Eiks se oo niin, että ensimmäisen miljoonan tekeminen on vaikeinta? Eli jos noilla salkunhoitajilla on opiskeluiden jälkeen vaikka 100e tilillä, niin paha sitä on miljoonaksi muuttaa vaikka olis maailman paras sijoittaja. Moni salkunhoitaja lähteekin omille teilleen esim kymmenen vuoden jälkeen.
Taitaa Timballa olla kiukkuviinaa koneessa. Harrastat helvetisti turhaa osailua, niitä tässä lähinnä kommentoin. Isot pojat kirjottaa Kauppalehden foorumilla, että rahastoyhtiöt on paskoja tms, niin Timba seuraa ja kirjottaa sen tänne. Linkit riittäs...
Ja en ole sanonut sijoittamisen olevan helppoa, siksi en haukukkaan salkunhoitajia.
No tällä mun rahastokommentilla ei ole yhtään mitään tekemistä Kauppalehden foorumin kanssa. Ihan samanlaisia ihmisiä sinne kirjoittaa kuin tännekin. Tietysti käyttäjäryhmä kokonaisuudessaan on erilainen, palstojen erot huomioiden.
Eikä tarkoitus ole haukkua itse salkunhoitajia, tarkotus on enemmänkin haukkua tuota rahastussysteemiä jolla asiakkaat houkutellaan käyttämään noita salkunhoitajia. Niistä kuitekin suurin osa on isopalkkaisia alalle koulutettuja suorittajia, eikä mitään sijoittajia. Sijoittajia tähän maahan mahtuu kourallinen, siis sellaisia jotka toimii salkunhoitajana. Tuon näkee ihan jo tuloksistakin.
Ja olen pyrkinyt lukemaan paljonkin alan (kotimaankielistä) kirjallisuutta ja sekä niistä, että foorumeistä, että omista kokemuksista muodostan omat johtopäätökseni. Kirjoitan niitä toistaiseksi tännekin, mutta jos meno menee tällaiseksi voin kirjoitella vain silloin kun minulla on itselläni kysyttävää (lue hyödyttävää) jonkun toisen tiedoista. Punttihommissa näin jo kävi ja saattaa käydä näissä taloushommissakin...
Ihan peace meiningillä täytyy Teriä kompata sen verran että itse en ole koskaan ymmärtänyt muutamalla tonnilla pelaamista osakkeilla, tosin ei minulla pörssi noteerattuja osakkeita koskaan ole ollutkaan. Minusta vain riskit mahdollisiin voittoihin nähden on liian suuret ja pelkkänä "harrastuksena" ko toiminta on taas aika tylsää.
Ennemmin laitan vähät ylimääräiset rahat kiinteisiin sijoituskohteisiin joista on iloa käyttöaikana ja toisaalta jos joskus haluaisi realisoida niin todennäköisesti voittoakin saan. Esimerkkinä todella low kustannuksilla hitaasti kesämökin rakentamista mukavaan paikkaan tontille jonka on ostanut halvalla. Kun ei ole kiire ja viitsii tehdä jotain itse niin voi kaikenlaista ostaa erittäin halvalla, meiningillä oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Vierestä olen nähnyt kuinka parikymmentä tonniakin on aivan liian pieni raha kunnon hajauttamiseen ja onnen ja autuuden puheet vaihtuu nopeasti vaikenemiseen kun huonommat ajat osakemarkkinoilla koittavat.
Mutta tämä vain oma mielipide, ymmärrän jos jostakin osakepelaaminen on mukava harrastus niin mikäpä siinä.
edit: siis viestin pointti oli että voi ihan että käyttää salkunhoitajaa jos osakepelaaminen ei ole sitten harrastus...
Varmasti osakepelaaminen on jollekin harrastuskin. Onhan se treidaaminenkin opeteltava, ei treidariksi kaiketi synnytä?
Itse pyrin olemaan osakesäästäjä, jotkut säästää pankkitilille ja jotkut patjan alle. En mä rikastu 10 vuodessa, se on varmaa, mutta jo pitkän ajan tutkimusten perusteella rahat kannattaa pitää ennemmin osakkeissa kuin pankkitilillä. Ja osakkeissa nimenomaan indeksoituna. Indeksoituna ei tarvitse välittää yksittäisistä yhtiöistä, eikä muutenkaan uhrata aikaansa enempää kuin miettimällä sopiva allokaatio ja paukuttaa sillä eteenpäin. Jos ei tätä viitsi miettiä, ei ehkä kannata säästää mihinään ja valtaosalla kyllä valitettavasti näin onkin. Ja jos se sijoittamisen aloittaminen vaatii satoja tuhansia tai miljoonan, niin eipä kannata tavallisen tallaajan sitten edes ryhtyä. Eli onko tämä nyt teidän mielestä sitten vain rikkaiden etuoikeus ja vain isoilla rahoilla järkevää puuhastelua?
Ja mitä tulee esim. kesämökkiprojektiin niin oikein kannattava ajatus. Siinäkään vaan ei valitettavasti tonneilla tee vielä juuri mitään jos meinaa jonkun järkevän maapalan hankkia mihin rakennella. ;) Mutta jos tuollainen jo on, niin siitähän se on hyvä startata harrastus.
Eikä tuollainen "mökkirakentelu" sulje mitenkään sitäkän pois että on osakesäästäjä. Pitää varmaan opetella jättämään tuo sana sijoittaja pois, tuntuu olevan vähän samanlainen kirosana kuin tiimi työpaikalla.
EDIT: Ja Jamin pointtiin siis jatko, eli kannattaa käyttää indeksirahastoa tai ETF:ää jos se osakesäästäminen ei ole harrastus!