Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juuri näin. Käytännössä yleensä viruksen kuorikerrosta tai muita osia, ei elävää tartuttamiskykyistä virusta.öööh... eikös rokote nyt nimenomaan perustu ihmisen omaan immuunijärjestelmään? Eli rokotteessa ymmärtääkseni annetaan pieni määrä taudinaiheuttajaa jolloin kehon oma immuunijärjestelmä kehittyy vastustuskykyiseksi kyseiselle taudille?
Eli aina pitää valmistaa uusi rokote jokaista kantaa silmällä pitäen. Täähän on siis ikuinen luuppi, missä annetaan kohta toista sataa eri rokotetta jokaiselle. Ehkä se ois parempi vaan antaa noita rokotuksi niille, jotka sitä oikeasti tarvii.Juuri näin. Käytännössä yleensä viruksen kuorikerrosta tai muita osia, ei elävää tartuttamiskykyistä virusta.
Immuniteetin heikkenemisen suhteen noissa ongelmia syntyy lähinnä antibioottien kanssa, kun antibioottihoidosta selvinneet mikrobit synnyttävät antibiooteille vastustuskykyisiä kantoja. Rokotteissa ongelmana immuniteetin suhteen on lähinnä virusten muuntuminen ja joissain tapauksissa useat erilaiset viruskannat, jolloin toimivaa rokotetta ei välttämättä voida valmistaa.
Niin joidenkin virusten kohdalla, esimerkiksi juuri influenssavirusta vastaan tarvitsee uuden rokotteen joka vuosi jotta se tehoaa, kun virus muuntuu levitessään. Siis vaikka vain rokotetta tarvitsevat rokotettaisiin, jouduttaisiin rokotukset uusimaan vuosittain. Lisäksi joissain viruksissa (esim HI-virus) on useita eri viruskantoja, jonka vuoksi toimivaa rokotetta ei voida valmistaa. Lähinnä lääkkeiden/rokotteiden turhan yleisestä käytöstä johtuvat ongelmat tulee eteen antibioottien kanssa juuri noiden antibiooteille resistettien kantojen syntymisen vuoksi.Eli aina pitää valmistaa uusi rokote jokaista kantaa silmällä pitäen. Täähän on siis ikuinen luuppi, missä annetaan kohta toista sataa eri rokotetta jokaiselle. Ehkä se ois parempi vaan antaa noita rokotuksi niille, jotka sitä oikeasti tarvii.
Joo keskiajalla oli hyvä immuunipuolustu, kun ei ollut rokotteita. Ennen oli kaikki niin paljon paremmin.Minulla herää kysymys tuosta yksilön omasta immuniteetistä. Miten näiden kaikkien rokotusten ja lääkkeiden aikakaudella enään on ihmisellä omaa immuniteettiä, kun joka asiaan pitää olla, joku prkln Burana, antibotti taikka rokotus.
Ihan sama mitä mieltä on rokotuksista, mutta kai nyt kaikki tässä vaiheessa myöntää että se sikainfluenssa rokotus oli päin vittua hoidettu ja se rokotusbuumi oli liioiteltua verrattuna sikalenssun vaarallisuuteen?Joo keskiajalla oli hyvä immuunipuolustu, kun ei ollut rokotteita. Ennen oli kaikki niin paljon paremmin.
Vapauden raja menee minulla siinä, että jos viinalla ja tupakalla haluat itseltäsi hengen viedä, etkä siitä minua laskuta, niin antaa mennä vaan. Mutta se, jos jätät itsesi rokottamatta ja aiheutat sillä myös minulle hallaa, niin pakotus on paikallaan.
Tuo narkolepsia tapaus. Montako ihmistä olisi kuollut ilman rokotusta? Tuliko enemmän narkolepsiaa kuin kuolemia tai muita vakavia seurauksia olisi ollut? Nämä ei tietenkään olisi kohdistuneet samoille uhreille, joten siinä on se epäreiluus tässä tapauksessa.
Joo keskiajalla oli hyvä immuunipuolustu, kun ei ollut rokotteita. Ennen oli kaikki niin paljon paremmin.
Vapauden raja menee minulla siinä, että jos viinalla ja tupakalla haluat itseltäsi hengen viedä, etkä siitä minua laskuta, niin antaa mennä vaan. Mutta se, jos jätät itsesi rokottamatta ja aiheutat sillä myös minulle hallaa, niin pakotus on paikallaan.
Tuo narkolepsia tapaus. Montako ihmistä olisi kuollut ilman rokotusta? Tuliko enemmän narkolepsiaa kuin kuolemia tai muita vakavia seurauksia olisi ollut? Nämä ei tietenkään olisi kohdistuneet samoille uhreille, joten siinä on se epäreiluus tässä tapauksessa.
26. helmikuuta 2010 mennessä sikainfluenssapandemiaan oli kuollut vähintään 16 226 ihmistä maailmanlaajuisesti.
Tuossa sulle kuolleisuus määrät pandemian jälkeen. Pääsääntöisesti koko etelä-Eurooppa tietääkseni jäi ottamatta rokotteen ja tuossa kaikki kuolleet. Melkoinen vitsi, kun tavalliseen flunssaan kuolee ihmisiä 250 000–500 000 vuodessa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vuoden_2009_influenssapandemia
Mikäs rokotuksissa itsessään meni päin vittua? Ei mulla ainakaan mitään ongelmaa sen kanssa ollut, enkä edes ollut kipeä sen jälkeen kahteen vuoteen.Ihan sama mitä mieltä on rokotuksista, mutta kai nyt kaikki tässä vaiheessa myöntää että se sikainfluenssa rokotus oli päin vittua hoidettu- -
No iltapäivälehtien otsikointi oli vähän liiankin sekopäistä mutta shokkimedia elää shokista, hysteriasta ja ihmisten pelosta. Viranomaiset ja parempi media ei tähän pelonlietsontaan lähtenyt mukaan. Rokotteita ostettiin mahdollisesti liikaa, se voidaan myöntää mutta valtion virkamiesten tehtävä on varautua ja tehdä päätöksen sen hetken tietojen valossa. Virus osoittautui pelättyä lievemmäksi ja hyvä niin. Parempi ylimääräisiä rokotteita kuin paskempi valmistautuminen ja satoja - tuhansia kuolleita, kun "Ei se nyt varmaan niin paha ole...". Muutama miljoona ei ole niin iso raha, että siitä pitäisi vuosikausia narista.- - ja se rokotusbuumi oli liioiteltua verrattuna sikalenssun vaarallisuuteen?
Olen jutellut monen influessa piikin saaneen kanssa ja he ovat olleet sitä mieltä etteivät enää koskaan ota tuota rokotetta itseensä, nämä henkilöt on olleet potilaita, hoitajia ja lääkäreitä. Ovat piikin ottamisen jälkeen olleet vuoden ajan enemmän kipeinä kuin koskaan aiemmin ja kuulun myös itse siihen porukkaan, joka on joskus tuon piikin ottanut.
No pelkkä biologia ei tässä auta. Mulla ei ole lääketieteen opintoja kuin lyhyen sivuaineen verran avoimessa, että se on aika vajaata alkaa sen enempää analysoimaan vaan menen viranomaisten kannan mukaan. Influenssarokotusta suositellaan yli 65v. ja tietyistä perussairauksista kärsiville ja muutamalle muulle ryhmälle esim. tiettyjä syöpiä sairastavien läheisille suositellaan influenssarokotusta, jotta syöpää sairastava ei saisi niitä.Jos puhutaan pelkästä infulenssa rokotuksesta niin mitäs mieltä Dragon on siitä, kun taitaa tuo biologia olla hallussa.
Tämä ei toimi ihan näin... rokottamalla voidaan luodaan hyvä suoja väestölle => virukset pääsevät lisääntymään huomattavasti vähemmän kuin jos rokotuksia ei tehtäisi => vähemmän tuotettuja uusia viruksia => vähemmän rna:ta/dna:ta => vähemmän mutaatioita => vähemmän mahdollisuuksia muodostaa uusia virulentteja kantoja. Influenssaviruksetkin syntyvät tutkimusten mukaan pääosin aasiassa, jossa ihmiset ja eläimet ovat niin paljon tekemisissä keskenään ja zoonooseille on paljon mahdollisuuksia lisääntyä ja muuntua sioissa, siipikarjassa ja ihmisissä.Omat mietteet vähän kaksijakoiset. Hoitohenkilökunnan rokottamisen ymmärrän mutta kannattaako tavallisista infulensseista (miten ikinä kirjoitetaankaan) yrittää rokottamalla kehittää entistä vastustus kykyisempiä...
Rokotteiden hyödyistä ei voi saada objektiivista kuvaa. Lääketehtaiden rahoitus niin sanotusti sotkee kaiken. Tämä rahoitus ja voitelu alkaa jo lääketieteellisten opintojen ekalta vuodelta ja jatkuu koko lääkärin uran. Suvussa on lekureita ja on tullut selväksi ettei tämä sponsorointi ole ihan vähäistä, esim. matkoja ulkomaille jne.
Jotta lääkkeelle saadaan myyntilupa tarvitaan 3 vertaisarvioitua tutkimusta jotka todistavat lääkkeen tehon. Jos lääkkeessä on hyvät katteet jatketaan tutkimuksia niin kauan, että "oikea" tulos saadaan. Usein negatiiviset tutkimukset jätetään julkaisematta (tai ei saada julkaistua). Tämä on totta muillakin aloilla kuin lääketieteessä (Google: "publication bias").
Paras keino lähes kaikkien tautien välttämiseen aina nuhasta sairaalabakteereihin on hyvä käsihygienia. Tästä on paljon tutkimuksia. Saippuoiden ja käsidesien katteet on sen verran pieniä että tästä asiasta on jopa mahdollista saada objektiivista tietoa.
Nyt tuli kyllä melkoinen repäisy :DJotta lääkkeelle saadaan myyntilupa tarvitaan 3 vertaisarvioitua tutkimusta jotka todistavat lääkkeen tehon. Jos lääkkeessä on hyvät katteet jatketaan tutkimuksia niin kauan, että "oikea" tulos saadaan.