Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Joo tiedän että et käännytä, etkä painosta, eikä tulisi mielenkään tulla syyttämään jotain muuta, vaikka neuvon mukaan tekisinkin.
Itsehän ne päätökset tehdään ja vastuut niistä kannetaan, sinulta vaan saa todella asiallisia neuvoja ja vastauksia, iso kiitos niistä.

Joo täytyy miettiä ja tehdä ratkaisuja rauhassa:)
Tuo lainan lyhennys taitaa olla sellainen psykologinen juttu, että saa mielenrauhaa kun lyhentää lainaa :D

Jos saat mielenrauhan siitä että lyhennät lainaa niin tee se! sillä ihan oikeasti mikään ei ole pahempaa kuin "valvoa öitä" talousasioiden takia. Itseasiassa oikeasti viisaat sanoo että jos menetät yöunesi jonkun sijoituksen takia, niin rahat on silloin väärässä paikassa.

Tämä on todella kaksipiippuinen juttu. Toisaalta nyt lyhentämällä lainaa se laina todella lyhenee kun korot alhaalla ja taas toisaalta nyt olisi paras tuottopotentiaali kun korot on alhaalla.

Meillä ei nyt kovin isoja eroja ole tuossa lainanmäärässä suhteessa perheen bruttotuloihin joten ihan riskinhallintamielessä se lainanlyhennys ei ole varmasti huonoin vaihtoehto.

Itse mielelläni jaan tietoa mitä itse olen saanut. Ei se minulta pois ole todellakaan. Itseasiassa monet näistä keskusteluista antaa itselle lopulta todella paljon. Pistää pohtimaan asioita ja se ei ikinä ole pahasta.

EDIT: Ja minä siis EN ole mikään sijoitusneuvoja ENKÄ kanna vastuuta yhtään mistään vaan kerron mikä on MINUN mielestäni järkevää ja mitä itse teen.
Nordean sijoitusneuvoja kehotti aktiivisesti seuraamaan rahastoja ja vaihtamaan aina niiden välillä paremmin tuottaviin. Kuulemma itsekin tekee niin ja ETF:t ovat pahasta, koska niissä menettää kaiken rahastofirman konkassa. Lisäksi ETF seuraa indeksiä, mutta heidän rahastoihinsa valitaan ne parhaat osakkeet, jotta nousukaudellakin nousu on muita parempaa. Että tällaisia neuvoja ne ammattilaiset antavat.

Tuolloin mietin, että missä menee valehtelun raja, ja joko tuo ylittää sen.

Nordean sijoitusneuvoja kehotti aktiivisesti seuraamaan rahastoja ja vaihtamaan aina niiden välillä paremmin tuottaviin. Kuulemma itsekin tekee niin ja ETF:t ovat pahasta, koska niissä menettää kaiken rahastofirman konkassa. Lisäksi ETF seuraa indeksiä, mutta heidän rahastoihinsa valitaan ne parhaat osakkeet, jotta nousukaudellakin nousu on muita parempaa. Että tällaisia neuvoja ne ammattilaiset antavat.

Niinpä. Eikä esim. meikäläisellä ole ikinä asiaa sijoitusnevojaksi kun ei ole katsos mitään koulutusta. Pitää olla vähintään neljä vuotta takana että on kelpuutettu suoltamaan paskaa rahaa vastaan.

No ei silti, en kyllä lähtisi pankkiin töihin ihan ensimmäiseksi.

LOL, mulle samaisen firman sijoitusneuvoja suositteli mm. Seligsonin ETF:iä, varoittelee aina ajan rahastojen kuluista ja stock pickingin hankaluudesta. Nordean viimeisestä 18:sta kaupankäyntisuosituksesta 11 on mennyt pakkaselle :) Samasta talosta löytyy kyllä aika monennäköistä palvelua, olen tuon oman yhteyshenkilöni "kouluttanut" pommittamaan mua tiedoilla suht. lyhyen juoksuajan riskiyritysbondeista; noilla en ole vielä 5 v aikana menettänyt penniäkään (Kreikan valtionlainoilla kyllä :D) tosin netin osakepoimintaguruja moisten 4-10% vuosituotot ei tietenkään tyydytä.

LOL, mulle samaisen firman sijoitusneuvoja suositteli mm. Seligsonin ETF:iä, varoittelee aina ajan rahastojen kuluista ja stock pickingin hankaluudesta. Nordean viimeisestä 18:sta kaupankäyntisuosituksesta 11 on mennyt pakkaselle :) Samasta talosta löytyy kyllä aika monennäköistä palvelua, olen tuon oman yhteyshenkilöni "kouluttanut" pommittamaan mua tiedoilla suht. lyhyen juoksuajan riskiyritysbondeista; noilla en ole vielä 5 v aikana menettänyt penniäkään (Kreikan valtionlainoilla kyllä :D) tosin netin osakepoimintaguruja moisten 4-10% vuosituotot ei tietenkään tyydytä.

Joo, monenlaista väkeä tuolla on. Mulla kanssa Nordean henk. koht. asiakasneuvoja ollut sama varmaan 10 vuotta. Eipä se kauppaa mitään eläkavakuutuksia eikä muutenkaan lätise mitään turhaa. Tosin ei mulla varallisuus riitä siihen että saisi mitään henk. koht neuvoja noin muutenkaan. Mutta asiointi on helppoa. Konttorissa on käyty viimeisein 5 vuoden aikana sen pari pakollista kertaa kun on lainapapereita allekirjoitettu. Jos nimittäin mennään ihan pilkulleen niin noita ei saa allekirjoittaa kuin konttorissa henkkareiden kera. Taasen jotkut viitekoron vaihdot sun muut menee kun vaan pistellään paperia etanapostilla paikasta toiseen.

Jos saat mielenrauhan siitä että lyhennät lainaa niin tee se! sillä ihan oikeasti mikään ei ole pahempaa kuin "valvoa öitä" talousasioiden takia.

TÄMÄ! (Yhdyn yllä olevaan kommenttiin.)

- - - Updated - - -

Jos saat mielenrauhan siitä että lyhennät lainaa niin tee se! sillä ihan oikeasti mikään ei ole pahempaa kuin "valvoa öitä" talousasioiden takia.

TÄMÄ! (Yhdyn yllä olevaan kommenttiin.)

Re: Halvin/luotettavin rahastoyhtiö? / Keskustelua sijoittamisesta / Sijoitusvinkit

Kävin tänään ostamassa täälläkin suositellun Marko Erolan - Paras sijoitus kirjan, ja ekat 50 sivua jo luettu, vaikuttaa todella mielenkiintoiselta:).

Olisi kysynyt että mikä olisi sellainen hyvä "minimisumma", millä kannattaa lähteä tekemään suoria osakeostoja, ja saa myös sopivan hajautuksen, vai onko sellaista?

Kävin tänään ostamassa täälläkin suositellun Marko Erolan - Paras sijoitus kirjan, ja ekat 50 sivua jo luettu, vaikuttaa todella mielenkiintoiselta:).
Itse luin tuon joskus pari vuotta sitten. Sen jälkeen en ole pahemmin sijoituskirjallisuuteen tutustunut. Pienituloisena pyrin säästämään kuukausittain pikkuhiluja jotka sijoitan rahastoihin. Jos joskus tulen enemmän tienaamaan niin sitten niistä suurempia summia säästöön. Rahastojen tuoton ja pienten kulujen myötä tuotto tulee näin todennäköisesti olemaan parempaa mitä se olisi jos itse sohlaisin osakkeisiin.. (Enkä näe näin pienillä summilla sitä järkevänä). Seligsonilla on hyvä se tuottolaskuri.

Ei säästämisen tarvitse olla vaikeaa. Eikä siihen tarvitse paljoa kapitaalia. Vaikka oishan se helpompaa jos ois enemmän fyrkkaa, niin olisi euromääräiset tuototkin parempia.

Olisi kysynyt että mikä olisi sellainen hyvä "minimisumma", millä kannattaa lähteä tekemään suoria osakeostoja, ja saa myös sopivan hajautuksen, vai onko sellaista?

Minä pidän sääntönä että ei saisi paljon yli 1% mennä ostokuluihin, eli käytännössä tarkoittaa +500 euroa per ostos, mielellään lähempänä tonnia. Jos kovin pienillä summilla suoraan osakkeita ostaa niin menee vähän turhan paljon ostokuluihin. Ennemmin siis kannattaa vaikka laittaa harvemmin kuin kovin pätkissä ostaa. 500-1000 euroa on mielestäni hyvä "aloitteijan haarukka".

Halvin/luotettavin rahastoyhtiö? / Keskustelua sijoittamisesta / Sijoitusvinkit

Meneekö Nordnetin palvelua käyttäen useita välityspalkkioita jos pistää ostotarjouksen tiettyyn hintaan ja sen kpl määrän saa sitten ostettua tipoitellen? Vai onko yksi välityspalkkio vs toimeksianto?

Meneekö Nordnetin palvelua käyttäen useita välityspalkkioita jos pistää ostotarjouksen tiettyyn hintaan ja sen kpl määrän saa sitten ostettua tipoitellen? Vai onko yksi välityspalkkio vs toimeksianto?

Nyt tulee ulkomuistista mutta muistaisin että Nordnetilla se on palkkia per päivä. Eli jos tulee päivän sisällä tipoittain niin yksi palkkio, mutta jos pistät pitkän toimeaksiannon ja se toteutuu tipoittain eri päivinä niin menisi pelkkiot per päivä. En ole 100% varma. Olin ennen Nordnetia eQ:n asiakas ja eQ:lla oli yksi hinta per toimeksianto ja Nordnetilla tuo per päivä ja muistelisin että jäi käytäntöön tuo per päivä hinnoittelu kun Nordnet osti eQ:n toiminnot silloin aikoinaan.... Vai fuusioko se oli, en muista tarkemmin enää.

Mulla toteutu Technopoliksen osto kahdessa erässä saman päivän aikana ja mun mielestä siitä meni vaan se 7€

Minä pidän sääntönä että ei saisi paljon yli 1% mennä ostokuluihin, eli käytännössä tarkoittaa +500 euroa per ostos, mielellään lähempänä tonnia. Jos kovin pienillä summilla suoraan osakkeita ostaa niin menee vähän turhan paljon ostokuluihin. Ennemmin siis kannattaa vaikka laittaa harvemmin kuin kovin pätkissä ostaa. 500-1000 euroa on mielestäni hyvä "aloitteijan haarukka".

Tein pienen harjoituksen eri sijoitussummilla. Varsinkin sijoitusuran alkutaipaleella säästettävät summat voivat olla pieniä esim. asunto- ja autolainojen vuoksi, vaikka "vain" 250 e/kk.

Laitetaan 1) joka kuukausi 250 e, 2) joka toinen kuukausi 500 e ja 3) joka neljäs kuukausi 1000 e. Kaikissa 3000 euroa/vuosi. Tili Nordnetiin, jolloin vaihtoehdossa 1 merkintäpalkkio on 7 euroa (2,8 %), vaihtoehdoissa 2 ja 3 9 euroa (1,8 ja 0,9 %). Ei muita kuluja.

Oletetaan että markkinoiden tuotto on tasainen 8 % vuodessa. Mitä useammin laittaa, sen nopeammin laitettu summa pääsee tuottamaan, mutta toisaalta kulut vievät osan sijoitetusta summasta. Alla kolmen vaihtoehdon arvon kehitys eri vuosien lopussa, jos laskut meni oikein.

sfcun6.png

Jos homma meni oikein, niin ensimmäisen 10 vuoden aikana vaihtoehto 1 häviää 418 euroa tuottoisimpaan vaihtoehto 3:een verrattuna. Onko se paljon vai vähän? Vaihtoehdon 2 tuotto on 110 euroa vaihtoehtoa 3 pienempi. Aikaa myöden ero toki kasvaa, mutta sitten voi jo toivottavasti olla enemmän varoja sijoitettavaksi ja päästä muutenkin noiden vaihtoehtojen 2 ja 3 pariin..

En tiedä saako useammin ostelemalla parempaa tuntumaa sijoittamiseen. Tai jos haluaa omistaa useampaa firmaa, niin pääseekö näin täydentämään jo ostettuja omistuksia hyvillä hinnoilla esim. osakepainotusten kärsimättä.

Re: Halvin/luotettavin rahastoyhtiö? / Keskustelua sijoittamisesta / Sijoitusvinkit

Tässä lueskellessa tuota ostamaani kirjaa, tuli mieleen, kun itsellä on seligsonin rahastoja seuraavasti:

phoebus 35%
top brands 35%
aasia 20%
kehittyvät 5%
venäjä 5%

Niin onko tuon yhden aktiivisesti hoidetun rahaston pitäminen mitenkään järkevää, pitäisikö se vaihtaa toiseen, tai pienentää sen osuutta...?

Voisihan tuota harkita, vähentää vaikka kahden ensimmäisen osuuksia ja ottaa tuon pharman mukaan...

Tekis miel ostaa tota Panostajaa pari tuhatta kappaletta, tai sitten tuhat panostajaa ja tuhat outokumpua. Halpoja osakkeita, tiedän että on "uhkapeli" osakkeita, mutta on niin halpoja ja sais jotain seurattavaa fortumin lisäksi ku on löysää rahaa tilillä ja pankki ei anna korkoa siintä.

Tekis miel ostaa tota Panostajaa pari tuhatta kappaletta, tai sitten tuhat panostajaa ja tuhat outokumpua. Halpoja osakkeita, tiedän että on "uhkapeli" osakkeita, mutta on niin halpoja ja sais jotain seurattavaa fortumin lisäksi ku on löysää rahaa tilillä ja pankki ei anna korkoa siintä.

Itsekkin olen panostajaa katsellut jo hetken. Jos menee ensiviikolla muutaman sentin vielä alemmaksi, niin ajattelin kanssa 1000 ostaa. Lopullista päätöstä en ole vielä tehnyt, katsotaan nyt ensin toi ensin ensi viikko. Olen vasta aloittanut suorien osakkeiden kanssa ja vielä olisi muutamia tuhansia euroja, jotka "pitäisi" johonkin laittaa. Kerralla en viitsinyt koko pinkkaa laittaa.

Nyt olisi säästötilillä jonkin verran säästöjä. Korko tilillä on olematon. Mikä olisi järkevä matalan riskin vaihtoehto, että saisi asetta parempaa korkoa rahoille? Sijoittamisen haluasin pitää tällä hetkellä mahdollismman yksinkertaisena ja helppona.

Rahastoihin ja suoriin osakesijoituksiin en ole toistaiseksi ryhtynyt koska en tiedä siitä mielestäni tarpeeksi. Voisi tietysti ostaa aluksi pienen määrän osakkeita ja katso miten homma toimii mutta silloin se on vielä nappikauppaa eikä varsinaista sijoittamista.

Nyt olisi säästötilillä jonkin verran säästöjä. Korko tilillä on olematon. Mikä olisi järkevä matalan riskin vaihtoehto, että saisi asetta parempaa korkoa rahoille? Sijoittamisen haluasin pitää tällä hetkellä mahdollismman yksinkertaisena ja helppona.

Rahastoihin ja suoriin osakesijoituksiin en ole toistaiseksi ryhtynyt koska en tiedä siitä mielestäni tarpeeksi. Voisi tietysti ostaa aluksi pienen määrän osakkeita ja katso miten homma toimii mutta silloin se on vielä nappikauppaa eikä varsinaista sijoittamista.

Eli hyppäisit matalasta riskistä heti sinne altaan syvään päätyyn. Osakkeista voi lukea ihan tarpeeksi ilman omia sijoituksia ja jos haluat asiaa simuloida niin voit luoda virtuaalisen portfolion, jonka pohjalta sitten ihmettelet miten homma toimii. Typerää on sokkona rahojen lyöminen johonkin osakkeeseen/osakkeisiin ja sen jälkeen erehdysten ja tappioiden kautta opettelu. Lue teoria, määritä oma riskinsietokykysi ja valitse siihen sopiva sijoitusstrategia. Jos et ymmärrä teoriaa/et halua panostaa hirveästi asian opetteluun niin silloin passiiviset indeksirahastot ovat ratkaisuna sieltä helpoimmasta päästä, vaikka nekin sisältävät huomattavasti enemmän riskiä kuin säästötili.

Back
Ylös Bottom