Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

TeliaSoneralta erittäin vahva tulos ja varsin mukava osinko jälleen kerran. :) Kertaakaan en ole vajaan kolmen vuoden omistuksen aikana joutunut pettymään yhtiöön. Tasaista kassavirtaa, tasaista kasvua ja tasaista osinkoa - ei sitä hirveen paljo enempää voi oman salkun kivijalalta vaatia. Mietitään mahdollista myyntiä sitten 8-9 euron hintaan ;)

Näin jälkikäteen osui aika hyvin myynnit. Nyt olisi salkku 14 %yks. pienempi.

Timba: mitä tein rahoilla: lainasin firmalleni hyvällä korolla.

Jep. Kiinnostaa aina että miten ne voitot on kotiutettu. Eli onko rahastettu voitto hyvin, mutta miten sitten jatkot. Eli sulla ilmeisen hyvin ja firmallasi ilmeinen tarve vipille vai? Jotain investointeja?

TeliaSoneralta erittäin vahva tulos ja varsin mukava osinko jälleen kerran. :) Kertaakaan en ole vajaan kolmen vuoden omistuksen aikana joutunut pettymään yhtiöön. Tasaista kassavirtaa, tasaista kasvua ja tasaista osinkoa - ei sitä hirveen paljo enempää voi oman salkun kivijalalta vaatia. Mietitään mahdollista myyntiä sitten 8-9 euron hintaan ;)

Jep, samat huomiot. Itse jostkus takavuosina sorruin soutamaan tämän kanssa. Mutta sitten tuli tossa laskuhärdellissä osteltua taas takasin ja nyt olen lähinnä lisännyt. Tänään otin pikku siivut lisää kytiin, kun oli noita Neste Oilin myynnistä vapautuneita rahoja jemmassa. Nyt tuo on n. 11% osuudella kakkostilalla mun salkun suurimmissa sijoituksissa.

Tuskin tätä myydä tarvii jos ei joku lunasta pois!

Kertokaahan fiksummat että kannattaako n500€ summalla lähteä ollenkaan sijoittelemaan? Ja jos kannattaa niin hyviä vinkkejä otetaan vastaan :)

Jep. Kiinnostaa aina että miten ne voitot on kotiutettu. Eli onko rahastettu voitto hyvin, mutta miten sitten jatkot. Eli sulla ilmeisen hyvin ja firmallasi ilmeinen tarve vipille vai? Jotain investointeja?

Joo, tarvetta rahalle on. Lamantappotalkoissa tässä ollaan. Nyt näyttää hyvältä, viime keväänä oli paskat housuissa.

Kertokaahan fiksummat että kannattaako n500€ summalla lähteä ollenkaan sijoittelemaan? Ja jos kannattaa niin hyviä vinkkejä otetaan vastaan :)
Fiksumpi en luultavasti ole, mutta työnnän nokkani tähän asiaan siitä huolimatta.. :rolleyes:

Haluatko suurempaa riskiä(ja myös suurempaa tuotto-odotusta) vai suht. pientä?
Ensimmäisessä tapauksessa lyö kaikki yhteen osakkeeseen kerralla(pienemmissä erissä välityspalkkiot syövät tuoton..) ja jälkimmäisessä tapauksessa osta yhtä tai useampaa indeksirahastoa, joissa on prosentuaalinen merkintäpalkkio(käytännössä seligsonilta). Jos fiksusti ja kustannustehokkaasti haluat sijoittaa, niin jälkimmäinen kannattaa. Niihin voit tulevaisuudessakin ajallisesti hajautella oman mielen mukaan vaikka pienempiäkin summia. Yhden osakkeen valitseminen on mielestäni puhdasta arpapeliä.

Jos päädyt ensimmäiseen vaihtoehtoon niin valitse miten suurta riskiä haluat, jaottele yhtiöt sen mukaan, ja heitä sitten arvalla valitusta joukosta, koska kukaan ei osaa ennustaa ;)

Tossa tuli jo nuo tärkeät kyssärit, mutta laitetaan nyt vielä omat.

Sijoitushorisontti? Riskinsietokyky? Aiotko sijoittaa lisää ja jos niin miten paljon ja miten usein? Mikä on sijoittamisen tavoite?

Jos sijoitat osakkeisiin, suositteliin tuolla rahalla ihan vain kotimaamme indeksiosuutta suoraan pörssistä (Nordnetilla ei säilytyspalkkiota ja maksat tuosta ostosta 4 euron kulun). Toinen vaihtoehto on Seligsonin Suomi indeksirahasto. Jos et ole osakemarkkinoihin yhtään perehtynyt, niin ei tota ihan ekana kannata yhden osakkeen varaankaan pistää.

Tänään meni sitten vikatkin Neste Oilin myynnistä vapautuneet rahat kiinni, lisäsin Nokiaa. Ei voinut olla lisäämättä. Markkinat on varmasti minua fiksummat, mutta on hyvin outoe, että kolme merkittävää tilausta NSN:lle tänään, joista yhden arvoksi julkaistiin 600 miljoonaa ja itse kännykkä-Nokian puolelta kuulee hyvää pientä uutista sieltä ja täältä.

Polkeeko Nokian hintaa shortit vai mikä? Vai onko vain sitä ettei Jenkkirahastot nyt diggaa siitä? Tai sitten minä otan tällä talaoudellisesti turpaani, mutta sitten ottaa koko muukin Suomi...

Ollaan muuten tossa suunniteltu, että jos lähettäs tuonne Arvopaperin järjestämällä risteilyllle 23-24.4. Oiskos täällä lähtijöitä? Meillä ois nyt ainakin kolme n. 30 vuotiasta äijää lähdössä ja neljän hengen hyttiin vielä yksi mahtuis. Oma lähtö nyt on vielä varmistamatta, mutta todennäköisesti pääsen lähtemään. www.sijoitusristely.fi sivulla on lisäinfoa.

Tankkasin kanssa Nokiaa tänään myöskin Nesteen myynnistä saaduilla rahoilla. :) Kun kurssi pysyy paikoillaan tuollaistenkin uutisien jälkeen, niin mikäs siinä ostellessa. Eiköhän markkinat jossain vaiheessa hiukan korjaa hinnoittelua, jos uutisointi jatkuu tällaisena.

Ollaan muuten tossa suunniteltu, että jos lähettäs tuonne Arvopaperin järjestämällä risteilyllle 23-24.4. Oiskos täällä lähtijöitä? Meillä ois nyt ainakin kolme n. 30 vuotiasta äijää lähdössä ja neljän hengen hyttiin vielä yksi mahtuis. Oma lähtö nyt on vielä varmistamatta, mutta todennäköisesti pääsen lähtemään. www.sijoitusristely.fi sivulla on lisäinfoa.
Mie varmaankin lähen.. riippuu vielä tuosta kaverista, että miten sen aikataulut passaa tuon risteilyn suhteen.

Pidetään homma vireillä ja vaihdellaan vaikka yhteystietoja sitten kun lähdöt itse kullakin varmistuu.
Tehdään näin!

..viimeaikoina olen pohtinut salkun allokaation muuttamista riskisempään suuntaan... intti on nyt junnulla takana ja se aika mentiin melko maltillisella setillä kun ei ollut aikaa seurata markkinoita sen tarkemmin.
Riskiä kaipailisi taas salkkuun ja saattaa olla että nostan kohtapuoliin indeksoituja masseja ja siirtelen niitä mielenkiintoisiin kohteisiin kevään aikana. Ei muutakuin thumbs up ja pilkettä silmäkulmaan ;)

Valaiskaa joku tyhmää ja kertokaa miten rahasto sijoittamisessa kannattaisi lähteä liikkeelle,mandatum rahasto vai esim sampon rahastot vai häh?

Suunnitelmanani olisi pidemmän tähtäimen sijoittaminen esim 5-10 vuotta ja lähtisin liikkeelle varovasti, eli alku sijoitus vaikka 200€ja kuukaudessa vaikka 60€ ensin ja katsoo miten lähtee käyntiin ja sitten lisätä sijoitusta.

Sijoitus kohteiksi olen miettinyt , Venäjää, latinalaista amerikkaa ja kiinaa, joita pidän tällä hetkellä vahvoina kasvajina

Valaiskaa joku tyhmää ja kertokaa miten rahasto sijoittamisessa kannattaisi lähteä liikkeelle,mandatum rahasto vai esim sampon rahastot vai häh?

Suunnitelmanani olisi pidemmän tähtäimen sijoittaminen esim 5-10 vuotta ja lähtisin liikkeelle varovasti, eli alku sijoitus vaikka 200€ja kuukaudessa vaikka 60€ ensin ja katsoo miten lähtee käyntiin ja sitten lisätä sijoitusta.

Sijoitus kohteiksi olen miettinyt , Venäjää, latinalaista amerikkaa ja kiinaa, joita pidän tällä hetkellä vahvoina kasvajina
Hei! Kyseisille markkinoille et kustannustehokkaasti juuri suomalaisilla rahastoilla pääse, joten jos niihin meinaat sijoittaa, kannattaa harkita etf:ää(pörssinoteerattu indeksiosuusrahasto). Siinä tapauksessa kuukausisijoittaminen ei kannata suurten kaupankäyntikustannusten takia, vaan mielellään osta min 1000e pompsi aina kerralla.

Kuitenkin jos haluat rahastosijoittamisen fiksusti aloittaa, suosittelen tutustumista seligsonin tarjontaan. Heidän indeksirahastot ovat erittäin kustannustehokkaita, joten pääset seurailemaan indeksiä halvalla. Parin prosentin hallinnointikulut aktiivissa rahastoissa kuulostavat pieniltä mutta pitemmällä ajalla korkoa korolle "ilmiön" takia ero kasvaa yllättävän suureksi passiivisen (indeksi)rahaston eduksi. Sieltä voit sitten valita sopivat kohteet itsellesi ja sijoittaa niihin haluamallasi painolla. Tätä kautta merkintäpalkkiot ovat prosentuaalisia, joten voit sijoittaa esimerkiksi mainitsemasi 200e kuukaudessa, jolloin kulut säilyvät edelleen pieninä ja saat hyvin hajautettua sijoituksesi myös ajallisesti.

Vaikka nuo mainitsemasi venäjä, kiina ja brasilia ovat tällä hetkellä kovassa huudossa, sinun kannattaa miettiä omaa riskinottokykyäsi(/-haluasi). Jos niihin ainoastaan lyöt niin kehittyvien markkinoiden paino salkussasi on vaivaiset 100%, jolloin riskiä on paljon. Itse lähtisin perustamaan rahastosalkkuani kehittyneille suurille markkinoille jonka jälkeen miettisin sopivan painon kehittyville... tietenkin tee niinkuin parhaaksesi näet :)

Seligsonia liputan minäkin, edelleen. Ja etenkin indeksirahastoja. Näissä ei tarvitse paneutua sen tarkemmin salkunhoitajaan eikä rahaston sääntöihin. Riittää että ymmärtää mitä indeksirahasto tarkoittaa. Tota voi huoletta ostaa säännöllisesti ja pitää haluamansa ajan.

Aktiivisen rahaston ostamisessa on ihan yhtä tärkeää perehtyä rahastoon ja sen hoitajaan kuin osakesijoituksessa tutustua itse yritykseen! Ja tossa rahastossa vielä tärkeämpää, aktiivisen rahaston holdaamisesta kun tulee pahimmillaan yli 2% kulut, suoraan osakkeen omistamisesta ei tule mitään kuluja etenkään jos valitsee välittäjän jolla ei ole säilytysmaksuja.

Kiitos vinkeinstä, tota selingsolia selailin ja luin tuossa ja vaikutti asiansaosaavalta firmalta ja asiat oli selitetty ihan selkokielellä niin ettei tarvii olla mikään kauppatieteiden maisteri jotta moista ymmärtää.
Sijoitus suunnitelmani on kumminkin pitää riski taso kohtuullisena, mutta ei olemattomana joten varmaan tuo hajautus on viisainta siinä. Toisaalta Sijoitus summani eivä (aluksi) ole niin isoja että ne kaataisivat talouttani tai niitä mahdollisesti menettäessä en hyppäisi parvekkeelta alas. Ja aika jänne tosiaan olisi suhteellisen pitkä 5-7 vuotta. Toisaalta joka tapauksessa pidän rahastosijoittamista "viisaampana" kun esim Eläkesäästöä,ASP tiliä tai normi pankkisäästämistä missä korko tason yli laukkaa inflaatio.

Hiljaa varmasti hyvä tulee ja pienien investointien kanssa on viisainta lähteä liikkeellä, tässä kun pitäisi pääomaa kerätä myös oman yrityksen aloittamiseen :)

Ja jos on mieltä askarruttavia kysmyksiä, niin meilaa rohkeasti Seligsonin kyseistä rahastoa hoitavalla henkilölle. Ne vastaa sieltä asiallisesti ja nopeasti. Tuolla ihan oikeasti tajuavat mitä tarkoittaa asiakaspalvelu.

Ja jos säästät itse rahastoihin (tai osakkeisiin) niin olet omien rahojesi herra. Eli voit itse päättää miten ja milloin "eläkekassaasi" käytät tai mihin sitten ikinä sijoitat ja säästäkään, eikä lainsäätäjät rupea määräämään milloin saat rahojasi käyttää.

Olen tämän sanonut ennenkin, mutta poliittinen riski on riskeistä pahin! Ja sitähän riittää näissä valmiissa eläketuotteissa.

ASP on ihan fiksu systeemi, mutta tuo nyt on puhtaasti asuntoa hankkivalle. Asuntorahoja ei muutenkaan kannata isolla riskillä sijoittaa jos ei oikeati ole valmis siihen että pääoma voi sulaa.

Aktiivisen rahaston ostamisessa on ihan yhtä tärkeää perehtyä rahastoon ja sen hoitajaan kuin osakesijoituksessa tutustua itse yritykseen! Ja tossa rahastossa vielä tärkeämpää, aktiivisen rahaston holdaamisesta kun tulee pahimmillaan yli 2% kulut, suoraan osakkeen omistamisesta ei tule mitään kuluja etenkään jos valitsee välittäjän jolla ei ole säilytysmaksuja.
Totta, mutta kannattaa pitää mielessä, että tutkimusten keskiarvona 8% osakerahastoista voittaa vertailuindeksinsä ja joka vuonna se indeksin voittaja on käytännössä eri. Lisäksi voi vielä mainita että indeksin voittajat voittavat vähemmän kuin häviävät häviävät, joten lienee fiksuinta indeksoida rahansa(joka on myös tylsää, tiedetään).
Kannattaa kysyä itseltään: kuinka tiedän kuka tulee voittamaan indeksin yli todellisten(merkintä+hallinnointi+säilytys+lunastus) kulujen verran ensi vuonna, jos väärin arvaamisen mahdollisuus on keskimäärin 92%?

Eli jos on vain mahdollisuus niin suosittelen passiivista rahastoa(myös etf) aktiivisen sijaan. Toki riskin kasvattaminen tekee sijoittamisesta mielenkiintoisempaa, mutta sitä riskiä saa kustannustehokkaammin ja paaaaljon mielenkiintoisemmin osakepoiminnalla.

...Tämmöisiä ajatuksia herätti :)

Back
Ylös Bottom