Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ostelin noita lääkerahastoja jonkin verran, on kyllä kovat nousut :D Tais paskin Nordnetin listalla olla vuoden sisään noussut 38,5%. Toivotaan että suunta jatkuu, mutta ei varmaan tohon 150% 3v kelkkaan enää kerennyt ;D Hajautin käytännössä USA, Aasia (Japsit & Intia) ja lääkefirmat. Ei Eurooppaan uskalla laittaa kyllä mitään.

Miettinyt myös, että jos ottais näkemystä lääkkeistä tai teknolokiasta.

Miten noissa rahastoissa menee tuo ostohinta?

Eli jos ostan tänään milloin kurssi on vaikka 1 ja muutaman päivän päästä kun osto menee läpi/rekisteröityy kurssi onkin 1,25, niin tuleeko tuo tuottoon mukaan?

Hyvät osingot tullut nyt kuitattua keväällä, mutta nyt vähän hirvittää kuinka nopeasti (vai ollenkaan) kurssit palautuu tasolle ennen osinkoja. Dipeistä tankkasin pikkuisen lisää, mutta silti salkku on ottanut osinkojen irtoamisesta osumaa jonkin verran.

Osinkosijoittaminen ja holdaaminen on muutenkin niin pirun tylsää, että ei oma mielenlaatu tahdo sellaista kestää.

Miten noissa rahastoissa menee tuo ostohinta?

Eli jos ostan tänään milloin kurssi on vaikka 1 ja muutaman päivän päästä kun osto menee läpi/rekisteröityy kurssi onkin 1,25, niin tuleeko tuo tuottoon mukaan?

Tämä kiinnostaisi itsekäkin, samaten myyntihinnan määräytyminen. Ei tunnu löytyvän tietoa tuosta.

Huomasin tuossa, että oli vielä rahaa Seligsonin Rahamarkkinarahasto AAA:ssa.

Nyt kun korot on nollissa (tai miinuksella) niin alkaako tuo rahasto itse asiassa syömään sijoitettua pääomaa?

Tuotto viimeiseltä 3 kuukaudelta 0,08 % ja rahaston juoksevat kulut 0,18 % (vuosi).

Huomasin tuossa, että oli vielä rahaa Seligsonin Rahamarkkinarahasto AAA:ssa.

Nyt kun korot on nollissa (tai miinuksella) niin alkaako tuo rahasto itse asiassa syömään sijoitettua pääomaa?

Tuotto viimeiseltä 3 kuukaudelta 0,08 % ja rahaston juoksevat kulut 0,18 % (vuosi).

No jos korot yhtäkkiä nousee niin voi olla jopa että tappiolla menee ja kai se periaatteessa pitäisi miinusta tuottaa jos korko menee negatiiviseksi pidemmäksi aikaa.

No jos korot yhtäkkiä nousee niin voi olla jopa että tappiolla menee ja kai se periaatteessa pitäisi miinusta tuottaa jos korko menee negatiiviseksi pidemmäksi aikaa.

Joo, parasta tuottoahan tuolta saa tietty silloin, kun korot on korkealla. Jos muistan oikein niin nuo on käytännössä pankkien määräaikaistalletuksia, joihin rahasto ja asiakas AAA:ta ostaessaan sijoittaa. Enpä ainakaan itse keksinyt tässä taloustilanteessa muuta kuin myydä nuo ja hajauttaa rahat erilaisiin korkeariskisempiin (ja ehkä korkeatuottoisempiin) rahastoihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo, parasta tuottoahan tuolta saa tietty silloin, kun korot on korkealla. Jos muistan oikein niin nuo on käytännössä pankkien määräaikaistalletuksia, joihin rahasto ja asiakas AAA:ta ostaessaan sijoittaa. Enpä ainakaan itse keksinyt tässä taloustilanteessa muuta kuin myydä nuo ja hajauttaa rahat erilaisiin korkeariskisempiin (ja ehkä korkeatuottoisempiin) rahastoihin.

Joo, tuo vastaa aika lähelle määräaikaistalletuksia ja onkin vaihtoehto säilyttää käteisvaroja. Tosin nyt sekin huono sellainen kun ei tuota mitään, käytännössä sama makuuttaa tilillä...

Moi,

Edessä olisi salkun uudelleenjärjestely ja tarkoituksena aloittaa etf/indeksisijoittaminen. Alkupääomaa on n. 5k ja säästöä kertyy kuussa n. 200 euroa. Tarkoitus olisi hajauttaa ostot seuraavalle 1,5v lähinnä sen takia, ettei tuo 5k sijoitus osuisi aallon huipulle. Kuukausittaiseksi sijoitukseksi tulisi näin noin 500 euroa.
Olen lukenut muutaman kirjan sijoittamisesta ja kaikissa suositellaan salkun tasapainoittamista korkosijoituksilla. Olen katsonut alustavasti Seligsonin tarjoamia kolmea korkorahastoa, joilla saisi mielestäni sopivan hajautuksen erilaisiin korkosijoituksiin. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, näille sijoituksille käy huonosti jos/kun korot nousevat, joten korkosijoitukset eivät liene kovinkaan järkevä sijoitus tämän hetkisessä tilanteessa? Onko varteenotettavaa vaihtoehtoa vai kannattaisiko pitää suurehko osa varoista käteisenä?

Moi,

Edessä olisi salkun uudelleenjärjestely ja tarkoituksena aloittaa etf/indeksisijoittaminen. Alkupääomaa on n. 5k ja säästöä kertyy kuussa n. 200 euroa. Tarkoitus olisi hajauttaa ostot seuraavalle 1,5v lähinnä sen takia, ettei tuo 5k sijoitus osuisi aallon huipulle. Kuukausittaiseksi sijoitukseksi tulisi näin noin 500 euroa.
Olen lukenut muutaman kirjan sijoittamisesta ja kaikissa suositellaan salkun tasapainoittamista korkosijoituksilla. Olen katsonut alustavasti Seligsonin tarjoamia kolmea korkorahastoa, joilla saisi mielestäni sopivan hajautuksen erilaisiin korkosijoituksiin. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, näille sijoituksille käy huonosti jos/kun korot nousevat, joten korkosijoitukset eivät liene kovinkaan järkevä sijoitus tämän hetkisessä tilanteessa? Onko varteenotettavaa vaihtoehtoa vai kannattaisiko pitää suurehko osa varoista käteisenä?

Nordaxista saat 1,65% talletuskoron eli inflaation saat kuitattua. Mutta eipä tuossa isoista rahoista puhuta tuollaisella 1,5v aikajänteellä eli ei varmaan maksa vaivaa.

Onhan se 1,65% parempi kuin ei mitään. Mutta mitä tähän nyt sanoisi - ihan lottoamistahan tää on, mitä nyt muutamalla oletuksella voi hieman koittaa naruja vedellä oikeaan suuntaan. Liian varovainen on vaikea olla näissä hommissa, ei sillon voi ostaa mitään.

Sori jäi uupumaan osa tekstistä. Eli tuossa 1,5 vuoden jälkeen olisi tarkoitus valmistua koulusta ja jatkaa ostoja samalla allokaatiolla. Kuukausittain sijoitettavasta summasta ei ole vielä minkäänlaista arviota, mutta eiköhän se pysy suhteellisen lähellä tuota 500e. Eli katselen myös noita korkorahastoja pitkällä sijoitushorisontilla, en suinkaan etsi lyhyen aikavälin sijoitusta.

Elikkäs et pistä senttiäkään korkoihin tässä tilanteessa. Normaalisti 100%-oma ikä=% määrä minkä laitat korkoihin. Jos oot vaikka 20v make nii 80% osakeraheihin ja 20% korkoraheihin. Tällä hetkellä ite 90% rahastoihin ja 10% sijoituksista suoriin osakkeisiin lottoja vetämään.

Ja, turhaan sijoitat niitä 1.5v aikana. Valitse summa (itsellä 750e) ja sijoita joka kuukausi tämän 2-7eri etf/rahastoon maun (hajautus, niin maantieteellinen, kuin eri rahastojen tarjojien) mukaan koko loppuelämä ja nauti miljoonistasi. Näin vältyt sijoittamasta huipulla. Kuukausisäästön win-win edut = jos mennää ylöspäin, saat voittoa. Jos mennään alaspäin, saat ostettua halvemmalla. Voit myös tehdä niin että esim tuolla minun summalla (750e), niin riskiaikoina 500e/kk ja kun dropi tulee niin alatkin laittamaan 1000e/kk. eli tasaisesti sijoitellen, mutta laskussa vähän hanakammin tankkailee.

Ihan hyvä kirjoitus tuosta 100-ikä allokaatiosta. Seligson & Co - Kysymyksiä & vastauksia

Itsellä ei mene tällä hetkellä yhtään korkoihin enkä laita menemäänkään ennen kuin korkotaso on n. 4%:ssa eli todennäköisesti vasta ensi vuosikymmenenä. Jos juuri nyt on välttämätöntä säästää korkoihin niin sitten ehkä vain kehittyville markkinoille.

Jos jollakulla on Nordnetissa käytössä lainoitus niin tsekatkaas pääsettekö paremmille tasoille ja saatte korkoo alemmas. Itte pääsin siihen hopeatasolle vain hyväksymällä ehdot ja korko puolittui. Tarvii siis olla hajautusta niin ettei ole liikaa yhdellä osakkeella eikä lainoitusta vedetty tappiin.

Mikähän olisi hyvä sivusto jossa saisi kätevästi suosikeiksi kattavasti eri indexejä chartille pitkältä ajalta. Ja olisihan se hyvä, että olisi paljon muitakin työkaluja käytettävissä.

Ja siis ei korkoihin senttiäkään. tuo 100 - ikä petää jossain Jenkeissä missä ei ole ihan samanlaisia eläkesysteemejä kuin täällä.

Lisäksi korot ei tuota infaaltion jälkeen juuri mitään. Ei ole mun juttu. Mun korkosijoitukset on lainanmaksu.

Ja muutenkin en ole kiinnostunut mitään hajauttamisesta vain hajauttamisen iloksi enkä varsinkin niin että pitää olla korkoa, kiinteistöä, raaka-aineita. En vaan tajua että miksi kun ne käytännössä vain laskee tuotto-odotusta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom