Palautumisajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimbe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuinkas kauan kestää eri lihaksilla palautua kokonaan treenistä?
Ne ajat kai sentäs eroaa jonkin verran eri lihaksilla, tuntus ainakin että jaloilla kestää kauemmin ku yläkropalla.

Ja kuinkas paljon tuo palautumisjuoma (esim reco2 ja bull's recovery) edistää tuota tapahtumaa.

Muutenkin niin eikös useimmat treenaustavat ole sillä kannalla että odotetaan että se lihas on täysin palautunut ennen kuin 'rikotaan' se uudestaan.

Jossain artikkelissa luki, että 36-42h. Tosin tuo on yksilökohtaista, koska itselläni saattaa mennä tuon yli helposti.

Aika mahdotonta sitä on sanoa, kuinka paljon joku tuote nopeuttaa sun palautumista. Palautusjuoman ideahan kuitenkin on, että lihaksiin saataisiin energiaa ja proteiinit mahdollisimman nopeasti, että palautuminen ja kasvu maksimoituisi.

Itsellä 48h kuluttua treenistä on vielä lihakset melkoisen kipeät, enkä jotenkin usko noihin puheisiin, että palautuminen tapahtuisi noin lyhyessä ajassa. Näin siis omien kokemusten takia. Toki lihasten palautumisaika riippuu tehdystä treenistäkin, mutta eiköhän sinne salille mennä rasittamaan lihasta, siksipä puhun nyt omallakin kohdalla kovasta treenistä. Palautumista voi nopeuttaa venyttelemällä (ei liian kovasti) ja liikkumalla. Ainakin mulla esim. jalkojen palautumiseen auttaa, että kävelee rennosti. Tää nyt on melko yksilöllistä, mulla kuitenkin 6-8 päivää on se väli, jossa tunnen olevani palautunut ja saan lihaksista kunnon tehon irti.

Ehkä 72 tuntia = 3 vrk, riippuu tietenkin treenin kovuudesta, levon määrästä ja laadusta sekä harjoittelijan kunnosta.

Olettaen että ruokavalio, lepo (siis en puhu lepopäivistä vaan riittävästä unesta) ja muut perustekijät ovat kunnossa, palautumisaika on riippuvainen treenin traumaattisuudesta ja osittain genetiikasta.
Etenkin eksentrisen(negatiivisen) osuuden painottaminen ja kovat venytykset toistoissa lisäävät lihastraumaa ja hidastavat palautumista.

Kaikki on säädettävissä, lisäksi myös palautumiskyky kasvaa merkittävästi kun sille annetaan siihen hyvä syy, eli sitä harjoitetaan, joskaan ei aivan samassa suhteessa voimaan.
Jos taas treenaa aina lihaksen vaikkapa 7 tai 8 päivän välein samalla tyylillä, se ei varmasti palaudu nopeammin kuin siltä silloin "odotetaan".

Muutin ruokavaliotani sillein, että nyt syön päivässä 1 kilon lihaa (kanaa, kalkkunaa ja nautaa) ja sitten loput proteiinit purkista. Eli syön perus ruokaa aika paljon, luonnollisesti kalorit tarkkaan laskien.

Tuntuma oli, että palautuminen olisi entistä nopeampaa ja muutenkin olo on parempi ku tihensin ruokailuväliä. (syön melkein koko ajan jotain) :D

Nukkumahommista sen verran vielä, että yleensä menen nukkumaan 22-22.30 ja herään aamulla 07.15 myös viikonloppuisin.

Hyvä ruokavalio ja lepo = hyvä palautuminen, kuten tuossa yllä jo niin mainittiinkin.

Tein pitkästä aikaa eilen taas sen virheen, että menin salille rintaa tekemään, vaikka olin lauantaina tehnyt olkapäät ja ojentajat.. Tuloksena oli yksi sarja penkkiä, ja salilta kotiin...

Yksinkertaisesti, mulla ei ainakaan olkapäät ja ojentajat ei palaudu kahdessa vuorokaudessa... ehkä 3vrk on aika sopiva aika.

Originally posted by Jimbe
Kuinkas kauan kestää eri lihaksilla palautua kokonaan treenistä?
Ne ajat kai sentäs eroaa jonkin verran eri lihaksilla, tuntus ainakin että jaloilla kestää kauemmin ku yläkropalla.

Ja kuinkas paljon tuo palautumisjuoma (esim reco2 ja bull's recovery) edistää tuota tapahtumaa.

Muutenkin niin eikös useimmat treenaustavat ole sillä kannalla että odotetaan että se lihas on täysin palautunut ennen kuin 'rikotaan' se uudestaan.

Oisin jostain lukenut, et 24-72h riippuen harjoituksen raskaudesta ja myös treenatusta lihasryhmästä. Minun kohdallani syntyy kuitenkin tuloksia joka toisen päivä treenillä, jota olen noudattanut vuoden verran. Eli kaikki lihakset tulee treenattua kuuden päivän välein.

Palautusjuoman tehosta en sano juuta enkä jaata. Itse otan sen aina joskus, mutta kyllä oikeanlainen ruokailukin näyttää riittävän.

Tämän saman kysymyksen kohdalla kannattaa myös pysähtyä mietimään kuinka pitkään keskushermostolla kestää palautua reenistä, sekä kuinka pitkään lihaskasvu jatkuu reenin jälkeen.

Virallisia totuuksia ei noihin(kaan) kysymyksiin taida olla, mutta mielipiteitä senkin edestä.

Esim HST:tä perustellaan jonkinlaisilla tutkimustuloksilla ko kysymyksiin.

Originally posted by Sam225

Jos taas treenaa aina lihaksen vaikkapa 7 tai 8 päivän välein samalla tyylillä, se ei varmasti palaudu nopeammin kuin siltä silloin "odotetaan".

Naurettava väite.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
quote:
Originally posted by Sam225

Naurettava väite.

Perustele?

Originally posted by Net Virgin
Jep jep :thumbs:

Löytyipäs...

HYPERTROFISEN VOIMAHARJOITUKSEN AIHEUTTAMA LIHASARKUUS JA SIITÄ PALAUTUMINEN

Juha Hulmi

".... On kuitenkin hyviä syitä olettaa, että myös voimaharjoituksesta palautumisessa hyvä aerobinen kunto nopeuttaa ainakin välitöntä palautumista, koska mm. kuormitus tapahtuu tällöin enemmän aerobisesti, laktaatin poistokyky on parantunut ja KP:n uudismuodostus on nopeampaa (Tesch & Wright 1983). Tomlinin ja Wengerin (2001) mukaan palautumisen nopeus anaerobisesta kuormituksesta on suurempaa henkilöillä, joilla maksimaalinen hapenottokyky sekä aerobinen ja anaerobinen kynnys ovat korkeammat. Yhtenä vaikuttavana tekijänä tähän on Teschin ja Wrightin (1983) mukaan se, että hitaamman ja kestävämmän lihassolutyypin henkilöillä maitohapon muodostus ja sitä kautta inhibitorinen vaikutus lihaksen supistuviin osiin ei nouse yhtä korkeaksi kuin nopeamman solutyypin henkilöillä..."

Enhän muuta väittänytkään. En vaan viitsinyt kommentoida tarkemmin itsestään selvää asiaa. ;)

Löysit hyvän artikkelin pitäneepä perehtyä vielä tarkemmin.

Laitatko vielä osoitteen mistä löytyy?

Anteeksi arvon gotto, tarkoitukseni oli siis pyytää perusteluja actorilta tuohon väitteeseensä, eli ts. olen sam225:n "puolella" tässä asiassa! Postaukseni oli vähintäänkin epäselvä, olen pahoillani.

Samaa mieltä, keho tottuu siihen mihin se pakotetaan, noin karkeasti sanottuna.

Toi palautumisaika on kyllä niin yksilöllistä. Kokeilun, yrityksen ja erehdyksen kautta oppii;) Ite hinkkasin pitkään(liian kauan) tolla 6-8 päivän kierrolla ilmaan kummosia tuloksia. Lihakset vaan oli hemmetin kipät usean päivän reenin jälkeen, varsinkin jalat... Mutta kun joka paikassa toitotettiin ylikuntoon joutumisesta jos treenaa 'liian' tiheällä rytmillä niin eihän sitä tohtinu vaihtaa:rolleyes:

Aloin sitte miettimään omia palloilulajitaustoja, sillon reenasin paljon enemmän viikossa enkä koskaan ollu missään ylikunnossa, oli viivaluistelua, -juoksua sun muuta 'rääkkiä' melko tiheään plus puntit päälle. Päätin sitten kokeilla enempi-parempi systeemiä tähän puntin nostoon...Ja menohan alko tuntumaan paremmalta, kehitys alkoi uudelleen, eikä lihaksetkaan enää ollu niin jumalattoman kipeitä montaa päivää. Kait se tiheämpi tahti jotenkin totutti lihakset paremmin, tai jotain, emmä tiedä noista fysiologisista perusteista...:) Pääasia että jotain kehitystä tulee. Aluksi tein koko kropan 2-3 krt vkossa, tällä hetkellä tahti on 5 reenipäivää ja 2 lepoa ja taas alusta.

Osaako joku muuten kertoa mistä johtuu se, että esim. jos ma tekee kovan rintatreenin ja sitten kokeilee samaa treeniä uudestaan ke kun lihakset on hiukan 'jumissa' niin tuntuu kuin tuo ke treeni kulkisi paremmin? Oho, tulipa pitkä virke...Mutta tosiaan, nostot lähtee paljon räväkämmin seuraavassa reenissä. Tervettä tai ei, mutta toimii eikä tähän mennessä oo mitään hajonnu...:D

Mega Dutyn olen joskus lukenut ja eipä siitä sen enempää.

Mulle on ihan yks vitun hailee mikäli jonkun mielestä HST on paras tai Mega Duty on OU JEE. Kummallakin tavalla voidaan treenata joko siten, että edistystä tapahtuu :) , tai sitten ei :eek:.

Kuljen joo laput silmillä ja tiedän sen. Tiedätkö sinä?

Suositut

Back
Ylös Bottom