Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

No luuletko, että mä nyt enää voin myydä kun menet tuollaisia heittämään? Varsinkaan kun ei ole kohdallasi yhtäkään esimerkkiä antaa epäonnistumisesta.

En mä tulevaisuutta tiedä voi varmaks sanoa, mutta läksyni olen tehnyt. Kyl mä vuoden sisään oon kahdesti ottanut kuokkaan. CLS:llä tonnin ja Nokialla viissataa, kun en malttanut holdata vaan piti saada rahat muualle.

Mikähän tämän postauksen pointti oli? Kirpaisiko omaatuntoa kun onkin jäänyt turskat raportoimatta?

Pointti oli se, että jos mun salkkuyritykset ovat ennustettavuudessaan verrattavissa lottoon, niin mun kannattaa varmaan alkaa kuponkia täyttelemään, jos oon vuodessa kiskassu jo kuus oikein. Kyllä, luit oikein. Mun salkussa on (tai Stonesoftin kohdalla on ollut) viimeisen vuoden ajalta seitsemästä suurimmasta nousijasta kuutta. Eipä mun tartte paljoa turskaa raportoida, kun mun turskan tekemiset rajoittuu viimeiseltä viideltä vuodelta tuota CLS-hutia lukuunottamatta alle tonniin eikä niitä oo muutenkaan paljoa.

En mä tulevaisuutta tiedä voi varmaks sanoa, mutta läksyni olen tehnyt. Kyl mä vuoden sisään oon kahdesti ottanut kuokkaan. CLS:llä tonnin ja Nokialla viissataa, kun en malttanut holdata vaan piti saada rahat muualle.

Pointti oli se, että jos mun salkkuyritykset ovat ennustettavuudessaan verrattavissa lottoon, niin mun kannattaa varmaan alkaa kuponkia täyttelemään, jos oon vuodessa kiskassu jo kuus oikein. Kyllä, luit oikein. Mun salkussa on (tai Stonesoftin kohdalla on ollut) viimeisen vuoden ajalta seitsemästä suurimmasta nousijasta kuutta. Eipä mun tartte paljoa turskaa raportoida, kun mun turskan tekemiset rajoittuu viimeiseltä viideltä vuodelta tuota CLS-hutia lukuunottamatta alle tonniin eikä niitä oo muutenkaan paljoa.

Enpä ole mielestäni tekstiäni sinulle kohdistanut, mutta kiva kun otit henkilökohtaisesti. Kertoo ainakin siitä, että jotain hämärää on jos pitää ryhtyä muuten vaan puolustelemaan :D

Enpä ole mielestäni tekstiäni sinulle kohdistanut, mutta kiva kun otit henkilökohtaisesti. Kertoo ainakin siitä, että jotain hämärää on jos pitää ryhtyä muuten vaan puolustelemaan :D

Lainaat Snowben viestiä, muttet kohdistanut sitä hänelle? What is this world?

Saa lukea myös sitä edeltävän viestin, mut ei oo pakko.

Olen kyllä lukenut viimeiset sivut. Snowben "sijoitustyyliä" pidetty lottoamisena, koska sijoitetaan kasvuyhtiöihin. Vaikka puhuit bloggareista, niin samalla kyllä viittasit Snowbeen, sillä hänhän täällä myös 'mainostaa' omia sijoituksiaan, ja avoimesti kertoo niistä.

PS. Sun keskustelutyyli on vähintään erittäin rasittava, joten ei millään jaksa enempää vaivata itseä tuollaisen vuoksi.

Kertoo ainakin siitä, että jotain hämärää on jos pitää ryhtyä muuten vaan puolustelemaan

PS. Sun keskustelutyyli on vähintään erittäin rasittava, joten ei millään jaksa enempää vaivata itseä tuollaisen vuoksi.

Täytyy myöntää, että en voi mitenkään tuoda yhtä paljon lisää sisältöä keskusteluun kuin sinä :D

Tosiaan, itsehän tarkoitin juurikin sitä ettei niitä huteja yksinkertaisesti ole tullut Snowben kohdalla. Tätä asiaa nyt on ennenkin täällä puitu, mutta toistetaan vielä: Snowbe on poikkeus siinä mielessä, että kaveri kertoo aina reaaliajassa omat näkemyksenä ja ne tulevat pätevien perusteluiden kera. Ei ole nähty mitään jälkiviisastelua, jollaista nähdään paljon suomalaisessa sijoituskeskustelussa. Se on sitten jokaisen oma päätös, hyödyntääkö niitä lukuja ja perusteluita, joita tarjotaan.

Onhan se helppoa puhua etukäteen 30 firmasta ja nostaa vuoden päästä ne muutamat (mahdolliset) onnistumiset esille. Eri asia on puhua n. viidestä firmasta ja osua kaksi kertaa täyspottiin. Eikä huonosti mene niillä kolmella muullakaan. Jälkikäteen on toki helppo sanoa tienneensä Sagan nousevan 27 euroa osakkeelta ja SSH:n kolminkertaistuvan. Ai miksi et sijoittanut? ;)

Itse sijoitin Sagaan ainoastaan sen ansiosta, että Snowbe toi yhtiön tilanteen tietoisuuteeni. Helppo uskoa, kun luvut lyötiin pöytään. Silti onnistuin jotenkin viivyttelemään, osaksi sen takia ettei ollut iskeä tarpeeksi valuuttaa kehiin. Enkä kyllä sentään uskonut, että vuoden loppuun mennessä kolkutellaan peräti 50 euron rajaa. Mutta en olisi huomannut koko yritystä ilman Snowbea. Eipä ole kaduttanut ostopäätös.

Mistä sisällöstä sä nyt jauhat, kun viesteistäsi huokuu vittuilun sävy, vähättely ja oman näkemyksen ylimielisyys? Mun sisällön tuotto voi olla ihan täys nolla, ihan miten vaan, mutta ois sunkin aika herätä. Nauravia hymiöitä kun heittelet jotain ironisia vitsejä? Ei oo todellista.

Mihinköhän Biohitin unohdin omalta listaltani? No en tiiä, siellä se on keskikahoissa ja tänään nousijoiden kärkikahinoissa.

Vastaas Timba tohon mun tappio kysymykseen, sä ainakin osaat neuvoa. :)

Mulla on vielä yksi Dansken rahasto jäljellä ja jokusen satasen miinuksella. Voittoja kuitenkin tullut suht hyvin tänä vuonna. Tuo rahasto pitäisi lunastaa pois, miten tuo käytännössä menee tuo tappioiden vähentäminen verotuksessa?

No ihan esimerkkinä näin.

Jos sullaon 5000 euron myyntivoittoja. Sitten sulla on sijoitus joka on 3000 euroa tapiolla. Myyt sen pois ja otat tappiot kuin mies, eli sen 3000 euroa. Näinollen verottaja vähentää tuosta 5000 euron voistota tuon 3000 euron tappiot ja maksat myyntivoittoveroja 2000 eurosta.

- - - Updated - - -

Vastaas Timba tohon mun tappio kysymykseen, sä ainakin osaat neuvoa. :)

Käskystä!

EDIT: Se on siis järkevää verosuunnittelua myydä pois tappiollista osaketta jos on myyntivoittoja menossa verolle. Toki sen myydy osakkeen tai rahaston voi ostaa sitten takaisin esim. seuraavana päivänä. Saman päivän sisällä ei kannata yrittää tai voidaan katsoa veronkierroksi. Verojen kiertäminen ja verosuunnittelu kun on kaksi eri asiaa vaikka lopputulos olisi sama. Veronkierto on laitonta ja verosuunnittelu laillista ja jopa suotavaa!

Meneekö verottajalle tiedot myyntivoitoista ja -tappioista automaattisesti jos kaupat on tehty Nordnetin kautta?

No tässä tulikin seuraava kysymys mitä aioin kirjoittaa. Eli tarvii ainoastaan tarkistaa. Kiitti

Mistä sisällöstä sä nyt jauhat, kun viesteistäsi huokuu vittuilun sävy, vähättely ja oman näkemyksen ylimielisyys? Mun sisällön tuotto voi olla ihan täys nolla, ihan miten vaan, mutta ois sunkin aika herätä. Nauravia hymiöitä kun heittelet jotain ironisia vitsejä? Ei oo todellista.

Voi olla että mun lukutaito on huonontunut radikaalisti, mutta eihän pesupallo laittanut kuin yhden viestin ja senkin mikille eikä snowbelle? Vittulua, vähättelyä ja oman näkemyksen ylimielisyyttä mä en löydä ollenkaan. Ihme lynkkaamista sulta kun keskustelu on kaikkien osalta ollut täällä täysin asialinjalla. Käy vaikka kurkkaamassa parit muut yleisen puolen ketjut pakkikselta niin huomaat. Sun viestistä huokuu ilkeys mitä muilta ei tule vaikka väärinkäsityksiä sattuisikin. (ellei tämä sitten ole joku juttu joka kantautuu yli muutaman viimeisimmän sivun)

Kuinka tutustua kasvuyhtiöihin sijoittamiseen? Kirjavinkit kelpaa mainiosti. Olen tutustunut lähinnä arvosijoittamiseen ja kasvuosakkeista en tiedä muuta kuin että ihmiset tuppaavat yliarvostamaan kasvuodotuksia.

Tässä vähän tilitän lyhyttä sijoittajan uraani, ei kenellekään henkilökohtasesti.
Oikeastaan aika hyvin mennyt, vaikka toki tiedän että yleensä palstojen kirjoittajat nauravat tälläisille tuotoille

Aloitin loppukesästä 2009 pienellä panoksella.
Minulla on viisi eri yhtiötä, yhdestäkään en ole luopunut.

FORTUM
Ostettu ennen osinkoja keväällä, kh 15,56 € + osinko = + 21,3 %
Ostin ihan kohtuullisten osinkojen ja ehkä tulevien tuottojen takia Venäjältä.

NOKIA
Ostin ennen viimeisiä osinkoja keväällä 2012, kh 3,91 € + osinko = + 55,8 %
Yllättäen muodostunut ihan hyväksi osakkeeksi nyt monien hammasten kiristyksien jälkeen

ORION
Ostin 3,5 vuotta sitten keskihintaan 14,6 € + osingot = + 40,7 %
Tasaista ja varmaa tuottoa, ainakin osingoilla

SAGA
Ostot aloitettu neljä vuotta sitten, keskimääräinen pitoaika noin kaksi vuotta.
Keskihinta 16,38 € + osingot = + 206,1 %
Tämän tiesin jo kolme ... neljä vuotta sitten, muilla palstoilla olen kertollut rauhallisesti Sagasta

TALVIVAARA
Viimeisenä joskaan ei vähäisempänä : )
Ostot aloitin kesällä 2009, kh nyt 0,39 € = - 92,8 % päiväveivien kera, Perän lupausten mukaisesti osinkoja ei ole sattunut vielä : )
Heeh, aika paljon tasoittaa noita voitollisia.

Tuollaista, ei pidä murehtiman jos ei heti saa niitä satojen prosenttien päivävoittoja : )

Kuinka tutustua kasvuyhtiöihin sijoittamiseen? Kirjavinkit kelpaa mainiosti. Olen tutustunut lähinnä arvosijoittamiseen ja kasvuosakkeista en tiedä muuta kuin että ihmiset tuppaavat yliarvostamaan kasvuodotuksia.

No tässäpä se ongelma onkin. Ei varmasti missään.

Se pelkkä kasvuyhtiö kirjoissa ja kansissa on yleensä joku hieno lopaus joka ei toteudu.

Melkein kaikki pienemmät yhtiöt on enemmän ja vähemmän kasvuyhtiöitä. Kasvaa voi niin monella tavalla, että ei tähän varmaan löydy edes mitään kovin tarkkaa suuntaa antavaa viisautta.

Back
Ylös Bottom