Palautumisen tehostaminen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuossa Sel8nne -leffassahan Teemu ainakin kehui kovasti kun vanhemmalla iällä otti menetelmän käyttöön palautumisen vauhdittamiseksi. Veti useamman rundin saunaa/kuumaa kylpyä ja kylmää kylpyä peräkkäin, melko lyhyitä settejä kummassakin kerrallaan. Vissiin parantaa verenkiertoa ja saa kuona-aineita hieman lihaksista liikkeelle nopeuttaen palannetta. Ainakin Selänne koki leffassa tuon tärkeäksi joten tuskin ihan huuhaata on, ammattiurheilija kun on.

Laitetaan vielä tällainen tietoisku varmemmaksi vakuudeksi.
Nuorten miesten eturauhasvaivat lisääntyneet hälyttävästi ? Terveyshymy

Itsellä tämä vaiva on, onneksi ei kovin paha eikä kovin usein vaivaavana, mutta sen verran kuitenkin että vaikka joskus olenkin tykännyt kylmistä kylvyistä ja suihkusita, niin nykyään välttelen kylmyyttä kaikessa muodossaan kuin ruttoa. Noh, mutta elämähän tunnetusti on valintoja.

Itse oon jo pari vuotta käynyt talvisin kerran viikkoon avannossa. Kesäisin käyn sellasessa metallialtaassa, jonka täytän kylmällä vedellä(niin kylmää kun raanasta ny tulee).
Ensin aina alttaaseen(1-2min), sitten saunaan(4-5min). Jatkan kiertoa 4-5 kertaa ja lopetan aina kylmään.. Hyvä fiilis kyllä aina sen jälkeen! Kylmän jälkeen on hyvä tehdä vielä rullailut päälle!

Kylmiä suihkuja on tullu vedeltyä noin 10 vuotta. Yleensä saunan yhteydessä vuorotellen saunaa ja kylmää suihkua, mutta himassa pelkästään lämpimän suihkun jälkeen jäävettä niskaan niin että tuntoaisti turtuu. Siitä sitten lämmittelee huoneenlämpöseen. Helvetin virkistävä vaikutus tuolla kylmällä on. :D Tuntuuhan se pirun hyvältä jäädyttää ne kipeät loppuunmurjotut lihakset.

Onko kylmägeelistä mitään todellista hyötyä?
Tosiaan kylmägeelin ainoa oikea käyttötarkoitus on kivun lievittäminem vamman (esim lihasvenähdyksen/revähdyksen) sattuessa. Todellista vammaa parantavaa vaikutusta sillä ei ole. Vamman sattuessa vaan "oikeasti" kylmää kamaa kiinni vamma-alueelle. Endotermisiä reaktioita hyödyntävät "pikakylmät" kylmäpussit ovat toimivia. Omaa kokemusta on.
En kyllä ymmärrä onko tällä mitään tekemistä tämän threadin aiheen kanssa [emoji23]

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
naprapaatti Harri Hakkarainen kyllä muutama vuosi sitten kertoi ihan julkisuuteen, että venyttely ennen eikä jälkeen vähennä urheiluvammojen riskiä eikä nopeuta palautumista...

Mun kolme riviä tähän keskusteluun

naprapaatti Harri Hakkarainen kyllä muutama vuosi sitten kertoi ihan julkisuuteen, että venyttely ennen eikä jälkeen vähennä urheiluvammojen riskiä eikä nopeuta palautumista...

No tämäkö nyt sitten on jotain Jumalan sanaa vai mihin tämä lausunto perustuu?

No vedäppä nyt hernettä vähän pois sieltä nenästä.. :face: tossa vähän ylempänä porukka heitteli tuota arvailua siitä venyttelyn vaikutuksesta palatumiseen niin ajattelin kertoa yhden uutisissakin olleen mielipiteen..

Enemmän taitaa nykyään olla vastaan kuin puolesta puhujia ainakin pitkille venytyksille.. Nopeat ja lyhyet venytykset on ilmeisesti tehokkaita ja tietnkin sarjojen välissä jne...

Mutta mitä olen itse huomannut niin rullailu varsinkin rumble rollerilla on toiminut mulla.

Ei ole sieraimissa mitään ja pointtihan taitaa olla että erilaisia lausuntoja ja mielipiteitä venyttelyn hyödyistä on laidasta laitaan. Ennen voimaharjoittelua ei kannata venytellä ainakin tästä lienee jonkunlainen yksimielisyys?

Stretching and its effects on recovery: A review - ResearchGate
Tässä ihan hyvä artikkeli pohjautuen lukuisiin tutkimuksiin. Nopealla tarkastelulla venyttelyn hyöty kyseenalaistetaan (ei siis tyrmätä) palautumisessa, kannustetaan maltilliseen venyttelyyn ja todetaan että kevyt liikunta yhdistettynä kevyeen venyttelyyn on palautumisen kannalta parempi kuin lepopäivä. No tämä tuskin tuli kenellekään yllätyksenä.

Ja samaan rahaan muuten kyseenalaistetaan kaikenlaiset kylmäkuumahoidot.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom