Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Olenkohan nyt ymmärtänyt tämän asian oikein vai väärin;

Jos ostan esimerkiksi Seligsonilta passiivisten rahastojen kasvu-osuuksia, (ja aion käydä kauppaa ainoastaan lisäämällä osuuksia myöhemmin) sen ei pitäisi vaikuttaa opintotukeeni?

Olenkohan nyt ymmärtänyt tämän asian oikein vai väärin;

Jos ostan esimerkiksi Seligsonilta passiivisten rahastojen kasvu-osuuksia, (ja aion käydä kauppaa ainoastaan lisäämällä osuuksia myöhemmin) sen ei pitäisi vaikuttaa opintotukeeni?
Omaisuus ei vaikuta. Omaisuudesta saatava pääomatulo vaikuttaa, mutta kasvuosuuksia omistamalla ei tuloja tule.

Mahtaako täällä olla POP Pankin asiakkaita?

Katselin niiden intrasivuilta, että ne käyttää Nordnettiä. Kiinnostais tietää, että ottaako POP siitä jotain välistä, vai saako Nordnettiä käyttää POP:n kautta samoilla ehdoilla, kuin suoraankin? Entä mahtaako tämä sitten vaikuttaa muihin POP:n kautta saataviin palveluihin, eli lainat ja pankkipalveluiden maksut, vakuutukset jne?

Julkisesta netistä näiden sivuilta ei oikein irronnut tietoa muuten kuin niiden omista rahastoista yms.

Tietoa ei ole mutta melkein löisin sen puoleta vetoa että ottavat tuosta välistä siivunsa.

- - - Updated - - -

Omaisuus ei vaikuta. Omaisuudesta saatava pääomatulo vaikuttaa, mutta kasvuosuuksia omistamalla ei tuloja tule.

Ja lisäyksenä vielä että käsittääkseni KELAN mielestä osuuksien myynti vaikka tappiolla on tuloa, eli ei sitten kannata myydä yhtään mitään ellei halua tukien mentystä. Omistaa voi ja lisätä tottakai.

Mitä minä nyt en ymmärrä kun ei mene jakeluun mitä vähennyksiä saat verotuksessa siitä että maksat koko opintolainan takaisin? Eikös mene silloin ihan päinvastoin, eli et saa enää vähentää korkojakaan kun ei niitä mene? Vai oliko nyt jotain jota en tajunnut? Saako opintolainasta jotain erityisiä hyvityksiä tai muuta mitä en tiedä?

Opintolainasta saa opintolainavähennystä verotuksesta 30% yli 2500€ menevästä osuudesta edellyttäen, että valmistuu määräajassa. Eli esim. 10000€ lainaa - 2500€ = 7500€ x 0,3 = 2250€ veroista poijes :D

Mites muuten olisi asia mennyt ku ostin tota fortumia 30 päivä ja ajattelin että oisin ostanut kanssa panostajaa 1500kpl samana päivänä mutta en ostanut panostajaa ni olisinko saanut osinkoa panostajasta jos oisin ostanut?

Tutkin tota panostajaa ja siinä sanottiin että osinko tulee 30 tammikuuta, olisiko se osake pitänyt ostaa tuona päivänä ennen kuin pörssi menee kiinni vai olisiko se pitänyt ostaa jo edellisenä päivänä jotta olisi saanut osingon?

Opintolainasta saa opintolainavähennystä verotuksesta 30% yli 2500€ menevästä osuudesta edellyttäen, että valmistuu määräajassa. Eli esim. 10000€ lainaa - 2500€ = 7500€ x 0,3 = 2250€ veroista poijes :D

Joo, mutta mitä merkitystä sillä on maksaako sen pois vai ei? Eikös tuon vähennyksen saa vaikka lainan pitäisi jos vaan valmistuu ajoissa?

Tutkin tota panostajaa ja siinä sanottiin että osinko tulee 30 tammikuuta, olisiko se osake pitänyt ostaa tuona päivänä ennen kuin pörssi menee kiinni vai olisiko se pitänyt ostaa jo edellisenä päivänä jotta olisi saanut osingon?

Yhtiökokouspäivänä pitää viimeistään ostaa jotta saa osingon. Ei saa enää seuraavana päivänä jolloin osinko tai Panostajan tapauksessa pääomanpalautus irtoaa jolloin tulee siis se "osinkodippi". Joka muuten on nyt sitten jo kumottu kun osake maksaa sen mitä ennen tuota irtoamista.

Joo, mutta mitä merkitystä sillä on maksaako sen pois vai ei? Eikös tuon vähennyksen saa vaikka lainan pitäisi jos vaan valmistuu ajoissa?

Suoraan Kelan sivuilta:

''Kun lyhennät opintolainaasi, maksat opintolainavähennyksen verran vähemmän veroja. Vähennys tehdään lainanlyhennysvuoden verosta. Menettelyä jatketaan, kunnes enimmäismäärän mukainen vähennyksesi on käytetty. Vähennys voidaan kuitenkin tehdä enintään tutkintosi suorittamisvuotta seuraavien 10 vuoden aikana.

Jos vähennys on suurempi kuin verosi määrä, sinulle muodostuu opintolainavähennyksen veroalijäämä. Tämä tarkoittaa sitä, että voit käyttää verovähennyksen silloin, kun tuloja ja maksettavaa veroa on riittävästi. Se voidaan vähentää verotuksessa enintään tutkintosi suorittamisvuotta seuraavien 15 vuoden aikana.''

Kun maksaa kaiken kerralla, saa mukavasti veroja alemmas / kokonaan pois vaikkapa loppuvuodelta. Ja onhan se kiva mennä pankkiin ja iskeä koko laina kerralla käteen :D

Ok, no eipä ole tarvinnut opintolainoihin perehtyä viimeiseen 15 vuoteen, että ei ihme jos on vähän aukkoja sivistyksesä.

Re: Halvin/luotettavin rahastoyhtiö? / Keskustelua sijoittamisesta / Sijoitusvinkit

Mietiskelen tässä että kannattaisiko pistää rahaa seligsonille vai lyhennellä asuntolainaa...
Tällä hetkellä menee seligsonille jokatapauksessa 200€/kk.
Tänään oli lainassa korontarkistus ja korko oli 2.9% nyt 1.7%.

Tottakai siihen vaikuttaa kumpaa itse haluaa tehdä, mutta kun ei oikeen osaa päättää..:D

Mietiskelen tässä että kannattaisiko pistää rahaa seligsonille vai lyhennellä asuntolainaa...
Tällä hetkellä menee seligsonille jokatapauksessa 200€/kk.
Tänään oli lainassa korontarkistus ja korko oli 2.9% nyt 1.7%.

Tottakai siihen vaikuttaa kumpaa itse haluaa tehdä, mutta kun ei oikeen osaa päättää..:D

Mikä sun tilanne on lainan kanssa? Eli onko lainaa ns. "liikaa" eli sen lyhentäminen riskinhallintamielessä on järkvää? Jos ei ole, eli pärjäisit sen kanssa vaikka työttömänä, niin en minä näe mitään syytä tehdän ainakaan mitään ylimääräisiä lyhennyksiä vaan sijoittaa tuottavasti. Pitkässä juoksussa osakkeiden ja tietysti osakerahastojen tuotto on ollut lainakorkoja isompaa ja nyt korot on todella alhaalla. Voihan sitä sitten myöhemmin suunnata kassavirrat lainanlyhennyksiin jos korot nousee ja tuntuu se "korkosijoitus" eli tässä tapauksessa lainanlyhennys järkevämmältä.

Itse painin saman ongelman kanssa. Mulla velkaa 230.000 euroa, joten on sitä vaan vähän pakko lynennelläkin vaikka mieli tekisi vain maksaa sitä olematonta reilusti alle prosenti korkoa ja sijoittaa kaikki. Mutta nyt saa vähän velkapääomaa alas, joten itse teen sitä velanmaksua puhtaasti riskinhallintasyistä. Jos olisi vaikka vaan 130.000 euroa (meitä siis kaksi työssäkäyvää maksaa lainaa) niin enpä varmaan ees miettisi vaan ottaisin lyhennysvapaata niin pitkäksi aikaa kun sitä tarjotaan.

Mitäs vinkkejä pakkiksen pörssiraati osaisi antaa eri omaisuusluokkiin hajautuksesta? Osakkeita ja korkosijoituksia nyt on helppo poimia Seligsonin tai vastaavan kautta, mutta tuntuu kovin vähältä tuo kaksi omaisuusluokkaa. Valuutat, raaka-aineet etc eivät oikein innosta kun noissa ottaa helposti turpaansa itseään fiksummilta, ja kun ikääkin on vasta 18, ei asuntolainakaan ole ajankohtainen vaihtoehto. Ajattelin että nordnetin kautta voisi poimia joitain kiinnostavia kiinteistö-ETF:iä, kiinteistörahastoja noin muuten kun näyttäisi olevan hirveän huonosti tarjolla.

Eli kommentteja kaipaisin noista kiinteistö-ETF:istä ja vinkkejä nyt muutenkin :)

No minä en kyllä noihin raaka-aineisiin lähtisi ellei ole oikeasti jotain suunnitelmaa exitistä. Sillä se raaka-aine ei takuulla tuota yhtään mitään, sen arvo heiluu ja siihen on sitten reagoitava. No joku varmaan on erimieltä, mutta minä en tähän lähtisi vain siksi että pitää hajauttaa eri omaisuusluokkiin. Mutta tämä kiinteistöt-osakkeet-korko on varmasti järkevää. Itsellä se tarkoitta sitä että kiinteistöön (okt) on lainaa ja omistan osakkeita. ;) Eli kiinteistöön ja osakkeisiin on sijoitettu ja korkohin sijoitetaan lainaa lyhentämällä.

Joo. Kultakaivos on vähän eri asia kuin kilo kultaa. Ei mielestäni 18-vuotiaalle 2 omaisuusluokkaa ole vähän.

Joo, jos kullasta on kiinnostunut niin ostaa kultakaivoksen osakkeita mieluummin. Se maksaa osinkoja jos se sitä kultaa maasta nostaa. ;)

Eikä noihin allokaatiohin kannata liikaa jumittua. Nuori voi olla 100% osakkeissa kuitenkin huomioiden että on käteispuskuria sopivasti. ja taas voi olla 100% kiinteistöissä jos sen puolen paremmin tuntee.

Re: Halvin/luotettavin rahastoyhtiö? / Keskustelua sijoittamisesta / Sijoitusvinkit

Mikä sun tilanne on lainan kanssa? Eli onko lainaa ns. "liikaa" eli sen lyhentäminen riskinhallintamielessä on järkvää? Jos ei ole, eli pärjäisit sen kanssa vaikka työttömänä, niin en minä näe mitään syytä tehdän ainakaan mitään ylimääräisiä lyhennyksiä vaan sijoittaa tuottavasti. Pitkässä juoksussa osakkeiden ja tietysti osakerahastojen tuotto on ollut lainakorkoja isompaa ja nyt korot on todella alhaalla. Voihan sitä sitten myöhemmin suunnata kassavirrat lainanlyhennyksiin jos korot nousee ja tuntuu se "korkosijoitus" eli tässä tapauksessa lainanlyhennys järkevämmältä.

Itse painin saman ongelman kanssa. Mulla velkaa 230.000 euroa, joten on sitä vaan vähän pakko lynennelläkin vaikka mieli tekisi vain maksaa sitä olematonta reilusti alle prosenti korkoa ja sijoittaa kaikki. Mutta nyt saa vähän velkapääomaa alas, joten itse teen sitä velanmaksua puhtaasti riskinhallintasyistä. Jos olisi vaikka vaan 130.000 euroa (meitä siis kaksi työssäkäyvää maksaa lainaa) niin enpä varmaan ees miettisi vaan ottaisin lyhennysvapaata niin pitkäksi aikaa kun sitä tarjotaan.

Meillä lainaa on 157 000€, tosin talouden tulot ovat vain vähän yli 60k vuodessa, bruttona siis. Joten on tuota lainaa siihen nähden liikaa?
Olen miettinyt noita suoria osakeostojakin, mutta ajattelin kerätä tuonne seligsonille nyt ensin pohjan ja säästää sitten jonkun köntän jolla aloittaa tuo osakkeiden ostelu.

Vaikeita asioita, kun kaikkea tekisi mieli tehdä, mutta rahat ei vaan siihen riitä...

Meillä lainaa on 157 000€, tosin talouden tulot ovat vain vähän yli 60k vuodessa, bruttona siis. Joten on tuota lainaa siihen nähden liikaa?
Olen miettinyt noita suoria osakeostojakin, mutta ajattelin kerätä tuonne seligsonille nyt ensin pohjan ja säästää sitten jonkun köntän jolla aloittaa tuo osakkeiden ostelu.

Vaikeita asioita, kun kaikkea tekisi mieli tehdä, mutta rahat ei vaan siihen riitä...

Siis joo, minä en yritä sinua käännyttää suoriin osakeostoihin. Pidetään samalla viivalla suoran osakeostot ja osakerahastot.

Meillä on brutto jotain 80 k paikkeille ja on siis tuo 230 vekkulia, eli on kanssa ihan järkevä vähän lyhennelläkin.

Itse sanoisin että tee kompromissi. Lyhennä lainaa ohjelman mukaan ja ylijäävillä varoilla ostat osakerahasto-osuuksia. Jos korot nousee niin sitten ylimääräset ylimääräsiin lainanlyhennyksiin.

EDIT: Ja minä siis EN ole mikään sijoitusneuvoja ENKÄ kanna vastuuta yhtään mistään vaan kerron mikä on MINUN mielestäni järkevää ja mitä itse teen.

Siis joo, minä en yritä sinua käännyttää suoriin osakeostoihin. Pidetään samalla viivalla suoran osakeostot ja osakerahastot.

Meillä on brutto jotain 80 k paikkeille ja on siis tuo 230 vekkulia, eli on kanssa ihan järkevä vähän lyhennelläkin.

Itse sanoisin että tee kompromissi. Lyhennä lainaa ohjelman mukaan ja ylijäävillä varoilla ostat osakerahasto-osuuksia. Jos korot nousee niin sitten ylimääräset ylimääräsiin lainanlyhennyksiin.

EDIT: Ja minä siis EN ole mikään sijoitusneuvoja ENKÄ kanna vastuuta yhtään mistään vaan kerron mikä on MINUN mielestäni järkevää ja mitä itse teen.

Joo tiedän että et käännytä, etkä painosta, eikä tulisi mielenkään tulla syyttämään jotain muuta, vaikka neuvon mukaan tekisinkin.
Itsehän ne päätökset tehdään ja vastuut niistä kannetaan, sinulta vaan saa todella asiallisia neuvoja ja vastauksia, iso kiitos niistä.

Joo täytyy miettiä ja tehdä ratkaisuja rauhassa:)
Tuo lainan lyhennys taitaa olla sellainen psykologinen juttu, että saa mielenrauhaa kun lyhentää lainaa :D

Back
Ylös Bottom