Näetkö kristallipallosta jo päivämäärän, jolloin kannattaa? Miten olet ennustamasi markkinalaskun ajatellut hyödyntää, kenties shorttaamalla?
Ei tässä tilanteessa shorttaa kuin hullu. Safe havenit on hyvä paikka.
Kristallipallosta ei näe tarkkaa päivämäärää, mutta pidätkö normaalina toimintana keskuspankkien rahanluontia? Kiinan velkakuplaa? Koko markkinan laajuista bondikuplaa? HFT:tä? Kullan GOFO:a?
Derivaattataloudessa pienetkin laskut pahimmassa tapauksessa moninkertaistuvat. Jos taas QE jatkuu loputtomiin, on tuloksena lopulta hyperinflaatio (kyse enemmän ihmisten uskosta kuin pelkästä rahan määrästä, etenkin kun se ei tällä hetkellä kierrä -- S&P varmasti nousee, mutta rahan arvo hiukan eri).
Maailmalla on tällä hetkellä menossa niin paljon paskaa, mitä suomalainen media ei käsittele, että vaikka uudet All-Time High:t vielä saataisiin Ukrainasta huolimatta puskettua, ei sama meno voi jatkua kovin pitkään.
On aina parempi olla liian ajoissa pois romahduksen tieltä kuin pari päivää myöhässä. Tämän on itse Buffettkin sanonut
ps. Jos ennustan romahdusta seuraavat 10 vuotta niin osun varmasti kerran oikeaan... Olen nyt puhunut romahduksen puolesta vasta n. 6kk ajan, joten mulla on monta vuotta aikaa olla vielä väärässä ;) (ja koko 6kk olen sanonut, että romahdus alkaa aikaisintaan keväällä 2014, mahdollisesti myöhemmin)