Palautuminen sarjojen välissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Minkä mittaisia huilitaukoja palstan karpaasit pitää sarjojen välissä?

Itsellä jako menee kutakuinkin seuraavasti raskaassa treenissä:

Esim:
Jalat (kyykky) 3 min, extreme raskaassa 4min.
Penkki 3min
Kulmasoutu 2-3min
Taljat 2-3min
Raipat 2min
Vipunostot 2min

Laittakaapas omia palautteluaikojanne. Ei mitään vastauksia tyyliin " sitten kun tuntuu siltä, että puhtia taas on".

Originally posted by Hemppa
Yleensä noin 1-2 minuuttia. Treenin loppua kohti tauon pituus tuppaa yleensä kasvamaan 2-3 minuuttiin.

1-2 min tuntuu aika vähältä esimerkiksi kyykätessä. Sarjan jälkeen:

Tähtien näkymistä 30sek
Vyö ja releet pois 10sek
Lisää rautaa 60sek
Tsemppaus 20sek
Vyö ja relee päälle 20sek

yht. min 2 min 10 sek.

Tuo on vaatii jo vauhtia.

Itseltäni menee just se 1- 2 minuuttia tavallisessa treenissä, mutta kun on kovat sarjat niin voi mennä jopa 5 min... se on kuitenkin harvoin.

Originally posted by Kynis
1-2 min tuntuu aika vähältä esimerkiksi kyykätessä. Sarjan jälkeen:

Tähtien näkymistä 30sek
Vyö ja releet pois 10sek
Lisää rautaa 60sek
Tsemppaus 20sek
Vyö ja relee päälle 20sek

yht. min 2 min 10 sek.

Tuo on vaatii jo vauhtia.

Tähtiä ei ole koskaan näkynyt
En käytä mitään varusteita
Lisää rautaa 30 sek
Tsemppaus on tehty jo ennen treenin alkua
En käytä varusteita

yht. min 0 min 30 sek

;)

Mulla on edelleen sellainen paha tapa että heti sarjan jälkeen heitän rannekellosta sekkarin päälle...Tosin ilman kelloon katsomistakin on raskaampien sarjojen välissä noin 3 minuuttia ja kevyemmässä nysvämisessä parisen minuuttia taukoa.

Normaalisti minuutin luokkaa, maksimivoimaa treenatessa reilusti enemmän. Usein katon kellosta 45sek edellisen sarjan vikasta nostosta ja alan asettautua takaisin töihin...

Kyykyissä ja leuanvedoissa menee selvästi eniten, yleensä 4-5 min.

Kulmasoudussa en tarvitse läheskään niin pitkää palautumisaikaa mitä leuanvedossa. Teenköhän kulmasoutua sittenkään riittävän kovaa? ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Away
Kulmasoudussa en tarvitse läheskään niin pitkää palautumisaikaa mitä leuanvedossa. Teenköhän kulmasoutua sittenkään riittävän kovaa?
Kulmasoutu on siinä mielessä "kevyempi" liike kuin esim. leuanveto, että kulmasoudussa kroppa on paikallaan ja levytanko liikkuu. Leuanvedossa taas koko kroppa liikkuu, ja näistä liikkeistä joissa kroppa liikkuu mukana (kyykyt, maastavedot, dippi, leuanvedot, jossain määrin jopa hack) on ihan YO-tutkimustuloksia joiden lopputuloksina on ollut että näiden liikkeiden tekeminen aiheuttaa suuremman hormonaalivasteen ja systemaattisen rasituksen kuin muiden (kroppa ei liiku) liikkeiden tekeminen. Näin myös kovasta kulmasoudusta palautuminen on helpompaa kuin yhtä kovasta leuanvetosarjasta.

Itsellä nuo palautusajat riippuu aika paljon siitä, että on mikä treenikausi menossa.

-Pumppireenissa yleensä 1min. Raskoissa saatta olla 1.5min
-Body-treenissa 2min
-Voimakaudella +2min

Tahtoi loppua kunto kesken, kun tein 3x12 sarjan kyykkyjä perjantaina 1min palautuksella.....Painoakin oli melkein 2xoma.. :(

Onko tuolla palautusajalla mitään merkitystä?

Itse oon aatellu, että jos reenaa voimahakuisesti, ni kannattas pitää vähä pitempää taukoa, mutta taas kehotyyppisesti reenatessa lihaskasvun kannalta ois edullisempi pitää lyhyemmät tauot.

Itse ruukaan pitää n. 1min taukoa sarjojen välissä, mut sitte liikkeiden väliin tulee 3 - 5 min tauko. Riippuen liikkeestä.

Originally posted by saarnamies
Itse oon aatellu, että jos reenaa voimahakuisesti, ni kannattas pitää vähä pitempää taukoa, mutta taas kehotyyppisesti reenatessa lihaskasvun kannalta ois edullisempi pitää lyhyemmät tauot.
Voimailija saattaa valmennuksesta riippuen pitää lyhyemmät palautukset kun kilpailuja ei ole ihan lähellä. Muistaakseni WSB:llä on sen tyylinen filosofia.

Itse varioin palautuksia kausien mukaan, ottaen huomioon käytetyt raudat, sarjapituudet ja intensiteetin. Lyhyillä palautuksilla kovat pumpit on suosikkikamaa!

Originally posted by voittaja
Miten noi taukojen pituudet vaikuttavat kehittymiseen? Itse pidän 30-60s taukoa sarjojen välissä.

ATP-tasot palautuvat, olisikohan se nyt 2-3 minuutissa lähes täydellisesti. Eli jos pitää tosi lyhyet palautukset, tasot eivät ehdi palautua ja sarjasta ei tule niin pitkä kuin kunnon palautuksella.

Riippuu siis, mitä hakee takaa, kunnon palautumista sarjojen välissä ja sitä kautta max painoja vaiko maitohappoja karsien painoja/toistoja seuraavassa sarjassa.

Toi että minuutin palautukset on optimaalisia-väite pohjautu mun muistaakseni siihen että maitohapotus nostaisi kasvuhormonin tuotantoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom