Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Vaihtoehtona on myös käyttää hyväksi noita uusien pankkien suomen valloituksia.
Osoitteesta: http://www.kaupthing-edge.fi/ Saa 5.05% koron hetkeksi rahoillesi.
Oiskohan ollu maaliskuun loppuun asti.

Sijoittamista jos joskus aiot harkita, niin kannattaa opetella ja tutustua hommaan pienellä rahalla. Kun on omaa rahaa jossakin kiinni, niin motivaatio sijoittamista kohtaan kasvaa ja yllättäen oppii asiasta ihan eri tavalla, kuin jos vain lukisi ja tutkisi.
Ja mitä nuorempana aloittaa, sitä paremmaksi ehtii kehittyä.

Kannattaa myös muistaa säästämisen perussääntö.
Raha generoi rahaa. Eli kun opettelet nuorena laittamaan esim 10% tuloistasi syrjään, niin olet miltei väkisin varakas, kun jäät eläkkeelle. Sillä ei ole mitään väliä, mitä ne tulot alussa on. Kunhan opettelee sen säästämisen, niin se hoituu sitten suuremmillakin tuloilla automatic.

Mitä mieltä olette näistä private bankin yrityksistä?

Esim. Mandatum tarjoaa yksityissalkun hoitoa alkaen hintaan 500 € + alv 22%. Tämä hinta tulisi 100 000 € salkulle.

Ja tuohon hintaan saa vasta konsultatiivista salkunhoitoa, eli koko paketista joutuu maksamaan vielä enempi.

Kun kerran kulut voi kerran etukäteen ennustaa, ja ne kannattaa minimioida, onko teidän mielestä hommassa mitään järkeä? Mielestäni homma kävisi ainoastaan jos olisi ihan onneton sijoituksiensa kanssa. Muissa tapauksessa kulut söisivät liikaa tuotosta.

Mitä mieltä olette näistä private bankin yrityksistä?

Esim. Mandatum tarjoaa yksityissalkun hoitoa alkaen hintaan 500 € + alv 22%. Tämä hinta tulisi 100 000 € salkulle.

Ja tuohon hintaan saa vasta konsultatiivista salkunhoitoa, eli koko paketista joutuu maksamaan vielä enempi.

Kun kerran kulut voi kerran etukäteen ennustaa, ja ne kannattaa minimioida, onko teidän mielestä hommassa mitään järkeä? Mielestäni homma kävisi ainoastaan jos olisi ihan onneton sijoituksiensa kanssa. Muissa tapauksessa kulut söisivät liikaa tuotosta.

Mulla on ollut sijoituksia mandatumissa. Ennen varainhoidon raja oli miljoona markkaa, mutta ehkä se on nykyään laskenut. Palvelumaksut ovat aina neuvoteltavissa riippuen tietysti osaltaan sijoitusten suuruudesta. Palvelu oli erinomaista siihen asti, kun pulju siirtyi danske bankin omistukseen. Sen jälkeen on henkilökunta vaihtunut tiuhaan ja homma tuntuu olevan vähän tuuliajolla. Samoin kulut eivät ole laskeneet samaa tahtia muiden pankkien tarjousten kanssa. Pitää pikapuolin käydä juttelemassa ongelmista uuden konttorinjohtajan kanssa ja kilpailuttaa palvelut. Voi hyvinkin olla, että vaihdan muualle.

Taidanpa kokeilla laittaa vähän rahaa poikimaan tuon Seligsonin kautta ja katsoa kuinka käy. Ehkä jossain vaiheessa voisi osakkeiden ostamista harkita suoraankin, mutta mahdolliset osingotko vähentäisivät asumislisän ja muiden tukien määrää? Kuinkas noiden rahastojen kanssa on, eli vaikuttaako niistä mahdollisesti tulevat tulot kelan tukiin ja verotukseen? Olen selaillut tätä ketjua ja etsinyt Seligsonin sivuilta tietoa, mutta en ole vielä päässyt täysin selvyyteen tästä. Minun kohdallani ei kuitenkaan isoista summista vielä ainakaan puhuta.

Taidanpa kokeilla laittaa vähän rahaa poikimaan tuon Seligsonin kautta ja katsoa kuinka käy. Ehkä jossain vaiheessa voisi osakkeiden ostamista harkita suoraankin, mutta mahdolliset osingotko vähentäisivät asumislisän ja muiden tukien määrää? Kuinkas noiden rahastojen kanssa on, eli vaikuttaako niistä mahdollisesti tulevat tulot kelan tukiin ja verotukseen? Olen selaillut tätä ketjua ja etsinyt Seligsonin sivuilta tietoa, mutta en ole vielä päässyt täysin selvyyteen tästä. Minun kohdallani ei kuitenkaan isoista summista vielä ainakaan puhuta.

Rahastoiden tuotot ei vaikuta tukiin jos et myy mitään! Eli osingot vaikuttaa ja rahastoissa osingot jää rahaston sisään, kuhan muistaa ostaa niitä kasvuosuuksia. Eli varaudu ostamaan ja pitämään jos opiskelijana sijoitat.

Rahastoiden tuotot ei vaikuta tukiin jos et myy mitään! Eli osingot vaikuttaa ja rahastoissa osingot jää rahaston sisään, kuhan muistaa ostaa niitä kasvuosuuksia. Eli varaudu ostamaan ja pitämään jos opiskelijana sijoitat.
Kiitokset selvennyksestä! Tuollainen ostaminen ja pitäminen minulla vähän oli mielessäkin ja ajattelin että laitan aina ylimääräiset rahat rahastoihin enkä tilille tai turhuuksiin. Tietenkin sitä voisi keinotella itsensä osakkeilla miljonääriksi jolloin niillä tuilla ei olisi mitään väliä, mutta ehkä tyydyn kuitenkin rahastoihin...

Kiitokset selvennyksestä! Tuollainen ostaminen ja pitäminen minulla vähän oli mielessäkin ja ajattelin että laitan aina ylimääräiset rahat rahastoihin enkä tilille tai turhuuksiin. Tietenkin sitä voisi keinotella itsensä osakkeilla miljonääriksi jolloin niillä tuilla ei olisi mitään väliä, mutta ehkä tyydyn kuitenkin rahastoihin...
Päätin kuitenkin liittyä Seligsonin lisäksi myös tuon Nordnetin asiakkaaksi ja ehkä kokeilla ihan pikkusummilla osakkeiden ostamista (lähinnä pienten yhtiöiden) ja näin saada hieman kosketusta osakekauppoihin. Ja kun puhun pikkusummista, tarkoitan alle 100e:n ostoja. En tiedä onko tässä mitään järkeä, mutta tarviiko kaikessa ollakaan? Vaikuttaa ainakin mielenkiintoiselta harrastukselta tämä.
Seligsonin rahastoista ajattelin panostaa Rahamarkkinarahastoon (säästötilin korvike tavallaan), Phoebukseen ja Russian Prosperityyn. Vaikuttaako järkevältä? Vai kannattaisiko tuon Venäjän sijasta valita kaukoitä ja pitäisköhän tuohon ottaa vaikka Eurooppa 50 -indeksirahasto mukaan?

Päätin kuitenkin liittyä Seligsonin lisäksi myös tuon Nordnetin asiakkaaksi ja ehkä kokeilla ihan pikkusummilla osakkeiden ostamista (lähinnä pienten yhtiöiden) ja näin saada hieman kosketusta osakekauppoihin. Ja kun puhun pikkusummista, tarkoitan alle 100e:n ostoja. En tiedä onko tässä mitään järkeä, mutta tarviiko kaikessa ollakaan? Vaikuttaa ainakin mielenkiintoiselta harrastukselta tämä.
Seligsonin rahastoista ajattelin panostaa Rahamarkkinarahastoon (säästötilin korvike tavallaan), Phoebukseen ja Russian Prosperityyn. Vaikuttaako järkevältä? Vai kannattaisiko tuon Venäjän sijasta valita kaukoitä ja pitäisköhän tuohon ottaa vaikka Eurooppa 50 -indeksirahasto mukaan?

No vain sinä voit itse päättää onko 100 euron ostot järkeviä. Jos et tee aktiivista kauppaa, niin paha tota on mennä tyrmäämäänkään. Toki olisi järkevää säästellä vähintään 500 euroa kulujen takia yhteen kauppaan, mutta itse lasket paljonko kuluilla on sun tapauksessa merkitystä. Jos kulut on vaan maksu opiskelusta, niin sitten pääset kuitenkin suhteellisen halvalla.

Ja Phoebus / Russia on yksi ihan varteenotettava vaihtoehto. Eurooppa indeksi on kehittynyt aika surkeasti hyvinäkin aikoina, joten kannattaa sen mukaan ottamista vähän miettiä. En ole keksinyt syytä miksi näin on, mutta vaihdoin siitä osuuden Phoebukseen ja pariin suoraan osakesijoitukseen joku kk sitten.

No vain sinä voit itse päättää onko 100 euron ostot järkeviä. Jos et tee aktiivista kauppaa, niin paha tota on mennä tyrmäämäänkään. Toki olisi järkevää säästellä vähintään 500 euroa kulujen takia yhteen kauppaan, mutta itse lasket paljonko kuluilla on sun tapauksessa merkitystä. Jos kulut on vaan maksu opiskelusta, niin sitten pääset kuitenkin suhteellisen halvalla.

Ja Phoebus / Russia on yksi ihan varteenotettava vaihtoehto. Eurooppa indeksi on kehittynyt aika surkeasti hyvinäkin aikoina, joten kannattaa sen mukaan ottamista vähän miettiä. En ole keksinyt syytä miksi näin on, mutta vaihdoin siitä osuuden Phoebukseen ja pariin suoraan osakesijoitukseen joku kk sitten.
Kiitoksia nopeasta vastauksesta! Tosiaan opiskelun kannalta vasta noita osakkeita aion ostella, onhan se paljon mielenkiintoisempaa perehtyä asiaan, jossa on omaa rahaa kiinni edes vähän niinkuin saarnamies tuossa aiemmin sanoi. :) Sen verran harvoin todennäköisesti ostoksia tulen tekemään, että nuo kulut eivät haittaa.

Mitäs rahastoja täällä ehdotettaisiin Seligsonilta hankittavaksi. Nyt alkaa työpaikka vakiintumaan ja palkkakin ehkä nousee niin alkaisi jäämään vähän säästöönkin.

Ainakin nyt kahden vuoden tähtäimellä alkuun 50-100 euroa kuussa. Ennemmin 100. Sitten vaimokin palanneee töihin, joten tulot nousevat, mutta silloin mahdollisesti aletaan pohtia kämpän ostoa. Jolloin kaikki liikenevää menee pääasiassa velan maksuun.

Silti silloinkin varmaan jatkuisi tuolla n. 100 eurolla sijoittaminen rahastoihin, eli tähtäimestä puhuttaessa tavoitteena olisi kuitenkin ainakin n. 10 vuotta. En hae mitään kovin suurta riskiä ja tuottoa, mutta vähän saisi isompi olla kuitenkin kuin määräaikaistalletukset.

Mitäs rahastoja täällä ehdotettaisiin Seligsonilta hankittavaksi. Nyt alkaa työpaikka vakiintumaan ja palkkakin ehkä nousee niin alkaisi jäämään vähän säästöönkin.

Ainakin nyt kahden vuoden tähtäimellä alkuun 50-100 euroa kuussa. Ennemmin 100. Sitten vaimokin palanneee töihin, joten tulot nousevat, mutta silloin mahdollisesti aletaan pohtia kämpän ostoa. Jolloin kaikki liikenevää menee pääasiassa velan maksuun.

Silti silloinkin varmaan jatkuisi tuolla n. 100 eurolla sijoittaminen rahastoihin, eli tähtäimestä puhuttaessa tavoitteena olisi kuitenkin ainakin n. 10 vuotta. En hae mitään kovin suurta riskiä ja tuottoa, mutta vähän saisi isompi olla kuitenkin kuin määräaikaistalletukset.

Suosittelen esim. 50%+ rahastoista laitettavaksi lyhyenkoron rahstoon ja loput 50% tai vähemmän sijoitettavan indeksirahastoihin. Esim Suomi+USA. Tosin nyt voi olla aika kriittiset hetket uudelle sijoittajalle lähteä mukaan osakemarkkinoille.

Kahden vuoden tähtäimellä laittaisin lähes kaikki rahat lyhyenkoron rahastoon ellei tappionsietokyky ole todella hyvä.

Tänään tuli postissa Osakesäästäjien keskusliitolta kutsu Vero 2008 -tapahtumaan

Äkkisältään vilaistuna näyttäisi ohjelma olevan hyvin kattava ja näytteilleasettajiakin runsain määrin. Täytyy kyllä piipahtaa ainakin toisena päivänä. Onko jollain kokemusta millaisia nuo aikaisemmat tapahtumat ovat olleet?

Mielipiteitä kaivataan.

Laitoin rahastoon (Seligson) säännöllisesti 6 kk ajan jonka jälkeen lopetin kun ei ollut ylimääräistä rahaa mitä olisi voinut laittaa säästöön. Viimeisin merkintä on elokuussa 2007.

Nyt kyseinen rahasto näyttää olevan noin -13 %.

Onko mitään tehtävissä, että tappion saisi vähennettyä? Annanko olla vain ja toivoa, että nousee kuopasta? Otanko pois rahat? Lisäänkö rahastoon säännöllisesti joka kuukausi? Muita ehdotuksia? Suurista summista ei ole kyse, joten maailma ei kaadu tähä. Vinkkejä olen vailla! Kiitos! :)

Ei tuota "tappiota" oikein voi mitenkään vähennellä. Jos otat rahat ulos niin sitten se todella on realisoitunutta tappiota, jonka toki voi vähentää kolmen vuoden kuluessa mahdollisista voitoista ja näin säästää veroissa. Ei tosin minkään hirveä yllätys, että rahastosi on miinuksella - elokuun jälkeen kun on tapahtunut kaikenlaista, enimmäkseen sellaista, mikä ei tue arvon nousua.

Jos et tarvitse rahojasi käyttöön niin suosittelen vain antaa olla, ja mahdollisuuksien mukaan laittaa lisää rahaa, nyt kun halvalla lähtee. Kuopista on aina noustu ja pääsääntöisesti kurssit aina ennemmin nousevat kuin laskevat, eihän tässä muuten mitään järkeä olisi ;) -13% ei ole vielä kuitenkaan paljon - itselläkin pari rahastoa suurin piirtein samoissa luvuissa. Uskon, että viiden vuoden päästä rahaston arvo näyttää huomattavasti iloisemmalta, etenkin jos pystyt hiljalleen ostamaan lisää osuuksia tässä laskevien markkinoiden aikana niin osuuden keskihinta tulee koko ajan alemmaksi ja saat pakostakin ostettua halvimmalla.

Ei tuota "tappiota" oikein voi mitenkään vähennellä. Jos otat rahat ulos niin sitten se todella on realisoitunutta tappiota, jonka toki voi vähentää kolmen vuoden kuluessa mahdollisista voitoista ja näin säästää veroissa. Ei tosin minkään hirveä yllätys, että rahastosi on miinuksella - elokuun jälkeen kun on tapahtunut kaikenlaista, enimmäkseen sellaista, mikä ei tue arvon nousua.

Jos et tarvitse rahojasi käyttöön niin suosittelen vain antaa olla, ja mahdollisuuksien mukaan laittaa lisää rahaa, nyt kun halvalla lähtee. Kuopista on aina noustu ja pääsääntöisesti kurssit aina ennemmin nousevat kuin laskevat, eihän tässä muuten mitään järkeä olisi ;) -13% ei ole vielä kuitenkaan paljon - itselläkin pari rahastoa suurin piirtein samoissa luvuissa. Uskon, että viiden vuoden päästä rahaston arvo näyttää huomattavasti iloisemmalta, etenkin jos pystyt hiljalleen ostamaan lisää osuuksia tässä laskevien markkinoiden aikana niin osuuden keskihinta tulee koko ajan alemmaksi ja saat pakostakin ostettua halvimmalla.

totta. usa:n pörssi on muistaakseni koko olemassaolonsa aikana nostanut arvoaan 8% vuodessa keskimäärin.

Samaa mieltä olen. Nyt saa 13% enemmän osuuksia samalla rahalla ja nuo ne on jotka "raketoi" ekana kun lähdetään nousuun.

Itse en ole myynyt mitään, vaikka osa onkin pakkasella jopa reilustikin. Itse yhtiöt eivät ole antaneet minulle syytä myyntiin. Oppina tästä saa sen, että ehkä tuli ostettua vähän turhan innokkaasti turhan kovaan kurssiin. Mutta pidän yhtiötä hyvänä, miksi myisin sen pois kun en nyt tarvitse tota realisoitunutta tappiotakaan mihinkään? Jos nyt olisi reilusti myyntivoittoja (mitä on paha olla kun ei ole mitään myynyt) olisi tietysti järkevää myydä tappiolla oleva osake pois ja ostaa vaikka seuraavana päivänä takaisin. Mutta taas toisaalta, tässä alentaa omaa ostohintaansa ja maksaa ne verot sitten joskus myöhemmin kuitenkin. Nyt saa tappiolla olevat osuude nousta takas omilleen eikä joudu vielä maksamaan senttiäkään veroja jos sitten myy.

Mielipiteitä kaivataan.

Laitoin rahastoon (Seligson) säännöllisesti 6 kk ajan jonka jälkeen lopetin kun ei ollut ylimääräistä rahaa mitä olisi voinut laittaa säästöön. Viimeisin merkintä on elokuussa 2007.
Itselläni on samanlainen tilanne, mutta rahaa olen pistänyt jo pari vuotta. Muutama tonni makaa rahamarkkinarahastossa ja mietinkin, kannattaisiko tuota kuukausisijoittamista jatkaa vai odotella esimerkiksi maaliskuulle mitä tuleman pitää?
Rahamarkkinarahastossa rahat ainakin pitävät arvonsa ja jopa nousevat hieman...

Toisaalta olen miettinyt suoria osakesijoituksia ja Nordnetin asiakkaaksi ryhtymistä. Hajauttamisen vuoksi meinasin sijoittaa 800e puolivuosittain ja kohteena OMXH25. Tällä tavoin kulutkin pysyvät todella pieninä (ensimmäinen osto 2,99 ja seuraavat 3,99).
BTW. Saavatko OMXH25-indeksiosuuden omistajat kutsuja yhtiökokouksiin? :D

meitsillä on kans rahastosalkku helvetisti miinuksella, mut mitään en ole pois ottanut, yhden kk säästösopparin olen jäädyttänyt. Oikeestaan en ole lisännyt vähään aikaan kuin Venäjälle.. Ajattelinkin nyt jonkun aikaa "säästää", eli maksaa ylimääräisiä sijoitusasuntoon, ens kuussa ehkä kahteen.. Osakemarkkinoille en oo vielä tohtinut, liki kyllä on. laskekoot perkeleet vielä

Rahamarkkinarahastossa rahat ainakin pitävät arvonsa ja jopa nousevat hieman...

Toisaalta olen miettinyt suoria osakesijoituksia ja Nordnetin asiakkaaksi ryhtymistä. Hajauttamisen vuoksi meinasin sijoittaa 800e puolivuosittain ja kohteena OMXH25. Tällä tavoin kulutkin pysyvät todella pieninä (ensimmäinen osto 2,99 ja seuraavat 3,99).
BTW. Saavatko OMXH25-indeksiosuuden omistajat kutsuja yhtiökokouksiin? :D

Olipa tutun kuuloisia ajatuksia.
Olen käyttänyt Seligsonin rahamarkkinarahastoa nyt ehkä 5 vuotta.
Sanoisin, että sinne rahojen pukkaaminen ei tuota siitä syystä, että korko on jotain 4% vaan siitä syystä, että pääoma kerää pääomaa. Jotenkin sinne vaan onnistuu aina säästämään ihan huomaamattaan lisää ja lisää. Sieltä on sitten näppärä siirrellä rahat aina muihin tuottoisampiin kohteisiin.

Olen myös ihan hiljattain liittynyt Nordnetin asiakkaaksi ja seraavaksi ostokohteeksi olen melkein jo valinnut OMXH25:n.
Ajattelin vain siirtää ostoksiani vielä hetken, kunnes "oletettu" pohja on lähempänä, tai jo saavutettu.
Sitten ajattelin lisätä pikkuhiljaa ajallisen hajauttamisen vuoksi samaa osakesarjaa myös myöhemmin.

Miten muuten porukat ovat kiinnostuneet/käyttäneet teknistä analyysia apuna osakesijoittamisessa?

teinpä btw aika mielenkiintoisen huomion.

mahdollisimman suuri kertasijoitus eq:n kautta suomalaisiin osakkeisiin ei välttämättä olekaan halvin vaihtoehto.

tein exceliä huvikseni ja jos en kauheita kämmejä ole kaavojen kanssa tehnyt, voi tuosta lukujen sekamelskasta tulkita seuraavaa: jos on 3000e/v sijoitettavaa rahaa, ja kertasijoitukset ovat 100e portaissa 100e-1000e plus lisäks 1500e ja 3000e, niin:

halvimmaksi tulee 3000e kertasijoitus, sen jälkeen 1500e 2krt/v
ja tässä about järjestyksessä seuraavat halvimmasta kalleimpaan:
800e 3krt
900e 3krt
1000e 3krt
500e 6krt
400e 7krt
700e 4krt
600e 5krt
300e 10krt
200e 15krt
100e 30krt

editoin tähän kohta käppyrän mistä näkee ko ilmiön selkeämmin.

e: tässä tulee:
attachment.php

Liitteet

• kaavio.webp
    kaavio.webp
    22,5 KB · Katsottu: 945
Back
Ylös Bottom