Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Tuleeko ostokulut per osake vai per osto, eli voinko ostaa yhdellä kertaa firmat x ja y ja z osakkeita ja maksaa vain yhden palkkion, vai tuleeko palkkio aina jokaista yksittäisen firman osaketta kohden?

Tuleeko ostokulut per osake vai per osto, eli voinko ostaa yhdellä kertaa firmat x ja y ja z osakkeita ja maksaa vain yhden palkkion, vai tuleeko palkkio aina jokaista yksittäisen firman osaketta kohden?

Palkkio on aina per kauppa. Eli ostat vaikkapa 100 kpl firman x osaketta ja maksat tuosta palkkion. Jos otat tänään 50 ja huomenna 50 osaketta, maksat tietysti palkkiot molemmista kaupoista. Itse toimeksianto voi tosin toteutua osissa ilman eri palkkioita.

Oma top v5 voisi olla (aikalailla sama mitä Hummiksella) Panostaja, Takoma, TeliaSonera, UPM ja ehkä Fiskars.

Tosin mun kohdalla käynee nyt niin, että ostot menee melkolailla jäihin jos tuo tontti ostetaan ja ruvetaan sitä taloa miettimään. Osakkeet aion pitää, mutta lisäostoja tuskin teen palkkatuloista, vaan kanavoin nuo rakennusprojektiin. Joutuu ottamaan n. 100.000 euroa LISÄÄ lainaa, joten täytyy sitä lyhentää kyllä aluksi mahdollisimman reippaasti. Ja tota ennen tietysti säästää minkä ehtii, jotta voi esim. sähköliittymää ja vastaavaa ostaa ihan käteisellä rahalla. Ei sinällään liity sijoittamiseen yleisesti, mutta ajattelin tuoda pointin esiin tässä yhteydessä kun olen aikaisemminkin liikkeistäni avoimesti kertonut.

Hieman offtopiccia mutta oletko laskenut rakennusprojektillesi budjettia. Sulla kun ilmeisesti on taustaa sen tekoon keskivertorakentajaa enemmän.

Hieman offtopiccia mutta oletko laskenut rakennusprojektillesi budjettia. Sulla kun ilmeisesti on taustaa sen tekoon keskivertorakentajaa enemmän.

No olen toki laskenut, tai oikeammin laskelmat on kesken. Ja enemmänkin laskisin itseni ehkä keskivertorakentajaksi. Osittain omistamani yritys kyllä välittää rakentajia, mutta ei se tee minusta itsestäni alan osaajaa. ;)

TIEDÄN että 200.000 budjetilla (tontteineen) saa perusfiksun talopaketin avaimet käteen. Vaan kun pitäisi saada vähän fiksumpi talo ja yrittää olla itse mukana ja päästä samaan budjettiin. ;) Joten nuo lopulliset laskelmat on pahasti vaiheessa. Jos joku on kurko tässä hommassa ja haluaa jeesata, niin otan erittäin mielelläni apuja ja näkemyksiä vastaan. Ajatus siis olisi valita hyvä ykköstimpuri, jäädä itse vuorotteluvapaalle kakkostimpurina ja tehdä koko mökki pitkästä tai esim. runkopakettina.

140 asuinneliötä max, tontti varmaan luokkaa 30.000 euroa ja tohon 200.000 euroon pitäisi päästä. Ei tule erkkereitä eikä kullattuja hanoja. Eli pysytään perusratkaisuissa. Ehkä paras olisi suorakaide tai L muotona ja yhteen tasoon. Katsomassamme tontissa on rakenusoikeutta 350 neliötä, että ei ole ongelma tuo ainakaan. Autokatos ei ole välttämätön, mutta reilunkokoinen varasto on syytä olla. Autotallia ei tehdä.

Mitä olette mieltä jenkki pankeista? Olen miettinyt Citigroupin ostoa, sehän on nyt alhaalla, luokkaa 3,4$. Olen ajatellut että pankkien kurssit tulevat varmasti nousemaan, kyllä ihmiset ja yritykset taas alkavat lainaamaan ja sijoittamaan rahoja kun talous lähtee nousuun jenkeissä. Olen jo ostanut jenkkipankki ETF:ä.

Mitäs mieltä pakkiksen sijoitusmiljonäärit on talvivaarasta? Firma on ilmeisen uusi tulokas josta ei vielä ole liianlti tietoa.

Vai miljonäärit, kunpa ois ees lähellä niin ei ois niin tarkkaa tuon okt:n budjetinkaan kanssa. :D

Talvivaara on haastava. Siinä on kyllä ainekset moninkertaistaa sijoituksensa JOS kaikki menee putkeen. Mutta tässä vaiheessa ei paljon muuta taida olla kuin kuluja... Myönnettäkööt, että en tarkasti seuraa kun ei ole tuossa rahaa kiinni. Neuvoisin siis tutustumaan erittäin tarkasti ja perehtymään toimialaan ennen sijoittamista. Tietysti voi ns. lyödä vetoa ja pistää haluamansa raha kiinni ja unohtaa koko juttu. Tossa kannattaa varautua menettämään kaikki niin ei mene talous kuralle. ;)

Voi siis olla vaikka miten hyvä ja potentiaalinen kohde. Ei vain ole jotenkin itseä sytyttänyt kuin ei ymmärrä koko alasta yhtään mitään, eikä ole aikaa ja motivaatiota tutustua. Kauppalehden foorumilla on tästäkin jonkinverran juttua, kannattaa laittaa hakuun siellä.

UPM:ltä ihan hyvä tulos ja kivasti näytti olevan nousussa. Olen kyllä ollut tyytyväinen noihin valitsemiini hevosiin (Nokia ja UPM)..

Vaikka itseasiassa rahastoilla (Venäjä ja Intia) olen tehnyt paremman tuloksen. Ostin niitä koko ajan lisää vielä enemmän kun ne tipahtivat alas romahduksessa ("tartuin putoavaan puukkoon.."), mikä on ollut oikea veto, kun katselee niiden 12kk kasvuja näin jälkikäteen (Venäjä +214% ja Intia +65%). Venäjän möin jo pois.

UPM:ää on itselläkin. Eli taasen yksi ihan kelpo luvut esittänyt lisää. Eniten ehkä "jännittää" torstaina Neste Oilin luvut!

UPM:ää on itselläkin. Eli taasen yksi ihan kelpo luvut esittänyt lisää. Eniten ehkä "jännittää" torstaina Neste Oilin luvut!

Osaatko kertoa mulle minkä takia toi UPM:n kurssi tänään laski vaikka ilmotti hyvästä tuloksesta ja hyvistä osingoista?

Itekin olen tota osaketta kyyläilly ja lisäisin varmasti tolla hinnalla jos olisi ylimääräistä.

Itsekin odota innolla Nesteen tuloksia!

Miten tuo osingonmaksu menee, otetaan esimerkiksi UPM. Eli jos ostan UPM:ää huomenna, eli kun osingon määrä on ilmoitettu edellisenä päivänä, niin saanko minä osakkeenomistajana osingon? Kuinka kauan myyjä voi saada osingon (vasta vahvistetun irtoamispvm:n jälkeen vai esim kun osingon määrä vahvistettu)?

Itse en omista UPM:ää, enkä sitä liiemmin seuraa, mutta tässä saattaisi olla syy:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/02/30214

Tässäpä tuo syy varmasti olikin. Taasen sellupuolelle menee hyvin. Eipä tuo UPM mikään lyhyen pikavoiton tavoittelijan paperi ole, joten maltilla vain eteenpäin.

Miten tuo osingonmaksu menee, otetaan esimerkiksi UPM. Eli jos ostan UPM:ää huomenna, eli kun osingon määrä on ilmoitettu edellisenä päivänä, niin saanko minä osakkeenomistajana osingon? Kuinka kauan myyjä voi saada osingon (vasta vahvistetun irtoamispvm:n jälkeen vai esim kun osingon määrä vahvistettu)?

Osingon määrää ei ole vielä ilmoitettu. Nämä on hallituksen esityksiä yhtiökokouksella. Yhtiökoukouspäivänä kun omistaa osaketta, on oikeutettu osinkoon. Osinko irtoaa yhtiökokousta seuraavana päivänä ja tällöin ei enää osinkoa saa. Tänä irtoamispäivänä nähdään yleensä "osinkodippi", eli osakkeen hinta laskee irronneen osingon verran. Joskus laskee enemmän ja joskus vähemmän, riippuu paljonkin sen päivän yleisestä mielialasta. Joskus osinkodippi ei kestä kuin muutaman tunnin ja joskus osakkeen hinta valuu jonkun aikaa osigon irtoamisen jälkeen. Eli ei näistä oikein pääse hyötymään kuin taas tuurilla!

Mutta siis näitä nyt tuloksensa julkistavia voi vielä hyvin ostaa jos osingot haluaa. Ne on tossa keväällä ne yhtiökokoukset vasta.

Mutta jos jonkun yhtiön osinko yllättää, hinta pomppaa heti eli ostaminen on myöhäistä. Tuokin pitäisi osata ennakoida.

Joo.. Aika jännästi käyttäytyi tuo UPM. Aamupäivällä kun vilkaisin, niin oli +5%, mutta illalla sitten jo miinuksella..

Ihan sama oikeastaan. En ole tuota myymässä ja jos vaan mahdollista saada tuohon 7-8e hintaan ja rahaakin olisi, niin ostan kyllä lisää. Tarkoitus olisi tuota yhtiötä pitää pitemman aikaa. Taitaa UPM:n tilanteeseen vaikuttaa Euron suhde Dollariin aika tavalla. Kunhan euro vähän heikkenee, niin se kyllä auttaa UPM:kin aika tavalla.

Tässä alla lainaus nimimerkin SuomiNousun tuoreesta kirjoitukseta Kauppalehden foorumilta. Tällä kaverilla on järkyttävä määrä tietoa "paperiyhtiöistä". Eli markkinat ei nyt pidä UPM:ää minään kun se on paperifirma. Kaikki paperiin liittyvä on poissa muodista, täysin! Eli jos haluaa olla UPM:n omistaja, nyt on hyvät paikat tankkailla! Itse lisäisin vaan nyt on pakko hölläillä ostojen kanssa kun on tuo taloprojekti tulossa. Mutta kun tää tulosjulkkarikausi on mennyt, niin saatan tehdä jotain muutoksia jos olen tyytymätön johonkin nykyiseen sijoitukseeni tai joku raketoi mielestäni aiheetta. Eli saatan keventää jotain yhtiötä ja ostaa esim. UPM:ää tilalle.

SuomiNousuun Kauppalehti.fi foorumilta sanoi:
UPM on kyllä kieltämättä hieman kummajainen - ilmeisesti sen paperipuoli toimii sille vähän kuin "myrkkypilleri". Jos kuuluu mitään negatiivista painopapereista, pörssimarkkinat yhdistävät tämän välittömästi ensisijaisesti UPM.ään (joka suurin painopaperituottaja) ja tulos on tässä ?

Tase on tunnustettu monelta taholta vahvaksi ja sisältää aliarvostettuja assetteja / omaisuuseriä. Mutta ei kun ei - tässä sen näkee, mikä on sen vaikutus.

Vaikkakin eri toimialalta - niin vertailun vuoksi vielä Q4:lläkin tappiota tahkoneen (EBIT-% - 4,0 %) Outokummun P/B ~ 0,95.

(Vastaavasti UPM:n EBIT-% Q4:llä oli + 8,8 %.)

Viestiä on muokannut: SuomiNousuun 3.2.2010 13:15

On ja M-Realista sitäkin enemmän. Jos olisin itse nota M-Real keskusteluja lukenut, olisi ehkä laittanut siihen enemmän rahaa kiinni. Nyt vaan tulosjulkistuksesta sellanen 10% nykäys niin voi miettiä myyntiä kun oli ajatus että 2 eurolla ulos! Mutta kattellaan malttaako myydä vai onko tosta jopa tulossa hyväkin yhtiö...

Nesteeltä surkea tulos. No katotaan, saattaa olla että vähennän ja otan tota UPM:ää lisää...

Olisko se ostopäivä sitten tänään jopa.

UPM:ää alle 7,7 (7,69 napsahti äsken kiinni muutama sata osaketta) noksua alle kympillä. Harmi kun on rahat sen verran taas kiinni joka puolella ettei nyt pysty tehä kovin isoja ostoja, mutta ne mitä saa niin lähtee nyt noihin edellämainuttujen yhtiöiden osakkeisiin.

EDIT: Talvivaaraa alle 4,00

Nyt loppu rahat

7,71 UPM:ää tuli tänään lisää. Panostajastakin ois pilkki 1,41. nyt vois joku paniikkipetteri myydä! Sitten ois rahat loppu täältäkin suunnalta.

Back
Ylös Bottom