Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Seuraatteko minkäänlaisia aiheeseen liittyviä blogeja? Itse olen aloitteleva säästäjä ja mielellään lukisin kirjojen lisäksi ajankohtaista näkökulmaa asiaan? Tässä ketjussa on mielestäni paljon asiallista pohdintaa verrattuna esim. Kauppalehden foorumiin. Nordnetin blogit olen löytänyt, mutta sieltäkin on tullut luettua jo kohta kaikki mielenkiintoinen läpi.
Rahastoihin olen säästänyt muutamia vuosia ja vähän aikaa sitten lisäsin ensinmäiset suorat osakkeet salkkuun. Ostin pidempiaikaiseen pitoon, mutta onpa jännää seurailla kurssimuutoksia vaikka en ole myymässä niitä, niin kuitenkin seurailen. Uutuuden viehätystä varmaan.
www.seligson.fi/phoebus on hyvä blogi, sitä seuraillut pitkään. Siellä on useampikin juttu mihin on vastattu minunkin kysymyksiin. No ne kysymykset ei siitä hyvää tee, mutta vastaukset tekevät. Enpä minäkään sitten paljon muuta kun Nordnetblogia ja joskus kun muistaa niin Henri Elon blogia.
Huomenna mielenkiintoinen päivä. Mitäköhän kivaa Forttumilla on meille kerrottavanaan Omassa salkussa 1300 kpl noita lappuja istuskelemassa alle 14 euron KA:lla. Eipä tuolla määrällä ole mitään väliä tuleeko osinkoa 80 senttiä vai se kokonainen euro. Enemmän kiinnostaa tulevaisuuden näkymät. Pakko se on silti heti heräämisen jälkeen kömpiä aamusella koneelle lukemaan tiedotteet läpi :evil:
Ihan kivaa kerrottavaahan siellä oli. Q4 tulos 538 miljuunaa ja euron verran tulleepi osinkoa. Investoinnit Venäjälle jatkuvat vielä tänäkin vuonna vahvoina - mä kun odottelin, että pikkuhiljaa alettais sillä puolella olla jo "valmiina"
Ihan kivaa kerrottavaahan siellä oli. Q4 tulos 538 miljuunaa ja euron verran tulleepi osinkoa. Investoinnit Venäjälle jatkuvat vielä tänäkin vuonna vahvoina - mä kun odottelin, että pikkuhiljaa alettais sillä puolella olla jo "valmiina"
Näköjään hyvää kerrottavaa oli Arvoin alkuviikosta vaihteeksi osakkeiden kanssa ja Nordean "vahva osta" (esim. Nordealla muuten todella vähän "vahva osta" suosituksia tällä hetkellä, tasan 2 kpl) suosituksen pohjalta poimin keskikokoisen kasan Fortumia kyytiin ja kerran meni ajoitus kohdalleen, ainakin näin lyhyellä tähtäimellä. Mukava osinko tosiaan ja tuon laskettelun pitäisi kaiken järjen mukaan alkaa olla ohi.
Eipä ole, enkä ainakaan vielä ole aikeissa ostaa. Sillä jos ostan niin ei mene pitoon kun ei viitti 5% korolla ostaa holdiin osaketta joka ei maksa osinkoa. Eli joutuisi kattomaan jonkun lyhyen kuvion. En vaan nyt keksi tähän hätään että mikä tuota nostattaisi. Pitäisi saada jotain hyvää taas otsikoihin. Toki siitä ekasta pompusta myöhästyy silloin mutta...
...en tiiä, en siis ole vielä ostoaikeissa tän kanssa.
Eipä ole, enkä ainakaan vielä ole aikeissa ostaa. Sillä jos ostan niin ei mene pitoon kun ei viitti 5% korolla ostaa holdiin osaketta joka ei maksa osinkoa. Eli joutuisi kattomaan jonkun lyhyen kuvion. En vaan nyt keksi tähän hätään että mikä tuota nostattaisi. Pitäisi saada jotain hyvää taas otsikoihin. Toki siitä ekasta pompusta myöhästyy silloin mutta...
...en tiiä, en siis ole vielä ostoaikeissa tän kanssa.
Ta sitten vahvat indikaatiot siitä, että Lumiat myy (eli niitä on tarpeeeksi tarjolla ja kuluttajat ostaa niitä) Q4/2012 Lumia-myynti oli kuitenkin se suurin tulosjulkistuksen suurin pettymys. Toi Lumiamyynti on ylipäätään jännä juttu, vanha Lumia 900 oli raudalta kilpailijoita jäljessä ja muutenkin aika jahas-tuote ja uusi 920 on teknisesti suht. samalla viivalla kilpailijoiden lippulaivojen kanssa (poislukien softatarjonta, vieläkään ei esim. natiivi-Dropbox:ia) ja silti uutta Lumiaa ei ole myyty merkittävästi paremmin kuin vanhaa.
Winska-tablettiahan anaalilystit povailee (henk. koht en usko), mutta mulle on jäänyt vähän epäselväksi mikä se valtava älypuhelin-tuotejulkaisu voisi olla; tekninen kehitys on saturoitumaan päin ja mm. iPhone4 to iPhone5 ja Galaxy Nexus to Nexus 4 päivitykset oli kilpailijoilta suht. vaatimattomia ja aika hämärän peittoon on jäänyt millä se uusi Samsung Galaxykään muka keväällä pankin räjäyttää. Jos itse saan veikata niin ekosysteemit ja markkinointipanostukset ratkoo voittajat kännybusineksessä ja about 5 vuoden kuluttua kännybisness on yhtä seksikästä kuin littutelevisio tai läppäribisness tänään...
Joo, jotain tuollaista pitäisi Noksulta tulla. Sitten voisi kattoa jos sen ekan pompun kyytiin lähtisi. Mutta mutta, nyt ei kyllä ole minussa munaa pelata tätä lappua. Kun mihinpään päiväkauppaan en lähde, ei jaksa edes kiinnostaa alkaa opettelemaan. Noita "pitkävetoja" voi joskus tehdä, eli muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen.
Täällä 'pitkäveto' Fortumiin tasan 14€. Uskomus, että kevään mittaan pienet voitot saa ulos ennen osinkoa. Sinänsä hieman turhaa riskiä, sillä ajattelin maksaa tänä vuonna koko opintolainan kerralla ja saada siitä mukavat vähennykset verotukseen.
Ei ole vielä tippunut 4500 pisteseen pörssi, mutta ostin huumorilla eilen tota Fortumia kymppitonnilla ku ei viitsi tilillä makuuttaa rahoja ku inflaatio syö. Pidän sen aikaa että keksiin järkevämmän sijoituksen sille rahalle, milloin tulee muuten se osinko?
Winska-tablettiahan anaalilystit povailee (henk. koht en usko), mutta mulle on jäänyt vähän epäselväksi mikä se valtava älypuhelin-tuotejulkaisu voisi olla; tekninen kehitys on saturoitumaan päin ja mm. iPhone4 to iPhone5 ja Galaxy Nexus to Nexus 4 päivitykset oli kilpailijoilta suht. vaatimattomia ja aika hämärän peittoon on jäänyt millä se uusi Samsung Galaxykään muka keväällä pankin räjäyttää.
Ne samaiset tahot taitavat odottaa sitä Verizonin Laser mallia eli Lumia 922:sta, mahdollista alumiinista Lumia 920 seuraajaa Catwalkia ja on joku sitä EOS Lumiaakin jo odottamassa. Jos tuo viimeinen paukahtaa ulos helmikuussa ja saadaan heti myyntiin niin se voisi olla aika hyvä paukku. Kyseessä siis noiden huhujen mukaan 808:n kameralla tms. varustettu Lumia.
Ei ole vielä tippunut 4500 pisteseen pörssi, mutta ostin huumorilla eilen tota Fortumia kymppitonnilla ku ei viitsi tilillä makuuttaa rahoja ku inflaatio syö. Pidän sen aikaa että keksiin järkevämmän sijoituksen sille rahalle, milloin tulee muuten se osinko?
Järkevämmän? Ostit alle 14 euroon, saat 1€ osinkoa per lappu ja nousua keväällä parin euron verran niin ei se mitään huumoria ole ;)
Itse päädyin ottamaan kympillä Finskiä kun sai käänneyhtiötä vielä riittävän edullisesti. Kohta ei enää saa.
Nyt on omat Nokiasta irrotetut varat sijoiteltu etiäppäin. Jätin tosin sitäkin paskaa 1,5k kpl holdiin ja vähän warreja päälle ihan varmuuden välttämiseksi :D
Nyt ei ostetakkaan enää mitään vähään aikaan. Kevään osinkojen jälkeen voidaan sitten miettiä mihin ne jatkopistetään.
Täällä 'pitkäveto' Fortumiin tasan 14€. Uskomus, että kevään mittaan pienet voitot saa ulos ennen osinkoa. Sinänsä hieman turhaa riskiä, sillä ajattelin maksaa tänä vuonna koko opintolainan kerralla ja saada siitä mukavat vähennykset verotukseen.
Mitä minä nyt en ymmärrä kun ei mene jakeluun mitä vähennyksiä saat verotuksessa siitä että maksat koko opintolainan takaisin? Eikös mene silloin ihan päinvastoin, eli et saa enää vähentää korkojakaan kun ei niitä mene? Vai oliko nyt jotain jota en tajunnut? Saako opintolainasta jotain erityisiä hyvityksiä tai muuta mitä en tiedä?
Katselin niiden intrasivuilta, että ne käyttää Nordnettiä. Kiinnostais tietää, että ottaako POP siitä jotain välistä, vai saako Nordnettiä käyttää POP:n kautta samoilla ehdoilla, kuin suoraankin? Entä mahtaako tämä sitten vaikuttaa muihin POP:n kautta saataviin palveluihin, eli lainat ja pankkipalveluiden maksut, vakuutukset jne?
Julkisesta netistä näiden sivuilta ei oikein irronnut tietoa muuten kuin niiden omista rahastoista yms.