Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Hyvä ossipena, mielenkiintionen vertailu. Tosta näkee jo suoraan, että on aivan sama sijoittaako 500 vai 1000 euroa ja että tuo 1500 euroa ei vielä merkittävää säästöä tuo. 3000 euroakaan ei ole 6x500 euron sijoitukseen verrattuna vielä merkittävästi halvempi, 6x500 eurolla saa jo hajautukset, 1x3000 eurolla ei saa. Mielestäni 19,60 euroa hajautuksesta ei ole kohtuuton hinta!

Hyvää tahtia tulee kurssit alas. Viikon reissun jälkeen vilkaisin rahastoja niin 10% keventynyt sijoitukset tuona aikana. Eikä puhuta enää aivan pienistä summista... Mietityttää kyllä tässä että nieliskö tappion ja kotiuttaisi varat kun tilillekin saa paremmat tuotot. 2kk aikana 20% sijoituksista nyt kadonnut.

Itsekin ostin hiljattain lisää osakkeita, ja niiden arvo on pudonnut 6% prosenttia lyhyellä aikavälillä. Ja rahastot sitäkin enemmän. En tosin aio myydä poies (paitsi rahastot jossain vaiheessa). Ajattelin tankata lisää Cargotecia, Uponoria ja Nordeaa nyt kun kurssit on pohjalukemissa.

Ajattelin tankata lisää Cargotecia, Uponoria ja Nordeaa nyt kun kurssit on pohjalukemissa.

Aika kova oletus. Mä olen aika varma, että mennään vielä jonkin aikaa alaspäin, kun ongelmat alkavat todella näkyä jenkeissä.

Aika kova oletus. Mä olen aika varma, että mennään vielä jonkin aikaa alaspäin, kun ongelmat alkavat todella näkyä jenkeissä.
Joo, eiköhän ne vielä alaspäin tule, mutta mistä sitä tietää kuinka paljon. :rolleyes:

Ja ajattelin itekin vielä venailla hetken, ennen kuin ostan.

Samaa mieltä. Alkavalla viikolla saadaan jälleen vähän lisää selvitystä jenkkien tilaan, kun viikon mittaan julkistetaan paljon tilastoja ja suuret pankit kertovat alaskirjauksistaan.

Forex Calendar Tuo on mainio sivu, jos haluaa seurata mitä tilastoja milloinkin julkaistaan.

Mitäs mieltä porukka on Intiasta?

Minulla on nyt ollut tuota OP:n Intiaa pääasiassa ja aika kivasti se on noussut. Ja nousee vieläkin. Viimeinen kk +4,6% ja vuosi +52%.

Mitenköhän tässä jatkossa käy? Kannattaisiko ottaa pois vai pitää?

Jossain sanottiin, että Jenkkien lama ei puraisisikaan niin kovasti kuin ennen, koska Intia, Kiina, EU ja Ryssätkin ovat jo aika isoja ja pystyvät tasaamaan hommaa ja ehkä hyötymäänkin lamasta.

Hyvää tahtia tulee kurssit alas. Viikon reissun jälkeen vilkaisin rahastoja niin 10% keventynyt sijoitukset tuona aikana. Eikä puhuta enää aivan pienistä summista... Mietityttää kyllä tässä että nieliskö tappion ja kotiuttaisi varat kun tilillekin saa paremmat tuotot. 2kk aikana 20% sijoituksista nyt kadonnut.

Nyt varmaan huomaat, että ei se rahan teko ole mitään helppoa, edes pörssissä.

Tässä dipissä nähdään miksen missään nimessä halua laittaa pörssiin rahaa. Vituttaisi liikaa pudotukset. Ei niitä ajoissa osaisi kuitenkaan myydä, eikä itsellä ole tavoitteena mikään 30v päästä miljonääriksi pörssissä. Se ei ole lyhyen tähtäimen hommaa.

Tässä dipissä nähdään miksen missään nimessä halua laittaa pörssiin rahaa. Vituttaisi liikaa pudotukset. Ei niitä ajoissa osaisi kuitenkaan myydä, eikä itsellä ole tavoitteena mikään 30v päästä miljonääriksi pörssissä. Se ei ole lyhyen tähtäimen hommaa.

Mielenkiinnosta kysyn, että mihin sitten meinasit sijoittaa vai meinasitko mihinkään? Talletustiliä ei sijoitukseksi lasketa, eikä edes määräaikasta sellasta. Se kun ei tuota mitään, korkeintaan säilyttää pääoman.

Asuntojen kanssa ei ole yhtään sen helpompaa. Liikkeet on toki hitaampia, mutta ihan hyvin voidaan nähdä 30% pudotus nykyhinnoista. Ei se tapahdu viikossa, eikä kuukaudessa, mutta eipä sitä asuntoa tartte edes yrittää myydä järkihintaan jos selvästi lähdetään hinnoissa alaspäin.

Eli mitää jää vaihtoehdoksi? Perustaa oma yritys?

Mielenkiinnosta kysyn, että mihin sitten meinasit sijoittaa vai meinasitko mihinkään? Talletustiliä ei sijoitukseksi lasketa, eikä edes määräaikasta sellasta. Se kun ei tuota mitään, korkeintaan säilyttää pääoman.

Asuntojen kanssa ei ole yhtään sen helpompaa. Liikkeet on toki hitaampia, mutta ihan hyvin voidaan nähdä 30% pudotus nykyhinnoista. Ei se tapahdu viikossa, eikä kuukaudessa, mutta eipä sitä asuntoa tartte edes yrittää myydä järkihintaan jos selvästi lähdetään hinnoissa alaspäin.

Eli mitää jää vaihtoehdoksi? Perustaa oma yritys?

Sen näkee sitten tulevaisuudessa. Jos rahaa on niin mieluiten ehkä metsäpläntti, kesämökki, tontti mutta vaimolla on siihen varmasti oma mielipiteensä:D. Nyt on tavoitteena muutama vuosi nauttia elämästä ja kerätä pääomaa tulevaisuutta varten oli se hankinta sitten vaikkapa OKT.

Mitäs mieltä porukka on Intiasta?

Minulla on nyt ollut tuota OP:n Intiaa pääasiassa ja aika kivasti se on noussut. Ja nousee vieläkin. Viimeinen kk +4,6% ja vuosi +52%.

Mitenköhän tässä jatkossa käy? Kannattaisiko ottaa pois vai pitää?

Jossain sanottiin, että Jenkkien lama ei puraisisikaan niin kovasti kuin ennen, koska Intia, Kiina, EU ja Ryssätkin ovat jo aika isoja ja pystyvät tasaamaan hommaa ja ehkä hyötymäänkin lamasta.

Eilen laitoin suoraveloitus sopimuksen OP Intia rahastoon. Siinä toivossa, että nousu jatkuu. Ei varmaan enää yhtä jyrkästi ku viime vuosi oli...

Mitä porukka on muuten mieltä Itä-Euroopan rahastoista?

Mitä porukka on muuten mieltä Itä-Euroopan rahastoista?

Jostain luin, että sijoittajat pitävät Itä-Eurooppaa turvasatamana. Kuulostaa sinällään hullulta..

Talous tullee kasvamaan Itä-Euroopassa kovaa vauhtia. Viime vuosien nousu on osittain johtunut uudesta rahasta, mikä on virranut itään. Itse en näe mitään syytä miks nousu ei voisi jatkua.

Kannattaa muistaa myös alueen poliittinen riski. Esim Ukrainassa ei olisi kommunistinen vallankumous mikään täysin poissuljettu vaihtoehto. Tämä tuskin on kuitenkaan mahdollista uusissa EU-maissa, mihin yleensä nämä Itä-Euroopan rahastot sijoittavat.

Tiedän hyvin vähän osakesijoittamisesta. Muutaman kirjan olen lukaissut ja netistä juttuja seurannut. Niistä parista kirjasta mitä olen lukenut jäi varmaan keskeisimpänä asiana mieleen se että kukaan ei voi voittaa markkinoita pitkällä aikavälillä. Osakkeilla keinottelua pidettiin piensijoittajan kannalta turhana ja itsensä huijaamisena. Sen sijaan suositeltiin sijoittamista ineksiin tai rahastoihin, kulujen minimointia painotettiin enemmän kuin yksittäisten sijoituskohteiden valitsemista. Suursijoittajien menestystä selitettiin mm sillä että he vaikuttavat konkreettisesti yhtiön isoihin päätöksiin ja näin vaikuttavat itse sijoituksensa tuottoon.
Mitä osakekeinottelijat vastaatte tähän?

Itse en siis ota kantaa tässä minkään sijoitusmuodon puolesta tai vastaan.

1kk ajalla olen mennyt -2.2% alaspäin, tosin sijoitusvarallisuudesta 1/5 on ajallisen hajautuksen takia sulanut nyt muutamassa päivässä -3.1%, vetää keskiarvoakin alas hyvin.

Intiassa on (onneksi pieni) siivu mennyt miehekkäästi -10.7%, uskoa kumminkin on alueeseen joten olen harkinnut tuplausta. Pitäis vaan tietää paras ajoitus :-) Eli löytyy erittäin kova usko Intian talouteen ja kasvuun, en halua myydä tappiolla kun aikaa riittää holdata ja tekisi mieli panostaa lisää dipissä.

Mitä mieltä olette Ukrainaan sijoittavista rahastoista?

En sittenkään ole ihan 2,2% tehnyt turskaa. Jos korkean koron tilit lasketaan sijoitusvarallisuudeksi, hyvin karkeasti n. 1/7 on kaupthing edgen korkealla korolla lepäämässä ja toinen samanlainen summa nordnetissä odottamassa dipin pohjaa :-)

Back
Ylös Bottom