Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Pörssit senku tippuu, kohta on ostajan markkinat. Perkele ku ei oo löysää rahaa tällä hetkellä, ei viitsi pähkinöillä pelata pörssiä, pitäis laittaa lisää asuntoja myyntiin. Tän hetkinen strategiani olisi että odottaisin niin kauan että Kreikka eroaa EMU:sta, ja kattoisin sen jälkeen ne shokkipäivät että kuinka alas pörssi voi laskea ja sitten rupeaisin tankkailee hajautettua salkkua, ja varmasti uhkapelaisin pienillä panoksilla Nokiaa ja Talvivaaraa, esim kumpaakin pari tuhatta osaketta.

No no, S&P vielä kaukana viime kesän lukemista ;)

Talvis +, Outsa heikko + ja Nokia +-0.

Pistetään ne päivän kurssit vielä tähän, niin helpottaa vuoden päästä vertailua:

Talvis: 1,839
Outokumpu: 0,93
Nokia: 2,236
Jos kerran aletaan veikkaamaan niin minä arvaan, että kaikki kolme häviävät markkinoiden keskituotolle pitkällä aikavälillä :D

Facebook on sitten pörssissä. Olen sanaton, koska arvo on 2 x BMW ja sama kuin Toyotalla....

Jos kerran aletaan veikkaamaan niin minä arvaan, että kaikki kolme häviävät markkinoiden keskituotolle pitkällä aikavälillä :D

Facebook on sitten pörssissä. Olen sanaton, koska arvo on 2 x BMW ja sama kuin Toyotalla....
Siinä kanssa sellainen kupla että:jahas:

Jipii, olemme saaneet uuden kunnon kuplan.

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/facebookin+osake+vahvistui+avauskaupoissa/a809347

IPO-hinnalla Facebookin p/e-luku nousee 107:aan, jos mittatikkuna käytetään viimeksi kuluneen kahdentoista kuukauden tulosta. Osakkeeseen on siis hinnoiteltu melkoisesti tuloskasvuodotuksia.

Sitten vielä ihmetellään mihin kaikki maailman rahat katoaa. Kai se lama tulee kun rahat lapioidaan muutaman taskuun ilman kunnon vastinetta.

e: hidas, siitähän näköjään olikin jo puhetta :)

Jipii, olemme saaneet uuden kunnon kuplan.

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/facebookin+osake+vahvistui+avauskaupoissa/a809347

Sitten vielä ihmetellään mihin kaikki maailman rahat katoaa. Kai se lama tulee kun rahat lapioidaan muutaman taskuun ilman kunnon vastinetta.

e: hidas, siitähän näköjään olikin jo puhetta :)

Väitän että tuo on kuplien kupla, katotaan nyt kuinka suureksi se vielä puhalletaan ennen posahdusta. Nyt äkkiä Rovion pojat firma pörssiin kunnon hinnalla!

Väitän että tuo on kuplien kupla, katotaan nyt kuinka suureksi se vielä puhalletaan ennen posahdusta. Nyt äkkiä Rovion pojat firma pörssiin kunnon hinnalla!

Älä muuta sano. Nyt kannattaisi ottaa Rovion äkkiä rahat taskuun tolloilta. Myöhemmin voi aina perustaa uuden yrityksen.

Facebook on kyllä uskomaton kupla. Mark Zuckerbucker jopa sanoi, että firma ei aio koskaan maksaa edes osinkoa..

Kannattaa muuten lukea tämä Hesarin kolumni. Veikkaan, että ihmiset alkavat pikkuhiljaa kyseenalaistaa sosiaalista mediaa. Ihan varmasti yritykset käyttävät sitä jo markkinointiin. Esimerkiksi Nokian Lumioita kehutaan ihan raivoisasti eri foorumeilla. Jotenkin tulee mieleen, että yritetäänkö tässä luoda väkisin hypeä aikaiseksi.. Myös politiikassa sosiaalista mediaa manipuloidaan omiin tarkoituksiin jatkuvasti. Esimerkiksi Haaviston nousu alkoi Facebook markkinoinnilla ja hän käyttikin selvästi eniten rahaa siellä markkinointiin. Facebookkia katsomalla luuli, että Haavisto voittaa vaalit ylivoimaisesti vaikka sai kaikken aikojen suurimman tappion toisella kierroksella. PerSujen toiminnan taas näkee vaikka katsomalla tämän foorumin poliittisia äänestyksiä..

Kannattaa muuten lukea myös tämä artikkeli koskien Nokiaa. Minusta kaveri vaikuttaa kirjoittavan ihan järkeä..

Itse tein tässä viime viikon alussa niin, että möin puolet salkusta pois. Nyt aion vaan odottaa kesää ja siirtyä sitten ostoksille. Tarkoituksena olisi ostaa Sampoa, UPM:ää ja Konetta dipistä. Mahdollisesti vielä YIT:täkin. Ainakin Kreikka lähtee euroalueesta ihan varmasti ulos joten nyt varmaan nähdään eurooppalaisilla osakkeilla aikamoinen alamäki, kunnes tilanne selkeytyy.

Älä muuta sano. Nyt kannattaisi ottaa Rovion äkkiä rahat taskuun tolloilta. Myöhemmin voi aina perustaa uuden yrityksen.

Facebook on kyllä uskomaton kupla. Mark Zuckerbucker jopa sanoi, että firma ei aio koskaan maksaa edes osinkoa..

Kannattaa muuten lukea tämä Hesarin kolumni. Veikkaan, että ihmiset alkavat pikkuhiljaa kyseenalaistaa sosiaalista mediaa. Ihan varmasti yritykset käyttävät sitä jo markkinointiin. Esimerkiksi Nokian Lumioita kehutaan ihan raivoisasti eri foorumeilla. Jotenkin tulee mieleen, että yritetäänkö tässä luoda väkisin hypeä aikaiseksi.. Myös politiikassa sosiaalista mediaa manipuloidaan omiin tarkoituksiin jatkuvasti. Esimerkiksi Haaviston nousu alkoi Facebook markkinoinnilla ja hän käyttikin selvästi eniten rahaa siellä markkinointiin. Facebookkia katsomalla luuli, että Haavisto voittaa vaalit ylivoimaisesti vaikka sai kaikken aikojen suurimman tappion toisella kierroksella. PerSujen toiminnan taas näkee vaikka katsomalla tämän foorumin poliittisia äänestyksiä..

Mulla varmaan vähän omaa "angstia" tässä mukana. Sillä mä boikotoin tuota lärvikirjaa viimeiseen asti. Ei ole tunnuksia meikäläisellä vaikka varmati jonkinlainen netin suurkuluttaja olenkin. Vituttaa vaan tuo että ei enää voisi ees soitella kaverille kun kaikki pitää sopia jossain vitun lärvikirjassa. Ei onnistu minun kanssa. Vituttaa vaan jos nuot tunnarit on tehtävä sentakia, että eri palveluihin kirjautuminen pitää tehdä noiden tunnuksien kautta tai muuten aina luotava uusi tili ja uudet käyttikset ja uudet salasanat. No vielä en ole tuonkaan edessä sortunut.

Mutta sitten jos puhutaan ihan numeroista, niin tuohan oli nyt sitten 100 miljardin taalan arvoinen. Sillä on miljardi käyttäjää. Jokaisen käyttäjän "arvo" kun on nyt sitten 100 taalaa vai? 10 taalaa ois lähempänä mutta se sitten vaatisi 10 miljardia käyttäjää mikä lienee jo "kohtuu" haasteellinen saavuttaa... :jahas:

Vittu oikeesti, voi olla vaikka miten hieno bisnesidea, mutta jos tuo on arvoltaa suuremp kuin McDonalds tai Exxon Mobil niin ei nyt oikein mene meikäläisen kaaliin, ei sitten mitenkään.

Siitä vaan jokainen salkku täyteen Applea ja Facebookia. Mielellään vielä velkaa kämppää vastaan. Varma tapa rikastua. Tai sitten ei...

Miten Zuckerin kommentti osingoista liittyy mitenkään siihen, että Facebook on kupla?

Periaatteessahan tolla osinkopolitiikalla pitäis rationaalisen sijoittajan olla aika tyytyväinen, koska toihan tarkottaa sitä, että Facebook pystyy mielestään saamaan ylijäämälle paremman tuoton ku sijottaja keskimäärin.

Timba79 sanoi:
Mutta sitten jos puhutaan ihan numeroista, niin tuohan oli nyt sitten 100 miljardin taalan arvoinen. Sillä on miljardi käyttäjää. Jokaisen käyttäjän "arvo" kun on nyt sitten 100 taalaa vai? 10 taalaa ois lähempänä mutta se sitten vaatisi 10 miljardia käyttäjää mikä lienee jo "kohtuu" haasteellinen saavuttaa...

Vittu oikeesti, voi olla vaikka miten hieno bisnesidea, mutta jos tuo on arvoltaa suuremp kuin McDonalds tai Exxon Mobil niin ei nyt oikein mene meikäläisen kaaliin, ei sitten mitenkään.

Miten määrittelet käyttäjän arvon lähemmäs $10 kun $100? Toisaalta miten tommosen voi edes määritellä? Markkinat ilmeisesti olettaa, että Facebook tuottaa tulevaisuudessa enemmän kassavirtoja kun esim. McD tai Exxon niin tällöinhän se arvo on isompi. Ei tossa sen ihmeempiä oikeestaan. Osakkeiden hintoja ei kannata ajatella, että siellä taustalla ois mitään reaalista omaisuutta tms. mihin ne perustuu, varsinkaan näissä uudehkoissa palvelukonsepteissa.

Miten määrittelet käyttäjän arvon lähemmäs $10 kun $100? Toisaalta miten tommosen voi edes määritellä? Markkinat ilmeisesti olettaa, että Facebook tuottaa tulevaisuudessa enemmän kassavirtoja kun esim. McD tai Exxon niin tällöinhän se arvo on isompi. Ei tossa sen ihmeempiä oikeestaan. Osakkeiden hintoja ei kannata ajatella, että siellä taustalla ois mitään reaalista omaisuutta tms. mihin ne perustuu, varsinkaan näissä uudehkoissa palvelukonsepteissa.

No oletko itse palvelun käyttäjä? Kauanko olet ollut? Paljonko olet sieltä jotain maksullisia palveluja ostanut tai klikannut mainoksia? Mitä sitä nyt vaimon ja muutaman muun kanssa jutellut, niin aika hiljaista on ollut maksullisten palvelujen kanssa ja vielä hiljasempaa mainosten klikkailun.

Jos firman tuottopotentiaali on mahdollisten mainostulojen ja joidenkin maksullisten pelejen varassa, niin tuo 10 euroa per käyttäjäkin tuntuu liialta.

Mihin sitten itse perustat firman arvon? Siihen mitä törkeen isot hillot rahastanut omistaja kertoo firman perustuvan? Eli kuplaa puhallellaan täyteen...

No oletko itse palvelun käyttäjä? Kauanko olet ollut? Paljonko olet sieltä jotain maksullisia palveluja ostanut tai klikannut mainoksia? Mitä sitä nyt vaimon ja muutaman muun kanssa jutellut, niin aika hiljaista on ollut maksullisten palvelujen kanssa ja vielä hiljasempaa mainosten klikkailun.

Jos firman tuottopotentiaali on mahdollisten mainostulojen ja joidenkin maksullisten pelejen varassa, niin tuo 10 euroa per käyttäjäkin tuntuu liialta.

Mihin sitten itse perustat firman arvon? Siihen mitä törkeen isot hillot rahastanut omistaja kertoo firman perustuvan? Eli kuplaa puhallellaan täyteen...

En mä ole mitään sieltä ostanu. Mut toisaalta en näe myöskään et Facebookin kassavirrat tulis mitenkään suoraan yksittäisiltä käyttäjiltä. Eiköhän siellä taustalla ole kuitenkin kaikki Facebooksovellukset, yhteistyösopimukset ja ylipäätänsä mainostila mistä suurimmat tuotot tulee.

Facebookin arvo ei muodosta myöskään mun mielestä samalla tavalla mihin ehkä aikasemmin ollaan totuttu. Se on paljon abstraktimpaa ja aineettomampaa, joka on ihan ymmärrettävää ku palvelut siirtyy yhä enemmän internetiin. Sen takia voi helposti tuntuu, että koko homma on "täysi kupla" ja että se tulee puhkeemaan. Markkinat on kuitenkin eri mieltä samoin kun numerot. Täytyy kuitenki aina muistaa et historia ei ennusta iha aukottomasti tulevaa ja voi olla, että Facebookin arvoki tarkistuu jossain vaiheessa reilustikin alaspäin.

Facebook kuuluu sellaisiin yrityksiin, joiden todellista arvoa on käytännössä lähes mahdoton selvittää. Arvo perustuu tulevaisuuden kassavirtoihin, jotka vastaavasti perustuvat palveluihin, jotka ovat vielä suunnittelupöydällä tai eivät vielä edes idea-asteella. Aika paljon yrityksen pörssiarvosta toki muodostuu sijoittajien luottamukseen siihen, että FB pystyy näitä palveluita luomaan. Kehittyvissä markkinoissa on toki potentiaalia ja sieltä saadaan vielä varmaan puolen vuosikymmenen sisään jopa miljardi käyttäjää palvelulle. Mielenkiintoista on myös Skype-Facebook - integraatioprosessi. Voi olla, että vuoden parin sisään on jo aika, jossa Microsoft - Facebook - parivaljakko hallitsee maailman puhelinliikennettä. Ei ole mikään mahdottomuus. Se ei olisi mikään huono uutinen Nokiallekaan. Kyllä tuohon puljuun liittyy niin paljon mahdollisuuksia, että kylmää. Riskit on silti kovat. Pelkkien mainostulojen ja pelien varassa ei yrityksen arvo ole perusteltu vaikka koko maailma kuuluisi palveluun vaan rahavirtaa pitää saada muualtakin. Skype - yhteistyöhön liittyy oman epäilyni mukaan kovin potentiaali, mutta saa nähdä. Näillä tiedoilla en kyllä itse uskaltaisi ostaa, mutta mielenkiintoista seurata tilannetta.

En mä ole mitään sieltä ostanu. Mut toisaalta en näe myöskään et Facebookin kassavirrat tulis mitenkään suoraan yksittäisiltä käyttäjiltä. Eiköhän siellä taustalla ole kuitenkin kaikki Facebooksovellukset, yhteistyösopimukset ja ylipäätänsä mainostila mistä suurimmat tuotot tulee.

Facebookin arvo ei muodosta myöskään mun mielestä samalla tavalla mihin ehkä aikasemmin ollaan totuttu. Se on paljon abstraktimpaa ja aineettomampaa, joka on ihan ymmärrettävää ku palvelut siirtyy yhä enemmän internetiin. Sen takia voi helposti tuntuu, että koko homma on "täysi kupla" ja että se tulee puhkeemaan. Markkinat on kuitenkin eri mieltä samoin kun numerot. Täytyy kuitenki aina muistaa et historia ei ennusta iha aukottomasti tulevaa ja voi olla, että Facebookin arvoki tarkistuu jossain vaiheessa reilustikin alaspäin.

Niin, mistä minäkään tietäisin mitä kaikkea facebook tai joku muute kee tai tulee tekemään. Mutta jotenkin tuntuu, että esim. Googlen mahollisuudet imeä mainoseuroja ois aika moninkertaiset Facebookiin verrattuna. Ja miksi ei tulisi uutta Facebookia johon ihmiset hullaantuu ja entinen jää. Hommaa vauhittaa varmasti se, jos nykyinen keksii jonkun uuden "nerokkaan" tavan rahastaa asiakkaitaan...

Markkinat on yksittäisten yhtiöiden kohdalla keskipitkällä aikavälillä usein niin totaalisen pihalla, ettei viitti ees ajatella. Taasen indeksitasolla ainakin n. 3 kk ennusteella ollaan usein hyvin hyvin lähellä oikeaa tasoa. Taasen vaikka 5 vuoden päähän markkinat ennustaa lähinnä tikkataulumenetelmällä...

Olihan edellisessä IT kulpassakin tapana sanoa, että yritykset on keksineet täysin uusia juttuja ja että edelliset mittarit voi tunkea romukoppaan. En nyt jotenki usko että tässä ois nytkään pyörää keksitty uudelleen. Mutta on keksitty kyllä hyvä tapa viedä ihmisiltä rahat. Harmittaa eniten se etten itse ole ollut keksijäporukassa. :D

Miten Zuckerin kommentti osingoista liittyy mitenkään siihen, että Facebook on kupla?

Periaatteessahan tolla osinkopolitiikalla pitäis rationaalisen sijoittajan olla aika tyytyväinen, koska toihan tarkottaa sitä, että Facebook pystyy mielestään saamaan ylijäämälle paremman tuoton ku sijottaja keskimäärin.

Saamaan parempaa tuottoa ikuisesti? Eli Z siis kommentoi, että Face ei tulisi maksamaan koskaan osinkoa. Firma olisi jo nyt muka 100miljardin arvoinen ja ilmeisesti kasvun varaa vielä olisi, sillä ilmaahan riittää. Todellisuudessa tuo kommentti kertoo vain siitä, että mitään osinkoa ei makseta, koska firma ei vaan ole hintansa väärti. Rahaa ei vaan tule kassaan tarpeeksi suhteessa arvoon. Ei nyt eikä tulevaisuudessa. Aika tyypillistä it-firmalle.

Kuitenkin rahaa tulee käyttäjien mukaan, joten on perusteltua sanoa, että tuo markkina-arvo vaatii sen, että käyttäjiltä tulevan kassavirran diskontattu nettonykyarvo on oltava 100 dollaria per käyttäjä, ja noin riskialttiissa sijoituksessa diskonttaus tulisi tehdä ainakin 20% tuottovaatimuksella. Eli valtavat kasvut tuolla olisi saatava ja nopealla aikataululla.

Toinen suuri riski on firman CEO, joka ei taida tajuta yhtiön johtamisesta mitään, vaan saattaa kaataa koko puljun.
Käytit aika tuttuja perusteluita 90-luvulta, jotka jokainen sukupolvi näyttää keksivän aina uudelleen, kuten Timbakin jo totesi :)
Kannattaa kuitenkin muistaa pari asiaa, mitä 500 vuotta sijoitushistoriaa on opettanut. Jos joku väittää, että tällä kertaa asiat ovat toisin tai että tämän omaisuuslajin arvoa ei voi määritellä perinteisin tavoin, niin kyseessä on poikkeuksetta ollut suuren kuplan merkit. Ainoa mikä lopulta merkitsee, on nettokassavirta.

15 vuotta sitten kassavirran sijaan analyytikot alkoivat arvioida .com-firmoja sen mukaan, kuinka monta asiakasta sivuilla päivittäin kävi, vaikkeivät ostaneet mitään. Katastrofaalisen tuloksen voi katsoa Nasdaqin indeksistä 15 vuotta taaksepäin.... Eräs tuttuni sovelsi samaa baareihin ja kauppoihin arvioimalla toiminnan sen mukaan mikä oli ihmisvirta, eikä kassavirta. Toimi aivan yhtä huonosti kuin nettifirmojenkin kohdalla. :D

Eli pidetään se huomio kassavirrassa, ei käyttäjämäärissä. Jos tuolle laskee muutaman skenaarion, niin FB:n tuloksen tulisi kasvaa maailmantaloutta nopeammin parikymmentä vuotta, jotta hinta olisi järkevä.

Eli pidetään se huomio kassavirrassa, ei käyttäjämäärissä. Jos tuolle laskee muutaman skenaarion, niin FB:n tuloksen tulisi kasvaa maailmantaloutta nopeammin parikymmentä vuotta, jotta hinta olisi järkevä.

Olihan näitä JOT automationeja ja Satama Interactiveita joille ei kanssa ois ees koko maailmanvalloitus riittänyt, vaan ois pitänyt Marsilaisetkin saada mukaan talkoisiin että hinta ois jotenkin ollut kassavirtaperusteisesti perusteltavissa.

Mutta en mä sitä väitä etteikö Facebookilla voi tehdä isojakin hilloja. Mutta pitää tiedostaa se, että tuossa kohtaa lähtee sitten siihen rulettiin että joku hölmö maksaa vielä enempi ja pitää osata irrottautua ennenkuin kosahtaa tai jää sitten itselle se mustapekka kouraan.

Eikö se jo kerro tarpeeksi jos ei osinkoa olla edes maksamassa koskaan? Spekulointia koko homma. Minä pidän näppini erossa ja missaan sitten taas vuosituhannen paikat. ;)

Mitä foorumeita lukee ja ihmisten kanssa puhuu, niin lähes jokainen on sitä mieltä että Facebook on kupla tai ainakin rankasti yliarvostettu. Olen itsekin samoilla linjoilla.

Miten sitten on mahdollista, että Facebookia pidetään 100 miljardin dollarin arvoisena? En suostu uskomaan, että pelkästään idiootit olisivat pumpanneet rahaa tähän kuplaan :D

Mielenkiintoista joka tapauksessa seurata miten käy näille uusille tulokkaille.

Back
Ylös Bottom