Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Hommahan tässä on kussut pankin järjestelmässä. Joten nuo kaupat on yksinkertaisesti peruttava ja pankki saa tästä kolhun maineeseensa. Se, että tapahtuuko noin, on kokonaan toinen juttu. Mutta entäs jos pankki nyt venkoilisi tuon asiakkaan maksettavaksi? Voivoi sitä negatiivisen julkisuuden määrää...

Jos sä vahingossa siirrät miljoonan väärälle tilille, ei se väärälle tilille mennyt raha ole sen omaa jolle se meni. Tuo palautetaan takasin joko vapaaehtosesti tai pakolla.

Juu, näin nimenomaan. "Hupaisa" tilanne molempien osapuolten kannalta. Olisi vain voinut se uuno, joka ne osakkeet myi, miettiä hetken, että onko 400 € sijoituksen kasvaminen noin 100 000 euron arvoiseksi yhdessä yössä ylipäätään mahdollista... Olis nyt vaikka varmistanu sen sieltä pankista ennen kuin lähtee toheloimaan.

EDIT. Eikun luin hätäisesti. En usko, että kyse on niinkään ostajan ongelmasta. Käsittääkseni ostajalla ei ole velvollisuutta (eikä mahdollisuutta) tarkistaa sitä, omistaako vastapuoli osakkeet joita on myymässä. Ymmärtääkseni kaupan perumiseen ei ole ostajaa velvoittavaa pakkoa. Kaupat käytännössä perutaan ostamalla vastaava potti markkinoilta.

Mielenkiintoinen artikkeli eläkepommin vaikutuksesta. Eläkejärjestelmät tulevat jossain vaiheessa siihen tilanteeseen, että sijoitusten tuotto ei riitä kattamaan eläkekuluja, vaan rahastoja joudutaan purkamaan omistuksia myymällä. Mielenkiintoinen yhtälö kokonaisuudessaan.

http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/01/24/elakkeista-on-luvattu-liikoja/20101068/139

panorama_Vanhuushuolto.jpg

panorama_Ikaantyminen.jpg

Panostajan yhtiökoukous katsottu, ja tuolla: http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=134242&tstart=15 on juttua aiheesta (vikat viestit), ei nyt jaksa kirjottaa enää toista kertaa samoja juttuja.

Kertokaapas muuten, että miten konkreettisesti nuo kulut reissusta saa vähentää verotuksessa? Autolla tuli 310 kilsaa ja n. 8 egee meni kahviin ja isoon leipään. Eli mitä saan vähentää ja miten se tehdään? En oo ennen kokouksissa käynyt...

Ostin lisää 13.1. kun tarjottiin 9,02 hintaan. Ois tota vissiin muutaman sentin halvemmallakin tässä saanut...

Nyt ollaan aika tarkkaan mun keskiostohinnoissa menossa. Tästä on hyvä jatkaa.

Kauppalehden puolelle jo kirjotinkin, että ei paskempi alku tälle vuodelle kun Panostaja antoi mahtavat osingot, nyt tämä Nokian hieno "yllätys" ja Wärtsilä (jota on mulla Fiskarsin kautta) takoi kanssa erinomaisen tuloksen. Vielä kun saadaa Nokian Renkailta hyvät luvut sekä viel TS ja Olvi samaan putkeen niin olen tyytyväinen. Orion tuskin ylläreitä järjestää ja UPM sekä Neste on vähän kysymysmerkkejä.

Hyvältä näyttää. Tekis mieli tankkaa lisää, mutta ku oon jo ALL IN.

Mukavaa omistaa Nokiaa. Keskihinta on noin 9e. Erkki Sinkko oli jälleen kerran oikeassa ku kehotti lisäämään Nokiaa salkkuun ja näin teimme.

Nestettä ja Orionia löytyy myös salkusta. Näillä ei varmaan toi kurssi muutu hirveesti suuntaa taikka toiseen ku tulokset julkastaa mut pidän silti mielellää salkussa.

Nyt olis kiva omistaa vähän pelirahaa.. Mut tuli ne pelattua tossa viime viikolla, kattoopi miten käy ku tulee tulokset pihalle. Ostetaa seuraavaks sitte osinkorahoilla lisää.

Kylläpä teki Nokian nousu hyvää..

Fortumia olen miettinyt ja aioinkin ottaa salkkuun kunhan ollaan saatu remotti tehtyä ja talous on taas normitilassa..

Jos nyt ostaa osakkeita niin ehtiikö vielä osingoille?

Käytännössä kaikkien muiden paitsi Panostajan kohdalla kyllä. Panostajan osinko irtosi eilen, muut maksaa osinkonsa keväämmällä. Panostajan aikainen osinko johtuu siitä, että Panostajan tilikausi päättyy lokakuun lopussa, kun yleinen käytäntö on kalenterivuosi.

Oon tankkaillut Nokiaa koko tän alkuvuoden aina kun on muutama tonni ns. ylimääräistä rahaa ollut. Loppuvuodesta ostin 8,9e ja tän vuoden puolella jollain vähän yli ysin keskihinnalla. Viimeinen niitti jäi kuitenkin antamatta, kun toissayönä lähdin kaupoille ja löin ostotoiseksiantoa sisään aamua varten. Tuli otettua aika iso ostos UPM:ää. Nokiaa kuitenkin 40% salkusta joten ei pidä valittaa. Uskon että se hinautuu kesään mennessä tonne 11-12e. 0,40e osinko myös positiivinen yllätys.

On tämä niin kurjaa, kun on opiskelija eikä oo tuota rahaa, jolla mällätä. Olisi kai se ollut kova temppu myydä kaikki rahastot pois, muttei raaskinut, kun vanhemmat sitä 10 vuotta kartuttanut ja en saisi kuin muutaman satkun voittoa nykykursseilla :( Toisaalta hyvä, että oon saanut aikaiseksi tehtyä jo salkun ja sinne vähän kaikkia niitä osakkeita, joita alunperin ajattelinkin, mutta tänäänkin taas HK:n kohdalla vitutti, kun se oli myös yksi niistä, jota olisi ollut hyvä omistaa...

Tästä varmaan puhuttu tuhat kertaa ennenkin, mutta mikäs nyt oli se halvin nettimeklari. EQ vai Nordnet tai joku muu? Tarkoitus olisi varmaan ostaa osakkeita tonnilla parilla.

Varmaan eQ, Nordnet tai Sofia jolla oli joku tarjous nyt. Esim. Nordealla 2000e osto olisi maksanut n. 10e. Tiedä sitten onko tuo mitenkään kauheasti? Pistä omaan pankkiisi niin on kaikki samassa.

Jees, nyt on Nordnetistä tilattu tili. Seuraava steppi olisi tutustua sijoittamisen saloihin ja skoutata tän kevään parhaat osinkopaperit ja potentiaalisimmat arvonnousijat. Onko kellään mitään hyviä "investing for dummies" sivustoja muistissa? Mikäs on jätkien osta top5 tällä hetkellä?
Olikos muuten niin, että jos osakkeita pitää alle x-kuukautta niin joutuu maksamaan jotain ylimääräistä? Joutuuko Nordnetin tms. palvelun kulujen (esim. könttä 5€ ta joku-%) lisäksi maksamaan vielä jotain muita ylimääräisiä kuluja tai veroja muille tahoille?

Mulla on salkussa lähinnä UPM:ää ja Nokiaa. Tarkoitus olisi ottaa tulevaisuudessa Fortum mukaan kanssa. Miksi nämä? No niillä on perustoiminta kunnossa ja ovat omalla toimialallaan hyvissä asemissa. Olen ajatellut, että mikäli talous menisikin huonompaan suuntaan, niin suhteellisesti nämä firmat kärsisivät vähemmän ja olisivat silloin paremmassa kunnossa nousun alkaessa. Vähän samalla logiikalla olen sijoittanut rahastoihinkin (OP-Intia) aika hyvällä menestyksellä kuopan aikaan. Esimerkiksi UPM on kalustoltaan, velkatilanteeltaan ja monipuolisuudellaan (energia) paljon paremmasssa tilanteessa kuin moni kilpailija. Nokialla taas on esim. kulurakenne niin kilpailutettu, että tarvittaessa voidaan mennä todella kovaankin kyytiin mukaan, jos kilpailu kiristyy.

Fortumia olen miettinyt pitkään, sillä en osaa oikein päättää onko yhtiön Venäjän viritelmät hyvä vai huono asia.

Mitä mieltä porukka on muuten Fortumista?

Jees, nyt on Nordnetistä tilattu tili. Seuraava steppi olisi tutustua sijoittamisen saloihin ja skoutata tän kevään parhaat osinkopaperit ja potentiaalisimmat arvonnousijat. Onko kellään mitään hyviä "investing for dummies" sivustoja muistissa? Mikäs on jätkien osta top5 tällä hetkellä?
Olikos muuten niin, että jos osakkeita pitää alle x-kuukautta niin joutuu maksamaan jotain ylimääräistä? Joutuuko Nordnetin tms. palvelun kulujen (esim. könttä 5€ ta joku-%) lisäksi maksamaan vielä jotain muita ylimääräisiä kuluja tai veroja muille tahoille?

Talouden perusteet - ei varsinaisesti sijoittamiseen liittyviä mutta mielenkiintoisia ja hyödyllisia artikkeleita taloudesta

Valistunut sijoittaja - enempi asiaa sijoittamisesta, mm. hyviä juttuja ETF:stä

Seligson & Co - tietoa sijoittamista, tosin enempi rahastosijoittamisen näkökulmasta

Pörssisäätiö - paljon asiaa sijoittamisesta

Nuo nyt ainakin suosittelen kahlaamaan läpi. Muista että myös kirjastosta löytyy mainioita kirjoja sijoittamiseen ja oman varallisuuden lisäämiseen liittyen, esim. Seppo Saarion, Kim Lindströmin ja Henri Elon kirjat sekä hieman aiheesta poiketen Rober T. Kiyosakin teokset, jotka tosin täytyy lukea pienellä suodatuksella.

Sijoittamisesta voi todeta, että mitä enemmän tiedät, sitä vähemmän huomaat tietäväsi. Eli omaksuttavan tiedon määrä on todellakin rajaton - kyse onkin siitä mitkä asiat kannattaa opetella ja missä järjestyksessä. Suosittelen perehtymään huolellisesti ihan perusasioihin, joita ei todellakaan kannata väheksyä sillä ne pääsevät unohtumaan hyvin usein kokeneiltakin sijoittajilta.

Osakkeita voi pitää salkussaan niin pitkän tai lyhyen ajan - tai ei ollenkaan vrt. shorttaus - kuin haluaa eikä siihen liity mitään aikamääreisiin liittyvää maksua. Jokaisesta toimeksiannosta (osto ja myynti) maksat välittäjälle palkkion, osakkeiden säilytyksestä maksat välittäjälle palkkion ja pääomatulosta (myyntivoitto ja 70% osinkotuoloista) maksat Nalle Puhille veroja. Siinähän noi kulut mitä tulee.

Ja tuohon osto top vitoseen. Itsellä kevään aikana lisäyksessä Panostaja, Takoma ja TeliaSonera sekä mahdollisena uutena yhtiönä Fortum.

Oma top v5 voisi olla (aikalailla sama mitä Hummiksella) Panostaja, Takoma, TeliaSonera, UPM ja ehkä Fiskars.

Tosin mun kohdalla käynee nyt niin, että ostot menee melkolailla jäihin jos tuo tontti ostetaan ja ruvetaan sitä taloa miettimään. Osakkeet aion pitää, mutta lisäostoja tuskin teen palkkatuloista, vaan kanavoin nuo rakennusprojektiin. Joutuu ottamaan n. 100.000 euroa LISÄÄ lainaa, joten täytyy sitä lyhentää kyllä aluksi mahdollisimman reippaasti. Ja tota ennen tietysti säästää minkä ehtii, jotta voi esim. sähköliittymää ja vastaavaa ostaa ihan käteisellä rahalla. Ei sinällään liity sijoittamiseen yleisesti, mutta ajattelin tuoda pointin esiin tässä yhteydessä kun olen aikaisemminkin liikkeistäni avoimesti kertonut.

Back
Ylös Bottom