neutraali sanoi:
:D turhaa sää mulle nuita selität, aikamoista selittelyä on mieheltä saatu aina kuulla. harva jaksaa nuin paljon selitellä kuin kalle, mutta hyvähän se on aina toki selittää että mitä olisi voinu tehdä paremmin ja rata ois voinu olla parempi jne..... toivottavasti kalle ottaa mitskun torinossa, mutta sanokaa mun sanoneen että laskee pihalle ja kauheet selitykset jatkuu. mikä on kyllä ihan ymmärrettävääkin, itse selittelisin kanssa tyyliin, kyllä mää oikeesti oon hyvä mutta ku rokka on vielä parempi jne....;)
pelkällä itsevarmuudella ei kisoja viedä IMO. se joka on tänään parhaassa fyysisessä ja henkisessä kunnossa vie skaban. yleensä fysiikka pettää ja virheitä tulee kun voimat uupuu, sitten yleensä selitellään että rata oli huono ja keppi tuli yllättäen vastaan jne
.... vaikka todellisuus saattaa olla aivan muuta. herkkä laji mutta kunnonkin on oltava terästä, se kuitenkin loppupeleissä takaa menestymisen eri rinteissä.
kuten huomaatte tunnen myös nää talvilajit aika hyvin :D;)
Kallen "selittelyt" nyt tulee varmaan paremmin julkisuuteen kuin monen muun suomalaisen urheilijan selittelyt. Johtunee siitä, että Kalle antaa aika värikkäitä kommentteja ja sellaisiahan lehdistö/kansa rakastaa/vihaa.
Jos Kalle ei antaisi niin värikkäitä lausuntoja eikä olisi niin pidetty/vihattu urheilija niin tuskin ne lehteen päätyisivät ja neutraalin päätä vaivaisivat. =)
Ja pakkohan sitä on luottaa itseensä urheilussa. Ja miksi sitä ei saisi sanoa? Pitäisikös tosiaan vain olla hiljaa ja vaatimaton? Kalle on saavuttanut jo niin paljon (pujottelun MM, pujottelun MC-cupin voitto), että tuskin häntä motivoivat/kiinnostavat maailmancupin sijat 4-10. Kyllä se mieli pallille tekee ja mieluiten voittoon. Ja jotta se voitto tulee, täytyy tuolla tasolla ottaa riskejä. Kukaan ei siellä ole niin ylivoimainen, että perus varmoilla laskuilla aina kisoja voittaa. Miehet riskeeraa siellä ja yleensä joku onnistuu. Silloin kun olosuhteet (radan kunto) pysyvät tasaisina läpi kisan, niin todellakin suurilta numeroilta tulee miehiä kärkeen. Jopa voittoon asti.
Mutta alppihiihdossa olosuhteet harvoin pysyvät tasaisina. Eli alussa laskijoilla on rata paremmassa kunnossa. Ja "kuumassa" ryhmässä laskeneet ovat ansainneet paikkansa siellä eli ovat tehneet jo kovaa työtä päästäkseen sinne.
Ja totta kai jos joku voittaa jonkun toisen niin hän on ollut parempi. Vai eikö? Ei sellainen ole selittelyä. Se on fakta.
Kallella on vammoja (monilla huippualppihiihtäjillä on). Polvien kanssa sekä viime vuosina selän kanssa on ollut ongelmia. Näitten kanssa pitää sitten koittaa treenata ja kilpailla. Alppihiihto on ennen kaikkea taitolaji. Eli voimalla ei niinkään pelata.
Maajoukkueen pojat on sanoneet, että lasku kulkee melkeen paremmin kun pysyy poissa salilta...
Laskeminen rassaa todella paljon polvia sekä selkää ja jos näissä on ongelmia niin harjoittelu/kilpaileminen on aikamoista tasapainoilua terveenä/kipeänä olemisen välillä.
Kaverit ovat todellakin putkeen tien päällä parhaillaan kuukauden. Treenaten, kilpaillen ja matkustaen. Eli kunnon pitää olla terästä, että jaksaa tuon mutta itse suoritus on sitten pääasiassa taidosta kiinni.
Myös olosuhteet vaihtelevat, eli välillä on suht pehmyt rinne ja välillä aivan peilijäässä. Laskeminen siis on erilaista eri alustoilla. Välineet merkitsevät paljon, eli yleensä kavereilla on kisa suksipari, mutta testaavat koko ajan lisää eri pareja eri alustoille. Ja kun sitten "se" suksipari sattuu hajoamaan niin uuden parin löytäminen voi kestää. Nämä jutut ressaavat pääkoppaa ja suksiparin vaihtuminen voi vaikuttaa myös laskuun. Asiat tuntuvat pieniltä, mutta vaikuttavat kuitenkin tässä lajissa paljon.
Mutta mitäs mä näitä selittämään kun te tiedätte kuitenkin paremmin. :lol2:
Kallelle kuitenkin kaikkea hyvää. Torino on vain yksi kisa muiden joukossa.