Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Söpösti vihertää. Lähtisiköhän Biohit tästä vihdoin nousuun. On tosin salkun pienimpiä tällä hetkellä muutaman tonnin omistuksella, joten ei ihan rikastumaan pääse. Kerran kun vielä rykäisee kunnolla, niin myyn pois.

Onneksi me ollaan jo tässäkin eellä!
Juu, V8 tulille.

On tosin salkun pienimpiä tällä hetkellä muutaman tonnin omistuksella, joten ei ihan rikastumaan pääse. Kerran kun vielä rykäisee kunnolla, niin myyn pois.

Älä nyt hyvä mies voittavia hevosia myy pois!

Jos ostan paremman hevosen tilalle? ;) Ajattelin asian niin, että kun vapautan tästä voitot niin saan ne sijoitettua muualle. Uusi sijoitus puolestaan tuottaa vähintään saman verran kuin tämä tuottaisi holdaamalla. En nimittäin usko, että Biohit tulee ikinä nousemaan sille tasolle mitä esimerkiksi KL:ssä ennustelevat/toivovat. Hyvä lopputulos tässä tulee olemaan, mutta ei mitään satojen miljoonien bisnestä. Ensi vuoden aikana alkaa näkymään jotain viivan alla ja ulkkareiden kiinnostuminen voi nostaa kurssia. Konkreettisiin tuloksiin menee vuosia vielä.

Luultavasti kaikki päättyy yrityskauppaan. Sitä en kyllä osaa sanoa, paljonko BH:sta tullaan maksamaan.

Paitsi jos keksivät migreeniin lääkkeen, niin perun kaikki puheeni. Siinä vaiheessa gloves off ja all in.

Uusi sijoitus puolestaan tuottaa vähintään saman verran kuin tämä tuottaisi holdaamalla. En nimittäin usko, että Biohit tulee ikinä nousemaan sille tasolle mitä esimerkiksi KL:ssä ennustelevat/toivovat. Hyvä lopputulos tässä tulee olemaan, mutta ei mitään satojen miljoonien bisnestä. Ensi vuoden aikana alkaa näkymään jotain viivan alla ja ulkkareiden kiinnostuminen voi nostaa kurssia. Konkreettisiin tuloksiin menee vuosia vielä.

Luultavasti kaikki päättyy yrityskauppaan. Sitä en kyllä osaa sanoa, paljonko BH:sta tullaan maksamaan.

Mulla on pari triggeriä, jotka ovat toteututessaan sellaisia, että oon valmis laittamaan vaikka all-in Biohittiin. En viitti niitä huudella ennen kuin oma positioni olisi niiden toteutuessa kasassa. Uskon, että liikevaihdon kasvu on vahvan ekspontentiaalista tästä eteenpäin ja liikevoittokin alkaa pikkuhiljaa kasvaa, sekin eksponentiaalisesti. Kaikki tosin suattaapi päätyä yrityskauppaan, mutta onko hinta sama kuin mitä saisi esim. 10 v holdaamalla. Tuskin? Mistäs sitä tietää. Eihän Supercellistäkään ois arvannut, vaikka sen bisnestä voitas pitää paljon "arvaamattomapana." Sanon vaan, että älä aliarvioi tulevien tapahtumien merkittävyyttä ;)

Itsellä on nyt ihan omasta mielestä käypänen hepparivi.

1. UPM (tämä viimeaikaisen nousun jälkeen suurin sijoitus kohtuu kaulalla
2. Elektrobit (tämä nousi keskikahinoista kärjen tuntumaan)
3. Olvi
4. Fortum
5. Panostaja (tämä kyllä vieläkin vähän jokeri)
6. Saga Furs (kovan nousun ansioista tämäkin jo täällä asti)
7. eQ
8. SSH

Tää järjestys vaihtelee koko ajan, eli nuot 2-5 sijalla olevat on melkein samassa eli niiden järjestys muuttuu päivittäin. eQ ja Saga myös aika tasoissa ja SSH pienimpänä jokerina.

Näillä ravataan!

Itsellä on nyt ihan omasta mielestä käypänen hepparivi.

1. UPM (tämä viimeaikaisen nousun jälkeen suurin sijoitus kohtuu kaulalla
2. Elektrobit (tämä nousi keskikahinoista kärjen tuntumaan)
3. Olvi
4. Fortum
5. Panostaja (tämä kyllä vieläkin vähän jokeri)
6. Saga Furs (kovan nousun ansioista tämäkin jo täällä asti)
7. eQ
8. SSH

Tää järjestys vaihtelee koko ajan, eli nuot 2-5 sijalla olevat on melkein samassa eli niiden järjestys muuttuu päivittäin. eQ ja Saga myös aika tasoissa ja SSH pienimpänä jokerina.

Näillä ravataan!

Hyvännäköisiä hevosia, mutta yksi uljas puuttuu. Revenio Group toiminee näissä raveissa myös.

EB:n 130 000 tulpastakin sulannut yli 90000 kirjoittamishetkellä...

E: No jopas, 2,12 siis ja tulpat irroteltu

Pakko kyllä ihailla Snowben kykyä tunnistaa tähdenlennot. Mitään järkeähän noissa hinnoissa ei monien kohdalla ole. Harmi ettei omaan strategiaan kuulu firmat, joilla ei ole todistettua tuloksentekokykyä. Noh onneks omakin salkku hiihtää all-time-high -lukemissa. Toisaalta meno vähän hirvittää. Kahdellakin tasolla. Ensinnäkin jenkeissä kurssit nyykähtää heti kun joku edes heittää vitsin elvytyksen loppumisesta. Kertoo sen markkinan "terveydestä" jotain. Toisekseen on vähän huvittavaa katsella kauppalehden foorumia kun siellä porukka ostaa kilpaa pikkufirmoja ja kurssit ralleilevat kymmenen prosenttia päivässä.

osku sanoi:
Mun osakkeiden arvo on noussut hyvin. Kannattasko odottaa osinkoja 5kk vai myydä nyt?
Puhutko jostain tietyistä vai yleisesti. Eikö vanha viidakon laki ole, ettei markkinoilta kannata olla poissa ihan muuten vain. Tällaiset kirjoitukset tosin laittavat mietityttämään. Oma ratkaisuni on ollut myllätä ja kevennellä pikkuhiljaa salkkua. Tähän tosin vaikuttaa erittäin kova jenkkipaino, jonka ansiosta salkku on turvonnut mukavaan malliin. Mitään laatulafkaa ei tunnu enää halvalla saavan. Olisihan se tavallaan kiva jos taas saisi Konecranesin tasoista firmaa 15 eurolla, kun silloin margin of safety on niin iso että uskaltaa ostaa. Nyt firman alkavat olla hinnoissaan. Alle 10 P/E luvuilla ei taida saada oikeastaan mitään Helsingin pörssistä. Omasta mielestäni nyt kannattaa nauttia nousun loppuvaiheesta reippaalla osakepainolla. Ostojen kanssa kannattaa olla tarkkana. Halpa tavara on kiven alla tällä hetkellä.

Mitään järkeähän noissa hinnoissa ei monien kohdalla ole.

Riippuu siitä miten niitä lähtee hinnoittelemaan. Esim. P/E-lukuja tai osinkokoneita tiiraavalle kasvuyritykset ovat väärä sijoituskohde. Toisaalta myös hittien tms. "julkisuuden" perusteella tapahtuma firmojen arvottaminen on myöskin hanurista.

Harmi ettei omaan strategiaan kuulu firmat, joilla ei ole todistettua tuloksentekokykyä.

Tää on sitä sijoittamista - pyritään ostamaan halvalla ja myymään kalliilla. Minulle tämä on mielekkäämpää puuhaa kun pelkkien toteutuneiden kassavirtojen diskonttaaminen. Historia ei ole tae tulevasta, mutta tällä hetkellä salkku vuodessa + 203,26 %. Onko vuoden päästä sama negatiivisena? Varma ei voi olla, mutta uskon, että negatiivisen puolelle en ainakaan mene.

Voi voi kun ovat analyytikot jälkijunassa. Onneksi me ollaan jo eellä!
Pentele ku rahat on jäljessä :) Noh, onneks on ihan turvallisen olosia junia kuitenkin missä ite nyt on mukana, vaikka oishan se ollu mukava tähänkin hypätä mukaan jos pennejä ois ollu laittaa.

Snowbe sanoi:
Tää on sitä sijoittamista - pyritään ostamaan halvalla ja myymään kalliilla. Minulle tämä on mielekkäämpää puuhaa kun pelkkien toteutuneiden kassavirtojen diskonttaaminen.
Jokainen taaplaa tyylillään. Itse tykkään tän tyylisestä menosta. Paitsi että toteutuneita kassavirtoja ei diskontata, vaan tulevia. Itse erehdyin lukemaan turhan monta sijoituskirjaa arvosijoittamisesta ja totesin että keskimääräistä paremmat tuotot alhaisemmalla betalla on mun juttu. Tällaisina hetkinä se vähän kaduttaa ettei lähde kaikkiin kotkotuksiin mukaan, mutta kai se pitkällä tähtäimellä on kannattavampaa. Tai sitten ei. No ainakin yöunet on paremmat, vaikka tuotot ei. :D

Momentumiinkin perustuva sijoittaminen voisi toimia, kuten Nordnetissä mallisalkkua pitävällä Lars Perssonilla.

Itse mietin tässä että miten pitäisi salkkua rakentaa, kun ajattelin lähteä vähän pidemmälle lomalle etelän lämpöön ja lyödä pariksi talvikuukaudeksi koko osakemarkkinat itseltä kiinni.

Paitsi että toteutuneita kassavirtoja ei diskontata, vaan tulevia.

Jep eli uskoon perustuu sekä nyt voittoa tuottavalla yrityksellä että yrityksellä, jonka odotetaan tulevaisuudessa kääntyvän voitolliseksi.

Jokainen taaplaa tyylillään. Itse tykkään tän tyylisestä menosta. Paitsi että toteutuneita kassavirtoja ei diskontata, vaan tulevia. Itse erehdyin lukemaan turhan monta sijoituskirjaa arvosijoittamisesta ja totesin että keskimääräistä paremmat tuotot alhaisemmalla betalla on mun juttu. Tällaisina hetkinä se vähän kaduttaa ettei lähde kaikkiin kotkotuksiin mukaan, mutta kai se pitkällä tähtäimellä on kannattavampaa. Tai sitten ei. No ainakin yöunet on paremmat, vaikka tuotot ei. :D

Momentumiinkin perustuva sijoittaminen voisi toimia, kuten Nordnetissä mallisalkkua pitävällä Lars Perssonilla.

Itse mietin tässä että miten pitäisi salkkua rakentaa, kun ajattelin lähteä vähän pidemmälle lomalle etelän lämpöön ja lyödä pariksi talvikuukaudeksi koko osakemarkkinat itseltä kiinni.

Kannattaa muistaa, että jos ja kun joskus taas laskukausi alkaa, niin nuo blogit ja kirjoittajat jotka nyt mainostavat onnistumisiaan, katoavat kuin pieru saharaan. Aika harva on kertomassa miten paljon lottolapuilla tuli tehtyä turskaa.

Aika harva on kertomassa miten paljon lottolapuilla tuli tehtyä turskaa.

Lottoamalla häviää melko varmasti. Loton todennäköisyydet ovat seuraavat:

Tulos Kombinaatioiden lukumäärä Tuloksen todennäköisyys Voittosuhde
7 oikein 1 0,000000065 15 380 937,0
6+1 oikein 14 0,000000910 1 098 638,4
6 oikein 210 0,000013653 73 242,6
5+2 oikein 21 0,000001365 732 425,6
5+1 oikein 1 260 0,000081920 12 207,1
5 oikein 9 135 0,000593917 1 683,7
4+2 oikein 1 050 0,000068266 14 648,5
4+1 oikein 30 450 0,001979723 505,1
4 oikein 142 100 0,009238709 108,2
3+2 oikein 15 225 0,000989862 1 010,2
3+1 oikein 284 200 0,018477418 54,1
3 oikein 959 175 0,062361285 16,0
2 oikein 4 228 896 0,274943978 3,6
1 oikein 6 343 344 0,412415967 2,4
0 oikein 3 365 856 0,218832962 4,6

Pitää alkaa lottoamaan!

Mulla on vielä yksi Dansken rahasto jäljellä ja jokusen satasen miinuksella. Voittoja kuitenkin tullut suht hyvin tänä vuonna. Tuo rahasto pitäisi lunastaa pois, miten tuo käytännössä menee tuo tappioiden vähentäminen verotuksessa?

Pesupallo sanoi:
Kannattaa muistaa, että jos ja kun joskus taas laskukausi alkaa, niin nuo blogit ja kirjoittajat jotka nyt mainostavat onnistumisiaan, katoavat kuin pieru saharaan. Aika harva on kertomassa miten paljon lottolapuilla tuli tehtyä turskaa.
Ja vielä vähemmän huutelee keskustelufoorumeilla kuinka paljon on tullut takkiin. :) Hankalahan sitä on pysyä lestissään tämmöisinä aikoina, kun suurin osa kotimaisen pörssin kovimmista nousijoista on firmoja, jotka eivät omaan salkkuun koskaan tulisi. Kannattaa sitä välillä miettiä kriittisesti omaa toimintaa että kannattaisiko tehdä jotain toisin. Maalaisjärki kyllä sanoo että ei, mutta tunteissa joku hannaa vastaan.

Maalaisjärki kyllä sanoo että ei, mutta tunteissa joku hannaa vastaan.

Tosiaan kukin tyylillään. Jos kovin hanakasti karttaa riskiä, niin hyväksyy myös sen, ettei tuototkaan ole kovin suuria.

Mulla on pari triggeriä, jotka ovat toteututessaan sellaisia, että oon valmis laittamaan vaikka all-in Biohittiin.
No luuletko, että mä nyt enää voin myydä kun menet tuollaisia heittämään? Varsinkaan kun ei ole kohdallasi yhtäkään esimerkkiä antaa epäonnistumisesta.

Back
Ylös Bottom