Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Näetkö kristallipallosta jo päivämäärän, jolloin kannattaa? Miten olet ennustamasi markkinalaskun ajatellut hyödyntää, kenties shorttaamalla?

Ei tässä tilanteessa shorttaa kuin hullu. :) Safe havenit on hyvä paikka.

Kristallipallosta ei näe tarkkaa päivämäärää, mutta pidätkö normaalina toimintana keskuspankkien rahanluontia? Kiinan velkakuplaa? Koko markkinan laajuista bondikuplaa? HFT:tä? Kullan GOFO:a?

Derivaattataloudessa pienetkin laskut pahimmassa tapauksessa moninkertaistuvat. Jos taas QE jatkuu loputtomiin, on tuloksena lopulta hyperinflaatio (kyse enemmän ihmisten uskosta kuin pelkästä rahan määrästä, etenkin kun se ei tällä hetkellä kierrä -- S&P varmasti nousee, mutta rahan arvo hiukan eri).

Maailmalla on tällä hetkellä menossa niin paljon paskaa, mitä suomalainen media ei käsittele, että vaikka uudet All-Time High:t vielä saataisiin Ukrainasta huolimatta puskettua, ei sama meno voi jatkua kovin pitkään.

On aina parempi olla liian ajoissa pois romahduksen tieltä kuin pari päivää myöhässä. Tämän on itse Buffettkin sanonut :)

ps. Jos ennustan romahdusta seuraavat 10 vuotta niin osun varmasti kerran oikeaan... Olen nyt puhunut romahduksen puolesta vasta n. 6kk ajan, joten mulla on monta vuotta aikaa olla vielä väärässä ;) (ja koko 6kk olen sanonut, että romahdus alkaa aikaisintaan keväällä 2014, mahdollisesti myöhemmin)

Ei tässä tilanteessa shorttaa kuin hullu. :) Safe havenit on hyvä paikka.

Kristallipallosta ei näe tarkkaa päivämäärää, mutta pidätkö normaalina toimintana keskuspankkien rahanluontia? Kiinan velkakuplaa? Koko markkinan laajuista bondikuplaa? HFT:tä? Kullan GOFO:a?

Derivaattataloudessa pienetkin laskut pahimmassa tapauksessa moninkertaistuvat. Jos taas QE jatkuu loputtomiin, on tuloksena lopulta hyperinflaatio (kyse enemmän ihmisten uskosta kuin pelkästä rahan määrästä, etenkin kun se ei tällä hetkellä kierrä -- S&P varmasti nousee, mutta rahan arvo hiukan eri).

Maailmalla on tällä hetkellä menossa niin paljon paskaa, mitä suomalainen media ei käsittele, että vaikka uudet All-Time High:t vielä saataisiin Ukrainasta huolimatta puskettua, ei sama meno voi jatkua kovin pitkään.

On aina parempi olla liian ajoissa pois romahduksen tieltä kuin pari päivää myöhässä. Tämän on itse Buffettkin sanonut :)

ps. Jos ennustan romahdusta seuraavat 10 vuotta niin osun varmasti kerran oikeaan... Olen nyt puhunut romahduksen puolesta vasta n. 6kk ajan, joten mulla on monta vuotta aikaa olla vielä väärässä ;) (ja koko 6kk olen sanonut, että romahdus alkaa aikaisintaan keväällä 2014, mahdollisesti myöhemmin)

Mitähän nämä mainitsemasi safe havenit ovat jos koko maailma on romahtamassa, kuten kuvailet?
Joo Buffet on tosiaan myös tällä hetkellä betsannut vahvasti suuren romahduksen puolesta...not :D

Onko jollain suunnitelmissa alkaa laittamaan rahojaan kesäkuun lopussa avattavaan HCP Quant rahastoon?
Rahasto pitäjänä toimii kohti taloudellista riippumattomuutta blogia pitävä Pasi Havia. Itse olen tuota alkanut harkitsemaan, koska ainakin blogin perusteella Havia vaikuttaa asiansa osaavalta kaverilta, eikä rahaston kulutkaan hirveä korkeat ole. Tosin rahaston 5000 euron minimimerkintä vähän mietityttää. Tuossa kun jää ajallinen hajautus aika vähäiseksi jos tuonne maksimissaan kerran vuodessa merkinnän tekee.

Onko jollain suunnitelmissa alkaa laittamaan rahojaan kesäkuun lopussa avattavaan HCP Quant rahastoon?
Rahasto pitäjänä toimii kohti taloudellista riippumattomuutta blogia pitävä Pasi Havia. Itse olen tuota alkanut harkitsemaan, koska ainakin blogin perusteella Havia vaikuttaa asiansa osaavalta kaverilta, eikä rahaston kulutkaan hirveä korkeat ole. Tosin rahaston 5000 euron minimimerkintä vähän mietityttää. Tuossa kun jää ajallinen hajautus aika vähäiseksi jos tuonne maksimissaan kerran vuodessa merkinnän tekee.
Mä olen myös seuraillut Havian touhuja pidemmän aikaa ja ilomielin sijoittaisin kyseiseen rahastoon jos minimisumma olisi pienempi. Palkkiotkin ovat ihan kohtuullisia lähes kaikkiin muihin aktiivisiin rahastoihin verrattuna. Nyt jäänee kuitenkin haaveeksi ainakin lähitulevaisuudessa, mutta ehkä jo ensi vuonna on taloustilanne sellainen, että tuota voisi harkita osaksi salkkua.

Tilasin rahastosta kaikki mahdolliset sijoittajaesitteet ja sijoitusfilosofia on jossain määrin samankaltainen kuin mitä pyrin itsekin toteuttamaan. Siinäkin mielessä mielenkiintoinen ja varteenotettava rahasto tulevaisuuden hankintalistalla.

Mä olen myös seuraillut Havian touhuja pidemmän aikaa ja ilomielin sijoittaisin kyseiseen rahastoon jos minimisumma olisi pienempi. Palkkiotkin ovat ihan kohtuullisia lähes kaikkiin muihin aktiivisiin rahastoihin verrattuna. Nyt jäänee kuitenkin haaveeksi ainakin lähitulevaisuudessa, mutta ehkä jo ensi vuonna on taloustilanne sellainen, että tuota voisi harkita osaksi salkkua.

Tilasin rahastosta kaikki mahdolliset sijoittajaesitteet ja sijoitusfilosofia on jossain määrin samankaltainen kuin mitä pyrin itsekin toteuttamaan. Siinäkin mielessä mielenkiintoinen ja varteenotettava rahasto tulevaisuuden hankintalistalla.

Täällä sama homma, opiskelijana on vähän paha irrottaa kerralla 5000e yhteen rahastoon. Tokihan sinne voisi kaikki kesätyörahat laittaa, mutta ajallinen hajautus jäisi sitten aika onnettomaksi. Onko kenelläkään muuten tietoa, että mistä tuo minimisumma johtuu? Halutaan pitää osuuksien omistajien määrää pienempänä vai onko esim. pienempien kertasijoitusten hallinnassa paljonkin enemmän työtä?

Minä. Havian blogista munkin kvanttisijoittaminen alkoi ja HCP quantin aukeaminen on mahtava juttu. Käytännössä valtaosa sijoitustoiminnastani siirtyy Havian hoidettavaksi quanttiin, pääsen halvemmalla ja pienemmällä vaivannäöllä.

Kohti taloudellista riippumattomuutta Jos kiinnostaa niin tuolta kannattaa selata muutama vuosi taakseppäin.

Harkinnassa, tuo 5000€ vaan arveluttaa eteenkin kun varmaan tässä 6kk-1v sisään asunnon osto edessä, niin en tiedä vielä onko varaa / järkeä.

Jos on miljoona ihmistä ja puolet sanoo että myy Nokiaa ja puolet sanoo että osta Nokiaa, toinen on oikeassa. Seuraavaksi 250t sanoo että myy Talvivaaraa ja 250t osta Talvivaaraa, sama homma jatkuu ja lopulta on jäljellä jokunen ihminen, onko näillä ihmisillä ollut sitten tuuria vai ovatko he hyviä sijoittajia? Jos he olisivat hyviä sijoittajia niin he asuisivat Monacossa ja olisi oma jahti ja ranskatar hieroisi niskoja ja italiatar imisi m....aa samalla. Eli kannattaa aika varauksella ottaa kaikki, etenkin kun rahasto on vasta perustettu, tuleeko kenellekään mieleen "uskovainen matemaattinen nero"? Ei siinä, jokainen tekee mitä haluaa ja voi olla että menestyy hyvin toi ukko ja hänen rahastonsa, itse luotan edelleen Seligsonin passiivisiin rahastoihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos on miljoona ihmistä ja puolet sanoo että myy Nokiaa ja puolet sanoo että osta Nokiaa, toinen on oikeassa. Seuraavaksi 250t sanoo että myy Talvivaaraa ja 250t osta Talvivaaraa, sama homma jatkuu ja lopulta on jäljellä jokunen ihminen, onko näillä ihmisillä ollut sitten tuuria vai ovatko he hyviä sijoittajia? Jos he olisivat hyviä sijoittajia niin he asuisivat Monacossa ja olisi oma jahti ja ranskatar hieroisi niskoja ja italiatar imisi m....aa samalla. Eli kannattaa aika varauksella ottaa kaikki, etenkin kun rahasto on vasta perustettu, tuleeko kenellekään mieleen "uskovainen matemaattinen nero"? Ei siinä, jokainen tekee mitä haluaa ja voi olla että menestyy hyvin toi ukko ja hänen rahastonsa, itse luotan edelleen Seligsonin passiivisiin rahastoihin.

Kyllä arveluttaa. Ja munattomuuteni vuoksi varmaan jatkankin ajallisesti, maantieteellisesti jne. hajauttavaa passiivista "sijoitustyyliäni" indekseihin ja rahastoihin. Kiinnostaisi kyllä erittäin paljon ryhtyä itse suoraan osakekauppaan, mutta en koe olevani vielä valmis. Tarkoitus olisi vielä pari vuotta seurailla, opiskella ja säästää. Ehkä oman duunipaikan (iso suomalainen pörssiyhtiö) osakkeita voisi ostaa, kun tiedossa on potentiaalia :)

Toisaalta aivan sama, kun talous romahtaa kuitenkin..

Eli kannattaa aika varauksella ottaa kaikki, etenkin kun rahasto on vasta perustettu, tuleeko kenellekään mieleen "uskovainen matemaattinen nero"? Ei siinä, jokainen tekee mitä haluaa ja voi olla että menestyy hyvin toi ukko ja hänen rahastonsa, itse luotan edelleen Seligsonin passiivisiin rahastoihin.

Kieltämättä kvanttisijoitusrahasto kuulostaa joltain Wincapitalta. Jos on ylimääräistä aikaa niin kannattaa sitä blogia lueskella jos kiinnostaa, sieltä pystyy kyllä kaivamaan esille sen sijoitustrategian, miten se on kehittynyt, miten se on toiminut ja mihin tutkimuksiin se perustuu. Osa rahastoon sijoittajista on tähänkin asti toteuttanut pääpiirteittäin samaa strategiaa itse. Vaatii käytännössä sopivan screenaustyökalun ja välittäjän jonka kautta on pääsy riittävän monelle markkinalle.

Jos kyseinen sijoitusmalli kiinnostaa niin rahaston kautta saa riittävän hajautuksen pienelle summalle. Käytännössä minimisumma itse toteutetussa mallissa on n. 15 000e, johtuen osakkeiden määrästä ja kaupankäyntikuluista.

Laittakaa jotain tiivistelmää tuosta menetelmästä tänne, alkoi vähän kiinnostamaan. Voi sitten sitä blogiakin kahlata, kun joskus vaan ehtis niin että ois rauha ympärillä.

Laittakaa jotain tiivistelmää tuosta menetelmästä tänne, alkoi vähän kiinnostamaan. Voi sitten sitä blogiakin kahlata, kun joskus vaan ehtis niin että ois rauha ympärillä.

Yhtiöt p/b luvun perusteella järjestykseen. Karsit 80% pois pelkän p/b luvun perusteella. Seuraavaksi 6kk hinnanmuutos, parhaimmat nousijat jatkoon ja 80% pihalle. Nyt sulla on jäljellä aliarvostettuja firmoja jotka on jo nousussa. Tutkimuksissa osakkeen pitoaika on yleensä 1vuosi. Voidaan asettaa myös raja-arvoja tunnusluvuille jonka jälkeen osake myydään. Asettamalla raja-arvoja esim piotroskin F-score systeemille tai velkasuhteen muutokselle pyritään karsimaan epäterveitä osakkeita pois. Eli ei pyritä löytämään niitä halvimpia osakkeita jotka joskus nousevat arvoonsa, vaan niitä jotka ovat jo nousussa kohti "fair valuea". Aallon pohjalta ei pääse mukaan, muttei tarvitse odotella siellä aallon pohjalla.

Quantitative Value Investing In Europe: What Works for Achieving Alpha:
Quantitative Value Investing In Europe: What Works for Achieving Alpha - Phillip Vanstraceele, Tim Du Toit - Google-kirjat

Kvanttisijoittaminen on aika marginaaliporukan touhuja. Hankala siitä on kenellekkään kertoakkaan kun kuulostaa ihan Wincapitalta.

Oon seurannut blogia ja kiinnostaa, hieno track record tähän asti... mutta 5000 minimimälli on mulle aivan liikaa.

Rahalla vapaaksi -blogissa oli hyvä kirjoitus tuohan HCP Quant rahastoon liittyen.
Saa nähdä miten tuo Havian taktiikka toimii ison rahaston hoidossa. On kuitenkin huomattavasti helpompaa sijoittaa pieniä summia omia rahojaan kun ison rahaston varoja.

Hyviä pointteja. Havia on useasti kirjoitellut siitä miten kvanttimallilla luodaan "lasikatto" josta inhimillisin päätöksin voidaan vain huonontaa. Kvanttimalli + salkunhoitajan analyysi siis tutkimusten mukaan heikentää tulosta joten mä oon kohtuu luottavainen ettei tähän sorruta.

Rahaston koko varmasti sulkee ajan kanssa niitä pienimpiä firmoja ostolistalta pois, tai vaihtoehtoisesti kasvattaa osakkeiden määrää salkussa. Aika näyttää. Maailmalta kuitenkin löytyy yli miljardin varallisuutta pyörittäviä small/mid cap rahastoja joten Quantin koko tuskin heti tulee vastaan.

Minkähänlaista osaria SShlta mahtaa tulla ulos? Itsellä olisi vähän harkinnassa hypätä siihen mukaan, jos osarin jälkeen vähän miinustaisi ja avautuisi sopiva ostopaikka.

Minkähänlaista osaria SShlta mahtaa tulla ulos? Itsellä olisi vähän harkinnassa hypätä siihen mukaan, jos osarin jälkeen vähän miinustaisi ja avautuisi sopiva ostopaikka.

Samat kuin Osakeareenalla; odotan liikevaihdon kasvaneen 10-20 % ja uskon, että saamme kuulla lisää suunnitelmista patenttiportfoliolla rahastamiseen. En usko tulevan mitään osaridippiä; johan on ohjeistettu, että H1 ei tule olemaan merkittävä.

Aloin taas miettimään Biotien nappaamista mukaan. Pitää seurata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom