Palautumisen tehostaminen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin, aiheena on siis pyhän kolminaisuuden yksi osa eli palautuminen.
Noin viikko sitten tuli telkusta muistaakseni teemalta joku dokumentti, missä oli urheilijoille tarkoitettu "kylmäsauna"!
Eli siellä oli pikku huone, jossa oli jotain 90astetta pakkasta, näytettiin miten joku ukko kävi siellä.
Noin puol minuuttia - minsa ainakin aluksi olisi hyvä aika olla siellä. Ohjelmassa kerrottiin, että eri lajien huippu-urheilijat käyttää moista huonetta palautumiseen. Esmes joku futiksen pelaaja harjoittelee varmaan 5h päivässä, ehkä enemmänkin, samoin jääkiekkoilijat. Ja nekin tekee punttitreeniä, esmes olikohan se selänne, mikä teki kyykystä sarjaa 220 kilolla tms. Ja futiksenpelaajat on kans jotkut aika lihaksikkaan näköisiä, esim. Didier Drogba.

Muistan kun vuos-pari sitten yks tuttu -joka on nuorempana voittanut sm-mitalin voimanostossa, joskus kaksvitosena-, Hän sanoi, että näin talvella kannattaa mennä saunasta ulos kylmään, ja mikäli mahdollista "möyriä" lumessa. Ja kesällä tämän voi korvata kylmällä suihkulla, jotain ½ min - 1 min. Sanoi, että hänen valmentajansa oli antanut moisen neuvon. Toki alussa pitää edetä hitaasti, ettei saa sydäriä tms. Esim ulkona käynnissä suoraan saunassa, kannattaa odottaa pari minsaa sisällä ennen ulos menoa, ja sit samalla lailla minsa, pari sisällä ennen saunaan menoa. Suihkulla jos toteuttaa, niin ei heti väännettä kylmälle vaan noin puolen minuutin mittaisen ajanjakson aikana pudotetaan lämpöä pikkuhiljaa, jotta elimistö adaptoituu. Jos keho ei adaptoituisi, moinen aloittaisi varmaan hurjan stressihormonien tuotannon, mikä ei ole hyvä asia.

Ja kyllähän esim. avantouimarit sanovat, että uinnista tulee hyvä olo, verenkierto paranee ja elimistö alkaa tuottaa endorfiinia.

Nyt on mulla lepopäivä ja lämmittelen illalla saunan, asun omakotitalossa, joten ulkonakin voin käydä, ajattelin kylläkin vain seisoskella ulkona aluksi, ehkä heittelen vähän lunta päälleni, koska tämä hommahan piti aloittaa hitaasti. Teen noita "kylmä-kuuma" -hoitoja, jotain kolme kertaa saunassa käynnin aikana.

Mutta: miten tämä vaikuttaa palautumiseen, ainakin siten, että verenkierto paranee. Lisäksi luulisi että lihakset rentoutuisi ainakin kuumassa saunassa. Siinä ohjelmassa oli, mihin tuo kylmyys-homma perustuu, eli onko se pelkkä lihasten rentoutuminen ja verenkierron parantuminen, jotka on kyllä itsessäänkin jo erittäin toivottavia asioita. Vai onko nopeammalle palautumiselle vielä lisää syitä?

Tuo nopeampi palautuminen, on nimittäin tieteellisesti todettu useissa kokeissa.

Tämmöistä tällä kertaa. En varmaan vuoteen ole tänne kirjoittanut, mutta voin sanoa, että tulosta on tullut. Nyt etenen kolmejakoisella, vaihdan kohta ehkä neli, jopa viisijakoiseen ohjelmaan jota pidän ehkä 6vkoa. Nyt on paljon aerobista harjoittelua mulla ollut mukana (kuntopyörä telkkarin edessä on oikeasti pätevä, kannattaa kokeilla!)
Aerobinen harjoittelu tukee saliharjoittelua ainakin näin alussa, pystyy pitämään hurjaa intensiteettiä päällä, kun ei aina ala huohottaan sarjojen välillä.
Nyt kun on kevät tulossa, niin tämän 6vkoisen aikana ei paljon kerkeä hapenottokyky laskea. Mutta monipuolisuus tuo lihasta ja voimaa. Joten Systeemiä on hyvä vaihdella aina. Mutta keväällä aion käydä lenkillä, hölkäten, tavoitteena on hölkätä/juosta syksyllä yhden kaverin luokse yhtämittaista hölkkää, kaveri asuu 11km päässä, kyllähän tommosen pitäisi pystyä hölkkäämäään. Kevyestikin.

Tulipa pitkä loppukaneetti, mutta jos jollakulla on joko luettua, tai kokemusperäistä tietoa asiasta.
Olisitko hyvä ja jakaisit sen pakkiksen käyttäjien kesken.

Please! :)

Ite oon ottanu jääkylmiä suihkuja sen 7 vuotta. Joka päivä reilusti. Kesällä helvetisti enemmän kun muutenkin on kuuma. Ite pidän siitä kylmän tunteesta ja freshistä olosta mikä tulee kun kroppa jäätyy ja alkaa taas lämpenemään. En oo vaihdellu lämpötiloja edes taas vaan ottanu pelkän normikuuman suihkun josta tiputtanu pikkuhiljaa lämpötilaa kunnes tulee jäätävää vettä ja huuhdellu kipeitä/taieiniinkipeitä paikkoja läpi. Lopulta se kylmä turruttaa ja sitten lopetan. Verenkierron tehostamiseen tuo vissiin pitkälti perustuu.

Eli siellä oli pikku huone, jossa oli jotain 90astetta pakkasta, näytettiin miten joku ukko kävi siellä.

No jo on kylmä ja äijä oli terästä. Hiilihappojään sisällekkö se tunkeutui?

Minähän en mistään tiedä, mutta eikö tuossa juuri haeta sitä akuuttia lämpötilan muutosta? Josta muodostuma "stressi" parantaa verenkiertoa. Näin minulle väitettiin, voi olla että oli kalajuttuja

Kyllä se oli kylmiö, en nyt muista kanavaa, mutta näin on. Ukko suojasi jalat kädet ja pään, nenän päälle laitettiin semmonen suoja kun hiihtäjilläkin näkee.
Suun kautta piti hengittää semmosen maskin läpi, erittäin hitaasti.

Mut kun se tuli sieltä, ei ollu ees kauaa, oli kuulemma todella energinen olo. Ja huoneenlämpö tuntui suorastaan saunakuumalta.
Sitten kun alkoi veri taas kiertää, siis pintaverenkierto, niin samalla siltä mitattiin joitakin arvoja, en muista mitä, jotain happisaturaatioita, pulssia tms.

Niin, olivat kuulemma erinomaiset ne arvot. Muistaakseni ennen tuouta kuuria mitattiinn samat arvot, jotta vertailu onnistuisi.
Lihaksiin ilmeisesti kiertää verta tavallista enemmän kun pintaverenkierto alkaa taas toimia kunnolla.

Itse kävin just saunassa ja otin selälle (tänään oli selkäpäivä) kylmiä noin minuutin mittaisia suihkuja.
Lopuksi otin sit semmosen peruskylmän suihkun.

Mutta, nyt tuntuu alaselässä, aivan kun se olisi pumpissa, mutta mitään jännitystä tai muuta semmosta ei tunnu.

Suosittelen.

Entäs muita palautumisvinkkejä. Nimittäin nyt kun oon tehny myös aerobista, niin salitreenit tuppaa olemaan niin intensiivisiä, että sen takia joutuu jarruttelemaan. Vaikkakin pidän joka kolmannen viikon ns. kevyenä viikkona, jolloin kattelen liikeradat kohdalleen keveillä painoilla, käyn hierojalla yms. Ajattelin tossa jossain vaiheessa, ehkäpä ennen ohjelman vaihtoa, elikäs ihan kohta pitää kokonaan vapaan viikon salilta, ehkäpä sitten aloitan suoraan kevyellä viikolla, ennen kuin siirryn ns. normaaliin treeniin.

Mutta joo, palautumisvinkkejä. Mulla on jo hyvät palkkarit, otan aina treenin jälkeen soodavettä pari lasia, sitten palkkarit. Tunteroisen päästä syön sitten jo normaalin aterian. Mutta niin , palautumisvinkkejä, tuo kylmä-kuuma näköjään tekee maaniseksi... :)

PALAUTUMISVINKKEJÄ!!!

Kiitos

Mulla auttaa myös kylmät suihkut. Pikkuhiljaa vähennän lämpöjä suihkussa ja lopuksi niin kylmää kuin irtoaa. Nostaa kuulemma myös testotasoja.

Jauheista joista on minulle ollut apua ovat beta-alaniini, sitruliini-malaatti ja jossain määrin arginiini ja maca. BA ei varsinaisesti palautumista edistä, mutta se blokkaa niitä happoja ja siten edistää hapottomuutta. Arginiini ja sitruliinimalaatti jeesaavat kyllä selvästi laktaatin poistoa kropasta. Varsinkin SM toimii pirun hyvin ja macakin pikkasen pidemmässä juoksussa on ollut avuksi. Maca vaikutukset huomasin vasta 10-15g annoksella parin kuukauden jälkeen.
Teen yksijakoista kolmesti viikkoon. Ilman noita jauheita en pystyisi läheskään niin reippaaseen treeneiin kuin nyt teen. Niin ja olen moneen verrattuna aika setäosastoa, joten se palautuminen ei ole enää ihan itsestäänselvyys :)

Uusimmassa Duodecim-lehdessä oli tuosta kylmän vaikutuksista pieni uutissähke:

"Kylmäaltaat ja kylmähoidot ovat jo pitkään kuuluneet monien urheilijoiden palautumisrutiineihin, mutta tutkimustietoa asiasta on niukasti. Tämän vuoksi tutkijat kävivät läpi kaikki asiasta tehdyt tutkimukset ja analysoivat aineistot uudelleen. Analyysiin löytyi seitsemäntoista pienehköä tutkimusta, joihin yhteensä oli osallistunut 366 henkilöä.
Tutkimukset vaihtelivat kestoiltaan ja asetelmiltaan, mutta niissä kaikissa osallistujia oli pyydetty menemään 10 - 15 -celsiusasteiseen veteen juoksun, pyöräilyn tai voimaharjoitusten jälkeen. Vedessä vietettiin 5 - 24 minuuttia. Joissain tutkimuksissa vesi oli tosin kylmempää ja kylpykertoja useampia.
Analyysi osoitti, että kylmien kylpyjen ansiosta osallistujien lihaksia kolotti selvästi vähemmän 1 - 4 päivää liikunnan jälkeen, mutta tutkimuksissa kylmää verrattiin vain lepoon. Näin ollen tulos ei paljasta onko kylmä kylpy parempi kolotusten karkottaja kuin vaikkapa lämmin kylpy, sauna tai kevyt verryttely. Myöskään mahdolliset haittavaikutukset eivät selviä nykyisistä tutkimuksista.
Tutkimuksen tekivät kansainvälisen Cochrane-tutkimusverkoston tutkijat." Uutispalvelu Duodecim

Ja vielä viittaus alkuperäiseen: Bleakley C ym. Cochrane Database Syst Rev 2012;DOI:10.1002/14651858.CD008262.pub2

Haikon kartanossa on tullut käytyä useita kertoja huippukylmähoidossa. 122 pakkasta on pohjat. Kyllä siitä aika mukava olo tulee.

Kannattaa käydä kokeilemassa.

Tähän aiheeseen ja tuohon kylmä-kuuma-hommaan liittyen. Onko kukaan tehnyt mitään allasta, johon voisi vaikka jalat dipata vaikka vuorotellen lämpimän ja kylmän altaan välillä? Suihkuhan nyt ei mitenkään kätevä ole tuohon viilennykseen, jos haluaa keskittyä johonkin isompaan lihakseen tai lihasryhmään. Vettäkin kuluu hirveät määrät kun lorottelee.

Loppuverryttely auttaa palautumista. Itse olen huomannut jo ihan kevyenkin loppuverryttelyn auttavan paljon. Esimerkiksi kovan vetotreenin jälkeinen pyöräily tekee hyvää alaselälle ja vähentää seuravaana päivän jumeja.

Osaako joku sanoa, kannattaako heti treeninjälkeisesä suihkusa rullata pikkuhiljaa kylmäks?

Ja suihkutella huolella just treenattua/treenattuja paikkoja?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Alkakaa totuttamaan kroppaa kovempaan rääkkiin ja se on pakko nopeuttaa palautumista.

Alkakaa totuttamaan kroppaa kovempaan rääkkiin ja se on pakko nopeuttaa palautumista.
Itsekkin kun aloin kyykkäämään kolmesti viikkoon 3x5 ja lähdin maltillisilla aloituspainoilla niin oli kyllä jalat ihan perhanan jumissa kokoajan. Nyt menty 5 viikkoa tällä systeemillä ja joka viikko 2.5kg korotuksella, eikä nyt ole ollut enää ongelmaa. Itsellä on vielä ollut dieetti kokoajan päällä ja ennenkin tuli kyllä kyykättyä 2x vk.

Rajansa tietenkin kaikella, jossain vaiheessa se rasitus on vaan liian suuri...

Rajansa tietenkin kaikella, jossain vaiheessa se rasitus on vaan liian suuri..

Totta. Hienointa että sen rajan löytää vain itse kokeilemalla eikä netistä lukemalla. Kyllä ihmiskroppa kestää hieman enemmän runtua kuin sen 3-jakoisen viikkoon + 2 aeroobista. Toki totuttautuminen pitää tehdä astettain eikä hypätä suoraan siihen haluttuun treenimäärään.

Haikon kartanossa on tullut käytyä useita kertoja huippukylmähoidossa. 122 pakkasta on pohjat. Kyllä siitä aika mukava olo tulee.

Kannattaa käydä kokeilemassa.

Kuinkas paljon toi kustantaa? Asun siinä lähellä ja on monta kertaa käynyt mielessä että vois käydä kokeilemassa.

Treenin aikana proteiinin ja hiilarien nauttiminen (vaikka yhteensä 15g proteiinia ja 30g glukoosia yhteensä sekoitettuna veteen) tasaisin väliajoin, ja treenin jälkeisten aterioiden tasaisesti jakaminen puolen tunnin välein pariksi tunniksi on saanut omaan palautumiseen ihan uutta virtaa.

Ei varsinaisesti palautumiseen vaan yleiseen vireystasoon reenin jälkeen, harmittaa näinä päivinä kun muksu on mun luonna ja esim tänää vedin salil itteni niin piippuun et nyt on hammasta purren koitettu pysyy tuon perässä. Pitänee koittaa tuota kylmää suihkua, kofeiinit ja guaranat yms on tietty jossain välissä kumottu, mutta ei tunnu riittävän.

Nostetaas nyt tämä kun palautumiseen alkanut kiinnittämään enemmän huomiota nyt.

Itse nyt ruvennut tekemään ihan aerobista välipäivinä 30min 60-70% maksimisykkeestä powerwalkingilla samalla kuin ulkoilutan koiraa.. :) (En hirveästi pidä matalatehoisesta aerobisesta mutta hyvää hyötyliikuntaa.)
Kun 1-jakoisessa tuppaa jalat tarvitsemaan enemmän palautumista auttaa tämä verenkierron parantamisen muodossa jalkojen palautumiseen.
Yläkropallekkin voisi jotain kehitellä jos tuntuu että tarvitsee apuja palautumisessa.

Foam rollilla rullailu tuntuu myös auttavan kummasti.

Ihmisillä kokemuksia suolakylvyistä/voiteista?

Oon käyttäny aika paljon kylmiä suihkuja viime aikoina ja tuntuu et on muitakin hyötyjä aika paljon. Kokeilin eka ihan kylmässä kylvyssä käyntiä, mut oli vähän turhan kidutusmeininkiä. Saunasta kylmään suihkuun on ihan paras! Täällä on enemmän juttua noista hyödyistä.

Lisäks oon koittanu aina varmistaa et saan treeniä ennen/aikana/jälkeen tarpeeks ravintoa ja nestettä. Alkulämmittely kans auttaa, mut yks mikä aina unohtuu on loppuverryttely! Oon kans miettiny et hommais jonkun PVC putken "foam rolleriks".

Varokaa ettei eturauhanen tulehdu. Ei meinaan tykkää kylmästä ja on kerran tulehduttuaan helposti krooninen ja perin vittumainen vaiva.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom