eivät ole mitään ihmeaineita (tämä siis nuoremmille/aloittelijoille). Normaali täysipainoinen syöminen riittää kyllä.

Ihan hyvä pointti, mutta jos näistä asioista ei keskustella niin mistä sitten? Jokainen kyllä tietää, ettei mistään taikatempuista ole kyse. Kyllä palautusjuomien hyöty on kuitenkin todistettu. Jos jotain haluaa tehdä niin eikö se ole sama tehdä kunnolla...

Ei mitää dekstroosia, maltoa vaan. Tietenkin onhan toi dekstroosi on vähän halvempaa.

Ok, uskon

Pitänee hankkia säkki maltoa, laittaa sitä reilusti pal.juomaan ja jokapäiväiseen protskujuomaan lisäksi, niin jospa loppuisi ne mun ikuiset "oon läpipasko pulkannaru" -uikutukset pikkuhiljaa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom