Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
Ei ruotsissa tai ruotsalaisissa mitään vikaa ole ja englantia sielläkin voi puhua silloin tällöin käydessä niinkun muuallakin maailmalla.

Mutta itse aiheeseen niin oon korkeakoulut suorittanut mutta silti Ruotsille ei ole käyttöä koska suomessa suomenruotsalaiset puhuu mulle suomea ja joskus harvoin ruotsissa käydessä puhun englantia koska se on kuitenkin mulla paljon parempi kuin ruotsi. Eli täysin hukkaan meni pakkoruotsittajien effortit oli tarkotus mikä tahansa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen aikuisiällä/työtehtävissä tarvinut ruotsia tähän mennessä tasan 3 kertaa, eli sellaisia tilanteita joissa ei joko englannilla tai suomella kunnolla pärjännyt. Joka kerta ketutti ihan huolella, kun en todellakaan osannut kommunikoida.

Vaikka olisin osannutkin ruotsia näissä tilanteissa, niin silti 6 vuoden opinnot ja tähänastiset 3 käyttökertaa on mielestäni aika huono panos-hyötysuhde. :jahas:

Ruotsia tulee nyt lukiossa luettua, mutta olisihan se mukavaa, jos tulevaisuudessa voisi vaikka ruotsin tilalla opiskella jotain hyödyllisempää kieltä (voisihan sitä nyt jo opiskella lukiossa, mutta kaksoistukintoa suorittaessa ei oikein viitsi lisätä itselleen iltatunteja). Vaihtoehtoja voisi olla esimerkiksi kiina, espanja, venäjä tai lisää englantia. Tällä luotaisiin enemmän mahdollisuuksia työskennellä myös ulkomailla ja kyllä se kielen opiskelu olisi mielekkäämpää, kun sen voisi itse valita jo yläkoulussa.

Outoa kun niin moni on pakkoruotsista samaa mieltä mutta asialle ei koskaan tehdä mitään. Melkein millään puolueella tai poliitikolla ei ole munaa puhua tästäkään asiasta suoraa niin äänestämällä on käytännössä mahdotonta vaikuttaa.

Ruotsia opiskelen nyt yläasteella. Kun aattelee omaa tulevaisuutta niin aika vähille tuo Ruotsin käyttäminen varmasti tulee jäämään. Onneksi tuota ei ole kuin 2 viikkotuntia ympäri vuoden. Ihan hyvin vois mun mielestä ottaa pakkoruotsin pois Suomesta. Ne jotka sitä tarvii tulevaisuudessa voivat sitten opiskella sitä valinnaisena aineena koulussa. Ruotsia kuitenkin niin vähän tarvitaan Suomessa.

Outoa kun niin moni on pakkoruotsista samaa mieltä mutta asialle ei koskaan tehdä mitään. Melkein millään puolueella tai poliitikolla ei ole munaa puhua tästäkään asiasta suoraa niin äänestämällä on käytännössä mahdotonta vaikuttaa.

RKP on ollut varmaan jokaisessa sodanjälkeisessä hallituksessa, koska sillä on pikkupuolueena vaa'ankielen asema muodostettaessa parlamentaarista enemmistöä. Olen aivan samaa mieltä, että pakkoruotsi-asiaan ei ole oikeastaan mahdollista vaikuttaa äänestämällä (yksi niistä monista asioista, joihin tavallisella kansalaisella ei ole mitään sanottavaa...).

Ruotsia opiskelen nyt yläasteella. Kun aattelee omaa tulevaisuutta niin aika vähille tuo Ruotsin käyttäminen varmasti tulee jäämään. Onneksi tuota ei ole kuin 2 viikkotuntia ympäri vuoden.

Piristykseksi voin kertoa, että ruotsia on 3 vuotta yläasteella, 2-3 vuotta lukiossa sekä vielä puoli vuotta korkeakoulussa/yliopistossa -> 3v+3v+1v. Onneksi olkoon!

Viimeksi kun olin käymässä Tukholmassa ja yritin näyttää mahtavan kielitaitoni kaupassa kysymällä myyjältä ruotsiksi tuotteen hintaa, sainkin vastauksen englanniksi. (myyjä siis oli ihan ruotsinkielinen) En edes puhunut epäselvästi. :( Että on juu ollut hyödyllistä lukea ruotsia se 6 vuotta, kun edes Ruotsissa ei pääse sitä käyttämään. :)

Viimeksi kun olin käymässä Tukholmassa ja yritin näyttää mahtavan kielitaitoni kaupassa kysymällä myyjältä ruotsiksi tuotteen hintaa, sainkin vastauksen englanniksi. (myyjä siis oli ihan ruotsinkielinen) En edes puhunut epäselvästi. :( Että on juu ollut hyödyllistä lukea ruotsia se 6 vuotta, kun edes Ruotsissa ei pääse sitä käyttämään. :)
:hyvä::lol2:

Olkaa nyt jumalauta kiitollisia että meillä ei ole pakkosavvoo, -kovvoo ja -hiljoo vaan saatte ilmaisen mahdollisuuden opetella kielen jolla voi saada naapureissa töitä. Nyt kun meille vielä opetettaisiin tavallista ruotsia eikä tätä vähemmistömurretta niin asiat olisivat perin hyvin...

Olkaa nyt jumalauta kiitollisia että meillä ei ole pakkosavvoo, -kovvoo ja -hiljoo vaan saatte ilmaisen mahdollisuuden opetella kielen jolla voi saada naapureissa töitä. Nyt kun meille vielä opetettaisiin tavallista ruotsia eikä tätä vähemmistömurretta niin asiat olisivat perin hyvin...

Mahdollisuuden? My ass, tästähän on justiinsa kyse, PAKOTETAAN oppimaan jotain, mikä ei kiinnosta ja mistä ei ole mitään hyötyä.

Olisin kiitollisempi pakkovenäjästä (omassa ammatissani menee työskentelemään samanverran Venäjälle porukkaa kun EU:iin yhteensä), pakkosaksasta, pakkoranskasta tai pakkoespanjasta. Pakkoruotsista olen kyllä helvetin epäkiitollinen, turha kun on.

Tähänhän käy rkp:n eittämättä loistava perustelu pakkoruotsin puolesta: "miksei puhuta myös pakkomatematiikasta, pakkobiologiasta tai pakkotoistosta."
Joo, biologia, matematiikka yms. ei ookkaan oppiaineita joka puolella sivistynyttä maailmaa.
No näitten mulkkujen mielestä varmaan ruotsinkin pitäis olla.

Mua vituttaa kun puhutaan suomen ja ruotsin jostain "yhteisestä kauniista historiasta" kun oikeasti suomi oli ruotsin siirtomaa ja yhteinen historia on yhtä kaunis kuin esim. ison britannian ja intian vastaava.

Tähänhän käy rkp:n eittämättä loistava perustelu pakkoruotsin puolesta: "miksei puhuta myös pakkomatematiikasta, pakkobiologiasta tai pakkotoistosta."
Joo, biologia, matematiikka yms. ei ookkaan oppiaineita joka puolella sivistynyttä maailmaa.
No näitten mulkkujen mielestä varmaan ruotsinkin pitäis olla.

:lol2: Kuka näin sanoi? Voi vittu..

Tässä on kyllä todellinen outolintu. Yhdessä paikassa se paasaa yksilönvapaudesta ja toisaalla sen mielestä lähes fasistinen kielipolitiikka sen sijaan on ihan ok. Kiittääkin vielä pitäisi, tyhmä suomalainen kun ei tajua omaa parastaan.

Paras ratkaisu omasta mielestäni: saat valita B-kielen vapaasti, mutta on pakko valita jokin kieli.

Voitte saada naapurista töitä? Sekö sun unelmas on? Hyttisiivoojaksi Eckerö Linjenille?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom