Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Jos haluat pakkoruotsin pois niin vieraile tuolla ja laita nimi adressiin. Muista laittaa oikea (virallinen) sähköpostiosoite, jotta henkilöllisyys voidaan tarkistaa tai äänesi hylätään. Voit myös äänestää suomesta yksikielistä maata, mutta se ei ole pakollista.

http://www.poispakkoruotsi.com

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pistin nimeni adressiin,vaikka tuskin sillä on mitään vaikutusta.Luulenpa että täällä nau'utaan ruotsia vielä silloinkin kun maailmankaikkeuden viimeiset sekunnit tikittää

No parempi tuokin kuin ei mitään.

Mielestäni päättäjät ovat kyllä aika :david: pakkoruotsin poistamisen suhteen.

Perustelkaapa nyt mulle oikein hyvin, minkä takia se pakkoruotsi pitäisi poistaa? Suomalaisille tekee ihan hyvää opiskella kieliä, sitä paitsi ruotsin osaaminen oli mulle hyödyksi esim. saksan opinnoissa.

Ruotsin osaaminen aukaisee työelämässä monia ovia, vaikket Suomessa työskentelisikään. Monet Keski-Eurooppalaiset firmat suuntaavat Skandinavian markkinoille. Tällöin on kysyntää kielitaitoisille työntekijöille. Muutenkin tulevaisuudessa työvoiman liikkuvuus tulee olemaan runsaampaa EU:n sisällä, jolloin monipuolinen kielitaito on tärkeä taito.

Ei se ruotsin opiskelu nyt oikeasti niin kauheata koulussa ollut, jos on tyhmä pää niin ei sinne uppoa mikään muukaan kieli. Ne ketkä purnaavat pakko-ruotsista ovat mun kokemusten mukaan aika onnettomia myös muitten kielien kanssa. Se että sitä on pakko opiskella varmaan v*tuttaa jengiä, mutta tuskin siitä ruotsin opiskelusta nyt kenellekään haittaa on.

Juu ja kun asia ei vaivaa itseäni enää kuin yhden pakollisen opintoviikon verran, haluan ehdottomasti että myös nuoremmat polvet käyvät tuon niin vaikean mutta sivistävän polun läpi. Eli ei nimeä adressiin! :)

Saman tien voitaisiin poistaa pakkomatikka, pakkokemia, pakkofysiikka, pakkohistoria, pakkobiologia, pakkoenglanti jne... ehkä myös pakkokoulu..??

Ensinnäkään Suomessa ei ole pakkokoulua,vaan oppimisvelvollisuus,joka on ihan eri asia mitä pakkokoulu. Niin ja listaan syitä miksi suomalaisten ei tarvitsisi opetalla ruotsia.

*Viime vuonna peruskoulussa oli muistaakseni 40% 4 oppilaita ruotsissa ja tämä ei ainakaan tee koulusta näille ihmisille mielyttävämpää.

*Pohjois-maissa pärjää ihan hyvin englannilla.

*Ylimääräinen kieli siis ruotsi hankaloittaa opiskeluja semmosilla jotka opiskelee esim. Saksaa tai muita tärkeitä kieliä.

*Pakkoruotsi on mielestäni viimeinen jäännös siitä kun Ruotsi hallitsi Suomea.

*Minkä takia suomalaisen enemmistön pitäisi osata vähemmistön kieltä, oliko se 5% joka oli kaksikielisiä...

*Lukiossa on ihan tarpeeksi kursseja ilman pakollisia ruotsinkurssejakin.

*Mikä siinä niin helvetisti teitä risoo jos pakkoruotsi lakkautettas ja halukkaat saisivat silti sitä opiskella? Taitaa teitä risoa se että ootte itse sitä vastentahtoa opiskelemaan ja haluatte muidenkin kärsivän. No itse oon joutunu pakkoruotsit opiskeleen ja silti haluan sen lakkautettavan...

Ruotsin pitäisi olla kouluissa valinnaisena kielenä. Pakkoruotsi ei välttämättä motivoi opiskelemaan ainetta. Opiskelkoot ketkä katsovat tarvitsevansa sitä.

Se osa oppilaista, jotka reputtaa siinä ruotsissa on muutenkin nii luupää renki-tasoa, että ne mokaa kyllä muissakin aineissa. Onneksi Suomessa tarvitaan myös duunareita.

Pohjoismaissa pärjää englannilla, mutta saat paremmat mahdollisuudet niissä työskentelemiseen kun osaat ruotsia. Jokaisessa maassa pääsee loistamaan, kun osaa puhua paikallista kieltä. Avaa monia uusia mahdollisuuksia.

Ruotsi ja saksa ovat lähellä toisiaan. Mulla ruotsin opiskelusta oli paljon hyötyä saksan opinnoissa. Toisiaan tukevia kieliä.

Suomalaisilla on heikko itsetunto, kun kuvitellaan ruotsia opiskeltavan vähemmistön takia. Näin oli joskus, nykyään ruotsia opiskellaan yleissivistyksen vuoksi.

Lukio nyt on niin sairaan helppo laitos, että siitä pääsee vihellellen läpi. Ei siellä paljon jotkun ruotsin kurssit tunnu. Jos niitten kanssa joutuu taistelemaan, niin voi kysyä itseltään mitä siellä lukiossa edes tekee?

Muakin nyppi aikoinaan opiskella ruotsia koulussa, mutta nyt vasta tajuan kuinka paljon siitä on ollut mulle elämässä hyötyä.

Originally posted by edelbrock
Se osa oppilaista, jotka reputtaa siinä ruotsissa on muutenkin nii luupää renki-tasoa, että ne mokaa kyllä muissakin aineissa.

Lukio nyt on niin sairaan helppo laitos, että siitä pääsee vihellellen läpi. Ei siellä paljon jotkun ruotsin kurssit tunnu. Jos niitten kanssa joutuu taistelemaan, niin voi kysyä itseltään mitä siellä lukiossa edes tekee?

Muakin nyppi aikoinaan opiskella ruotsia koulussa, mutta nyt vasta tajuan kuinka paljon siitä on ollut mulle elämässä hyötyä.

Juuri näin - olen täsmälleen samaa mieltä! :kippis1:

nimim. E ruotsista osaamatta paskaakaan :lol2:

Osa adressin kommenteista on sitä tasoa, että adressista tulee todella uskottavan näköinen jos se tollasenaan luovutetaan herra ja rouva ministerille. Porukka taas miettinyt asian loppuun asti...

Multa tuli myös yksi ääni adressiin. Olis ne ruotsin pakolliset tunnit voinut käyttää vaikka saksan tai ranskan lukemiseen, joille löytyy nykyään paljon enemmän käyttöä.

Nimimerkillä "Sain ruotsin stipendin lukiossa"

P.S. Jottei totuus pääse unohtumaan, niin todetaan vielä, että ylivoimaisesti turhimmat kurssit lukiossa oli 5 pakollista uskonnon kurssia

Kyllä jaksetaan naukua tostakin asiasta!

Kenenköhän idea tämäkin on alunperin oli. (pakkåruotsi pois).

Onko saksa tai ranska suomen 2 virallinen kieli?
(miten voi näin yksinkertainen asia olla näin vaikeaa)

Originally posted by HooEee
Onko saksa tai ranska suomen 2 virallinen kieli?
(miten voi näin yksinkertainen asia olla näin vaikeaa)

Ei ole, mutta kysymys kuuluukin, että miksi ruotsi on vielä Suomen toinen virallinen kieli. Paljonkohan säästyis rahaa, kun kaikki viralliset asiat hoidettais vain yhdellä kielellä.

Jos et tajunnut pointtiani, niin otan vielä uudestaan. Pakolliset ruotsin kurssit pitäis mielestäni poistaa lukiosta ja jokainen sais niiden paikalla lukea sitä mitä lystäisi. Mun tapauksessa ne olis ollut ranskan ja saksan kursseja, jonkun muun tapauksessa lisää matikkaa ja jos joku sitten haluaa opiskella ruotsia lukiossa, niin hänellä olisi siihen myös täysi oikeus

Originally posted by Juspe
Ei ole, mutta kysymys kuuluukin, ...

ai lukiosta... olisit heti sanonut:whip: no ehkä peruskoulun jälkeisistä opinnoissa se voisi olla vapaaehtoinen.
Mutta pakkoruåtsin poisto vaatisi perustuslain muutosta...onnea vaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom