PakkoMac, omenamiesten oma ketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tossa äsken vastaan uutinen, jossa kerrottiin jonkun pelilafkan panostavan tulevaisuudessa mäcceihin..

Pelaako joku mäcillä mitään pelejä?

Mä en ainakaan ole edes miettinyt yhdenkään pelin hankkimista tälle koneelle. Pelailut hoituu Xboxilla, ja se riittää enemmän kun hyvin.

Joo Valvehan näin ilmoitteli, tulee ihan ensiksi Half-Lifet, Counter-Striket, Left 4 Dead ym. vanhat klassikot mäkille ja sitten varmaan uudetkin pelit.

Itse en kyllä tietokoneella pelaa tällä hetkellä kun on PS3 ja X360, ja macbook on niin mopo, mutta ihan hyviä uutisia kuitenkin että noinkin kova lafka alkaa panostaa mäkkipeleihin.

http://kotaku.com/5488375/left-4-dead-2-team-fortress-2-portal-and-steam-coming-to-mac-in-april
http://kotaku.com/5488675/original-left-4-dead-also-coming-to-mac

"We looked at a variety of methods to get our games onto the Mac and in the end decided to go with native versions rather than emulation," said John Cook, Director of Steam Development. "The inclusion of WebKit into Steam, and of OpenGL into Source gives us a lot of flexibility in how we move these technologies forward. We are treating the Mac as a tier-1 platform so all of our future games will release simultaneously on Windows, Mac, and the Xbox 360. Updates for the Mac will be available simultaneously with the Windows updates. Furthermore, Mac and Windows players will be part of the same multiplayer universe, sharing servers, lobbies, and so forth. We fully support a heterogeneous mix of servers and clients. The first Mac Steam client will be the new generation currently in beta testing on Windows."

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joku aikaisemmin sanoi, että g5:t on applen paskimpia koneita kevyesti - mutta miksi? Nyt tässä ollut 2-3vko g5 käytössä ja olen kyllä helvetin tyytyväinen ollut. Läppäriin en ole sen jälkeen koskenut. Kuvia kyllä yritin siitä ottaa muistitikulle, mutta ei suostu käynnistämään windowsia :lol2:

Joku aikaisemmin sanoi, että g5:t on applen paskimpia koneita kevyesti - mutta miksi? Nyt tässä ollut 2-3vko g5 käytössä ja olen kyllä helvetin tyytyväinen ollut. Läppäriin en ole sen jälkeen koskenut. Kuvia kyllä yritin siitä ottaa muistitikulle, mutta ei suostu käynnistämään windowsia :lol2:

G5 Imacit olivat ilmeisesti melkoista kuraa pääasiassa liiallisen lämpenemisen johdosta. G5 Power Macit sensijaan ovat tietääkseni ihan laadukkaita laitteita ja voitavat laadussa nykyiset Applen mallit Mac prota lukuunottamatta.

Wikipediasta:
There are many consumer posted reports on the Internet[1] linking the iMac G5 with overheating issues most typically related to the bad capacitor plague affecting both the first and second generation iMac G5 motherboards, and power supply units. Also, some owners reported a "vacuum cleaner mode", where the iMac G5 beeps three times and starts its processor fan at full speed, also due to hardware problems[citation needed]. There was also a problem in the internal SuperDrive, which could throw discs instead of ejecting them, due to problems in the drive bezel[citation needed]. The possible defect renders the machine useless with respect to damages like a burnt out logic board, a smoked power supply, and other internal component failures.

Selvä. Mulla on siis normaali g5 vuoden 2005 lopusta, ei iMac. Ainoa huono puoli, mitä mieleen tulee on tuo 1kW virtalähde, vie melkoisesti virtaa ja jos kärähtää, niin helpolla/halvalla ei uutta löydy.

Tuli tossa äsken vastaan uutinen, jossa kerrottiin jonkun pelilafkan panostavan tulevaisuudessa mäcceihin..

Pelaako joku mäcillä mitään pelejä?

Mä en ainakaan ole edes miettinyt yhdenkään pelin hankkimista tälle koneelle. Pelailut hoituu Xboxilla, ja se riittää enemmän kun hyvin.

Itse olen pelaillu tällä minillä (Intel Core 2 duo 2GHz, 2Gt 1067MHz DDR3, NVIDIA GeForce 9400) aika paljonkin esim. COD4, NFS Carbon, Black Hawk down jne. Sotapelit pyörii oikein mallikkaasti, mutta autopeleissä (ainakin NFSC) joutuu vähän detskuja pudottamaan. Tosin en tätä pelikoneeksi kuitenkaan ostanut, vaan lähinnä pelaillut siksi kun ei muutakaan nyt ole. Lähipäivinä on kyllä pienet kutinat tullu PS3:n ostoon :)

Tuli nyt ostettua macbookki ku pcläppäristä hajos näytönohjain. Tunnin oon nyt räplänny tätä ja täytyy sanoa että aikamoinen on.

Olisi hieman kysyttävää mäccejä koskien. Täältä varmaan saa hyviä neuvoja.
Juuri viime syksynä päivitin tietokoneen uuteen ja se sisältää seuraavia komponentteja:
Intel i7 920 suoritin
Asrock X58 Extreme emo
1800MHz DDR3 muistia 6G
Radeon 4770 näyttis 512mt muistia
Western Digital Caviar Blue 500GB SATA2 kovalevyjä 2kpl ajettuna RAID0
24" suht laadukas näyttö, muttei kuitenkaan ips-paneeli

Tuossa varmaa tärkeimmät ja käyttiksenä on Windows 7 home 64bit

Ongelmia on jatkuvasti kaiken kanssa, kun windows ei ole yhteensopiva kuin ehkä saappaan kanssa. Viimeisin hyvä juttu oli kun asensin Logitechin C500 webbikameran (win 7 yhteensopivaksi mainostettu) niin sekoitti koko koneen niin ettei käyntiin saanut kuin vikasietotilaan. Sieltä sitten poisti webbikameran ajurit niin taas toimii kone. Toinen RAID pakan levy kertoo virheistä, mutta kone toimii normaalisti.

Jotain on vakavasti vialla Adoben Lightroomin kanssa. Lightroom toimii todella hitaasti. Varsinkin jos yrittää käyttää Local Adjustment Brushia. Sivellin tökkii ja pätkii jatkuvasti ja tarkkoja piirtoja on mahdoton tehdä. Windows on laitettu 2 kertaa uusiksi ja Lightroom vaikka kuinka monesti. On yritetty asentaa 32bittistä versioa, 64bittistä versiota ja Lightroom beta 3. On koitettu erilaisia näyttis ajureita ja asetuksia, mutta millään ei ole vaikutusta.

Tärkeä varsinainen kysymykseni tuleekin tässä:
Mikä Mac olisi minulle sopiva kuvankäsittelyä ajatellen? Käytän pääsääntöisesti Lightroomia kaikkeen jälkikäsittelyyn ja säilytän kaikki kuvat raweina ja valmiina jpeg kuvina sekä koneen kovalevyllä, DVD:lle poltettuna ja ulkoinen kovalevy on eSATAII-väyläinen ja sinne kopioituu robocopyllä joka koneen käynnistyksen yhteydessä kaikki uudet kuvat, muuttuneet Lightroom katalogit, kaikki tärkeät asetustiedostot ja esim. Microsoft Outlook Express datatiedosto. Mäcissä pitäisi olla riittävästi tehoa sulavaan kuvankäsittelyyn (12mp ja 24mp raw kuvat) ja riittävästi tallennuskapasiteettiä (ehkä 2teraa) ja helposti asennettava ulkoinen kovo. Lisäksi näyttö saisi olla minimissään 24" ja pystyä säätämään riittävän tarkaksi väritoistoltaan kuvankäsittelyä varten.

Olen hyvin kiitollinen jos joku jaksaa opastaa. Mäcit kun itselle on tuttuja vain hampurilaisina ;)

Oko IMac 27" liian mopo jos:
2.8GHz Quad-Core Intel Core i7
8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB
2TB Serial ATA Drive

2.384,00 EUR
Varmistus time machinella ulkoiselle kovolle...
+ sitten softat. Saiko adoben ohjelmien lisensit vaihtedutta win->mac?

Ite teen vastaavaa hommaa 2,4GHz dual-core Macbook Prolla, 4GB muistia ja Lightroom vois olla kyllä nopeempikin. Varsinkin export-vaihe kestää ja koneella ei paljoa muuta tarvi sinä aikana tehdä. Huomattavasti nopeampi tämä kuitenkin on kuin vanha windows-kone 2,6GHz dual-core athlon 3GB muistilla varustettuna.

Lightroomista tulee samalla lisenssillä sekä Win että Mac-versiot, Photoshopin sain päivitettyä Win CS3 -> Mac CS4 ihan normaalin päivityksen hinnalla (olisko ollu n. 200€ alv 0), mutta se pitää tilata adoben tukisivuston kautta.

^Mä käsittelen samanmoisel koneella omat RAW.t. En nyt vaan muista minkä kokoisia ne on(Kamera Sony A700) ja ohjemana Aperture. Hyvin minun tarpeiksini pelittää kyllä. Ei toi kyllä varmasti kovin "PRO" ratkaisu ole, mutta minulla menee. Ehkä isompaa monitoria kaipaisi viereen..

Aika jännä juttu muuten, Applen kanssa on melkein kaikenlainen tiedostojen kanssa sählääminen jäänyt...

Viimeksi muokattu:
Oko IMac 27" liian mopo jos:
2.8GHz Quad-Core Intel Core i7
8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB
2TB Serial ATA Drive

2.384,00 EUR
Varmistus time machinella ulkoiselle kovolle...
+ sitten softat. Saiko adoben ohjelmien lisensit vaihtedutta win->mac?

Tehon puolesta tuo riittää komeasti ja on jopa nopeampi kuin entinen kokoonpano. Näyttö vaan on ongelma, jos ei halua kiiltäväpintaista.

^Mä käsittelen samanmoisel koneella omat RAW.t. En nyt vaan muista minkä kokoisia ne on(Kamera Sony A700) ja ohjemana Aperture. Hyvin minun tarpeiksini pelittää kyllä. Ei toi kyllä varmasti kovin "PRO" ratkaisu ole, mutta minulla menee. Ehkä isompaa monitoria kaipaisi viereen..

Aika jännä juttu muuten, Applen kanssa on melkein kaikenlainen tiedostojen kanssa sählääminen jäänyt...

No näyttönä mulla on Eizon 24" FlexScan. 5D mark II raweja tuolla pyörittelen ja ne on kyllä siinä rajoilla että jossain vaiheessa menee kone vaihtoon.. Tuota 27" iMacia harkitsin mutta kiiltävää näyttöä en kyllä halua.

Mikähän alkanut pätkimään airport expressiä kun ei meinaa vihreä valo pysyä päällä (vilkuttaa välillä keltaista) ja yhteys käy hitaalla?

Tuli sellainen mieleen, että miten olet järjestänyt adsl/kaapelimodeemin yhteyden expressiin? Kun vaihdoin koko setin niin vaihdoin myös ethernet kaapelin metallisilla päillä. Toinen juttu mikä voisi häiritä jos sulla on express asetuksissa ethernet päällä, kannattaa asetuksiksi laittaa pois päältä. Muuta ei tässä tule mieleen tai sitten jotain häikkää express boxissa??

Itse kyllä diggailen kiiltävästä näytön pinnasta... tosin jos ikkuna olisi takana niin tilanne olisi eri.

Onkos nuo Eizon näytöt millaisia vs. sanotaan nyt iMac? Pitäisi kakkosnäyttö laittaa taas pitkästä aikaa rullaamaan sivuun ja varmaan tuo Eizo olisi yksi harvoista potentiaalisista ehdokkaista.

Sanokaas nyt jotka olette kuvia vääntäneet että onko macci kaiken hehkutuksen arvoinen kuvan väännössä. Entäs millanen paketti pitää olla raw kuvien vääntöön ja jos photoshoppiakin haluaa pyörittää. Entä softat, jos adoben tuotteet laittaa macille niin onko muu rahanmeno softiin vapaaehtoista.

Välillä aina alkaa kiinnostaan kone joka ei koko aikaa latais ja latais ja latais...

No ei ne edut varmaan tule esiin kuin isoilla filuilla, itse ohjelmat nyt on about samoja jos ne toimii ja lopputuotoksetkin on varmaan samoja jos skilzzit pysyy defaulttina. Ellei nyt sitten joku kamerapoika ole löytänyt jotain olennaisia eroja miten homma futaa.

On vapaaehtoista rahanmeno, köyhyys ei tule esteeksi.

EDIT: vertailun vuoksi, photaripuolella iMacin karvalakkiversio pyörittää vielä photari cs4ssa 200megan PSDt ihan ok. Isompia filuja varten voisi jo melkein alkaa ottamaan vähän ryyditettyä prossua mukaan kuvioihin, alkaa seivausajat olemaan jo liian isoja (>10sec). Tosin puolet ajasta menee komposiitin tekemiseen.

Sanokaas nyt jotka olette kuvia vääntäneet että onko macci kaiken hehkutuksen arvoinen kuvan väännössä. Entäs millanen paketti pitää olla raw kuvien vääntöön ja jos photoshoppiakin haluaa pyörittää. Entä softat, jos adoben tuotteet laittaa macille niin onko muu rahanmeno softiin vapaaehtoista.

Välillä aina alkaa kiinnostaan kone joka ei koko aikaa latais ja latais ja latais...

varsinaiseen työhön ei välttämättä tuo etua koska sama softa siinä periaatteessa pyörii alla. Se minkä itte huomasin eduksi kun n. puoli vuotta sitten vaihdoin järjestelmää, on se että kaikenlainen ylimääräinen säätäminen käyttiksen kanssa on jäänyt pois, eli aikaa jää sille photarille enemmän. Se että ei jatkuvasti vituta käyttiksen oikkuilut on jo mun mielestä sellainen etu että kannatti vaihtaa :) Eri asia jos on aikaa harrastaa, mutta jos oikeesti meinaa töitä tehdä sillä niin mäkki on mun valinta.

Softapuolella rahaa on mennyt adoben tuotteisiin, ja pariin muutaman kympin softaan, muuten kaikki mun käytössä tarpeelliset löytyy freewarena.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom