Pakkoruotsi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
täällä on ollut aikaisemminkin tästä keskustelua mutta siellä on toimimattomia linkkejä ja mielipiteet saattaa muuttua, siispä kokeillaan nyt uudestaan, mitä mieltä olet -pitäisikö pakkoruotsi poistaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä, ehdottomasti...

Paria kaupunkia ja pikkusta kärpäsen paskaa lukuunottamatta ihan hyödytön kieli tässä maassa.

Harvinaisen vittumainen ja ärsyttävän kuuloinen kieli. Ehdottomasti poistettava, yläasteelta, lukiosta, toisen virallisen kielen paikalta yms.

Tulee joukkolynkkaus päälleni varmaankin pikapuoliin..

Minusta on taas aivan älytöntä jokin pakkoruotsin poistaminen. Sitä tulette joka tapauksessa tarvitsemaan yritysmaailmassa lähes joka paikassa, halusitte tai ette. Muutenkin suomalaisten kielitaito on aika huono. Pitäisi päästä kaikessa vain mahdollisimman helpolla. Onko oikeasti niin vaikeaa suorittaa hyvällä arvosanalla jokin lyhyt ruotsi lukiossa? Siis sehän on ihan järjettömän helppoa.

En pidä itsekkään ruotsista, siis suomalaisten puhumana, oikea ruotsi on kaunis kieli. Suoritin pitkän ruotsin ja kirjoitinkin ihan ok. Siitä on nyt aikaa nelisen vuotta. Ei silloin ollut tälläistä ihmeen vastustusta, mikä on muuttunut näin lyhyessä ajassa? :D

Lännessä Ruotsia
Idässä Venäjää

Tämä on mun mielipide asiaan. Täällä Itä-Suomessa saa kauppoihin ja muualle paljon helpommin töitä jopa alaikäsenä jos osaa venäjää ja se on ihan mielenkiintonen kieli opiskella. Eikä varmasti tee pahaa sitä kieltä osata vanhempanakaan. Ei tietysti sitäkään pakkona vaan vois olla enemmän mahdollisuutta siihen. Åbossa ja muualla sitten ruotsia. Eikä sitäkään välttämättä pakkona. IMO

Siis on se kuulemma helppo kieli, jos siitä tykkää. Mutta kun olen jostain syystä niin negatiivisen asenteen kyseistä kieltä kohtaan itselleni hommannut, että kaikki pakollisetkin ruotsin kurssit menee päin helvettiä (4-5 arvosanat).

Minusta on taas aivan älytöntä jokin pakkoruotsin poistaminen. Sitä tulette joka tapauksessa tarvitsemaan yritysmaailmassa lähes joka paikassa, halusitte tai ette. Muutenkin suomalaisten kielitaito on aika huono. Pitäisi päästä kaikessa vain mahdollisimman helpolla. Onko oikeasti niin vaikeaa suorittaa hyvällä arvosanalla jokin lyhyt ruotsi lukiossa? Siis sehän on ihan järjettömän helppoa.

:jahas:

edit. Okei, en pystynyt jättämään pelkkään hymiöön.
Ruotsia tärkeämpiä kieliä yritysmaailmassa ovat:
Englanti
Venäjä
Saksa..

Mieluummin opettelisin vaikka kiinaa kuin ruotsia, jos haluaisin "kansainvälistää" työosaamistani..

Enpä ole ruotsin kieltä missään tarvinnut sen jälkeen kun sen 1997 kirjoitin. Suht tarpeeton kieli, mielummin vaikka lisää englantia tai joku kansainvälisempi kieli sen tilalle. Vapaaehtoisena valintana sitä voisi toki pitää.

Niin? Missä et tarvitse nykyään ruotsia, varsinkin Suomessa joka on kaksikielinen maa?

Aikuisten oikeasti: en yhtään missään. Ja unohda tuo kaksikielisyys.

Asiakaspalveluhommissa, myynnissä, valtion viroissa, kuntien viroissa jne jne. Kyllä siitä vaikeuksia tulee jos ei tuota kieltä hallitse edes auttavalla tasolla.

Ehkä Vaasalaisessa k-kaupassa. Kyllä sen auttavasti voi osata, mutta ne, jotka sinne Vaasalaiseen kauppaan ovat menossa, osaavat valita sen valinnaisena kielenä ja opiskella sitä vapaaehtoisestikin.

Omalla alallani on 100% varmaa, että en tule tarvitsemaan ruotsinkieltä sanaakaan.

Niin no kukin tavallaan, aika samapa tuo minulle kun kerta kielen jo hallitsee. Itse opiskelin laajana Ruotsin lähinnä sen takia, että työnantajat arvostavat enemmän hakijaa joka on kielitaitoinen.

ja tällä hetkellä olet tietysti työtön? :D

Ruotsia ei tullu koskaan edes yritettyä opiskella mut nyt poliisikouluun pyrkimisen takia alkanu vähän jänskättää kun tosiaan valtion viroissa ruottii pitäs vähän osata.

Niin no kukin tavallaan, aika samapa tuo minulle kun kerta kielen jo hallitsee. Itse opiskelin laajana Ruotsin lähinnä sen takia, että työnantajat arvostavat enemmän hakijaa joka on kielitaitoinen.

Tämä on monella alalla totta. Mutta hyvin monella alalla muut asiat ovat kielitaitoa tärkeämpiä.
Itsekin olen koittanut opetella kieliä, joista uskon hyötyväni työelämässä.
Sellaisia ovat englanti, saksa ja venäjä ja olen tyytyväinen kun voin niiden osalta valita mitä opiskelen.

Varmaan pitkäkin kokemus yritysmaailmasta...

ööh, eikös monissa suuremmissa yrityksissä, jotka toimii ulkomaillakin, virallinen kieli ole englanti? joten heihei ruotsi, jos ei varsinaisesti palveluammatissa länsirannikolla ole.

ruotsalaiset puhuvat paremmin englantia kuin englantilaiset, joten tällä kielipolitiikalla
autetaan vain ruotsinkielisiä suomenruotsalaisia mummoja ja hekin osaisivat suomea
mutta vain puhuvat vittuillakseen salen kassalle ruotsia...

ruotsalaiset puhuvat paremmin englantia kuin englantilaiset, joten tällä kielipolitiikalla
autetaan vain ruotsinkielisiä suomenruotsalaisia mummoja ja hekin osaisivat suomea
mutta vain puhuvat vittuillakseen salen kassalle ruotsia...
Joo, mutta ite ainakin näiden tapausten kohalla puhun suomea takas vaikka ruotsia ymmärränkin ja tarpeeksi hyvin asiakaspalvelu tehtäviin puhun.. Sitä saa mitä tilaa.. :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom