Palander

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
eikös se palander ollut aika lähellä koko cupin voittoa joku vuos, mutta tais mennä hiukan tuurilla tai jotenkin kepuli pelillä itävaltaan vai sveitsiin.

ja mika salo oli se paras selittäjä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mniska sanoi:
ja mika salo oli se paras selittäjä.
ei, mika salo vain kertoi faktat. eihän sille mitään voi jos auto ei toimi oikein :D;)

Dopey sanoi:
Kun tää nyt oli vastine mun ikivanhaan kommenttiin, niin pitää kai vastat. Juuri noiden mäkihyppymiesten saavutukset kertoo, että vastusta ei vaan löydy samalla lailla kuin miten hankala noita pujotteluskaboja on voittaa.
Miten Hermann Maierin saavutukset eroaa noiden mäkimiesten saavutuksista? Kaveri on kuitenkin voittanut alppilajeissa 4 kertaa MC kokonaiskisan. Tuohon saavutukseen pääsyt on tuonut suurpujottelun voiton 3 kertaa, super-G:n 5 kertaa ja syöksyn 2 kertaa. Aikamoista ylivoimaa on ollut vuosituhannen vaihteen tienoilla... :jahas:

JoAT sanoi:
Miten Hermann Maierin saavutukset eroaa noiden mäkimiesten saavutuksista? Kaveri on kuitenkin voittanut alppilajeissa 4 kertaa MC kokonaiskisan. Tuohon saavutukseen pääsyt on tuonut suurpujottelun voiton 3 kertaa, super-G:n 5 kertaa ja syöksyn 2 kertaa. Aikamoista ylivoimaa on ollut vuosituhannen vaihteen tienoilla... :jahas:

Hyvä oli myös tää albertto tomba, kunnon auervaara, kokat nenässä pokas kaikki daamit. Tais janina frostelliakin päässä kopaseen. Mutta tomba on kyllä legendamies, ei tosin vedä vertoja nykäselle:D :D

JoAT sanoi:
Mäkihypyssä ei ehkä harrastajia ole yhtä paljon, mutta varmasti vähintään yhtä seurattu ja kunnioitettu laji.

IMO Kaksi herraa kevyesti yli Palanderin:

1. Matti Nykänen

Nykäsen mä kyllä dissaan. MIes joka pystyy hyppäämään "kännissä" kertoo lajin (silloisesta) tasosta. Kyllä mun pisteet menee tonne alppihiihdon puoleen.. Ei silti Ahonen on kova urheilija siitä ei päästä mihinkään.

:offtopic:
Mä sanon, että esim. syöksylasku on formuloihin n kertaa kovempaa touhua. Kyllä siinä täytyy olla hullu ja vielä lahjakas, että pystyy ja uskaltaa laskemaan 150kmh suojana pelkkä kypärä :D.

Tämän vuoden kitzbuhel oli kyllä syöksyn puolesta pettymys, alun jyrkkä osuus oli jätetty kokonaan pois:(. Onko jollain tietoa mistä tämä johtui?

Jakob sanoi:
Nykäsen mä kyllä dissaan. MIes joka pystyy hyppäämään "kännissä" kertoo lajin (silloisesta) tasosta. Kyllä mun pisteet menee tonne alppihiihdon puoleen.. Ei silti Ahonen on kova urheilija siitä ei päästä mihinkään.

tai sitten nykänen oli niin sairaan hyvä.

tänään oli kyllä herkkua kattella mäkihyppyä.

Jakob sanoi:

Jos muut oli paskoja, niin ei se tee Nykäsestä yhtään sen huonompaa?

Jakob: Kitzissä oli kisapäivänä liian puuskittainen tuuli (paljas rinne). Se eka jyrkänne on kuulemma pahin: 80 astetta!! Mäen keskikallistuma on 25 astetta ja korkeusero jotain 800m.

Kyllä oon taas saanut todeta tätäkin threadiä seuratessa että suomijuntitkuopiostaouluun ei kateudeltaan ehdi faktoihin perehtyä. Olumpppialaisia odotellaan...

Jakob sanoi:
Ei niin, vaan kertoo lajin tasosta

viikko sitten ilmestyneessä urheilulehdessä haastateltiin matti pullia, kyllä nykänen on kovaa treenannu aikoinaan, ja ennen galgaryn olympilaisiakin oli ollu lähes vuoden hyvä harjoittelujakso ( ei vissiin viinan kans hirveästi läträtty ).
ite uskon nykäsen olleen vaan niin ylivoimainen , että pienessä maistissakin pystyi voittamaan, ei sen takia että taso oli niin huono. saihan jens weissflog myös nöyrtyä matin edessa, vaikka varmasti saksalaisella itsekurilla urheilijaelämää viettikin.

haba sanoi:
Jakob: Kitzissä oli kisapäivänä liian puuskittainen tuuli (paljas rinne). Se eka jyrkänne on kuulemma pahin: 80 astetta!.

Juu, tiedossa on tuo eka jyrkänne, siitähän laskijat on sanoneet, että maa vaan katoaa jalkojen alka kun siihen tullaan.. Jyrkkyydestä en tiedä, mutta paljon laskeneena kuulostaa tuo 80% kuulostaa hiukan liioiteltulta. Sen kyllä lupaan, että kaikki kunnossapidettävät rinteet pystyn laskemaan ilman miettimistä :).

Tuuliolot kuulostaa ihan järkevältä syyltä peruuttaa eka osio, pettymys vaan itsellä oli kova tuon kuninkuussyöksyn osalta.

ja kohtuullisessa tuubassa tulee teksi, eli toivottavasti saatte selvää

Luin noi tiedot tietenkin kaikkitietävästä Hesarista, jossa oli listattu faktoja tuosta kaikkien kovimpienkin laskijoiden pelkäämästä ja kunnioittamasta rinteestä. Samassa oli huippulaskijoiden kommentteja. Kyllä se Herminaattorikin pelkää joskus!

Tietaako kukaan milla raudoilla kalle kyykkailee ?
En jaksanu koko treadia lukea, kun ei oikein kiinnosta se etta minka roolin kukin urheiluja ottaa mediassa.

Jakob sanoi:
Juu, tiedossa on tuo eka jyrkänne, siitähän laskijat on sanoneet, että maa vaan katoaa jalkojen alka kun siihen tullaan.. Jyrkkyydestä en tiedä, mutta paljon laskeneena kuulostaa tuo 80% kuulostaa hiukan liioiteltulta. Sen kyllä lupaan, että kaikki kunnossapidettävät rinteet pystyn laskemaan ilman miettimistä :).

Kun puhutaan rinteiden jyrkkyyksistä, pitää olla tarkkana noiden asteiden ja prosenttien kanssa. Habahan puhui aluksi 80 asteesta, joka ei tunnu kovinkaan uskottavalta. Esimerkiksi rinnekoneet kykenevät valmistajien mainostuksen mukaan hoitamaan korkeintaan 45-50 asteista rinnettä.

Käsittääkseni jyrkimmät hoidetut rinteet mitä suomesta löytyy, esim. Huttu-Ukko Pyhällä, ovat alle 30 asteisia.

Nythän on niin, että nuo asteet eivät kuulosta juuri miltään, niin jyrkkiä kuin nuo rinteet ovatkin. Senpä takia ovat laskettelukeskukset keksineet toisen tavan ilmoittaa noita jyrkkyyksiä, eli prosentit. Ne lasketaan siten, että katsotaan montako metriä tulee laskua tietyllä matkalla. Näinollen esim. 45 asteinen mäki = 100% (yhtä paljon siirtymää sekä horisontaalisesti, että vertikaalisesti)

Jakob kun vastasi tohon Haban postiin, näkyi käyttävän noita prosentteja. Tällä tavalla ilmoitettuna tuo kyseinen Kitzin rinne olisi jyrkästä kohdasta n. 39 astetta, mikä kuulostaa ihan uskottavalta.

esa67 sanoi:
Tietaako kukaan milla raudoilla kalle kyykkailee ?

En varsinaisia rautoja tiedä eivätkä ne tuossa lajissa tärkeitä ole. Kallellakin ongelmia polviensa kanssa eli tuskin mitään kovin isoja rautoja edes haluaa käsitellä treeneissä. Enemmän nopeus puolen juttuja sekä kimmoisuutta treenaavaat.

Rajalan Jukka kyykkäsi liiton testeissä 200 kg (syvyydestä en tiedä) jo vuosia sitten. Tuossa syksyllä kun kaverin kanssa juttelin niin sanoi, että lasku kulkee sitä paremmin mitä enemmän on salilta pois. Eli ei alppihiihtäjäksi valitettavasti kyykkäämällä tulla.

Jakob sanoi:
Eikös Bode Miller juuri äskettäin myöntänyt laskeneensa maailman cupin kisoja kännissä? Ei se vissiin niissä kisoissa huonosti menestynyt, vaikka myönsi maistissa olleensa...

Ok, ei välttämättä voittanut, mutta "pärjää" huipputasolla kännissäkin.

Tohon kyykkäilyyn sen verran, että Bode Milleristä kertovassa 60 minutesin tekemässä jutussa Miller kyykkäsi oma tekosella power rack systeemillä. Sillä oli kaveri joka vipuvarsien ja vastapainojen avulla nosti tangon, kun Miller oli ensin laskeutunut 90 asteen kyykkyyn 160 kiloa selässä. Teki siis toistoja painottamalla vain tuota laskuvaihetta.

JoAT sanoi:
Teki siis toistoja painottamalla vain tuota laskuvaihetta.

Norjalaisilla on (oli) Oslossa Toppidrettssentretissä sellainen prässi, joka itse nostaa sen painon aina ylös. Siihen ladataan rautaa ja tehdään vain negatiivisia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom