En mä ole mitään sieltä ostanu. Mut toisaalta en näe myöskään et Facebookin kassavirrat tulis mitenkään suoraan yksittäisiltä käyttäjiltä. Eiköhän siellä taustalla ole kuitenkin kaikki Facebooksovellukset, yhteistyösopimukset ja ylipäätänsä mainostila mistä suurimmat tuotot tulee.
Kuitenkin rahaa tulee käyttäjien mukaan, joten on perusteltua sanoa, että tuo markkina-arvo vaatii sen, että käyttäjiltä tulevan kassavirran diskontattu nettonykyarvo on oltava 100 dollaria per käyttäjä, ja noin riskialttiissa sijoituksessa diskonttaus tulisi tehdä ainakin 20% tuottovaatimuksella. Eli valtavat kasvut tuolla olisi saatava ja nopealla aikataululla.
Toinen suuri riski on firman CEO, joka ei taida tajuta yhtiön johtamisesta mitään, vaan saattaa kaataa koko puljun.
Facebookin arvo ei muodosta myöskään mun mielestä samalla tavalla mihin ehkä aikasemmin ollaan totuttu. Se on paljon abstraktimpaa ja aineettomampaa, joka on ihan ymmärrettävää ku palvelut siirtyy yhä enemmän internetiin. Sen takia voi helposti tuntuu, että koko homma on "täysi kupla" ja että se tulee puhkeemaan. Markkinat on kuitenkin eri mieltä samoin kun numerot. Täytyy kuitenki aina muistaa et historia ei ennusta iha aukottomasti tulevaa ja voi olla, että Facebookin arvoki tarkistuu jossain vaiheessa reilustikin alaspäin.
Käytit aika tuttuja perusteluita 90-luvulta, jotka jokainen sukupolvi näyttää keksivän aina uudelleen, kuten Timbakin jo totesi

Kannattaa kuitenkin muistaa pari asiaa, mitä 500 vuotta sijoitushistoriaa on opettanut. Jos joku väittää, että tällä kertaa asiat ovat toisin tai että tämän omaisuuslajin arvoa ei voi määritellä perinteisin tavoin, niin kyseessä on poikkeuksetta ollut suuren kuplan merkit. Ainoa mikä lopulta merkitsee, on nettokassavirta.
15 vuotta sitten kassavirran sijaan analyytikot alkoivat arvioida .com-firmoja sen mukaan, kuinka monta asiakasta sivuilla päivittäin kävi, vaikkeivät ostaneet mitään. Katastrofaalisen tuloksen voi katsoa Nasdaqin indeksistä 15 vuotta taaksepäin.... Eräs tuttuni sovelsi samaa baareihin ja kauppoihin arvioimalla toiminnan sen mukaan mikä oli ihmisvirta, eikä kassavirta. Toimi aivan yhtä huonosti kuin nettifirmojenkin kohdalla. :D
Eli pidetään se huomio kassavirrassa, ei käyttäjämäärissä. Jos tuolle laskee muutaman skenaarion, niin FB:n tuloksen tulisi kasvaa maailmantaloutta nopeammin parikymmentä vuotta, jotta hinta olisi järkevä.